Fallout 76: Wastelanders – Recenze

Fallout 76: Wastelanders – Recenze

20 dubna, 2020 0 Od Jiří Hora

V říjnu roku 2018 se stalo něco, co nikdo nečekal, či čekat nechtěl. Legendární post-apokalyptická série Fallout spadla na své nejhlubší dno a společnost Bethesda ještě několik měsíců poté přilévala benzín do ohně. Naštvaných fanoušků přibývalo a interní studio Bethesdy před sebou nemělo vůbec lehký úkol. Museli totiž dokázat, že chyby ve hře se dají napravit a že Fallout 76 může stále být hrou, kterou hráči čekali, přáli si a hlavně si zaslouží. Od vydání již uplynul rok a půl a toto původně velmi ambiciózní MMO RPG se za tu dobu dočkalo celé řady oprav a také rozšíření, přičemž v minulém týdnu vyšlo dlouho očekávané rozšíření Wastelanders, jenž mělo samotné jádro hry značně překopat a dát tak hráčům konečně to, po čem celou dobu toužili. Tedy plnohodnotný multiplayerový zážitek z universa Fallout. Jestli se to povedlo? To vám snad řeknou následující odstavce.

Vzhledem k tomu, jakou cestu musel Fallout 76 ujít jsem se rozhodl, že hru opět zhodnotím jako celek, tedy že jí dám skutečně druhou šanci. K recenzování jsem tak nepoužil mou původní postavu, ale vytvořil jsem zcela novou, abych věděl, jak se bude hra stavět k potenciálním novým hráčům a vlastně jsem byl velice mile překvapen. Tvorba postavy je tedy stále stejná. Vyberete si mezi mužem a ženou, přičemž následně si ji můžete v rámci možností upravit k obrazu svému. Je pravdou, že nějakých drobností přibylo, tedy zejména po stránce účesů, make-up, či dalších personalizací obličeje jako jsou jizvy, tetování, pihy, popáleniny a tak podobně. Pokud jste dobře seznámení s hrami od Bethesdy jako minulé díly Falloutu, či The Elder Scrolls, pak víte, že obličeje postav nejsou zrovna dokonalostí, ale musím přiznat, že jsem měl z vytvořeného charakteru tentokrát poměrně radost.

Ještě než se zaměříme na jednotlivé aspekty Fallout 76: Wastelanders, tak si připomeňme, o čem vlastně tato hra je. Ocitáme se v Západní Virginii v oblasti Appalachia 25 let po Velké jaderné válce, jenž zpustošila celý svět. Aby bylo zajištěno přežití lidské rasy, tak během průběhu války vytvořila americká vláda celou řadu podzemních komplexů známých jako Vaulty. My jako hráči se staneme jedněmi z obyvatel Vaultu 76, jenž se jako první otevírá a vše je připraveno na takzvaný Reclamation Day. Jenže po našem probuzení není nic takové, jak by si každý přál. Okolní svět je zdevastovaný, pobíhají po něm různá zmutovaná stvoření a vám je tak jasné, že obnova civilizace rozhodně nebude taková, jak se předpokládalo. Hlava Vaultu 76 známá jako Overseer je také ta tam. My se tak vydáváme po jeho stopách, abychom zjistili krutou pravdu o skutečném účelu místa, jenž vám zaručilo přežití během oněch 25 let.

To je nástin toho, co na hráče čeká v rámci původní hry, ale vzhledem k tomu, že hra se vám nesnaží házet klacky pod nohy, tak se během prvního spuštění můžete rovnou pustit do příběhu samotného rozšíření Wastelanders. To se odehrává v roce 2103, tedy rok poté, co je Vault 76 otevřen. Tady si můžete říkat, jak můžeme hrát děj krátce po otevření a zároveň rok po otevření. Nuže to můžete brát zkrátka tak, že cryokomora vaší postavy měla závadu a vy se tak probouzíte až po onom roce. Příběh samotný se pak zaměřuje na záhadný skrytý poklad, jenž by se měl nacházet v jednom z Vaultů a po němž pátrají hned dvě nové frakce ve hře. Jenže oproti původní hře je zde jeden zásadní rozdíl. Příběh nám není vyprávěn skrze různé zanechané zprávy, ale skrze skutečné NPC postavy, jenž v původní hře jednoznačně chyběli.

Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, tak NPC postavy mění herní svět skutečně zásadním způsobem. Svět najednou není tak pustý. Postav ve hře není málo, mají vlastní příběhy a mohou vám zadávat také různé vedlejší úkoly, které vám mohou dále poskytnout řadu náležitých odměn umožňujících přežití v nelítostných podmínkách Pustiny. Mluvím přitom pouze o vedlejších postavách. Ohledně nové hlavní dějové linky se můžete připravit na celou řadu zvratů a zajímavých situací, které během lovu tajemného pokladu nastanou. Velice se mi líbilo to, že příběh se neustále mění podle toho, jak vy během hry jednáte. Můžete vše řešit pomocí zbraní a zabíjení, ale také pomocí diplomacie, či správně podané lži, či výhružek. To je něco, co vám původně koncipovaný příběh příliš neumožňoval.  Původní příběh je ve hře samozřejmě stále přítomný a jeho průchodu se nevyhnete. Příběh Wastelanders totiž po úvodní části vyžaduje minimálně úroveň 20 a tak nejjednodušší postup na ní je hraním původního příběhu.

Ačkoliv jsem se pohyboval na dříve hraných oblastech, tak jsem zažíval zcela nové momenty. Je to dáno hlavně tím, že po světě se právě pohybují ony NPC postavy, s nimiž souvisí řada nových vedlejších úkolů, ale také náhodné eventy, jenž jsou ve hře daleko častější a upřímně jsou daleko rozmanitější a zábavnější. Tady je vidět, že vývojáři se skutečně snažili napravit co se dalo, aby byla hra pro hráče lákavější.  Je rovněž pravdou, že na atmosféru hry má velký vliv i fakt, že další hráči, které budete během vaší pouti potkávat, se chovají úplně jinak, než tomu bylo během původního vydání.

Většina z vás, včetně mě, si hru ze světa Fallout asi nejvíce užije ve chvílích, kdy vám ji nikdo nemůže narušovat. Jenže Fallout 76 je online MMO, tedy po světě se pohybují i další hráči, kteří vám onen zážitek mohou narušit. No a jak jsem očekával, tak během původního vydání jsem velice často narážel na hráče, kteří měli jediný cíl, tedy kazit zážitek ze hry všem, které potkají jejich ustavičným lovem. Můj návrat do Pustiny byl o to překvapivější, když jsem zjistil, že tito hráči zmizeli. Ve hře si tak hráči spíše pomáhají a rozhodně se nestřílí do zad. Člověka velice potěší, když na poutí potkáte hráče s několikanásobně vyšší úrovní, který se u vás zastaví a nechává 30 lahví s čistou vodou. Ta je skutečně na začátku vzácná a než se vodu naučíte čistit, také netrvá zrovna chvíli. Atmosféra se tak zásadně mění a já si po onom roce a půl hru konečně začal užívat a rád se do ní vracím.

Vývoj postavy je stále stejný. Vychází z konceptu Fallout 4 s tím, že zásadním rozdílem je přístup k přidělování jednotlivých perků. Ty jsou zde zastoupeny kartičkami, které následně přidělujete podle toho, kolik bodů máte v jednotlivých základních vlastnostech známých jako S.P.E.C.I.A.L.S. Původně jsem tomuto přístupu nemohl přijít na chuť, ale nakonec jsem se s tím smířil. Obecně nejsem fanoušek kartiček a tak jsem doufal, že tento systém bude změněn, obzvláště když vývoj postavy měl být dle vývojářů upraven. K žádné výrazné změně ale tady nedošlo, což mě mrzí, i když věřím, že spousta hráčů systém karet s jednotlivými perky nebude brát jako žádnou velkou překážku. Dá se na to zvyknout.

Změna ale rozhodně nastala v tom, jaké odměny dostáváte za splněné úkoly a hlavně jaký počet zkušeností za ně dostáváte. Postup na vyšší úrovně je totiž nyní podstatně rychlejší, což mě osobně potěšilo. Nemám rád MMOčka, kde zdlouhavě musíte putovat světem, abyste po dvou hodinách hraní konečně mohli přidělit jeden Skill point po právě dosažené nové úrovni. Právě původní tempo bylo jednou z věcí vadících mi na Fallout 76. Tempo je ale nyní rychlejší a tím pádem i já jsem spokojenější, když se má postava nyní formuje podstatně lépe.

Dalším fiaskem byly samozřejmě vždy nenáviděné mikrotransakce, které souvisely se speciální měnou Atoms. Tu jste si museli kupovat za reálnou měnu, což nikdy nikoho nepotěší, když má za samotnou hru dát plnou částku. Nyní ale není nutné tuto měnu nakupovat, jelikož ji můžete celkem úspěšně získávat samotným hraním, což mě velice potěšilo. Rázem jsem měl přístup k celé řadě skinů, které bych si jinak musel koupit za skutečné peníze. Je ale pravdou, že Atomic Shop slouží výhradně k nákupu kosmetických věcí, ale najdou se zde i výjimky, jenž tvoří Repair kity. Ty původně platícím hráčům dávaly velkou výhodu nad těmi, kteří ne. Jenže to už opravdu řešit nemusíte, jelikož si je můžete rovněž zakoupit, když ony Atomy můžete získat jednoduše hraním. I já si jich hned několik nakoupil a věřte, že mi to podstatně usnadnilo hru. Nebudu nikomu nic nalhávat, nejsem zastáncem neustálého lovu surovin a když už si nějakou zbraň oblíbíte, a ty suroviny co už se rozhodnete nasbírat do ní zainvestujete, tak ji také chcete mít možnost používat. To by vám ale následné opotřebování mohlo zamezit a právě zde nastupují repair kity.

Fallout 76 je z velké části survivalem, takže různé suroviny jsou zde prakticky nutností. Zejména potřebujete jídlo a pití. Abyste ale po každém pozření jídla, či vypití vody, nedostali i dávku radiace, je nutné umět různé suroviny zpracovávat, což vám umožní učení se různým receptům, které následně využijete na Cooking Station k nějakému tomu kulinářskému umění. Pokud se chystáte vylepšovat, či rovnou vytvářet, zbraně, brnění a další vybavení pak je vhodné hledat různé návody, které vám toto umožní. To platí i v případě, že se pustíte do stavby vlastního dobu a jeho vybavení. Tato část hry rozhodně vyžaduje čas a hledání a sbírání všemožného harampádí, dílů a přírodních zdrojů se zkrátka nevyhnete. Také nejde o tu část hry, kterou bych nějak vysloveně miloval, ale tak nějak myslím, že to k takovému prostředí patří. Přežívání v Pustině po jaderné válce nemá být žádný med.

Jestli jste vývoj Fallout 76 sledovali, pak víte, že součástí hry je nyní i extra mod s názvem Nuclear Winter. Jde o battle-royale režim, který se aktuálně stále nachází ve fázi betatestování, ale i tak jde o příjemné zpestření celé hry. V tomto režimu se 52 hráčů utká o titul Overseera pro Vault 51. Řada mechanik původní hry je zde upravena pro potřeby tohoto režimu, který je samozřejmě podstatně rychlejší a hráči se k sobě rozhodně nechovají přátelsky. Před nástupem do tohoto režimu si rozdělíte 10 karet perků s tím, že k dispozici máte zcela všechny.  Postavu si tak můžete náležitě připravit na to, co vás čeká. Jakmile se ocitnete ve hře, je samozřejmě nutné se ozbrojit a vyjít vstříc ostatním hráčům, ale i dalším nástrahám Pustiny a samozřejmě i neustále se zmenšujícímu ohnivému kruhu. Vyhrát může jen jeden. Jde zkrátka o klasický battle-royale, kdy každý hraje sám za sebe a každý chce být tím posledním, kdo přežije. Nicméně Nuclear Winter vám nabídne tento režim v poměrně originálním provedení, což mě osobně velmi nadchlo.

Po technické stránce nebyl Fallout 76 žádné terno. Vizuální stránka měla své chyby a hlavně optimalizace byla naprosto otřesná. Jenže rok a půl ukázal, že i zde se dá spousta věcí napravit. Tak zejména samotný svět Appalachia je daleko detailnější. Textury rozhodně dostaly náležitého zlepšení. To samé se týká nasvícení i stínování. Řadu prostředí vylepšily i nějaké ty objekty navíc a pak jsou tu také nové lokace, které opět přináší do místního světa nějaké svěží neokoukané prostředí. Obecně se mi aktuální podoba hry zamlouvá podstatně více, než tomu bylo předloni. Bohužel bych rád řekl, že propady frameratu úplně vymizely, ale není tomu tak. K těm stále dochází, ale jsou daleko vzácnější a nyní jsem vysloveně nenarazil na moment, kdy by hra byla skutečně nehratelná. V případě optimalizace tedy nějaký ten pokrok znatelný je, ale stále je na čem pracovat.

Když to vezmu kolem a kolem, tak jsem vlastně rád, že jsem dal této hře druhou šanci. Byl jsem velmi mile překvapen tím, jak vývojáři na celém tomto titulu dokázali zapracovat a náležitě jej vylepšit tak, že jsem si hru konečně od vydání dokázal užívat a vlastně si ji užívám stále. Nečekal jsem zázraky a o to více mě návrat do post-apokalyptické Západní Virginie nadchnul. Nicméně stále se zde nachází chyby a rozhodně je stále na čem pracovat a co vylepšovat. Nicméně rozšíření Wastelanders dokázalo hru takovým směrem oživit, že se dá vlastně říci, že tu konečně máme tu hru, kterou jsme měli dostat už na začátku. Takže doufám, že vývojáři stále nepoleví a budou hru vylepšovat a že ji dotáhnout k pomyslné dokonalosti.

Fallout 76: Wastelanders skutečně dokázalo oživit svět hry, která byla odsouzena k záhubě. Velkou zásluhu na tom má implementace NPC, nového příběhu a zejména pak úprava hratelnosti, vývoje postavy a podstatně lepší optimalizace. Nicméně stále je co zlepšovat, jelikož chyby zde stále jsou, ale vše je na dobré cestě.

HODNOCENÍ AKUTÁLNÍ FORMY: 8/10