Skull & Bones – Recenze

Skull & Bones – Recenze

29 února, 2024 0 Od Jiří Hora

11 let, tolik času uplynulo od doby, kdy šla pirátská hra Skull & Bones do vývoje, tehdy ještě jako MMO spin-off čtvrtého dílu Assassin’s Creed s podtitulem Black Flag, co by Black Flag Infinite. Hra byla následně oznámena během E3 2017, přičemž v následujícím roce měla dorazit. To se ale nestalo a hra přešla do solidního pekla, kdy došlo k několika restartům vývoje. I přesto to Ubisoft s titulem nevzdal a tak 13. února titul dorazil do naší redakce s tím, že očekávání byla poměrně nízko a to zejména kvůli zmíněným problémům. Nebudu vám lhát, novinka od Ubi není dokonalá a rozhodně má co zlepšovat. Znamená to ale, že by si nezasloužila vaší pozornost? Na to vám snad odpoví odstavce níže.

Ocitáme se ve zlatém věku pirátství, tentokrát se ale z Karibiku přesouváme do Indického oceánu, kde ve své podstatě zuří boje vedle jednotlivými frakcemi, ať už pirátskými, lokálními, či kolonizačními. Ačkoliv se zde tvůrci snažili do titulu zakomponovat i příběhovou linku, je poměrně strohá a plná různých klišé o zradách, tajemstvích a pokladech. Příběhu chybí trochu šmrnc, jelikož zde postrádám cut-scény, které v Ubi zvládají velmi dobře. Jsou zde náznaky, ale ty zdaleka neosvěžují výpravu, jak by zdrávo. Přičemž tvůrci se vůbec nemuseli odchylovat od původního konceptu k Black Flag, který by skutečně mohl fungovat, už třeba nějakou vzájemnou kontinuitou, jenž tu jednoduše není, či minimálně já tu nic takového nepostřehl.

Celý koncept hry je postaven na kontraktech. Máme tu hlavní a vedlejší. Obojí ale stojí na stejném konceptu. V podstatě někam doplujete, něco vypleníte, potopíte nějakou tu loď a vrátite se s kořistí, jenž se po vás chce. Občas musíte ulovit nějakého krokodýla, žraloka, či velerybu. A tak bych mohl pokračovat. Ono se na první pohled může zdát, že jsou jednotlivé mise poměrně rozmanité a v některých ohledech tomu tak je, týkají se ale zejména hlavní linky, kde občas někoho musíte sledovat, plout pod praporem nepřátelské frakce, štípnout někomu poklad, nebo získat informace. To jsou opravdu svěží momenty, na které si i rád vzpomenu. Zbytek se ale řídí mottem, dojeď, potop/ulov, přivez. Nic víc.

Abych ale vše neodkazoval jen na jednu aktivitu, je tu i specialitka v podobně lovu odměn, kdy se musíte postarat o ty nejhledanější piráty, či mořeplavce, indického oceánu. Což může suplovat i jisté bosse, byť je pravdou, že boss fighty zde skutečně jsou a to i v rámci hlavní dějové linky. Když tedy mluvíme o bossech je třeba ihned říci, že jde o obří lodě s devastujícím arsenálem a solidní odolností. Takže boj může trvat i slušné desítky minut. To jestli jej ale zvládnete je odkázáno na typ vaší lodi a její vybavení, jelikož Skull & Bones je v jistém slova-smyslu takovým “looter-shooter” zážitkem. Kdy z každé lodi získáte nějakou tu kořist a někdy i nějaký zajímavý kousek využitelný pro úpravu vaší lodě.

Když už jsem ta plavidla nakousnul, tak v tomto kousku koláče budu pokračovat. Lodě jsou v podstatě středobodem hry. Budete je vylepšovat a upravovat podle vašich preferencí a to i z hlediska vizuálu. To stojí suroviny, stojí to peníze a kolikrát je třeba mít k danému vylepšení, či kusu kanónu i nějaký ten blueprint. To vše získáte potápěním nepřátelských lodí, prohledáváním trosek, těžbou surovin (ano, i tady lze suroviny těžit) a nakonec obchodem, ale ten vás vždy něco stojí, byť všechny ty útoky vás stojí drahocennou munici. Pokud jde o těžbu, tak k ní je třeba si pořídit náležité vybavení, jehož je ve hře hned několik druhů, kdy jeden je na těžbu nerostů, jeden na kácení stromů, další na rybolov a tak dále.

Btw. suroviny a blueprinty jsou třeba i v případě, že chcete postavit loď úplně novou, tedy lepší s možností nést větší množství výzbroje, ale i dalších prvků, jenž upravují její parametry. Tady je třeba také zmínit, že i ve Skull & Bones najdete předměty různé vzácnosti a tím pádem i lepších statistik, kdy tu máme dostupné i nějaké ty bonusy. A řekl bych, že v těchto aspektech vlastně hra funguje velmi dobře.

Když jsem u těch kladů, tak k těm bezesporu patří i zvolené prostředí. Indický oceán a jeho ostrovy působí nádherně a detailně. Svět má skvělé nasvícení a dokáže uchvátit nádhernými scenériemi, jenž jsou zdobeny detailně modelovanými loděmi. Největší parádu pak ale dělá zpracování samotné vody, která působí dynamicky a mění se skutečně dle počasí. Taková bouře pak na obrazovce vytváří doslova drama na moři, resp. Oceánu. Tvůrci dbali i na to, aby měl vítr svůj vliv a toho se jim podařilo docílit skutečně skvěle. V tomto směru skutečně nemám žádnou výtku.

To samé vlastně mohu říct o technickém stavu obecně. Hra si drží stabilní framerate a nikde jsem nepostřehl jediný bug. Soundtrack je sice nevýrazný, ale na druhou stranu jej skvěle nahrazují popěvky vaší posádky. Což je něco, co jsem miloval už na Assassin’s Creed IV: Black Flag. Dokonce tu máme dva režimy zobrazení, tedy first person, kdy vše vidíte pěkně z pohledu kapitána u kormidla, tak third person, kdy vidíte celou loď. Přepnutí je okamžité jedním tlačítkem a osobně jsem si oblíbil obojí. Kdy v prvním případě můžete obdivovat i detaily na palubě.

Poměrně se mi líbil i styl hledání pokladu, kdy mapy mohou působit skutečně různorodě a je třeba se v nich naučit číst. Hledat si záchytné body a podle toho postupovat. Místní řešení je tak o fous lepší, než tomu bylo u výše zmíněné hry, která ale měla kladů podstatně více, jelikož se pomalu přesuneme do druhého tábora, který zahrnuje zejména nevyužitý potenciál.

Ačkoliv lodní bitvy působí velmi dobře a mají tu správnou dynamiku, i zde se najdou chyby. A to zejména v momentě, kdy nalodění na nepřátelskou, dostatečně oslabenou, loď je odbito pouhou animací. Proč to nemůže fungovat stejně jako u zmíněného Black Flag, kde si vše musíme poctivě odbojovat. Vždyť si musíme už v úvodu hry vytvořit svou postavu, ta je ale tak extrémně nevyužitá, až to bolí. V podstatě vám slouží jen k procházkách po daných místech, kde tedy můžete najít nějaký ten poklad, obchodovat, či prostě interagovat s dalšími postavami a brát kontrakty. To je zatraceně málo. Z postavy se rázem stává jen kosmetický prvek a to mě hrozně mrzí. Možnost se občas pustit do bojů face to face, bych skutečně ocenil a navíc víme, že tyto souboje v Ubi umí.

Obecně je ve Skull & Bones až mnoho zjednodušení a vlastně i chápu, proč hráči hromadně opět hrají Assassin’s Creed IV Black Flag, jelikož ta hra toho jednoduše nabízí daleko více, včetně toho, co nabízí právě aktuální počin, jehož herní svět navíc zdaleka není tak velký, jak by mohl být. Byť věřím, že v rámci jednotlivých sezón se nám mapa bude postupně rozšiřovat.

Největší slabinou je ale prostá repetetivnost. Tu trochu napravuje end-game, který před vás otevírá různé legendární heisty, či raidy, chcete-li, které vyžadují kooperaci vícero lodí. Kdy vaším cílem bude i třeba zdolat nějaké to bájné monstrum hlubin oceánů. Jednoduše až v ten moment se hra projevuje jako nějaké MMO. Jinak jsem měl pocit, že hraju singleplayer záležitost, v níž občas vidím nějaké ty hráče. V aktuálně odstartované první sezóně se pak třeba musíme postavit Lordu Phillipovi La Peste a jeho prokleté posádce. Pokud něco může hru katapultovat mezi oblíbené tituly jsou právě sezóny a nový dostatečně zajímavý obsah, jelikož jinak vše uvízlo někde lehce za půlí cesty a to ze zatraceně škoda, jelikož hra potenciál má, jen je třeba jej využít.

Skull & Bones je titulem, který vychází ve formě, která mu nesluší a nejde tak o technický stav, ale spíše o samotnou náplň, která byla Ubisoftem už jednou použita a to podstatně lépe. Hra má řadu světlých momentů, k nimž patří samotné zpracování lodních bitev, zpracování herního světa, oceánu a lodí. Má ale řadu nedostatků, kdy vytvořená postava je třeba jen kosmetickým doplňkem, kontrakty jsou sterilní a repetitivní. Je třeba ale říci, že hra je pouze na svém začátku a potenciál jí nechybí, takže nezbývá, než doufat, že to tvůrci uchopí za správný konec a za nějaký rok tu budeme mít vybalancovaný titul s kvalitní herní náplní, která nebude působit neustále stejně.

Datum vydání: 16. února 2024 – Potřebné místo: 65GB

Svého prodejce hry Skull & Bones můžete vyhledat na Zboží.cz