Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 – Recenze

8 června, 2021 1 Od Jiří Hora

Herní společnost CI Games se v předloňském roce podařilo vrátit svou sérii Sniper Ghost Warrior na pomyslné výslunní, jelikož novinka s podtitulem Contracts nabídla velmi dobrý herní zážitek, přičemž to celé bylo zabaleno do líbivého grafického kabátku. Disky z lisoven ještě nestihli ani vychladnout a studio krátce po vydání oznámilo pokračování. Toho jsme se dočkali v těchto dnech a to s prostým názvem Sniper Ghost Warrior: Contracts 2, jenž přistál na mé konzoli Xbox Series X. Abych byl upřímný recenzi jsem chtěl krátce po spuštění hry odvolat a to vzhledem naprosto otřesnému a nepochopitelnému propadu snímkování. Nicméně tvůrci byli ohleduplní a na možné propady upozornili a ví o nich, přičemž náprava přijde záhy.

Jelikož mě první díl skutečně bavil, tak jsem se rozhodl zatnout zuby a navzdory otřesnému výkonu v prologu se do hry ponořit. Je dobře, že jsem tak učinil, jelikož se ukázalo, že onen problém je prakticky výhradně v onom prologu, či tutoriálu řekněme a zbytek hry už běží vlastně téměř jako po másle, jestli tím definujete nativní 4K rozlišení s 30 snímky za sekundu. Framerate by měl být, ale následně zlepšen, jak jsem již zmínil a to formou blížícího se patche. Jelikož hra běží na posledním CryEnginu, tak jsem vlastně nebyl překvapen tím, že hra na tom technicky není dokonale, ostatně stále se ukazuje nepsané pravidlo a tedy že s CryEnginem umí vlastně pořádně jen Crytek.

Ale je třeba říci, že mám před tvůrci jistý respekt, jelikož vizuálně vypadá hra naprosto fantasticky. Všechny objekty na scéně jsou velmi detailní a dohled je extrémní, což je u hry o odstřelovači dosti zásadním elementem a buďme upřímní, podobná věc si prostě ten výkon sebere a to zvláště v případě, že vše jede v nativním 4K a navíc s aktivním ray-tracingem. Každý odrazu schopný povrch přesně odráží to, co by měl. Zaměřil jsem se schválně na každou drobnost a byl jsem skutečně ohromen. Vývojáři skvěle pracují s nasvícením i co se týče samotného prostředí. Vlastně se nedá říci, že bych se v nějaké jiné podobné hře jím dokázal natolik kochat jako právě ve Sniper Ghost Warrior: Contracts 2.

Už první díl nabídl pohledné scenérie, ale musím se přiznat, že druhý díl je na tom o poznání lépe ačkoliv jsem to nečekal. Z trailerů jsem očekával, že se budeme pohybovat jen v pouštních prostředích, ale opak je pravdou. Každá z pěti dostupných misí nabízí zcela jinou topografii krajiny a vlastně i prostředí samotné. Asi se zarážíte nad pěti misemi. Stejný počet byl i v předchozím díle a věřte mi, že jde o dostatečné množství. První mise ve vás možná bude evokovat, že vše dokončíte za nějakou hodinku, ale ta druhá už vás ihned vyvede z omylu. Celkově tak na první průchod ve hře strávíte okolo 10 hodin a ne-li více.

Náplň misí je také poměrně rozmanitá. Ačkoliv jde primárně vždy o likvidaci určitého cíle, tak tu najdeme i úkoly zahrnující sabotáže, či infiltraci. Likvidaci cílů lze navíc provést skutečně řadou rozmanitých způsobů. V tomto směru je hra skutečně velmi variabilní a nabízí tak i jistou znovuhratelnost, jelikož mise můžete projít různými způsoby a cestami. Mise se ale neskládají pouze s primárních a sekundárních úkolů. Každá navíc zahrnuje celou řadu výzev, které vám přihodí nějaký ten kredit navíc.

Do hry pak ještě promlouvají náhodné kontrakty. Ty můžete a nemusíte plnit, ale přišli byste zbytečně o další finanční odměnu na vašem účtu. U těchto kontraktů je však třeba se mít na pozoru, jelikož po této kořisti jdou i další žoldáci, kteří se budou snažit tuto kořist uzmout pro sebe. Že je vám všechno v posledních třech odstavcích podobné? Máte pravdu, všechny tyto prvky jsou totožné s prvním dílem a vlastně to není ničím na škodu, jelikož fungují skvěle. Změna přichází hlavně s možností likvidace na extrémní vzdálenosti, s čímž se pojí i samotný profil prostředí v některých mapách, které jsou vlastně malými otevřenými světy. Pro každou misi jedna unikátní mapa.

Možná by se slušelo zmínit, že hra je poměrně dost brutální a nijak se tím netají. Ať už jde o zpomalený záběr letící kulky, která se provrtává hlavou, či jinou částí těla, nějakou nešťastníka, nebo o roztrhaná těla na kusy po výbuchu granátu, či C4. Samozřejmě jistá porce krve nechybí ani při těsné likvidaci za pomocí nožem. Možná se v tom vývojáři prostě vyžívají, jelikož i tyto likvidace jsou mnohdy spojeny se zpomalením záběru. I takové lámaní vazy je ve sluchátkách hodně nepříjemným poslechem a působí to věru hodně reálně.

Trochu jsem opomenul v příběh hry. Ten se točí kolem převratu ve fiktivní zemi Kuamar, přičemž my se chopíme elitního nájemného odstřelovače s přezdívkou Raven. Ten je najat, aby tento konflikt vyřešil a zneškodnil několik prioritních cílů, které stojí v tomto konfliktu na samotné špici. Více k tomu asi není třeba zmiňovat, podobná zápletka tu byla už několikrát a nejde o nic vysloveně originálního. Nicméně pro potřeby hry to funguje velmi dobře. Raven jakožto nájemný žoldák se musí na svou práci pečlivě připravit a k tomu mu slouží celá řada zbraní, s nimiž se situaci vydává řešit.

Zbraně si odemykáte na základě plnění kontraktů, s tím, že si je následně za vydělané kredity můžete zakoupit. K dispozici jsou odstřelovací pušky, pistole, ale i SMG, útočné pušky a brokovnice. Vše je vymodelováno do nejmenších detailů a pohled na jednotlivé zbraně je věru úchvatný. O to více potěší, že gunplay je na velmi vysoké úrovni a střelba z každé zbraně působí realisticky. Stejně tak působí i jednotlivé zvuky. Každou zbraň si je možné nadále vylepšovat různými kolminátory, hlavněmi, vylepšenými zásobníky, či doplňkovou alternativní municí, která může být velmi nápomocná.

Kromě zbraní budeme mít k dispozici i různé druhy vybavení, ať už jde o granáty, nástražná zařízení, či lékárničky. K dispozici budeme mít i automatickou odstřelovací věž, či dron. Poslední dvě zmíněné můžeme nadále vylepšovat. Hlavním featurou hry je ale vaše speciální augmentová maska, která vám poskytuje důležitá data o vašem okolí. I tuto masku je možné vylepšovat a získat tak například efektivní detektor min, či podobně. Ani v tomto případě ale nejde o něco, co bychom neviděli rovněž v předchozím díle. Jde možná pouze o mírnou evoluci.

Podívám-li se na hru jako celek, pak si říkám, že jde vlastně o takové rozšíření předchozího dílu, které ale funguje na jedničku a rozhodně má co nabídnout. Proč to říkám? Jde totiž ve své podstatě o stejnou hru, která je akorát zasazena do jiného prostředí nabízejícího novou příběhovou zápletku. Všechny ostatní mechaniky jsou totožné. Tímto ale nechci nového Snipera nikterak shazovat. Hru jsem si užil a vlastně v jejím světě chci ještě nějaký ten čas strávit. Stojí to prostě za to. Hlavně, když k tomu máme jako velmi pěkný bonus i českou lokalizaci.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 kráčí po té správné cestě a my tak do rukou dostali skvělou taktickou akci, jenž skvěle kombinuje syrovost a realismus se skvělým vizuálním kabátkem a nápaditými misemi. Škoda jen menšího počtu inovací a nějakých těch technických chybiček. SGW Contracts 2 je vlastně tím nejlepším, co série nabízí a pokud máte taktické akce rádi, vlastně nemáte nad čím váhat.

Datum vydání: 4. června 2021 – Potřebné místo na disku: 13,7GB