Minecraft Dungeons + DLC Howling Peaks – Recenze

3 ledna, 2021 0 Od Jan Volejník

Markus Persson, švédský programátor, který v roce 2009 vypustil do světa své dítko, hru Minecraf, v té době ani netušil, co jeho výtvor ve světě vyvolá. Málokterý počin totiž vyvolá tolik rozporuplných pocitů, jako výše zmíněný.  Minecraftu se podařilo rozdělit herní komunitu na dva nesmiřitelné tábory. Jedni ho milují, ti druzí nesnášejí. Těžko říct, čím to je. Z mého pohledu je to tím, že značnou část herní komunity tvoří toxické děti. Jako je tomu třeba u hry Fortnite. I přesto hře nemůžeme upřít její úspěch, který dokázala sklidit napříč celým světem. Minecraft byl svého času opravdu velice populární a vlastně stále je. Přeci jen prodalo se ho okolo dvou set milionů kopií. Dokonce si můžete koupit stavebnici Lego s tematikou této hry.

Musím se přiznat, že i já jsem ve hře utopil x desítek hodin a nemohu říci, že bych se nudil. Značka se postupem času nadále rozšiřovala. Dočkali jsme se adventury od studia Telltale, které následně mělo s Netflixem připravovat také seriál. Osud měl však s Telltale jiné záměry a jak to dopadlo víme všichni. V květnu 2020 se stala věc, jakou by málo kdo čekal, světlo světa spatřilo Minecraft Dungeons, které má svědomí samotné Mojang Studios, dříve pouze Mojang. Svět Minecraftu a hratelnost Diabla, kombinace dvou prvků, která se nám mohou zprvu zdát zvláštní, ale světě div se, toto kombo funguje. Přiznávám, že během původního data jsem se ke hře nedostal. Šanci jsem získal až s velkou expanzí jménem Howling Peaks, díky níž můžete číst tuto recenzi.

Příběh samotný není nikterak originální ani složitý. Illager je klasický zlí samozvaný vládce, který dělá špatné věci dobrým lidem. Pochopitelně se najde hrdina, či hrdinka, záleží na vámi vybrané postavě, jenž již nadále nechce snášet příkoří a tak povstane s mečem, či lukem, v ruce. S odvahou Aragorna a muškou jako Legolas se pak vydává vstříc armádě temných přisluhovačů a následně samotnému Illangerovi. Jakmile se mu postavíte tváří v tvář, budete bojovat tak dlouho, dokud nezvítězíte, protože porážka by znamenala konec. Vaším vítězstvím a Illangerovou potupnou porážkou naopak tato doba temna skončí a nastane čas míru, harmonie a prosperity.

Jak jsem již výše zmínil, Minecraft Dungeons je hra inspirovaná slavným Diablem, ale je nutno podotknout, že je hra v některých ohledech opravdu mírumilovnější. Zatímco klasická diablovka je plná krve, lítajících střev, a nepřátel roztrhaných na kusy, v Minecraft Dungeons se něčeho takového nedočkáte. V tomto ohledu se tvůrci drží původní předlohy. Přece jen jde o titul, který budou hrát i děti, či primárně ony. Tomuto faktu je přizpůsobená samotná hratelnost. Ovládání je lehké a intuitivní, a nezahlcuje hráče mnoha možnostmi. Jelikož vychází i na konzole, tak ke klasickému ovládání za pomoci klávesnice a myši, byla do počítačové verze rovnou implementována možnost hrát za pomoci gamepadu. Vyzkoušel jsem obě možnosti ovládání. Gamepad jsem použil Razer Raiju. Oba způsoby ovládání jsou zmáknuty opravdu dobře a není zde nic, co bych jim mohl vytknout. Nutno podotknout, že osobně se mi hrálo lepe na gamepadu. Ostatně stejné tvrzení měly i celé zástupy hráčů u Diabla III

Boj jako takový není vůbec složitý, přeci jen máte na výběr z útoku na blízko a na dálku za pomoci luku, či kuše. Nabízí se vám také možnost využití tří artefaktů. Ty vám propůjčí jejich zvláštní schopnosti. Budete tak moci například rychleji chodit, přivolat zvíře na pomoc v boji, nebo přitáhnout nepřítele k sobě blíž. Artefaktů je ve hře opravdu hodně, bude jen na vás,který si vyberete a oblíbíte. Minecraft Dungeons nenabízí žádný rozmanitý strom schopností, díky kterému by se z vašeho hrdiny mohl stát nezastavitelný bojovník. Místo postavy si zde vylepšujete své zbraně, přičemž u každé z nich máte na výběr ze tří schopností, které se ale od každého kousku liší. Odemykání těchto schopností a jejich následné vylepšování se děje za pomoci bodů, jenž dostáváte za každou novou úroveň vaší postavy. Pokud byste měli strach, že o body přijdete v případě, že budete chtít začít využívat jinou zbraň, tak vás hned uklidním. Body získáte ze zbraně zpět jejím prostým rozebrání

Díky této funkci máte prostor k hledání nejlepšího vybavení a herního stylu, jenž vám bude vyhovovat ze všeho nejvíc. Zprvu se muže zdát, že hra je až příliš jednoduchá, ačkoliv tomu ze začátku tak opravdu je, ovšem nenechte se zmást. Postupem hrou bude vše těžší a těžší. Ti smolaři, kteří budou neustále umírat, jako já, může frustrovat jedna věc. Na každé kolo máte jen omezený počet životů a pokud je všechny vyčerpáte, tak vám nezbude nic jiného než si celé kolo projít zase pěkně od začátku. Zkušeným hráčům diablovek to ovšem problém dělat nebude. Bonusem je určitě fakt, že na nepřátele nemusíte být sami. Hra podporuje jako online, tak splitscreen kooperaci až pro 4 hráče.

Minecraft Dungeons běží na Unreal Engine 4, díku němuž hra vypadá velice dobře. Je až podivuhodné, jak pixeloví svět Minecraftu může hezky vypadat. K dobrému vizuálnímu zážitku dopomáhají střídající se biomy, nebo-li prostředí. Při průchodu hrou jich navštívíte hned několik. Seznam míst, která můžete na své pouti navštívit, rozšiřuje také v úvodu zmíněná expanze Howling Peaks, jenž byla vydána v prosinci, nyní již minulého, roku 2020. S ní do hry přibila nova horská oblast, která je sice krásná na pohled, ale skrývá zároveň zrádná a nebezpečná místa.

Howling Peaks je již třetím DLC rozšiřující základní hru a přináší nám nový příběh. Tajemná síla, která sídli na vrcholu nejvyšší hory, hrozí ovládnutím celého širého světa. Na našem hrdinovi, či hrdince, je, aby v několika misích zdolal/a větrem ošlehaný vrcholek hory, a tajemnou sílu, či entitu, zastavil/a. Úkol je to opět nesnadný, proto je třeba najít legendární zbraně, brnění a artefakty, díky nimž budete schopni této nové hrozbě čelit a vrátit tak svět opět do rovnováhy. Při cestě na vrchol hory budete muset čelit několika novým nepřátelům a kromě nich i samotným přírodním živlům. Místa pokrytá sněhem, kluzká úpatí hory, i vítr samotný, vám budou nepřítelem, jenž vám bude cestu znesnadňovat.

Jestliže na své cestě nebudete opatrní, velice lehce za to zaplatíte třeba pádem z hory. To pro hráče přináší novou vyzvu, kterých je ale v novém rozšíření podstatně více. Výzvu mohou představovat hádanky, puzzly, nebo nepřátelé samotní, jejichž rozmanitost v kombinaci s jejich množstvím vám dá kolikrát solidně zabrat. Na oplátku pak získáte nové vybavení. Ale to tak většinou ve hrách bývá. Chcete lepší vybavení? Tak napřed musíte trpět! Kromě nových lokací, nepřátel, a příběhu, do hry zavítala právě hromada nového vybavení, zbraní a artefaktů, což nám dává další možnosti v experimentování s vaší výstrojí, jíž nechceme uvést do jiného stavu, než do stavu dokonalosti. S novým DLC přibyla navíc možnost crossplatformního multiplayeru, takže nyní je možnost hrát hru s kamarády napříč všemi dostupnými platformami.

Při mém závěrečném zhodnocování jsem bral v potaz jak základní hru Minecraft Dungeons, tak i samotný dodatek Howling Peaks. Hra jako taková mě velice příjemně překvapila, a donutila mě přehodnotit můj celkový pohled na hry. Nečekal jsem, že spojení světa Minecraftu a hratelnosti Diabla, by mohlo být dobrou kombinací. Jsem rád, že jsem se pletl. Sice zde nemohu mluvit o žádné revoluci, ale to není podstatné. Nejdůležitější je, že to celé funguje a je to nesmírně zábavné. Jednoduchost s jakou k nám hra promlouvá mě dostala a byl jsem velice rád, že jsem si k ní po náročném dni mohl sednout.

Jelikož jsou bugy a chyby ve hrách teď díky Cyberpunku 2077 horkým tématem číslo jedna, tak bych rád zdůraznil, že během hraní jsem se osobně nesetkal s žádným s těchto problémů. Zahrnuje to i propady frameratu, či chyby v optimalizaci. Vše běželo jako po drátkách. Marně se snažím vzpomenout, co bych hře mohl vytknout, protože není nač si vzpomenout. Problém ale je, že tu není ani nic, co bych mohl vysloveně vyzdvihnout. Minecraft Dungeons není špatnou hrou, je spíše lehce  nadprůměrný. Je třeba ale brát v potaz cílovou skupinu. Děti jsou ostatně ti, kteří recenzovaný titul budou hrát nejvíce.

Minecraft Dungeons je povedeným mixem světa Minecraftu a hratelnosti Diabla, který mohu doporučit zejména nadšencům do pixelového světa. Milovníci hack-n-slash by se měli podívat po něčem jiném, tedy pokud netouží po nějakém tom oddychu. To samé se pak týká rozšíření Howling Peaks, s nímž v tomto ohledu vedle rozhodně nešlápnete.

Datum vydání: 26. května 2020 (Základní hra)/ 9. prosince 2020 (Howling Peaks) – Potřebné místo na disku: 6,5 GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK