Guilty Gear: -Strive- – Recenze

Guilty Gear: -Strive- – Recenze

28 června, 2021 1 Od Jakub Číhal

Abych se přiznal, nejsem zrovna fanoušek bojovek. Ne že by mě nebavily, to říci nemohu, ale mám dojem, že jich v poslední době nevychází tolik a pokud se již nějaká objeví, není to zrovna extra dobrý počin. Výjimku samozřejmě tvoří Mortal Kombat, popřípadě série Injustice, jenže to jsou již v dnešní době hry určené spíše pro mainstrem. Pak jsou tu ale anime bojovky, které naopak stojí na úplně opačné straně a jsou pro nováčky extrémně náročné. A jedna z nich mi přistála v útrobách Playstation 5. Anime mám rád, bojovkám se nebráním, tak se do toho pojďme pustit.

Série Guilty Gear je tady s námi již pěknou řádku let. Na svědomí ji má studio Arc System Works a první díl vyšel již v roce 1998. Série vždy patřila spíše mezi ty náročnější hry, ale díky spojení parádní hratelnosti a skvělého anime zpracování si rychle našla obrovskou hráčskou základnu. No já mezi ně nepatřím, se sérií mám pramalé zkušenosti. Vývojáři naštěstí mysleli i na takové jako jsem já a do hry zakomponovali obrovskou encyklopedii, která shrnuje vše, co se ve světě Guilty Gear stalo. A že je to solidní porce textu. Pokud si budete chtít nastudovat úplně vše, připravte si velikou zásobu volného času. V encyklopedii se dozvíte nejenom doslova vše o postavách, ale porozumíte i tomu, jak to vlastně celé začalo. Pokud byste chtěli alespoň malé shrnutí, tak jak to chápu já, pokusím se to vměstnat do pár vět. Celá série se odehrává na ploše několika století. Lidstvu se podaří najít nový zdroj energie a pomocí něho stvoří tzv. Gears, další evoluční stupeň lidstva. Gears se ale vymknou kontrole a to odstartuje celosvětový vojenský konflikt. Pokud toužíte po více informacích, v encyklopedii si můžete kromě popisu postav najít i velice detailně zpracovanou časovou osu a dokonce různé diagramy, které ukáží v celém rozsahu spletenec vztahů všech postav.

Já jako milovník příběhů všech druhů a podob jsem jako první skočil rovnýma nohama do Story mode, ze kterého jsem po hodině zase vyskočil a šel zjišťovat, co se to sakra děje. Tak nějak jsem předpokládal, že Story bude zpracováno podobně jako u jiných bojovek, tedy že si zahraji za několik postav a projdu si příběhem aktuálního dílu. Vše výše zmíněné vlastně platí kromě toho, že ve Story nehrajete. Ani vteřinku, ani jednou si pěstičkou nebouchnete. Místo toho ale budete sledovat výborný anime seriál s perfektní zápletkou, nádherným vizuálním zpracováním a dobrou režií. Osobně bych sice uvítal spíše klasičtější podání příběhu, ale tvůrcům nelze upřít odvahu, že se rozhodli jít tímto směrem.

U bojovek platí jedno nepsané pravidlo, které říká, že základem úspěchu je kromě skvělého soubojového systému hlavně výběr postav, který musí být tak rozmanitý, aby si vybral kdokoliv a našel si pak pár oblíbenců ,které se naučí skvěle ovládat. Guilty Gear -Strive- v tomto směru rozhodně nezklame, naopak bych si dovolil tvrdit, že v tomto směru exceluje. Na výběr budete mít hned 15 bojovníků, včetně dvou úplně nových. Zbytek se rekrutuje z předchozích dílů, což vzhledem k bohaté historii série dává maximální smysl. Další postavy jistě přijdou časem v rámci různých dlc. V základu jsou rozděleni do několika skupin podle toho, jaký bojový styl preferují. Někteří jsou zaměřeni spíše na rychlost, jiní zase na výdrž a najdeme tu i takové, kteří si od všeho vzali tak trochu něco. Nebudu tady rozepisovat všechny postavy zvlášť, ale za zmínku určitě stojí Sol a Ky, ruská agentka Millia, dobrácký obr Potemkin, Zato-1, který se vrací ze záhrobí, ninja Chipp, nebo upír Nagorizuki, či čarodějka I-No. Obecně ale platí, že naučit se hrát za jakoukoliv postavu bude vyžadovat hodiny a hodiny tréninku a zvládnout všechny je skoro až nadlidský úkol. Základní ovládání je pro všechny stejné, ale odemknout potenciál každé jednotlivé postavy není jen tak. Neexistuje vlastně ani jedna postava, která by se ovládala podobně, jako nějaká jiná. Poznat alespoň trochu každou z postav je ale klíčem k úspěchu, protože pro jejich poražení je nutné se naučit i jejich pohyby a dokázat pak při hraní předvídat, co má protivník za lubem.

Popisovat zde celý soubojový systém, tak jsme tu ještě pozítří. Věřte, že jeho komplexnost a hloubka daleko překračuje jiné hry z tohoto žánru. Existují ale taková základní pravidla, která je dobré dodržovat. Vždy je dobré používat celou škálu pohybů a úderů, jen s prostým mačkáním pár tlačítek si nevystačíte. Pokud se vám protivníka povede uzamknout v rohu obrazovky a naložíte mu co pro to, přesune se celý boj na další obrazovku i s klasickou animací, kdy váš protivník elegantně letí vzduchem. A pak jsou tu dvě mechaniky, které v jiných hrách nenajdete. Tou první je Roman Cancel, kdy přerušíte svou sérii útoků, vyšlete tlakovou vlnu a zpomalíte svého protivníka. Dá se použít jak útočně, kdy rozhodíte protivníka z rovnováhy, nebo k obraně. Druhou mechanikou je pak Psycho Burst, která se hodí ve chvíli, kdy na vás padá jeden úder za druhým a slouží čistě k prolomení takové série útoků. Jen si dejte pozor, Psycho Burst nejde použít vždy, je potřeba ho mít nabitý.

Pokud jste v sérii úplným nováčkem, rozhodně doporučím se nejdřív se soubojovým systémem seznámit v poměrně dobře zpracovaném tutoriálu a pak v sérii misí, kde máte za úkol splnit různé výzvy. Zdá se to možná jako hloupost, ale právě zvládnutí všech technik je skutečně důležité. No a kdo chce, může rovnou skočit do tréninku, kde si vybere protivníka a může se do něj pustit. V tomto režimu dokonce uvidíte, jaká tlačítka mačkáte a lze to tak skvěle využít třeba pro pilování konkrétního kouzla, nebo speciálního útoku.

Pokud se již cítíte a máte pár zápasů za sebou, můžete se vrhnout do offline sekce hry. Ta, jak jsme již zmínili, neobsahuje klasickou kampaň, ale na výběr máte Arcade mode, který ji tak trochu nahrazuje. Vyberete si svou oblíbenou postavu a postupně musíte porazit předem daný počet náhodně vybraných protivníku. Pokud se vám to podaří, čeká na vás i souboj s bossem. Hraní za každou z postav je pak trochu jiné, protože před každým zápasem prohodí s protivníkem pár slov a díky tomu, že veškeré postavy ve hře jsou nějak vztahově propletené, odkryje se vám tak vždy trochu z jejich historie. Během Arcade mode se k vám sem tam připojí i nějaká další postava a taková pomoc se někdy skutečně bude hodit. Dalším režimem pro jednoho hráče je Survival, kde máte jen jeden život a snažíte se porazit co nejvíc protivníků. Nic víc, nic míň. No a poslední volbou je pak VS Cpu, kde si to zkrátka rozdáte s kým chcete a před zápasem si můžete zvolit arénu, kde chcete bojovat, případně i hudbu, která vám k tomu má hrát.

Guilty Gear -Strive- měla poměrně složitý vývoj, při kterém byla několikrát odložena. Díky tomu ale vývojáři získali obrovskou zpětnou vazby od hráčů během různých testů a to celé pak vývojářům skvěle posloužilo při balancování hry, což se zúročilo hlavně ve hře pro více hráčů. Trochu rozpačitě zpočátku působí online lobby, která vypadá jak stará 8-bitová hra, kde máte svého avatara, se kterým po lobby běháte a vybíráte si soupeře, ale brzy si na to zvyknete a díky možnosti si avatara upravovat si jí nakonec možná i oblíbíte. Lobby je navíc rozděleno do několika pater, kde v těch spodnějších jsou spíše začínající hráči a čím výše se prokoušete, tím silnější a hlavně zkušenější soupeři vás čekají. Guilty Gear -Strive- má dokonale odladěný netcode a hraní je tak skutečně zábavou, nenarazíte na žádné lagy a podobné chyby. Snad jen trochu zamrzí delší připojování k serverům. Pokud online části propadnete, resp. pokud to s hraním Guilty Gear -Strive- myslíte vážně a je celkem jasné, že porážet CPU vám respekt mezi kamarády nevyslouží, nabídne hra díky multiplayeru zábavu na stovky hodin.

Z okolích obrázků jste si asi již udělali představu o tom, jak hra vypadá. Nic vás ale nepřipraví na to, jak hra vypadá v pohybu. To je taková pastva pro oči, že si budete připadat jak při sledování anime seriálu. Veškeré animace na sebe absolutně dokonale navazují, hra je plná všech možných efektů, které skvěle doplňují dění na obrazovce. Na Playstation 5 navíc hra běží v plném 4k rozlišení a pevných 60ti fps. Jednotlivé arény a prostředí jsou na tom rovněž skvěle, zápasy doprovází výborná rocková hudba, zkrátka co se audiovizuálního a technického zpracování týče, nedá se hře absolutně nic vytknout.

Guilty Gear -Strive- je v současnosti jasným králem anime bojovek. Exceluje snad ve všem, nabízí dost zábavy pro jednoho hráče, ale hlavně má skvěle zvládnutý multiplayer. Mě osobně snad jen mrzí ta absence klasického Story Mode. Výběr bojovníků je dostatečně pestrý, stejně tak má hra dost rozmanitých prostředí a i pro nováčky robustní encyklopedii, díky které se snad jednou budete v historii série orientovat. Pokud hledáte skvělou bojovku a zároveň vám anime styl nepřipadá jako sprosté slovo, nemusíte již dále hledat.

Datum vydání: 11. června 2021 – Potřebné místo na disku: 20GB