Like a Dragon: Ishin! – Recenze

Like a Dragon: Ishin! – Recenze

2 března, 2023 0 Od Adam Šindler

Na konzolích Playstation 5 a 4 zažila velký úspěch hra zasazená do Japonska, Ghost of Tsushima, dnes tu máme něco podobného, ale zároveň jiného. Taktéž se podíváme do Japonska, tentokrát však do Japonska 19. století. Dnes recenzovaný kousek je remakem hry z roku 2014, hra tehdy vyšla jen v Japonsku na Playstation 3 a 4. Nová verze Like a Dragon: Ishin! se konečně dostala do světa a můžete si jí zahrát na Playstationu 4 i 5, PC a Xboxu X|S a One. Popularitě a rozmachu japonských her ve světě napomohl nejvíce díl Yakuzy z roku 2017. Pokud někteří z vás neslyšeli o sérii Yakuza, co třeba Judgment, či pokračování Lost Judgment. Tyto japonské hry rozhodně nejsou pro každého a pro spoustu hráčů, kteří jsou zvyklí na „klasické“ hry nemusí být až tak zajímé. Jak si Like a Dragon: Ishin! vede a zda má co nabídnout prozradí následující řádky.

Do rukou dostanete skutečnou postavu Ryomu Sakamota. Tato postava žila během japonské éry Bakumatsu, což bylo klíčové období v polovině 19. století, kdy se vládnoucí šogunát rozpadl před obnovou Meidži. Navíc Ryoma podobou nápadně připomíná Kirju Kazumoa z většiny dílu Yakuzy. Fanoušci série Yakuza se i v Like a Dragon: Ishin! setkají se známými tvářemi z této série. I přesto, že ve hře objevíme historické postavy, je historický podkres inspirací tvůrcům a nedrží se přesně historických skutečností. Na začátku je zabit mentor Ryomy a Ryoma je obviněn z vraždy. Rozhodne se proto uprchnout a vypátrat vraha svého mentora. Musím se přiznat, že hra má opravdu pomalý start a pro mě jako nováčka, který moc netušil, co od hry čekat to bylo dost těžké. Mnohokrát jsem měl chuť hru dokonce vypnout, jelikož se tam ze začátku opravdu nic moc nedělo. Udělal jsem pár kroků, promluvil si s pár lidmi ve městě, ale žádný příběhový posun nenastal. Také jsem očekával lepší navigaci, kam mám jít. Pomalému začátku hry nepomáhají také chvíle, kdy vás hra nechá jen tak bloudit a prozkoumávat město, než vás pustí k dalšímu příběhovému úkolu.

Ve městě naleznete mnoho miniher jako je například rybaření, farmaření, objevování svatyní, či verzi kola štěstí, kde máte možnost vyhrát zajímavé ceny. Samozřejmě zde najdete i vedlejší úkoly, kdy máte z velké části ochránit vesničany. Většinou je musíte zachránit před různými pobudy, kteří si na ně vyskakují, či například nechtějí zaplatit za zboží. Toto zpestření a vedlejší úkoly by mohly být mnohem lepší, bohužel u většiny vedlejších úkolů chybí dabing, což mě dost mrzí a zbytečně to shazuje nejen vedlejší úkoly, ale celou hru. Za plnění vedlejších úkolů, návštěvu svatyní, ale i nakupováním jídla u obchodníků získáte speciální měnu Virtue. Za tuto měnu si můžete vylepšit například kapacitu inventáře nebo si vylepšit sprint hlavního hrdiny, aby se tak rychle nezadýchal, můžete si, ale také vylepšit jednotlivé minihry jako je již zmíněné rybaření nebo farmaření.

Tak jako u série Yakuza, i tuto hru můžete poznat podle soubojového systému. Na rozdíl od Yakuzy ale zde nezůstane jen u pěstních soubojů, do rukou dostanete katanu a pistoli. U soubojů máte na výběr ze čtyř možností – pěstí, katany, pistole a kombinace katany a pistole. Souboje pouze s katanou jsou velmi efektivní v boji jeden na jednoho. Pěstní souboje jsem využíval jen na začátku, kdy jsem neměl přístup ke kataně a pistoli. Nejvíce jsem ale využíval kombinaci pistole a katany, bohužel zde nemůžete blokovat útoky, i přesto jsem tuto kombinaci shledal jako nejefektivnější na skupiny nepřátel, a hlavně také nejzábavnější.

Jednotlivé bojové styly si můžete samozřejmě vylepšovat. K vylepšení stylů potřebujete orby, které získáte za průchod hrou a porážení nepřátel. Každý styl má svou barvu a ke stylu náleží i barva orbu, který schopnosti vylepšuje. Máte ale ještě možnost styl vylepšit pomocí univerzálního tréninkového orbu. I přesto, že je soubojový systém zábavný, mám k němu jednu výtku. Je škoda, že pro přepnutí mezi jednotlivými bojovými styly musíte přestat bojovat. Zůstanete tak na chvíli nekrytí a můžete tak obdržet poškození naprosto zbytečně. Vývojáři mohli do hry implementovat rychlé přepínání mezi styly, které známe například ze série Yakuza.

Se souboji se pak ještě pojí problém, který není úplně nezanedbatelný a může spoustě hráčům hru výrazně znepříjemnit. Mluvím tady o kameře. Kamera se po celou dobu hry zvláštně točí, při průzkumu města a chození po mapě to není až takový problém. Ale u soubojů je to hodně nepříjemné, zvláště pokud bojujete ve stísněných prostorách. Také mě u soubojů mrzí automatické zaměřování nepřátel převážně při využití pistole. Rozběhne se proti mně nepřítel a místo toho, aby Ryoma střílel do protivníka, který je pro něj největší hrozbou, střílí do nepřítele, který leží opodál a nijak Ryomu neohrožuje. Další věc, kterou jsem opět nejvíce pocítil ve stísněných prostorách bylo nelogické čekání nepřátel. Chápu, že se jedná o starší hru, ale nepřátele i přesto, že mě viděl, stáli na místě a čekali až se přiblížím. To jsem ale vůbec nemusel, vzal jsem pistoli a v klidu a bezpečí jsem je likvidoval bez jakéhokoliv ohrožení.

Pokud mě mrzel chybějící dabing ve vedlejších úkolech, naopak dabing v hlavní příběhové lince mě velmi potěšil. Je zde pouze originální japonský dabing, ale je opravdu skvělý a nádherně dokresluje celou atmosféru a mnohdy jsem měl pocit, že jsem opravdu v Japonsku. U dialogů musím pochválit jednu skvělou vychytávku. Pokud se totiž bavíte o místech, skupinách, či lidech, o kterých toho moc nevíte nebo dokonce nevíte vůbec nic, hra vám nabídne stisknutím jediného tlačítka zobrazení malého popisku, který vám dané místo nebo skupinu vysvětlí. Může se to zdát jako nepatrná vychytávka, ale opravdu mi to velmi zpříjemnila průzkum a získávání informací o světě, jelikož pokaždé dialogy stopovat a hledat danou informaci ve stále se zvětšující encyklopedii by bylo opravdu zdlouhavé.

Pojďme se teď společně podívat na grafické zpracování hry. Na první pohled mě grafika hry, prostředí, ale i obličeje postav velmi mile překvapily. Like a Dragon: Ishin! se má k světu, především hlavní postava a další charaktery z hlavní příběhové linky. Čím více času jsem ale ve hře strávil, tím více jsem objevoval další a další chybičky. Většinou se to pojí s vedlejšími postavami, či náhodnými obyvateli města. Můžete u nich vidět starší modely, které jsou nezačištěné a nepůsobí to moc dobře a narušuje to také dojem ze hry. Narazit na to také můžete u některých nepřátel především opět ve vedlejších úkolech, jejich obličeje nemají takové detaily, což je logické. Změna je ale opravdu výrazná.

Pro mnohé fanoušky série Yakuza je vydání tohoto dílu ve světě bezpochyby potěšením. Hry z Asie se k nám dostávají stále více a více a Like a Dragon: Ishin! je důkazem toho, že i japonské hry mají co nabídnout. Nepotěší rozhodně každého hráče, jelikož spoustu věcí dělá jinak, než jsme zvyklí. A i přesto, že jsem se k japonským hrám stavěl kriticky, tato hra mi dokázala, že jsem se pletl. Samozřejmě má své chyby jako je kamera, kterou shledávám největším problémem hry, velmi zamrzí chybějící dabing ve vedlejších úkolech a je škoda pomalého startu hry. Také se podle mě mohli vývojáři vyvarovat quick time eventů, dost to zamrzí hlavně u některých soubojů. V dnešní době už jsem totiž quick time eventy ve hrách vůbec neočekával. Pro fanoušky série Yakuza je tato hra jasnou volbou a pro všechny ostatní, kteří se se sérií Yakuza zatím nesetkali může být skvělou zkouškou, zda se mají o tuto sérii a japonské hry zajímat nebo je vynechat.

7/10

Datum vydání: 21. února 2023 – Potřebné místo na disku: 60GB

Distributor ČR: Cenega Czech – Česká lokalizace: NE