Prince of Persia: The Lost Crown – Recenze

11 ledna, 2024 0 Od Jiří Hora

Čtrnáct let uplynulo od doby, kdy Ubisoft vydal dosud poslední díl série Prince of Persia, což se změní za několik dní, kdy mezi všechny hráče zavítá titul Prince of Persia: The Lost Crown, který je velkým návratem ke kořenům série, byť v nutně modernizovaném hávu. Já dostal příležitost se do hry ponořit s řádným předstihem a mohu říci, že titul předčil všechna má očekávání a přechod do 2,5D světa hře náležitě prospěl. A pokud bych měl teď hned hru s něčím přirovnat, byl by to jednoznačně skvostný Metroid Dread. Ale nepředbíhejme. Usaďte se a vydejme se spolu na pouť do nitra Perské říše.

Ve hře se chopíme role Sargona, jednoho ze sedmi nesmrtelných, kteří jsou nejmocnějšími válečníky Perské říše. Poté, co se této bandě podaří odrazit obávaného dobyvatele získávají Nesmrtelní audienci u prince Ghassana, velmi záhy je ale princ unesen a to nečekaně Sargonovi blízkou osobou. Tento únos zavede hrdiny na mystické místo, kde čas plyne jinak. Navíc je plný iluzí a kouzel. Po nějakém čase se ale ukazuje, že nic není tak prosté, jak by se mohlo zdát.

Premisa zápletky není nijak převratná, vlastně tvůrci čerpali s poměrně osvědčených, ale funkčních témat. Nikdy jsem tedy nenabral pocit, že by mě příběh vlastně vůbec nezajímal. Je však pravdou, že příběhem vás hra vodí velmi pozvolna. Ostatně proč by nás měla hra neustále přerušovat cut-scénami. Nový Princ z Perzie totiž staví hlavně na hratelnosti a tu se tvůrcům povedlo vybalancovat na jedničku.

Vše je postaveno na perfektním level designu, který nabízí nespočet různorodých lokací, které jsou plné různých výzev, ať už jde o pasti, smrtící překážky, či nepřátele. Kromě toho tu nalezneme spoustu skrytých lokací a samozřejmě zkratek. Ne pro nic za nic jsem v úvodu zmínil hru Metroid Dread. Právě tuto hru svým zpracováním hra nejvíce připomíná a je zde cítit zjevnou inspiraci. Co je hlavní, tak si tvůrci skutečně vzali k srdci to správné.

Hra nám tak plynule servíruje různé nové mechaniky, či řekněme schopnosti, které nám umožní postupovat dále, ale třeba si i právě otevřít dříve nepřístupné zkratky, či tajné místnosti. Ty mohou skrývat různé předměty poodhalující lore světa, nebo medailonky. Ty umožňují vylepšení různých atributů, ať už jde o zvýšení poškození, zvednutí zdraví, odolnost vůči jedům, a tak podobně. Medailonky mají omezené množství slotů, nicméně není medailonek jako medailonek. Některý nevyžaduje žádný slot, ale některý třeba rovnou tři. Počet slotů lze postupem hrou zvyšovat a to nejen nalezením v nějaké truhle, ale třeba i nákupem u kupce, či spíše jisté stařenky.

Zmíněná nese jméno Magi Emporium a můžete u ní koupit samotné medailonky, či třeba zvýšit počet léčivých lektvarů, či jejich účinnost. To ale není jediná osoba, která může poskytnout nějaká vylepšení. Ve hře jich je několik a najdeme zde i démona.

Prince of Persia: The Lost Crown před nás klade i celou řadu nepřátel, některým je možné prostě utéct, ale většinou se s nimi pustíte do křížku. Zde hra využívá poměrně jednoduchý soubojový systém, kde jedním tlačítkem provádíte útok, dalším uskakujete, a dalším kryjete. Postupem hrou si odemknete i další schopnosti, ale v základu tu máte přesně toto. To ale neznamená, že nelze tvořit efektivní komba. Pro jejich tvorbu je nutné kooperovat i se směrem úderu, či třeba s krátkým, či dlouhým stiskem. Jednoduché, efektivní a rychle se vám to dostane pod kůži. K dispozici je třeba i luk, či shakram, a zatímco sharkam je neomezený a slouží i pro spouštění různých mechanismů, tak počet šípů do luku je omezen a lze je doplnit jen u daných míst, či doufat, že vypadnou z nepřátel.

Určitě je třeba zmínit, že do nepřátel nelze jen mlátit hlava nehlava. Je třeba si nastudovat, jak každý funguje, tedy jak útočí, jak se kryje a jak uskakuje. To platí zejména o bossech, kterých je ve hře poměrně dost a každý přináší jistou výzvu. Některý je slabší, některý silnější. Hlavně, jejich porážkou získáte většinou novou speciální schopnost, které je možné mít aktivní v jeden moment dvě.

Tím se dostávám ke speciálním stromům zvaným Wak-Wak, které slouží jako takové bonfiry. Zde se objevíte po smrti, zde je možné si doplnit léčivé lektvary a zdraví. Samozřejmě pokud zemřete, obnoví se všichni nepřátelé. Zde to funguje obdobně jako u souls-like her. Jediný extra záchytný bod je vždy pouze u hlavních bossů. Ti menší vás po vaší porážce pošlou pěkně zpátky k poslednímu aktivovanému stromu.

Musím se také přiznat, že mi hra přidala několik vrásek. Jak v ní budete postupovat, bude vše přirozeně těžší, ale ne nefér způsobem. Jde spíš o nároky, které na vás hra bude klást. Je třeba se neustále soustředit a mít v rukách všechny Sargonovi schopnosti a znát všechny nástrahy, které se před vámi mohou objevit a někdy je cesta slušný hardcore a to proto, že když šlápnete na past, hra vás vrátí na začátek dané “opičí” dráhy.

Rozhodně jsem uvítal i jisté osvěžení hratelnosti, kdy si hra schovávala některé své mechaniky na určitě konkrétní části herního světa. Třeba v takových katakombách vám Wak-Wak strom propůjčí jisté živé světélko. A podobných drobnůstek je ve hře více. Také se můžete pustit do vedlejších questů. Těch ve hře není přespříliš, takže se tolik nepřejí. Navíc jsou mnohdy další výzvou, což fanoušci podobných her jistě ocení.

Vizuálně možná Prince of Persia: The Lost Crown nepatří k těm nejkrásnějším hrám, ale rozhodně nelze říci, že vypadá špatně. Ubisoft sáhl k jisté formě stylizace, jenž hře metroidvania žánru svědčí a hlavně sluší. Takže si i zde snadno užijete již jednou zmíněný design jednotlivých úrovní. Zvolený koncept ale umožnil i další věc. Základní chod hry na konzolích Xbox Series X, ale také Playstation 5, je 4K při 120fps, tedy pokud to vaše televize umožňuje. Což ta má ano a je to skutečně naprostá paráda.

Ačkoliv nám dříve Ubisoft slíbil remake Sands of Time, tak tu máme zcela nový díl a vlastně jsem za to rád. Prince of Persia: The Lost Crown pomrkává po původních dílech série, ale vše zvládá náležitě inovovat a bere půjčuje si z jiných titulů jen to nejlepší. Hra nabízí skvělý level design, naprosto plynulý chod, solidní příběh (ten by ale mohl být krapet lepší), ale hlavně návykovou hratelnost plnou výzev. Myslím, že Ubisoft nemohl letošní rok odstartovat lépe.

Datum vydání: 15. ledna 2024 – Potřebné místo: 25GB

Svého prodejce hry Prince of Persia: The Lost Crown si můžete vyhledat na Zboží.cz