Mortal Kombat 11: Aftermath – Recenze

Mortal Kombat 11: Aftermath – Recenze

1 června, 2020 0 Od Jiří Hora

Uplynul jeden rok od chvíle, kdy herní studio NetherRealm vydalo poslední díl jejich populární, legendární, prostě světoznámé bojové série Mortal Kombat. Původní hra si od nás vysloužila velmi dobré hodnocení a celou ji naleznete ZDE. Ačkoliv šlo o skvěle zpracovanou bojovku, tak náš redaktor Láďa nemohl přehlédnout několik naprosto zbytečných vad na kráse. Nyní se Mortal Kombat 11 vrací se svým největším a velmi důležitým rozšířením Aftermath. Pokud byste očekávali pouhou dodávku s novými bojovníky, pak byste se sekli o celý světa díl. Mortal Kombat 11: Aftermath je podstatně více, jelikož nám rozšiřuje důležitým způsobem rozšiřuje samotnou příběhovou kampaň a to je důvod, proč tu právě teď sepisuji tuto recenzi.

Jak už bylo zmíněno výše, tak nejpodstatnější část nového rozšíření tvoří nová část příběhové kampaně právě s názvem Aftermath. Než se ale začnu této části věnovat, tak musím upozornit, že se nevyhnu jistým spoilerům spojených s původní příběhovou kampaní. Vývojáři si v rámci příběhu vybrali poměrně zajímavé téma, které se točilo kolem cestování v čase, či tématu alternativních časových os. Ve hře došlo na prolnutí různých časových rovin, přičemž vše započalo po smrti Shinnoka, v závěru Mortal Kombat X, jenž byl synem titánky známé jako Kronika, která se rozhodla, že vrátí veškerý běh světa a vytvoří tak svou Novou éru, jenž bude představovat dokonalý balanc mezi světlem a temnotou. Pochopitelně to zahrnuje přežití jejího syna a nikdy nenarození nám dobře známých hrdinů z Říše Země. Příběh byl plný zvratů a vývojáři si s daným tématem skvěle poradili.

Asi vás nepřekvapí, že vše skončilo porážkou Kroniky a to rukou Liu Kanga, který se následně stal novým Strážcem Času. Člověk by si tak řekl, že tím je příběh série zakončen a vlastně může začít jakkoliv a na novo s Novou érou nastavenou Vyvoleným. Vývojáři se ale k tématice hry rozhodli v rozšíření vrátit a vytvořili naprosto skvěle zpracované pokračování o nových pěti kapitolách. V rozšíření se představí trojice velice nesourodých hlavních protagonistů v podobě Fujina, Nightwolfa a čaroděje Shang Tsunga. Tato trojice přichází varovat Liu Kanga těsně před tím, než se mu podaří svou neznalostí zničit Čas znázorněný v podobě obřích přesýpacích hodin. Manipulace s nimi totiž vyžaduje Shang Tsungovu korunu, kolem níž se rovněž točí značná část původního příběhu. Asi vám je jasné, že Shang Tsung přijde s tím, že ví, jak korunu získat, aniž by nenarušil danou časovou osu a nevytvořil alternativní.

Vývojáři při tvorbě nových kapitol příběhového rozšíření opět dokonale pracují s danou tématikou o různých časových osách a cestování v čase. Příběh má dobrý spád a je plný zajímavých zvratů, nových spojenectví, ale i zrady. Co ostatně čekat od postavy, jakou je Shang Tsung. Vše vede až k velkému finále, kde si můžete zvolit jeden ze dvou konců. Něco jako bylo možné v případě Injustice 2 od téhož studia. Pokud jde o samotný průběh rozšíření, tak souboje v něm jsou dávkovány daleko pomaleji a cut-scény jsou podstatně delší. Není to však na škodu, jelikož mají skutečně vysokou úroveň. To že postavu Shang Tsunga ztvárňuje herec Cary – Hiroyuki Tagawa, jenž si čaroděje Shang Tsunga zahrál i v kultovním snímku z roku 1995 Mortal Kombat. Od té doby si pro tuto postavu jiného herce snad nedokážeme představit a to i přesto, že si ji zahrál jen v jediném snímku. Tento krok byl od vývojářů skutečně geniální a nevím proč, příběh jsem, s prominutím, žral o poznání více.

Mortal Kombat 11: Aftermath ale není jen o novém příběhovém rozšíření. Společně s ním totiž do hry zamířilo i několik nových bojovníků. Těmi jsou Fujin, Sheeva a hostující RoboCop. Tyto bojovníci skvěle navazují na první Kombat Pack, který obsahoval například pro příběh rozšíření velice důležitého Shang Tsunga nebo Nightwolfa, ale také Sindel, či trojici hostujících postav v podání Terminátora, Jokera, či Spawna. Pokud se rozhodnete pořídit Mortal Kombat 11 až nyní v nové Aftermath Kollektion, pak získáte skutečně naprosto veškerý dostupný obsah. Nová trojice bojovníků opět přináší svěží hratelnost a možnost si zase trochu pohrát s vizáží někoho nového, jelikož i zde máte možnost si své hrdiny přizpůsobovat pomocí různých skinů, či tří hratelnost postavy ovlivňujících gadgetů.

Abych byl upřímný, tak k Mortal Kombat 11 jsem se skutečně dostal až díky nové Aftermath Kolekci a těšil  jsem se, jaké možnosti přizpůsobení hra nabízí. I když je řada skinů skutečně velmi povedených, tak ve srovnání s přizpůsobováním postav v Injustice 2 jde slabí odvar, což mě skutečně velmi mrzí. Myslím, že si tady vývojáři mohli dát větší práci, zvláště, když jde pro sérii o podstatnou novinku, ale což snad to vyjde příště.

S výše uvedeným odstavcem se ale pojí další věc, kterou kritizoval už Láďa ve své recenzi na původní hru. Touto nemilou záležitostí je zisk skinů, dalších fatalit, či brutalit, nebo gadgetů pro úpravu hrdinů. Ty ze začátku budete získávat díky hraní kampaně, či jejího rozšíření, ale pak už to tak rychle skutečně nejde. Druhým zdrojem takovýchto možností pro úpravu jsou Věže, ale zde to jde skutečně velmi pomalu. Největším zdrojem nových úprav je tak Krypta. Její provedení se mi na rozdíl od MKX líbí daleko více, ale problém je v tom, že je zde tolik truhel, že než je všechny otevřete, tak ve hře musíte strávit snad tisíce hodin.

Tak alespoň zněl původní verdikt této části hry v původní recenzi. Jelikož kredity se získávali velmi pomalu. Jenže tento neduh vývojáři napravili a za souboje tak získáváte podstatně více mincí, což vám zisk nových skinů a vybavení ulehčí, či spíše zrychlí. Já jsem ale toho názoru, že pokud jde o kosmetické věci, tak mi podobné neduhy s pomalým ziskem úplně nevadí. Pro některé pak toto může být důvodem, proč se do hry stále vracet, jelikož v ní máte stále co získávat. Určitě jde ale o něco, na co by se vývojáři rovněž mohli do budoucna soustředit, aby kvůli takové hlouposti nemuseli jít známky zbytečně dolů.

Alfa a omega nového Mortal Kombat 11 byla hratelnost. Ta už v původní hře neměla chybu a rozšíření Aftermath na tom vlastně vůbec nic nemění. Stále jde o velmi, ale velmi, návykovou záležitost, u které budete trávit moře času a to jednoduše proto, že vás ty souboje nikdy neomrzí. Vlastně tím tak trochu eliminujete problém výše, jelikož časté hraní znamená stabilní příjem mincí, které zase využijete pro otevření truhel v Kryptě. Ačkoliv jsem byl zklamán tím, že chyběli X-Ray speciálky, tak je plně vynahrazovala nová efektní komba zpřístupňující se ve chvíli, kdy máte poslední čtvrtinu života a vězte, že to může skutečně pořádně zamíchat kartami. Ostatně už to bylo řečeno v původní recenzi.

Poslední update, který získáte i mimo nové rozšíření Aftermath jsou tzv. Friendship Finishery. Zatímco Fatality, či Brutality, v závěru souboje spouští cut-scénu zahrnující cákající krev, létající končetiny a vytržené vnitřnosti, tak ukončení pomocí Friendshipu přináší něco zcela jiného. Jak už název sám o sobě napovídá, tak násilí je v tomto případě sprosté slovo. Místo brutálního zakončení se tak dočkáte humorné scénky, hudebního antré, nebo nějakého toho tanečku. Sice zde chybí kouzlo klasického Mortal Kombat, ale vtip a nápad tomu nechybí. Musíte to však brát spíše jako odlehčující vložku, než něco, na čem by hra nějak stála, či bylo pro ní nějak vehementně důležité.

V současné době se na herním trhu najde solidní množství herních titulů, jejichž úchvatná grafická stránka je závislá na nejnovějších grafických enginech, ale vývojáři z NetherRealm dokázali vytvořit něco vizuálně úchvatného v Enginu, který dnes už v této verzi nikdo nepoužívá. Unreal Engine, na němž hra běží, byl nedávno představen ve své 5. generaci a většina současných her využívá jeho 4. generaci. Hry na UE4 vypadají vskutku úžasně, viz takové Gears 5, ale NetherRealm pro svou hru použilo dnes již skutečně stařičký Unreal Engine 3 a ukázali, že i v něm se dají stále vytvářet graficky nevídané věci. Mortal Kombat 11 je vizuálně úchvatnou podívanou plnou skvěle vypadajících efektů a živoucích arén, které v tomto žánru nemají obdoby. Pokud byste chtěli na hře v audiovizuálním, či technickém zpracování obecně, hledat nějakou chybičku, tak ji nenajdete a proto před autory i já smekám všechny klobouky, čepice a kšiltovky, které doma mám.


ZÁVĚREM

Mortal Kombat 11 se svou novou verzí Aftermath nezklamalo. Nové příběhové rozšíření přináší opět skvělý herní i filmový zážitek s velmi dobře využitou danou tématikou. Hratelnosti a vizuální stránce nelze nic vytknout. Bohužel chybky, které byly ve hře na počátku, jsou v ní stále, byť se nějaké povedlo utlumit. I přesto je to ale pro všechny fanoušky žánru naprostá povinnost.

HODNOCENÍ: 8/10


Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Xbox One X

Distributor ČR: Cenega Czech