EA Sports FC 24 –  Recenze

EA Sports FC 24 –  Recenze

16 října, 2023 0 Od Jakub Číhal

Recenzovat každý rok sportovní hry, notabene ty, které vychází s tak drtivou pravidelností jako ty od EA je dost ošemetné. Vývojáři se na jednu stranu chlubí tím, co všechno ve hře vylepšili, kolik nových animací hra má a kolik drobných změn hra obsahuje, ale hráči po několika desítkách zápasů stejně konstatují, že si vlastně koupili jen lehce upravenou hru a aktuální týmové soupisky. Letošní ročník “FIFA” ale přece jen měl v rukávu eso, které jsem doufal vynese a všem tentokrát vytře zrak. Tím esem, nebo chcete-li trumfem bylo to, že FIFA nevyšla. Stalo se tak po dlouhých 30 letech a skončila tak jedna dlouhá a ať se vám to líbí nebo nelíbí úspěšná éra. O fotbal ale samozřejmě ani letos nepřijdeme, jen si zrátka budeme muset zvyknout, že již nehrajeme FIFU, ale EA Sports FC 24.

Za změnou názvu stojí peníze. Co taky jiného, když jde o fotbal, že? V EA zkrátka usoudili, že už se jim nechce platit licenci Fédération Internationale de Football Association (FIFA), která stála enormní balík peněz a každý rok práva na užívání značky stály víc a víc. Ušetřené peníze, alespoň podle siláckých řečí, se měli přímo promítnout v kvalitě titulu a obsahu hry. Jestli se to povedlo, nebo to zůstalo jen někde na papíře, si řekneme na následujících řádcích.

Ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že EA již neprodlouží smlouvu ohledně užívání značky FIFA, to vzbudilo u nejednoho fotbalového fanouška mírné obavy. Znamená to snad, že společně s tím ztratí EA právo užívat i jména jednotlivých klubů a hráčů? Tyto obavy samozřejmě byly na místě, ale není čeho se obávat. To, čím FIFA vždy ohromovala, nebylo nijak zásadně narušeno a těšit se tak můžete na více než 19 tisíc licencovaných fotbalistů a fotbalistek, 700 licencovaných týmů, více než stovku ligových stadionů a i více než 30 ligových soutěží z celého světa. Na fanoušky českého fotbalu se jako obvykle trochu kašle a stejně jako dříve jsou k dispozici pouze Sparta, Slavie a Plzeň. Nově zde najdeme i ženský A tým Slavie. Stejně tak si můžete zahrát poháry jednotlivých lig a nechybí ani velké evropské poháry, Liga mistrů UEFA, Evropská liga UEFA a Evropská konferenční liga.

Abychom ten seznam ale měli kompletní, sluší se říct i to, co ve hře není. Chybí například italské tými AS Řím a Atalanta Bergamo, které zde jsou jen pod smyšlenými názvy a chybí i některé národní týmy jako Brazílie, Japonsko či Chile. Nároďáků je tak ve hře „pouze“ 30, ale tady má EA ještě prostor ke zlepšení. A jelikož se v recenzi trochu dotkneme kontroverze ohledně fotbalistek, uzavřu výčet novinek tím, že kromě nejvyšší americké, anglické a francouzské ligy si nově můžete zahrát také nejvyšší ženské ligy v Německu a Španělsku.

Co se hratelnosti týče, v jádru jde pořád o FIFU. Tak to ale je skoro s každým dílem, minimálně v prvních pár zápasech se novinky hledají jen stěží. Časem ale přece jen nějaké vyplují na povrch a v EA Sports FC 24 jich je nakonec relativně dost, ale rozhodně nečekejte nějakou revoluci. Jednou z prvních novinek, které si asi všimnete, je přepracovaný systém HyperMotionV. Tím se vývojáři před vydáním hodně chlubili a měli na to docela právo. Systém využívá data, která byla snímána ve více než 200 zápasech Ligy Mistrů, Premiere League a LaLigy. Vývojáři tak dokázali nahrát pohyby jednotlivých hráčů v čele s těmi nejslavnějšími a takto získaná data pak převést do jejich virtuální podoby. Výsledek stojí za to a kolikrát na hřišti vznikají skvělé situace téměř k nerozeznání od těch skutečných. HyperMotionV nejen že dokáže zobrazit například typické střely hráčů, nebo jejich oslavy po vstřeleném gólu, ale má i přímý vliv na hru jako takovou, jelikož jsou díky němu přesnější kolize mezi jednotlivými hráči a animace obecně na sebe daleko lépe navazují. Zápasy tak vypadají zase o krůček reálněji.

Tomu pomáhá i vylepšená prezentace během hry. Do hry bylo přidáno několik nových kamer, zabírajících dění na hřišti. Tactical Cam je nová výchozí kamera, která zabíra i co se děje za postraní čárou, sem tam mrkne i do hlediště a dává tak zápasům lepší atmosféru. Nová je i kamera z pohledu rozhodčího. Pokud například ukazuje nějakému hráči žlutou kartu, nebo kreslí na hřiště linii, za kterou má stát zeď, vidíme vše z jeho pohledu a vychutnáme si tak gestikulaci hráčů, kteří s jeho výroky samozřejmě příliš nesouhlasí. O komentář se stará dvojice Guye Mowbraye a Sue Smith, Míra Bosák opět absentuje. Během zápasu uvidíte i plno doprovodných statistik, které se po vzoru NHL promítají přímo na hrací plochu. Dozvíte se tak například jaká je pravděpodobnost že vyhrajete, nebo odkud jste vystřelili na branku.

Pohyb po hřišti je opět o trochu lepší. Pomáhají tomu například herní styly, tzv. Playstyles Plus. Těch je ve hře několik desítek a přidávají těm největším hvězdám jejich specifické pohyby a to, jakým způsobem ovládají míč. Aby to bylo trochu jasnější, tak to uvedu na konkrétním příkladu. Pokud chcete s hráčem provádět nějaké speciální kličky, musí na to mít dost „hvězdiček“. Hráčů s plným počtem hvězd a tím pádem těch, kteří dokáží jakýkoliv skill move je ve hře plno. Ale existují hráči, jako třeba diMaria nebo Neymar, kteří jsou v práci s míčem daleko před ostatními a právě ti mají ve hře herní styl Trickster a triky tak zvládnou ještě lépe. Identicky pak zase ti nejpřesnější exekutoři přímých kopů mají herní styl Dead Ball, ti s nejtvrdší ranou pak Power Shot.

Hra obecně trochu zpomalila. Díky tomu je kladen větší důraz na přihrávky a nějakou tu taktiku na hřišti. V obranné hře nyní máte nad hráči ještě větší kontrolu, lepší je i krytí míče a jeho preciznější ovládání. Za tím vším stojí další nová technologie, kterou tentokrát autoři také označují pořádným jménem, AI True Flight Ball Physics. Ta se stará o to, aby míč ve vzduchu i na zemi měl tu správnou trajektorii. Musím uznat, že to vypadá dobře, kolikrát jde z těch zakroucených balonů až hlava kolem. Za mě asi největší novinka je pak přepracovaný sprint. V minulých dílech jste sprintovali pomocí tlačítek RT/R1, kdy si ale hráči míč často předkopli daleko od nohy a obránci jim ho lehce sebrali. Nově ale lze využít tzv. Controlled Sprint. Pro něj stačí držet tlačítka RB/R2. Hráč má pak míč doslova přilepený u nohy a dokážete tak udělat kličku i ve velké rychlosti. Obránci mohou stejný systém využít i pro stínování protivníka a udržet s ním tak rychlost. Obecně se ale hratelnosti nedá moc co vytknout a je asi dobře, že na tuhle část hry vývojáři tolik nesáhli, protože nemá smysl nějak zásadně měnit to, co léta funguje a hráči jsou na to zvyklí.

Obsahově? Tady je vše prakticky při starém a žádná novinka v různých režimech se nekoná. Největším režimem čistě pro jednoho hráče je jako loni Kariéra, kterou si můžete zahrát bud z pozice trenéra, nebo hráče. V něm se budete starat prakticky o celé mužstvo a to jak hráčů, tak i realizačního týmu. Najímat můžete trenéry na jednotlivé pozice a pomoci tak týmu zlepšit se v útoku, nebo na rychlejším přechodu z obrany. Stejně tak můžete najmout trenéry, kteří se budou starat čistě jen o brankáře. Vy jako hlavní trenér pak máte možnost vybrat si v rámci Tactical Vision svou vlastní vizi, nebo chcete-li představu, jak chcete svůj tým nechat hrát. Zvolit si můžete ze sedmi různých přístupů. Kdo chce, může nechat hrát své svěřence styl Tika Taka jako Barcelona, nebo hrát po křídlech a spolehnout se na nakopávané balóny do vápna. Tento styl hry navíc můžete během celé sezóny upravovat a ladit tak, aby vám tým šlapal jako hodinky.

Během toho všeho budete mít samozřejmě na starosti platy, budete muset adekvátně reagovat na nabídky hostování a transferů, starat se o mládežnické kluby a vysílat agenty, kteří snad uloví nějakou hvězdu, nebo mladého talentovaného hráče. Samotné zápasy pak můžete sami odehrát, nebo si zvolit, zda chcete aktivně zasáhnout jen do klíčových situací. Funguje samozřejmě i plná simulace zápasu a kdo je opravdový divák, může celý zápas sledovat z postranní čáry a nervovat se až do konce.

V rámci Kariéry hráče tolik novinek není, za zmínku stojí snad jen jedna. Jmenuje se Player Agent a díky ní máte trochu větší kontrolu nad svou budoucností. Můžete si vytyčit určitý cíl, jako například po sezóně přestoupit do nějakého slavného klubu a následně se snažit, aby jste svého cíle dosáhli. Budovat svou pověst ale nebudete jen na hřišti, je potřeba se zaměřit i na mimozápasové aktivity, naučit se vystupovat v médiích, udělat si sem tam oko nějakou charitou a dobře vycházet i se zbytkem týmu.

Dál si můžete samozřejmě zahrát klasický Výkop, tedy nic neřešit a prostě si vybrat tým a soupeře, případně se pustit do pouliční varianty fotbalu, do režimu Volta. Ta od minulého ročníku zůstala prakticky beze změny. Online režimy jsou zde opět stejné, Kluby a Sezóny. A pak je tu Ultimate Team, obrovsky populární režim založený na neustálém sbírání kartiček fotbalistů, ze kterých si stavíte svůj vlastní tým a s ním pak hrajete buď proti umělé inteligenci, nebo proti ostatním hráčům. Ultimate Team má značně překopané menu, ostatně jako celá hra a dle mého názoru je to změna k lepšímu. Pomocí rychlé navigace se hned dostanete ke správě týmu, na pár kliknutí se podíváte, jestli se vám povedlo splnit nějaké úkoly atd. Pokud chcete hrát proti umělé inteligenci, bude pro vás ideální hrát Squad Battles, kde se v rámci jednotlivých sezón budete utkávat proti týmům, které si poskládali ostatní hráči. Tato sezóna trvá vždy týden, během kterého vás čeká až 32 bodovaných utkání, kde v závislosti na vašem umu a nastavené obtížnosti budete sbírat body do celkového žebříčku a na konci sezóny pak získáte adekvátní odměnu.

Hrát samozřejmě můžete i proti živým hráčům, účastnit se draftů atd. Nově je pak ve hře zakomponovaný systém Evoluce, kdy si můžete vybrat nějakého hráče a postupně ho trochu vylepšit. První evoluci máte zdarma, ty další už jsou ale často za herní měnu a tady se dostáváme ke klasické kritice, jelikož celý systém Ultimate Team je zkrátka založen na tom, že ty nejlepší hráči a jejich kvalitnější kartičky stojí enormní částky, které se na aukci běžně pohybují v řádech milionů. Není tak tajemstvím, že právě Ultimate Team vydělává EA největší peníze. Samozřejmě, hrát můžete bez jediné investované koruny, ale pak se připravte na to, že vzácné karty hráčů mít nebudete.

Veliká kontroverze se strhla kolem toho, že v EA Sports FC 24 jsou součástí Ultimate Teamu i hráčky. To je věc, která bude rozhodně rozdělovat komunitu a sám k ní mám trochu výhrady. Již z povahy věci mi přijde jako úplný nesmysl to, aby se hráčky vůbec mohly fyzicky vyrovnat svým mužským kolegům. Nic proti ženám, ale takhle to zkrátka příroda zařídila. Když pak na hřišti vidíte, že některé dívky jsou na tom podle statistik na kartě daleko lépe jak muži, musí vám to minimálně připadat podivné. Osobně jsem nakonec do svého týmu ženy nezahrnoval, ale na druhou stranu, pokud proti mně hrály, nijak zásadně mě to nevadilo. Každý si asi na toto bude muset udělat názor sám, ale myslím, že některé věci by se zkrátka míchat neměly.

Technicky je na tom EA Sports FC 24 stejně dobře jako minulý ročník. Běží na enginu Frostbite a vypadá zkrátka dobře. Při samotném zápase to asi moc neoceníte, ale jakmile kamera zabere ty největší hvězdy z detailu, spadne vám brada. Míra realističnosti je neuvěřitelná, hráči jako Messi nebo Martinez jsou absolutně věrni své reálné podobě. Hra daleko lépe simuluje i pohyb dresů, vylepšena byla samotná fyzika míče, různé efekty a mnoho dalšího. Trochu prkennější jsou stále animace při rozhovorech, ale není to nic zásadního. Hra drží 60fps po celou dobu, na druhou stranu mi asi 5 krát během recenzování spadla, což po vyhraném zápasu, který po opětovném spuštění hry skončil vaší kontumační porážkou nepotěší. Snad toto vývojáři brzy opraví.

Letošní ročník “FIFY” nezklamal. Tedy, ona už to FIFA není, ale stejně tomu tak budeme dál říkat. Bohužel, se změnou názvu na EA Sports FC 24 měla dle mého přijít trochu větší revoluce a mohlo se jednat o zásadní ročník. Takto nás čeká jen pár drobných úprav. Sportovní série od EA dlouhodobě přešlapují na místě a ačkoliv je v tomto směru na tom fotbal asi nejlépe, stále se nemůžu zbavit pocitu, že se skutečně jedná jen o každoroční aktualizaci soupisek. Fanoušci fotbalu si ale určitě, stejně jako každý rok, přijdou na své. Snad se tady za rok potkáme a závěr recenze bude v trochu pozitivnějším duchu.

7/10

Datum vydání: 29. září 2023 – Potřebné místo na disku: 45GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: ANO – titulky