F1 23 – Recenze

F1 23 – Recenze

23 června, 2023 0 Od Jiří Hora

Koncem minulého týdne dorazil na start nejnovější ročník závodní série F1 od Codemasters a EA Sports, který sliboval zejména obsahovou komplexnost, ale také novinky a návraty. Máme tu tak nový fiktivní F1 tým, máme tu dva nové závodní okruhy a tím nekončíme. Tvůrci letos cílili zejména na komplexnost obsahové části a tak vzali téměř všechny režimy, které v sérii poslední roky byly a dali dali je do aktuálního počinu. Je ale i přes všechny ty řeči F1 23 pouhým updatem soupisek jak se někde šušká? To rozhodně ne a myslím, že takové označení je zcela mimo mísu.

Už jsem v několika recenzích zmínil to, že ročníkové hry to mají svým způsobem složité, jelikož licencovaná hra má svým způsobem jasně definovaný obsah, který se v zásadě nikdy nezmění. Jde tedy jen o to, jak to celé zabalíte a naaražujete, kdy ani v tomto směru to není úplně jednoduché, ale já si cením toho, že se tvůrci z Codies snažili o nějaký přesah, kdy tu nemáme servírovaný jen další tradiční režim Kariéry s oněmi aktuálními soupiskami a zástupy klasických režimů, které najdeme prakticky všude. Loni nám tak byl představen režim F1 World, do něhož byla Kariéra integrována, ale i v tomto režimu došlo na změny, či dostal vlastní tvář a Kariéra je tak zase jednou samostatný celek.

F1 World je tedy po roce zpět a doznal jistou změnu struktury. Jde o takový centrální hub, kde budete se svým pilotem a vlastním monopostem soupeřit s ostatními hráči, či jejich drivatary podobně jako je tomu v sérii Forza. Pod tímto režimem najdeme i klasický multiplayer, včetně toho hodnoceného. Můžeme jít do jednotlivých Grand Prix, či vytvořit vlastní Sezónu. Velkou část režimu tvoří Series, jenž je prvním milníkem, který  pravděpodobně navštívíte. Ten je rozdělen na části, které se postupně otevírají a vždy obsahují nějaké zadání, k němuž jsou vázány jednotlivé úrovně. Jelikož svůj monopost zde neupravujete skrze vývoj napřímo, ale skrze získané, či odemčené součástky. Funguje to podobně jako různé kartičky v jiných sportovních hrách. Díly poté ovlivňují parametry vašeho monopostu a tak tu máme i jakési rpg prvky. A jako tomu bylo v loni, i zde máme možnost se projet v nějakém tom supersportu, které si můžete také odemykat.

Bohužel je třeba zmínit, že pokud chcete něco navíc, tak si musíte připlatit prémiový účet, který vám odemkne kosmetické předměty pro jednotlivé sezóny. Nejde však o nic, co byste vlastně potřebovali, takže je otázkou, jestli o tento prvek vůbec zavadíte pohledem. Ty důležité odměny jsou dostupné všem, bez prémiového přístupu, takže pokud netoužíte mít něco kosmetického a příplatkového, asi zde truchlit nebudete.

Mě osobně potěšil návrat příběhového režimu Braking Point ze hry F1 2021, který byl tehdy poněkud nedoceněný, ale byl příjemným osvěžením onoho neustálého závodění, byť kvůli němu si hru vlastně pořizujeme. Jenže ta omáčka z cut-scén má svůj smysl a na rozdíl od jiných sportovních her byl příběhový režim hry dobře uchopen, byť jde v zásadě o sérii výzev, kde není cílem dojed na prvním místě, i když to je vždy příjemný pocit. Braking Point 2 pak navazuje přesně tam, kde skončil, řekněme, první díl.

Sledujeme tak opět příběh Aidena Jacksona, který je jedním z jezdců nové stáje Konnersport Racing. Aiden ale tentokrát není jedinou hlavní postavou příběhu a vedle něj se dostaneme do kůže také jeho rivala Devona Butlera. Zajímavou součástí je i nová ženská postava a nevlastní Devonova sestra, Callie Mayer, která je vycházející šampionkou F2. Příběh řeší opět řadu osobních témat a také rivalitu a samozřejmě i předsudky. Podstatné je, že mezi postavami jsem cítil nějakou chemii a tak jsem se vždy těšil na každou novou cut-scénu která měla přijít. A i když je to opět lehce předvídatelné, má to svůj smysl a jde tedy opět o velmi příjemné zpestření jinak klasické závodní hry.

Třetím velkým blokem je Kariéra. Tu můžeme stejně jako v loni absolvovat v kooperaci a tedy vytvořit nový F1 tým skutečných hráčů. Máme také volbu odstartovat svou kariéru v F2, ale proč začínat od zdola, když můžete rovnou k vrcholné disciplíně – F1, kde tedy se můžete přidat k některé z existujících stájí, či vytvořit svou. Správu jednotlivých stájí najdete v obou případech, byť vlastní stáj obnáší přeci jen něco navíc, jelikož zde máme také správu personálu a také budete muset hledat jednotlivé sponzory, abyste vůbec měli možnost vyrazit na start. Já jsem tvorbu vlastního týmu letos vynechal a připojil se k McLarenu. Nicméně o tvorbu monopostu jsem nepřišel a to skrze zmíněný režim F1 World.

Tvorba vlastního monopostu je závislá na jednotlivých layoutech, jichž je ve řada a dají se ještě upravovat skrze různé barevné kombinace. Čistě na nás je pak umisťování log jednotlivých sponzorů, což je nám k dispozici zejména v úpravách F1 World, kde nejsme omezeni jen návrhy sponzorů, jenž s námi chtějí nějaký ten kontrakt podepsat. Vedle vizualizace monopostů, je možné upravovat i helmy, což funguje na obdobném, či vlastně naprosto stejném, principu.

Co tu máme dále? No zmíněnou směsici režimů, které ale byly umístěny striktně k režimu F1 World. Své vlastní místo dostal akorát Split-screen, jenž vždy vítám s otevřenou náručí a hra v něm funguje velice dobře. Pochopitelně jsou zde nějaké vizuální ústupky, kvůli chodu hry hned dvakrát na jednom zařízení, ale nečekejte nic drastického. Ostatně loni jsem hru absolvoval ve verzi pro Xbox One X, která vypadala stále skvěle a ukázala, jak dobří v Codies jsou z hlediska optimalizace. Mnou recenzovaná verze pro Xbox Series X v letošním ročníku tedy vypadá o poznání lépe, ale o tom až později.

Posledním velkým celkem je F1 Leagues. Tento režim je ale v zásadě uzamčený a vyžaduje registraci skrze QR kód do jednotlivých e-sportových lig. Nebudu vám lhát, zde jsem naprosto slepí, jelikož Ligy neběží neustále a jsou dlouhodobým procesem, který vyžaduje nějakou tu porci času. Navíc nejsem v postavení, kdy bych si troufl se do takové soutěže pustit. Takže multiplayer jsem si odbyl v F1 World a jeho Ranked závodech. Kde jsem měl i nějakou tu šanci. O závodníky navíc nebyla nouze, jelikož hra podporuje cross-play skrze všechny platformy, na nichž vychází.

Posunula se hra F1 23 někam z hlediska hratelnosti. Věřím, že nějaký posun zde bude a to zejména z hlediska některých detailů, já ale neměl šanci poznat, kde ke změnám došlo. Z mého pohledu se hra hrála stejně jako tomu bylo v loni. Také mi mohlo být něco skryto skrze fakt, že jisté asistence jsem měl zapnuté jako ABS a kontrolu trakce, která byla na střední úrovni, aby pak monoposty nebyly nedotáčivé, ale zase nebyly přetáčivé. K vypnutí zbylých asistencí bych musel hrát s volantem, který k dispozici mám, ale aktuálně nebyl prostor jej vytáhnout ze skříně a zapojit. Ale rád se k tomu dostanu a podělím se s vámi o mé pocity třeba skrze nějaký komentář. Hrál jsem tedy s Xbox Controllerem Elite 2, který poskytuje minimálně větší cit pro řízení a hlavně pádla pro pohodlné řazení. S výše uvedenými asistencemi tak hra přinesla nějakou tu výzvu, ale zároveň neházela klacky pod nohy.

Kde jsem zaznamenal změnu? Umělá inteligence. Ta není přehnaně agresivní a reaguje poměrně adekvátně k nastalým situacím. Musel jsem však sáhnout po úrovni Challenge, jelikož standardní nastavení bylo z mého pohledu až příliš benevolentní a řekněme, že s nastavením závodu na reálný počet kol by nebyl problém všechny předjet a to z posledního místa. Jistě mám v této sérii něco nahráno. Tratě znám v podstatě z paměti, takže jistý skill tam bude, ale zase by to nemělo být až tak snadné, jak mi to přišlo. Je pravdou, že zde najdeme dva nové závodní okruhy, které bylo potřeba nastudovat a to Las Vegas a Losail  Řešení je tedy ve vyšší obtížnosti, jenž přináší daleko větší uspokojení a přináší i nějaké ty souboje o příčky, které od takového motorsportu očekávám.

Jestli něco předvádí každý produkt Codemasters ukázkově, tak je to optimalizace, výkon a grafická stránka. Z hlediska závodních her bych hledal jen těžko tvůrce, kteří jsou vždy schopni dosáhnout na stabilních 60 snímků i s úchvatným audio vizuálním zpracováním, které překypuje různými detaily a nechybí ani létající vrtulníky a další prvky oživující scénu na závodní dráze. Každý jednotlivý monopost je pak vymodelován do nejmenších detailů a ten zvuk, to je slast. Radí dobře hrát se sluchátky, nejen že si užijete ten zpěv motorů, ale i další zvukové efekty kolem tratě, třeba i přelet zmíněného vrtulníku. Všechnu tu parádu přiživuje i Ray-Tracing a nativní 4K. To vše zvládli tvůrci skloubit. Takže jen nové soupisky? Vůbec.

F1 23 je obsahově nejbohatším dílem série za posledních několik let, který nabízí skvěle postavený jízdní model, technologickou přesnost z hlediska optimalizace a audio-vizuálu a možnost hrát prakticky s kýmkoliv nehledě na platformu. Sice můžeme argumentovat, že jde spíše o sloučení posledních dvou dílů, ale to by byla lež. Jelikož nejde o pouhé copy-paste záležitosti. Jestli jste čekali komplexní F1 zážitek, tak tady jej máte. Nic víc, nic méně. I když když už to tvůrci dělali nemuseli zapomenout na historické monoposty a mohli vynechat mikrotransakce, za něž mají ten jeden bodík dolů.

9/10

Datum vydání: 16. června 2023 – Potřebné místo na disku: 74GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: NE