Dead Space Remake – Recenze

Dead Space Remake – Recenze

20 února, 2023 0 Od Ladislav Procházka

USG Ishimura. Asi není v herním světě jiného názvu, který ve mně vyvolává tolik emocí, pocitů a vzpomínek, jako právě jméno této lodi z kultovní hry Dead Space. Titul vyšel v roce 2008 a po světě si získal miliony fanoušků. Já sám jsem první díl dohrál třikrát a to i na tu nejtěžší obtížnost. Hra vynikala jednak svým zpracováním, tak i výbornou hratelností a skvěle napsaným příběhem. A co bylo na tu dobu úžasné, tak Dead Space nezobrazoval žádný statický HUD. Všechny informace o zdraví, počtu nábojů nebo misích, vše bylo v roce 2008 zakomponováno přímo ve hře, respektive v rámci jakési rozšířené reality pomocí vašeho ochranného obleku. O této hře se mluvilo jako o hororu, někteří ji spíše škatulkovali do sekce akčních stříleček, ale já tvrdím, že první díl ze série Dead Space je hororový titul.

Horor má totiž různá specifika a ne vždy musí být horor definován obrazně. Ano, jelikož Dead Space má více dílů, jedná se o sérii a jelikož vychází pod společností EA, tak na základě skvělého ohlasu prvního dílu došlo k vývoji i dílu druhého a třetího, (spin-off díly nyní nepočítám)  a jelikož EA tlačila na urychlený vývoj, tak ano, třetí díl je úplně mimo a u druhého dílu autoři ještě vytěžili z pod tlaku vydavatele maximum, takže to jsou spíše akční hry. Nicméně první Dead Space je horor. Ještě když se chvilku budeme věnovat historii hry, tak jejím spoluautorem je Glen Schofield, kterého nyní můžete znát jako otce titulu The Callisto Protocol, což je duchovní nástupce hry Dead Space a shodou okolností vyšel v prosinci 2022.

Ale dost bylo povídání o minulosti, obraťme list a pojďme si popovídat o remaku, který mají na svědomí vývojáři z Motive Studio. A abyste nemuseli rovnou skákat na konec této recenze a hledat, jakou známku jsem hře udělil, tak Vás nebudu napínat a řeknu, že jsem ze hry nadšený. Opravdu není moc remaků, které jsou tak poctivě udělané, jako právě tento. Lidé z Motive Studio přistoupili ke hře skutečně v rukavičkách, s láskou a úctou k původnímu titulu a kromě toho, že grafická stránka hry doznala znatelných vylepšení, tak remake přináší spoustu nových, byť možná hned ne na první pohled patrných vylepšení.

Pokud jste fandové této série nebo minimálně prvního dílu, tak Vás mohu ubezpečit, že žádný příklon k agresivnějšímu, nebo akčnějšímu stylu hry se nekoná. Stále se jedná o horor, kde prim hraje pocit stísněnosti, strachu z každé nové místnosti a obav z toho, co bude za dalším rohem. Postup hrou podkreslují skvěle nahrané zvukové efekty a úderná hudba, která Vás totálně vtáhne do děje. Ano, moc dobře si uvědomuji to, že jsem fanouškem této značky, ale právě proto se k ní snažím přistupovat kriticky a každé mé nadšení, pochvalu, si snažím řádně odůvodnit.

Pokud jste nikdy původní Dead Space nehráli, tak se Vám pokusím hru a její příběh přiblížit. Dead Space se odehrává na vesmírné lodi USG Ishimura, která spadá do kategorie tzv. „planet cracker“. To jsou lodě, které mají za úkol doslova rozlousknout planetu a vytěžit z ní tak nerostné bohatství. Hlavním hrdinou je Issac Clarke, systémový inženýr, jehož úkolem je spolu s ostatními členy posádky lodi Kellion najít a provést opravy výše zmíněné lodi USG Ishimura. Jak už to tak bývá, Issac Clarke nachází onu loď ve stavu nouze a Vám se tak otevírá hutné, patnácti hodinové dobrodružství ze třetího osoby. Ano, skutečně v dnešní době, v rámci koridorového hororu říkám minimální herní trvanlivost 15 hodin. Já hru na Hard obtížnost dohrál za krásných 24 hodin a stále si pohrávám s tou myšlenkou, že vyzkouším režim New Game+, který se po odehrání hry otevře nebo rovnou obtížnost Impossible, která nabízí stejné nastavení jako Hard avšak s tím rozdílem, že máte k dispozici pouze jeden save na level. Tomu říkám výzva.

Abych se na chvilku zastavil u obtížnosti, protože zrovna tato položka je v Dead Space oproti jiným hrám velice důležitá. To, že nastavíte hru na obtížnost těžká, neznamená, že hra bude nehratelná, že nepřátelé budou mít nějaké faktické výhody oproti hráči. Právě naopak. Pokud budete přemýšliví, budete úměrně šetřit náboje, budete kombinovat různé zbraně tak, abyste si nevystříleli všechnu munici, tak hra Vás královsky odmění pocitem férovosti a možná i satisfakce. Najednou zjistíte, že spousta chodeb, místností nebo rovnou i úrovní se dá projít zcela jinak, než jste je hráli na nižší obtížnost.

Samozřejmě toto by nemohlo fungovat bez toho, aniž by hra uměla hráči postupně dávkovat nepřátelské jednotky. Nečekejte tak žádné zástupy nepřátel, kteří jen čekají na smrt. Hra skvěle využívá skripty a autory nově vyvinutý systém náhodného generování nepřátel. Nemusíte se ale bát, jako všechno ostatní, tak i s tímto procesem je zacházeno citlivě a hra na Vás posílá nepřátele v závislosti na tom, jak hrajete. Díky tomuto mechanismu a také možnosti remaku, tedy vracet se do míst, kam jste v původním dílu po průchodu již neměli přístup, se můžete s nepřáteli setkat i v oblastech, které jste měli již za „vyčištěné“.

A toto je další z mnoha drobných, přesto velmi skvělých změn. V původním Dead Space jste totiž už nemohli navštívit oblasti, pro které se příběh uzavřel a pokud zde bylo něco, co jste zapomněli sebrat, například z důvodu omezeného prostoru v inventáři, tak jste měli smůlu. Nově tak tato místa budete moci znovu navštívit. A aby této možnosti autoři dodali větší váhu, tak hra také obsahuje vedlejší úkoly, které můžete, ale nemusíte plnit. Nejedná se o nějak komplikované věci, většina náplně spočívá v tom, abyste došli z bodu A do bodu B a rozkryli tak větší rozšíření příběhu například pomocí textového záznamu nebo audio logů.

Druhou zajímavostí, kterou vývojáři do hry oproti původnímu dílu přidali, je systém úrovně zabezpečení. Postupně jak procházíte hrou, tak můžete narazit na skříňky nebo rovnou celé místnosti s vyšším stupněm zabezpečení pro vstup. Když však ke konci hry získáte vyšší oprávnění, než jste měli na začátku, znovu máte dobrý důvod se do dané lokace vrátit a vyzobat to, co jste si předtím odnést nemohli. Tyto všechny úpravy podporuje fakt, že hra je v podstatě bez nahrávacích obrazovek. Velice krátkou nahrávací obrazovku najdete pouze ve chvíli, kdy umřete (hráno na konzoli Xbox Series X).

Další samostatnou kapitolou je grafické zpracování hry. Jelikož jsem hru začal hrát až po prvním opravném patchi, který přinesl opravu zubatých hran a rozmazaných detailů, mohu s klidným srdcem potvrdit, že hra vypadá výborně. Ano, ve hře jsou taková šedá místa, kde jsou objekty ne tak zcela detailní a asi se Dead Space vyloženě nemůže rovnat s hrami na Unreal Engine 5, ale já musím znovu před vývojáři smeknout, jaký obrovský kus práce za sebou zanechali. Na internetu najdete mnoho a mnoho videí, které vedle sebe porovnávají přesně ty dané lokace nebo animace z původního a nového dílu. Abych řekl pravdu, tak já si Dead Space pamatuji přesně tak, jak nyní vypadá. Takhle přesně člověka klame jeho paměť, když vzpomíná na to, co se mu v životě líbilo.

Jak už to her v poslední době bývá, tak samozřejmostí je, že titul nabízí dva režimy. Režim kvality a výkonu. V rámci režimu kvality hra ze sebe dostává do nejlepší, včetně 4K zobrazení a Ray-Tracingu, avšak s locknutými 30 FPS. V rámci režimu výkonu se pak hra otevírá na 60 FPS s 1440p, bez Ray-Tracingu. Tady asi opět vyvstává věčný souboj zastánců tvrdé linie obou režimů. Abych řekl pravdu, tak pokud to jde, tak drtivé procento her hraji v režimu kvality. Z důvodu toho, že se nejedná o FPS titul a nejde ani o hru více hráčů, tak zrovna zde mi těch 30 FPS přijde ok. Ale jak říkám, jedná se pouze o můj názor, takže sto lidí, sto chutí. S tím, jak i ke grafické stránce autoři s precizností přistoupili, tak člověk dostává daleko lepší pocit z amputací končetin nepřátel, díky detailnějšímu zobrazení těchto násilných praktik.

Na základě tohoto oslího můstku se dostáváme ke zbraním. Těch je ve hře několik a už kromě ikonického Plasma Cutteru zde můžeme nalézt například plamenomet, kotoučovou pilu nebo pulzní pušku. Zbraně jsou detailně vymodelovány a doporučuji jejich používání kombinovat a to také včetně použití stáze, tedy možnosti uvést nepřítele do zpomaleného času. Jednak Vám tento postup bude šetřit munici a jednak se na různé typy nepřátel hodí různé zbraně. Neříkám, že každá zbraň je vyloženě unikátní pro zabití nějakého druhu nepřítele ale jak jsem zmínil výše, myslím, že efektivita eliminování tkví právě v kombinaci různého užití smrtících nástrojů.

Samozřejmostí je také jejich upgrade, kde můžete zvýšit rychlost přebíjení, rychlost palby, sílu účinnosti zbraně nebo zvětšení zásobníku. Stejně tak, jak můžete upgradovat palebnou sílu, tak můžete upgradovat i svůj RIG, tedy ochranný oblek, který má několik úrovní. Upgradovat zde můžete zdraví, zásobník kyslíku, zásobník stáze nebo brnění. Všechny tyto upgrady provádíte buď pomocí nalezení modulů pro upgrade nebo tzv. nodů. Ty můžete naleznout během hraní. Jelikož upgrady neděláte jako na běžícím páse a komponent pro vylepšení není mnoho, tak vždy budete přemýšlet nad tím, zda investice do toho či onoho se vyplatí.

Určitě se sami sebe ptáte, jaká tedy negativa remake má. Abych řekl pravdu, tak během hraní jsem nepřišel na nic, co by mě otravovalo nebo kazilo herní zážitek. Autoři přistoupili ke znovuzpracování s takovým citem, že všichni ostatní by si z jejich přístupu měli brát příklad. Vývojáři dokonce upravili ingame rozhovory mezi hlavním hrdinou a ostatními postavami tak, že tón hlasu a styl dýchání hlavního hrdiny závisí na tom, v jakém zrovna zdravotním stavu se nacházíte. Takovýto přístup mě tedy vzal dech, doslova. Jediné smutné na celé této hodinářské práci je to, že drtivé procento her vydaných v posledních dvou letech nesplňuje ani kvality původní hry Dead Space. Shame on you, blockbusters.

Remake Dead Space je brilantním příkladem toho, jak se mají takové hry dělat. Práce tvůrců z Motive je příkladná a je radostí se na její výsledek dívat a zažívat jej. Tady není nad čím spekulovat. Pro fanoušky série povinnost, pro fanoušky hororů povinnost, pro fanoušky survivalů povinnost, pro fanoušky sci-fi povinnost. Vlastně není hráč, který by se měl bát investovat své peníze do tohoto herního kousku, jenž dělá originálu jen čest.

9/10

Datum vydání: 27. ledna 2023 – Potřebné místo na disku: 31,91GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: NE