Expeditions: A Mudrunner Game – Recenze

Expeditions: A Mudrunner Game – Recenze

4 března, 2024 0 Od Jiří Hora

Všichni nadšenci do bláta, mokřadů a pořádných terénních kolosů slyšte. Série MudRunner se po pár letech vrací a to v trochu jiné podobě, než jsme zvyklí. Vedle převozu různých materiálů obtížným terénem si nyní budeme skutečně vychutnávat zejména tu jízdu a nelítostný terén při průzkumu divoké přírody Karpat, Arizony, či Malého Koloráda. To je totiž hlavní náplní novinky s názvem Expeditions: MudRunner Game, za níž stojí opět tvůrci z Saber Interactive. 

Hra nám do redakce doputovala už v minulém týdnu, ale rozhodli jsme se, že původní možné datum vydání této recenze o pár dní odložíme. Osobně jsem čekal ještě na případný opravný patch. Jelikož málo kdy se vám stane, že patch, který má opravovat chyb, hru spíše rozbije, tedy z hlediska jejího výkonu. První hodiny, které jsem ve hře strávil byly naprosto parádní a nezaznamenal jsem jediný problém, vyjma toho, že online funkce byly absolutně off, včetně synchronizace s Xbox účtem. Nicméně to odstranil zmíněný update, který ale způsobil za mě něco horšího.

Naprosto plynulý chod hry byl rázem ten tam a každých 10 sekund jsem pozoroval naprosto pravidelné záškuby obrazu, jenž byly naprosto otravné a ano, kazily můj herní zážitek do té míry, že jsem doufal v rychlou nápravu, nicméně ta ani dnes, den před vydáním nepřichází, což beru jako nemalé mínus. V opačném případě ale technická stránka nebudí žádné nepříjemné pohledy, či pocity. Když totiž opomenu tuhle nemilou záležitost, tak jsem měl před sebou vizuálně příjemný titul, který čaroval krásné scenérie a hlavně opět odzbrojoval fyzikálním modelem sérii vlastní.

Vlastně jsem si říkal na kolik mám před sebou nový titul a nakolik stand-alone rozšíření. Upřímně řečeno se přikláním druhému zmíněnému. To ale neznamená, že by to bylo nutně něčím špatným. Jen jsem si po nějakém čase říkal, že už mě hra vlastně ničím nepřekvapí. Tím bych vlastně mohl postupně přejít k herní náplni, která je spjata hlavně s herním světem a jeho nástrahami, tedy abych byl přesnější se třemi mapami a jejich prostředím. 

Když opomenu Colorado, které je tu hlavně, co by tréninkové prostředí, tak tu máme větší lokace složené z Arizony a Karpat, kdy každá obsahuje něco přes 30 expedic, čili takových questů. Ty se postupně odemykají tím, jak v jednotlivých lokacích dané expedice dokončujete. Každá z těchto výprav má své parametry a požadavky a to ať už na vybavení, či personál. Personál je poměrně příjemnou novinkou, kdy jednotliví členové týmu vám dodávají nějaký ten bonus v závislosti na jejich profesi. Takže mechanici vám poskytnou více náhradních dílů a více paliva. Meteorolog zase poskytne bonus, kdy jen tak nemůžete utopit vůz a tak podobně. 

Personál je ale úzce spojen s výbavou. Právě ta bude často stát mezi tím, jestli nějakou expedici dokončíte, či nikoliv. Pokud mohu dát jednu radu, tak nikdy nejděte do expedice s jedním vozem. To jsem udělal jednou a vymstilo se mi to tak, že jsem musel restartovat, jelikož jsem s vozidlem zapadl na tak hloupém místě, že nebylo jak jej dostat ven. Zpět ale k vybavení. K dispozici jsou různá měřící zařízení, různé kotvy, kanystry s palivem, zvedák, mobilní vrtné stanice a tak podobně. Vše má ve hře své místo a není tu jen dopočtu. 

Ale už k náplni samotných expedic. Ty jsou skutečně založeny na průzkumu, kdy často budete potřebovat dron, či nějaký dalekohled k tomu, abyste našli tu správnou cestu, či si odkryly nějaké ty body zájmu. Není totiž vždy nutné jezdit jen k místům, které jsou přímo předmětem dané expedice. Dodatečné body mohou poskytnout nějaké zásoby, či odemknout třeba i nějaký ten nový stroj. Vedle dronů budete často používat skener, který doprovází menší minihra na vaše umění načasování, tedy takový quicktime event. 

Předmětem expedic budou často nějaké ty ztracené památky, chrámy a jiné stavby. Často půjde ale i různé analýzy prostředí, kdy bude potřeba právě nějaké to speciální vybavení pro vrty, či různá další měřící zařízení. Asi chápete, že velkou variabilitu jednotlivých úkolů tu nenajdete. Nicméně nejdůležitějším prvkem hry samotná jízda a váš boj s prostředím. Jelikož terén bude vaším soupeřem a je třeba jej nějak pokořit. To lze jen tak, že budete mít správné vybavení a budete vědět, jaké jsou schopnosti jednotlivých vozidel.

Vozidla mají samozřejmě různé vlastnosti. Je třeba počítat s jejich vahou, s nazutými pneumatikami, s pohonem náprav a tak dále. Diferenciál je také jedním z důležitých prvků hry, zejména v obtížném terénu. Lepší převodovka může být rovněž velmi nápomocná. Hra také umožňuje různá huštění pneu, která vám také mohou být nápomocna, ale zase je třeba počítat s tím, že různé huštění znamená i různou náchylnost k propíchnutí dané pneumatiky. Ve fyzikálním modelu se kompromisy nedělali a tady pramení veškeré gro hry.

Z odstavce výše jsem asi správně pochopili, že veškerá dostupná vozidla můžete vylepšovat a to jak po stránce jeho parametrů, tak i po stránce vizuálu. Vše závisí od toho, co je v daný moment odemčeno a také na tom, jestli máte náležité finance. Jelikož expedice něco stojí, je třeba počítat s tím, že nelze utrácet vše, co máte k dispozici. Personál a vybavení také něco stojí, krom nějakých těch vyjímek. Co vám kredity doplní? Samozřejmě náležitě dokončená expedice s tím, že pokud podniknete nějaké ty cesty navíc, k doplňkovým lokacím, můžete si přijít i nějaký ten bonus. Jen je třeba myslet na to, že to nesmí být na úkor poškození, jelikož za čistou jízdu je také bonus. Za poškozené auto by asi bonus nečekal nikdo.

Nakonec tu máme vozidla. Ve hře je vozový park čítající 19 kousků, které můžete mít ve své garáží. Každý je vymodelovaný do nejmenších detailů a to jak z části exteriérové, tak s té interiérové. V tomto směru udělali tvůrci slušný krok kupředu, jelikož když si vzpomenu na první MudRunner, kde každý kokpit vypadal v podstatě stejně, tak je nutné uznat pokrok. Pokud vás zarazilo číslo výše, tak vězte, že si i v těch 19 najdete oblíbence, na něž nedáte beztak dopustit a budete je jen upravovat, seč vám síly a kredity stačí.

Trochu mě mrzí, že tvůrci na start hry připravili vlastně jen dvě plnohodnotná prostředí. Obecně bych jich uvítal více, včetně nějakého toho mrazivého, když už tvůrci vytvořili fyziku sněhu pro jejich předchozí kousek v podobě SnowRunneru. No a to škubání, to bych také uvítal, kdyby zmizelo, ideálně ještě během dneška, jelikož za to jde bod zbytečně dolů.


ZÁVĚREM

Expeditions: Mudrunner Game je poctivým offroadovým simulátorem, který předchůdcům rozhodně nedělá ostudu. Náplň hry se nám tentokrát trochu změnila, ale neznamená to, že by titul neměl co nabídnout. Zaměřuje se ještě více na průzkum prostředí a tím pádem o něco více na boj s terénem, i když v trochu jiném měřítku. Jen je škoda, že tvůrci tu nemáme více, než dvě prostředí, trochu rozmanitější expedice a že se hra v době psaní recenze po updatu nelichotivě škube, i když tomu tak před ním vůbec nebylo.

Datum vydání: 5. března 2024 – Potřebné místo: 20GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: ANO – titulky


Svého prodejce hry Expeditions: A Mudrunner Game můžete vyhledat na Zboží.cz