Reverie Knights Tactics – Recenze

Reverie Knights Tactics – Recenze

26 ledna, 2022 0 Od Aleš Pitrmoc

Nedávno se nám náhodou naskytla příležitost odpovědět na otázku, na kterou se sice nikdo neptal… ale i tak to byla odpověď velmi zajímavá! Co se stane, když se spojí dětská nostalgie a DnD, očividně Reverie Knights Tactics?! … Že nevíte, co to je? No, je to tahová strategie inspirovaná brazilskou variací D&D 3.5, Tormentou a komiksem Dungeon Crawlers od Marcela Cassaro. Nenechte se ale zmást tou „tactics“ částí názvu, nejde o další variaci auto chess.

Reverie Knights Tactics je stará dobrá tahová strategie pro jednoho hráče, kde dostanete k dispozici až 4 postavy, které se v rámci D&D dají přirovnat k classám jako je Mage, Fighter, Cleric a Rogue. Další zdroj inspirace je jmenována Tormenta, ale u této hry jde spíše o zmíněný komiks Dungeon Crawlers, obě tato jména jsou totiž velmi rozšířená a oblíbená v brazilské RPG komunitě, kde dosáhla obrovské popularity v letech 1999 – 2005. Vývojářské studio 40 Giants Entertainment se správně chopilo příležitosti a po několika letech tak oživilo zájem vytvořením své debutové hry, již zmíněné Reverie Knights Tactics, která zaujme nejen skalního fanouška inspirací, ale i někoho jako já, komu svým nevinným a poněkud pohádkovým vzezřením připomene hry svého dětství, což náhodou platí právě i pro hlavní cílovou skupinu.

Sice nemám konkrétní referenční bod, ke kterému bych hru svým stylem přirovnával, ale vše ostatní sedí ke všem hrám, které jsem hrál jako malý jako například Tajemství Oslího Ostrova. To byste si možná mohli říkat, jak jsem na to sakra přišel, ale jde o podobnost duchem, né přesným vzhledem.
Může se zdát, že RKT má jasné publikum, ale spíše než zaměřené jen na staré fanoušky je zaměřené na mladé a dospívající, jako byli fanoušci, které si Tormenta původně získala. Za tímto tvrzením rozhodně stojí právě celý komiksový a „pohádkový“ vzhled, který se ale samozřejmě drží komiksové předlohy, stejně jako celý příběh. Ten působí celkově tak nějak nostalgicky, a to jsem o předlohách nikdy neslyšel!

Příběh se rozvíjí kolem hlavní postavy, kterou ovládáme nejen v boji, ale jako jedinou i v dialozích. Nejdříve si vyzkoušíme ovládání v malém tutoriálu a později se ocitneme v hlavním městě clericů řádu Tannah-Toh, jedné z bohyní, v Malpetrimu, baště civilizací a moudrosti známého světa. Naše postava se jmenuje Aurora a je dcerou jakéhosi Mauriuse, mudrce, který byl kdysi vyslán na výpravu za získáním ztracených vědomostí města elfů Lennórienu (Což může znít povědomě. Jde ale určitě o náhodu.), na kontinentu Lamnor. Město bylo kdysi dávno po dlouhé válce dobyto Hobgobliny a přejmenováno na Rarnnaak. Řád Tannah-Toh tam nicméně přesto poslal výpravu dobrovolníků a to už se delší dobu neozývá. Aurora je ale nejen Mauriusovou dcerou, ale také učednicí nejvyššího kněze Hellariona, který ji na základě těchto skutečností chce poslat na záchrannou misi. V této části hry se nám představí role-play část hry, kdy naše dialogové volby určují nejen chování ostatních postav k nám, ale také následující vývoj příběhu. Vybíráme si mezi „chaosem“ a „řádem“.

Jakmile se vydáte na misi, je vám představena druhá postava Brigandine a rozšířené možnosti bojového systému jako výroba vybavení vylepšující jednotlivé atributy a předměty, použitelné v boji na udělování poškození a různých efektů bitevního pole nebo dočasných efektů na našich postavách, pozitivních i negativních. Poté je příběh už lineární a boj se rozšiřuje o nové a nové možnosti. Postupem času a levelů odemykáte různá kouzla a uzpůsobujete si tak svůj playstlyle, tedy to jak budete v jednotlivých soubojích přistupovat k porážením protivníků. Pokaždé, když si vybíráte kouzla, je pod nimi napsáno k jakému „stylu“ přísluší, stejně jako v dialozích je to  k chaosu nebo k řádu. Každým soubojem se nedá promlátit jen největším poškozením nebo jednoduchou spoluprácí. Některé postavy nemají takovou synergii a nechtějí držet pospolu nebo soustředí útoky vůči nepřátelům na jednu oblast. Opravdu se musí a vyplatí plánovat dopředu a některé souboje vyžadují komplikovanou strategii, aby jste dostali nepřátele tam, kam potřebujete. I když to také záleží na tom, jestli si vyberete „normální“ nebo „příběhovou“ obtížnost.

Právě k strategickým rozhodováním jste motivováni objektivy v jednotlivých soubojích, které vám odhalují možnosti interakce s bojištěm a synergii s vašimi kouzly a navíc vám za odměnu dávají zkušenosti navíc a tzv. „cogni“, které slouží jako měna pro výrobu mocných vylepšení postav. V pozdějších a složitějších střetnutích pak můžete zíkat výhodu právě tím, že si zapamatujete taktiky z počátečních bojů. Kromě plánování boje také musíte v normálním módu přemýšlet nad logistikou postupu, aby jste nedošli příliš daleko bez potřebného vybavení nebo se naopak nemuseli pořád vracet a dokola si vyrábět výbavu téměř pro každý boj. Součástí hry je navíc pár logických úloh, které překvapivě ochutí chod hry. Nejsou příliš složité, ani příliš jednoduché, speciálně jedna, s kterou jsem se trápil déle, než bych chtěl přiznat, hlavně proto, že nejste vůbec nijak nasměrováni na to, jakým způsobem jí máte řešit a je zde několik možných kombinací a trvá opravdu dlouho každou vyzkoušet.

Možná budu říkat úplně jasnou skutečnost, ale hra je jako procházet komiksem. Dialogy, příběh a všechny grafické prvky ukazují na staromódní Fantasy RPG vzhled. Příběh je takové nemastné neslané fantasy, které nemá nějaké zvláštní odchylky od průměru či předloh. Děj je snadno sledovatelný i vtahující a ze hry dělá takovou adventurní RPG oddechovku, kde můžeme příběh do určité míry ovlivnit našimi rozhodnutími. Hudba byla bohužel spíše podprůměrná, zkrátka zvuk v pozadí, v některých sekcích hry jako dialogy nebo puzzle byla dokonce otravná a nakonec jsem jí v těchto sekcích vypínal.

Hra je určitě zaměřená na mladší publikum, byť je uvedena jako 12+. To ale určitě neznamená, že si jí nemůže zahrát takový starý pardál, jako já. Naopak byla úleva hrát něco, co se nestará o pozornost a očekávání dospělého publika, na takové zaměření je hra velmi decentní. Hra má ale i reference na memy, které budou známé spíše teenagerům, kteří možná zase nedocení trochu pohádkovější a přímočarý příběh. Co se týče ovlivňování příběhu a dialogů jako takového, není tam zase tolik možností a těch, které ovlivňují příběh, je pomálu. Hra by určitě v některých částech užila z rozšířenějších dialogových možností, či prodloužením dialogových sekcí, které jsou důležité pro příběh a ukážou vám, čeho je potřeba docílit. Většina dialogů mimo souboje, totiž slouží jen k rozšíření historie (Lore) světa a jsou velmi přímočaré. Dalším prvkem dialogů je, že k postavám nemůžete prostě přijít a vybrat si téma rozhovoru, ale musíte na ně opakovaně klikat a poslouchat každé téma postupně. Na druhou stranu postavy neplácají jen primitivní, či blbuvzdorné věty, rozhovory obsahují i skryté informace a nenápadné implikace. Tento prvek společně s repetetivní hudbou se občas stává táhlý a bylo pro mě těžké zůstat zaujatý a pozorný a byť je dialog stručný, kvalitní a vybalancovaný, mezi příběhem, vývojem postav a předáváním důležitých informací je to velké mínus.

Co se týče soubojů, s postupem času by mohly být těžší a více proměnlivé, závěr hry je po této stránce totiž zdlouhavý a boje repetetivní s nepříliš úměrně zvýšenou obtížností, souboje se mění z taktických operací spíše na řežbu, kde si zkoušíte jak moc můžete znemožnit nepřátele viz. „seal clubbing“. Nedává to ani příliš smysl příběhově, jelikož ve 4 členné skupině v podstatě porazíte armádu, která porazila celou armádu elfskou na vrcholu civilizace a to mě také nepříjemně zaskočilo.

Celkově bych Reverie Knights Tactics ohodnotil lehkým nadprůměrem. Kampaň mi zabrala nějakých 6 hodin a poté již nebylo ve hře co dělat, co se ale týče celkového zážitku vůči délce hraní, rozhodně mě to neurazilo a až na některé části jsem si hru opravdu užil jako zmíněnou oddechovku. Jaký příběh napíšete vy a jak rychle dokážete hru pokořit se můžete dozvědět sami, hra totiž právě vyšla na steamu za 25€, dokonce s momentální slevou 15% až do 1 února!

6/10

Datum vydání: 25. ledna 2022

Minimální nároky: