Saints Row – Recenze

Saints Row – Recenze

22 srpna, 2022 2 Od Jiří Hora

Městská akce, gansteři, krádeže aut, velkolepé loupeže. Zní vám to povědomě? No, ne nerecenzujeme stále neodhalené GTA VI, nýbrž nejnovější počin studia Volition, jenž se po letech vrátil k sérii Saints Row a to po nepříliš povedeném počinu Agents of Mayhem, který mimochodem byl zasazen do stejného universa. Volition se ale rozhodli, že Saints Row potřebuje nabrat nový dech a tak nám dva roky nazpět představili hru, která je rebootem zmíněné značky. Výsledkem je překvapivě zábavná akce plná výbuchů, honiček a pořádně ujetých scén. No a samozřejmě nechybí i jistá forma úchylností, které k sérii patří.

Celé bych to mohl hrdinně shrnout v tomto odstavci a říci, že restart se povedl, sice ne na jedničku s hvězdičkou, ale dopadlo to nadmíru dobře. Hodnocení sem, bum – prásk, a je hotovo. Ne takhle to neodfláknu. Pravdou ale je, že mě nové Saints Row skutečně mile překvapilo. Nečekal jsem zázraky, ale dostal jsem hru, jenž mě neustále baví i po několika desítkách odehraných hodin, přičemž vděčit za to vlastně může faktu, že se nebere moc vážně a ke všemu vlastně přistupuje s humor. Obecně se mi líbily i narážky na současné trendy jako jsou Battle Royale tituly, či stále rostoucí obliba LARPů. Pokud byste nevěděli, co to LARP je, tak jde vlastně o Live-Action Role Play, tedy vlastně takové RPG naživo. Obecně tento pojem znám už dob, kdy jsme je-li D&D online na stránce zvané Aragorn, kdo ví, jestli ještě existuje, ale zpět k recenzi.

Příběh hry se točí na skutečně odlehčené notě, takže se nesmíte divit tomu, když vás v cut-scéně tu jeden výbuch odhodí, sem další tam a vám se nic nestane. Pak dostanete facku a najednou se proberete v hrobě. Celé se to pak točí kolem boje o moc ve fiktivním městě Santo Ileso. To je inspirováno americkým Jihozápadem, ale když se sem tam proletí nad městem, tak zjistíte, že inspirací je tam několik a tak se vám skutečně nebude jen zdát, když vám určitá část bude připomínat Las Vegas Strip. Do toho boje o moc vstupujete vy se svou partičkou kumpánů, jenž touží poté, co všem ostatním dělali poskoky, o nadvládu nad městem, jelikož proč někomu podlézat, když je člověk natolik schopný, aby rozjel vlastní zločinecký byznys.

Celá zápletka není nijak složitá a využívá témat, které jsem měl možnost vidět i v jiných hrách, či filmech ala Loupež po Italsku. Vše se ale nebere tolik vážně a je provázáno už zmíněným humorem. Vše ale zapadá do sebe a funguje, což je to nejdůležitější. Jednotlivé charaktery ve hře jsou solidně napsány a z mnohých vyzařuje jisté charisma, jestli to tak mohu říci, i když mě nejvíce sedla ta přemachrovaná hlavní hrdinka, případně hrdina, i když je znát, že tvůrci cílili v tomto směru na ženskou postavu, jelikož to celé na ni sedne jednoduše lépe. Ostatně podobný pocit jsem měl už během hraní Assassin’s Creed: Odyssey, kde ve mě dřímal stejný pocit.

Jelikož jde v jádru o open-world titul asi vás nepřekvapí, že vedle hlavní příběhové linky zda najdeme i různé vedlejší aktivity. Máme tu tradiční vedlejší úkoly, které doplňují hlavní příběhovou linku, ale i různé výzvy. Nejde o nic světoborného, ale i tak musím říct, že jsem se i u hraní těchto misí docela slušně bavil, zejména pokud jde o Kontrakty ala Divoký západ, kdy jsou na různé grázlíky vypsané odměny za jejich hlavy. I když jde vlastně jen o to, někoho zlikvidovat, tak to není jen o tom někam dojet a zastřelit, jako tomu bývá běžně, ale je tam i nějaká ta výplň kolem. Kdyby vám ale ani to nestačilo a chtěli jste utratit nějaké ty doláče, pak není od věci si skočit trochu oživit šatník, rozšířit arsenál zbraní, nebo si nechat počmárat tělo od tatéra.

Vše výše popsané je vlastně dnes už tak trochu standardem a Saints Row z této roviny nikdy příliš nevyčnívalo. Rozdíl je hlavně v přístupu, který jsem už několikrát zmiňoval a jenž je pro sérii vlastně typický. Tato jistá forma osobnosti se projevuje nejen v příběhu jako takovém, ale i v hratelnosti založené na akci z pohledu třetí osoby. Likvidovat nepřátele ale nemusíme jen tradičními zbraněmi jako jsou pistole, brokovnice, či raketomety. Na řadu mohou přijít kosti, meče, kladiva a další řekněme “exotické nástroje”. To ale není vše, jelikož síla žánru RPG je dnes cítit všude a ani tento kousek herního světa na tom není jinak.

Ve hře je tedy implementovaný systém schopností, které si odemykáte velmi jednoduše. Tedy postupem na další úroveň. No a jak jistě tušíte, tak ani zde nedošlo na revoluci. Stačí totiž dosáhnout patřičné úrovně zkušenostních bodů, jenž získáte za každou splněnou misi, či kontrakt, však to znáte. Během hraní máme možnost nastavit si 4 aktivní schopnosti, které doplňuje finisher. Na ten je vždy radost pohledět. Vedle aktivních schopností tu máme také pasivní a perky, které zvyšují zdraví, či zlepšují jiný z vašich atributů. Jeden vám třeba umožní ovládat auto během letu, či skoku řekněme. Sloty pro perky je třeba si ale odemknout za tvrdou měnu, vězte, že nic ve hře není úplně levné. Stylová kožená bunda vás vyjde třeba i na 65 táců a podobně je to i se sloty pro perky. Ještě, že ty kšefty tak vynáší, nebo ne? No to už nechám na vašem úsudku.

Víte, co mi přijde poměrně úsměvné? Nové Saints Row se sice nebere vážně, ale pokud jde o střelbu, tak ty blázny ve Volition napadlo, že by bylo nesmírně cool, kdyby ty samopaly a pušky kopaly tak, jak by tomu mohlo být ve skutečnosti. Vadí to? Ne! Jen jsem tak nějak čekal trochu více arkádovosti, i když nést u sebe nějakých šest zbraní není úplně reálné. Takže dobře, je to arkáda. Kolem a kolem jsem měl ze střelby ale velmi dobrý pocit a akční složka mi nikdy nepřišla až příliš jednoduchá na to, aby omrzela. Volba, kterou tvůrci učinili byla tedy správná, když budete ale chytří, tak zjistíte, že vše se dá zjednodušit. I když je na místě otázka, jestli to někdo chce. Ehm, mluvím o auto-aimu, ale nikomu jsem nic neřekl.

Ta pravá arkáda přichází ale s jízdním modelem. Zde nečekejte nic, co by mělo něco společného s nějakým realismem. A osobně bych řekl, že kdyby šli tvůrci tím směrem realismu, či se o něj snažili, nedělalo by to dobrotu. Ta čirá arkádovost mi ke hře sedí a o to více mě bavilo, že jsem si mohl ve hře dělat prakticky, co jsem chtěl. Pokud se vám do cesty nepostaví plot, či jiná betonová věc. I když moc nechápu, jak tvůrci definovali zničitelné objekty a ty nezničitelné. Určitě mi dáte za pravdu, a mě to hlava vždy nebere, že když můžu bez jediného zpomalení projet betonovým sloupem, tak proč nemůžu o kousek dál zbourat vozidlem nízkou zídku. Zde tomu autoři mohli dát přeci jen trochu více.

Když už jsem u těch nedostatků, tak je třeba zmínit, že v případě některých aplikací ve vašem mobilu, kterým se vlastně vše řídí a jenž slouží pro aktivaci misí, úpravu postavy, či přiřazování schopností, dojde k zamrznutí obrazovky. Týká se to zejména apky s hudbou. Stejně tak se hra bugne při vytváření postavy, které je mimochodem celkem komplexní a můžete se u něj zatraceně vyřádit, a to v případě, že se chcete více zaměřit na detaily kůže. To byla jediná věc, která vlastně do teď nevím, jak funguje. Jinak si na editor nemůžu stěžovat, upravit jde vše a to včetně velikosti vašeho přirození, či velikosti bradavek. Ano, cenzuru jde vypnout, tedy kromě nádobíčka, ale jisté ženské partie si můžete prohlížet bez omezení. Ale raději se přesuneme k jinému tématu.

I když vlastně ne. Ono těch možností úprav je více. Vývojáři nám vlastně dávají do rukou možnost upravovat prakticky cokoliv od vašich zbraní, přes vaše parťáky a vaše sídlo, které můžete rozšiřovat a vyzdobovat jej různými získanými předměty, po vozidla. Ty mimo postavu nabízejí asi to ty nejrozšířenější možnosti úprav a i zde se dá solidně vyjádřit. Vozidla jde také upravovat z hlediska výkonu a můžete si nechat namontovat třeba takový tažný hák, či nitro. Jistě jsou tu limity a také je pravdou, že ve hře nejsou žádná licencovaná vozidla, ale to vůbec nevadí.

Asi je vám zcela jasné, že kritikou kolem sebe nemetám a máte pravdu. Ona hra vlastně nic špatně nedělá, to proto co byla stvořená dělá velmi dobře. Je tedy hlavně skvělou zábavou a o tom to má být. Chyby jsou vlastně spíše v těch několika málo technických nedostatcích a obecných neduzích moderních her. Ani na vizuál nelze nadávat, jelikož je zcela zřejmé, že je stylizovaný. Naopak mě zpracování světa potěšilo. Město na mě nepůsobilo prázdně a všude kolem si můžete všimnout řady detailů, taky toho, že vedle té skály ve tvaru šavlozubého tygra zde nepotkáte jediné zvíře. No Volition styďte se. Takové krásné prostředí a ani kojot vás nekousne.

Dokonce úplně nemohu nadávat ani na umělou inteligenci, které se občas i za něco schová, či když ví, že nemá proti vám šanci, tak vezme nohy na ramena. Ne? Dobře, je to s ní stejné jako všude jinde, ale ty dvě zmíněné vlastnosti skutečně mají. Co mi ale hlava nebere je asi šest grafických nastavení, kdy jsem chvíli fakt nevěděl, co si vybrat. Nakonec se mi jevila jako nejlepší možnost volba 1440p, s variabilním frameratem a detaily na úroveň High. Dále tu byla možnost 4K a 30fps, Maximální počet detailů a 1080 s variabilním frameratem, pak zase 1440p s důrazem na stabilních 60fps a s detaily nastavenými o něco níže než vysoko. Zkrátka je toho zbytečně moc.

Nové Saints Row rozhodně není dokonalou hrou, ale rozhodně potěší svou odlehčenou humornou atmosférou a hlavně zábavnou hratelností. Když je to navíc vše zabaleno do líbivého kabátku, vyjde vám něco, co chcete hrát. Jen škoda těch několika technických nedostatků, které to celé kazí a několika dalších chybek. Jo a zmínil jsem, že je to celé česky, tedy jsou tam české titulky? Jo, je to tak. Kdybych se u hry tolik nebavil a nechtěl bych v ní trávit další čas, asi by byla známka níže o stupeň nižší, ale je pravdou, že dlouho mě něco takto nechytlo, i když to vlastně není revolučního a proto je tam za mě ten bodík k dobru.

8/10

Datum vydání: 23. srpna 2022 – Potřebné místo na disku: 54GB