The Mandalorian – Recenze (Sezóna 1 – 2)

31 prosince, 2020 1 Od Martina Halamásková

Ano, ano, ano, a ještě jednou ano. Relativně nový seriál z roku 2019, The Mandalorian, který byl zakončen druhou serií (nebo nebyl?), si nezaslouží nic menšího než chválu. Proč, ptáte se? Je to jednoduché, protože Star Wars v rukou znalce, jakým je Jon Favreau, nemůže dopadnout jinak než skvěle. Jon je totiž velkým fanouškem Star Wars, a to už nějakou dobu, a na Mandalorianovi to jde zatraceně znát. Na seriálu se také samozřejmě podílel George Lucas (ještě aby ne) a Dave Filoni, který má na svědomí animovaný seriál Klonové války. Pro začátek je to už samotné téma celého seriálu, které všemu dodává ten správný Star Wars “šmrnc”. Doposud byl středobodem každého příběhu nějaký jedi, což není nutně špatná věc, ale už to tady bylo. Krom filmů samozřejmě vznikly také hromady knih, komiksů a her, které Star Wars universe (vesmír) rozšiřují a povětšinou byl v hlavní roli právě jedi.

Proto je podle mého názoru příběh o obyčejných lidech, konkrétně o Mandalorianovi, v tomto vesmíru tak zajímavý. Velkým úspěchem byl i film Rogue One, který je dle mého nejpovedenější ze všech nových Star Wars filmů, které se natočili. A proč? Protože můžeme vidět i za oponu, z pohledu obyčejných lidí nebo mimozemšťanů, kteří Sílu nepoužívají a musí si poradit sami. Dostaneme ochutnávku života v takovém světě, jaký by asi opravdu byl, kdybychom v něm žili. Pokud se vyloženě nevyznáte ve světě Star Wars, pak vám mnoho krásných detailů, které z tohoto kousku dělají pravé Star Wars unikne, ale nebojte se, ráda vám je vylíčím. Obrovskou výhodou je, že nutně nemusíte znát Star Wars, abyste si tento seriál užili. Jen vás musím upozornit, že text níže je plný spoilerů.

Hlavní postavou je Mandalorian jménem Din Djarin, bounty hunter (lovec odměn), který díky svým dovednostem dostane nabídku od Impéria na nalezení předem neurčené osoby. Následně zjistí, že jde pouze o dítě. Ocitne se před volbou jeho záchrany nebo jeho ponechání napospas Impériu. Toto dítě je ale hlavně stejného druhu jako mistr Yoda. Příběh se odehrává krátce poté, co Luke Skywalker porazí Imperátora na konci šestého dílu původní trilogie, Impérium je v troskách, ale stále se vehementně snaží škodit kde může a v Galaxii se snaží nastolit mír Nová Republika. O mistru Yodovi víme, že jeho rasa vynikala ve schopnosti ovládat Sílu (The Force), také proto byl Yoda jedním z nejsilnějších Jediů vůbec.

Logicky se tedy dá předpokládat, že malé dítě (baby Yoda, jak byl nazván internetem), které Din najde bude schopné ovládat Sílu jakbysmet. To se samozřejmě potvrdí hned v první sérii, a tím nám startuje další dobrodružná výprava v Předaleké Galaxii. Mandalorian se zapřísahá, že pomůže malému Yodovi najít někoho, kdo by mu pomohl. Zároveň se ho snaží ubránit před zbytky Impéria, kteří ho chtějí najít a využít k experimentům souvisejícími s jeho schopnostmi ovládat Sílu. Musím zde opravdu vyzdvihnout herecké umění Pedra Pascala, který ztvárnil Dina Djarina. V podstatě v průběhu celého seriálu nesundává svoji helmu kvůli mandalorianskému krédu, ale i přesto perfektně víte co cítí a co si myslí. To vše díky řeči těla a tónu hlasu. Stejně tak ve scénách, kde musí helmu sundat, perfektně hraje pocit zranitelnosti, bez ní se cítí jako nahý. Najednou se drsný lovec odměň změní v ustrašeného chlapce.

Slíbila jsem zmínku o několika detailech, které jsou podle mého příčinou kvality seriálu, alespoň pro fanouška a znalce Star Wars za kterého se považuji. Jednou z hlavních věcí, která podle mého názoru chyběla v nové trilogii, byla přítomnost původních “mimozemských” ras. Samozřejmě ukázat pár nových je skvělé a rozhodně nemám nic proti, ale nesmí jich být převaha nad těmi původními, to si potom připadáte jak na úplně jiném filmu. V tom tvůrci Jon Favreau a Dave Filoni určitě neudělali chybu. Co fanoušky také zahřálo u srdce jsou například typické mimozemské fráze, které se hojně užívali v originální trilogii a v prequelech, ale také i v jiných dílech jako například ve staré dobré hře ‘Star Wars: Knights of the Old Republic’ nebo její novější online verzi ‘Star Wars: The Old Republic’, které vypráví o světě Star Wars dávno před filmy, v době, kdy ještě Sithové nebyli vymýceni. Samozřejmě nemohu tvrdit, že v nových filmech se tyto jazyky a fráze nevyskytují, ale rozhodně v mnohem menší míře. Z mého pohledu celková atmosféra filmu ztrácí tu správnou příchuť.

K dalším z mých oblíbených detailů patří i bližší interakce s Jawy, té jsme se ve filmech také dočkali pouze minimálně. Přitom patří mezi velice ikonické mimozemšťany celého Star Wars universa, a to samé se dá říct i o Tuskenech alias písečných lidech. Druhá série započala dílem, který je právě z velké části o Tuskenech a za mě je to jeden z mých nejoblíbenějších dílů série. A důvod je jednoduchý, píseční lidé jsou nám totiž ve filmech prezentování jako divoši, dalo by se říct i zvířata, kteří bez slitování a bez důvodu zabijí o koho jenom očkem zavadí. To je však jenom zdání prvního pohledu. Slovo lidé v jejich označení tam není jen tak pro nic za nic. Můžeme si je představit jako například Indiány, původní obyvatele planety Tattoine, na kterou se z čista jasna nasáčkovala spousta dalších druhů. Tuskenové jsou velice prostí lidé a vpád na jejich planetu berou jako projev agrese. Přichází kvůli osadníkům o vodu a zdroje, které by mohli využít na přežití v dunách. K tomu všemu je od osadníků odděluje i jazyková bariéra, málokdo se s nimi umí domluvit.

V seriálu se Din dostává do situace, kdy nutně potřebuje, aby Tuskeni a obyvatelé vesnice, na kterou narazí, spolupracovali při zničení společného nepřítele a to Kraytského draka. Pro ty, co netuší, o čem mluvím, Kraytský drak je něco jako obrovský, písečný had, který ohrožuje jak lidi, Tuskeny, tak vše, co mu přijde do cesty, a není snadné jej zabít. Mývá totiž něco kolem třiceti metrů, a to už se v davu neztratí. Co na tomto díle shledávám tak úžasným je čistě to, že takové věci, co se pro mě objevovaly jenom v knihách nebo hrách poprvé dostaly prostor i na plátnech, či v tomto případě na streamovací službě Disney Plus. Jako fanoušek jsem doslova šílela. The Mandalorian vzal většinu mých tajných tužeb o Star Wars, udělal je skutečností, a nezklamal.

Další třešničkou na vynikajícím dortu, jakým je Mandalorian, je také vizuální ukázka Dinovo minulosti v době klonových válek. Myslím to tak, že vzhledem k natočení původní trilogie a prequelů v jiných letech (tedy s 20tiletým odstupem), nemůžeme vidět některé technologie, které v prequelech byly. Například zbytky droidů z války se Separatisty. V Mandalorianovi si to ale dovolit mohli, a tudíž máme krásnou spojitost mezi původními a prequelovými filmy. Dodává to všemu jistou ucelenost, která mezi prequely a původní triologií není tak výrazná. Což ovšem není chyba filmařů, obzvlášť když vezmeme v potaz fakt, že Star Wars byly natáčeny retrospektivně.

Z obecného hlediska musím konstatovat, že The Mandalorian je z tohoto hlediska velice povedený. Jon Favreau zmiňuje planetu Tython, která je podle historie Jediů velice významným místem. Výše jsem zmínila MMO RPG Star Wars: The Old Republic, jejíž začátek s postavou Jedie startuje právě na planetě, kde měli prastaří Jediové chrám. Mělo to být velice mocné místo, co se týká Síly. Jde o malý detail, ale dodává celému seriálu na kvalitě. Dobře promyšlený příběh by měl mít i adektvátní lore. Stejně tak jsem ocenila zmínku o planetě Corellia, na které se vyráběla většina lodí, speedrů a podobně. Právě tyto zmínky jenom potvrzují, že Jon Favreau opravdu ví, co dělá. Zná každičký detail příběhu a světa o kterém píše, a tím minimalizuje pravděpodobnost děr v logice a ději seriálu. Ne nadarmo se po internetu říká, že zachránil Star Wars.

Samozřejmě, co bych to byla za recenzenta, kdybych nezmínila Ahsoku Tanu, bývalou padawanku samotného Anakina Skywalkera alias Dartha Vadera. Poprvé nám byla představena v animovaném seriálu Klonové války, který vytvořil zmíněný Dave Filoni. Hlavně, je ale jednou z mála Jediů, kteří nezemřeli při Rozkazu 66 na konci třetí filmové epizody. Toto bylo její první ztvárnění v hrané podobě, takže logicky se kolem její postavy vytvořil rozruch. Co se týká obsazení, nemohu si stěžovat. Herečka Rosaria Dawson je animované Ahsoce velice podobná, skoro jako kdyby byla vytvořená podle jejího obrazu. Své role se ujala skvěle, ale přesto je tu jedna věc, která se mi na ní nelíbila. Možná budete tvrdit, že jsem “hnidopich”, ale vzhledem k jejímu věku by měla mít mnohem delší ocasy neboli lekku, jak se jim říká v jejich jazyce. Vzhledem k tomu, že v Klonových válkách, což časově sedí na třetí epizodu, vypadaly její ocasy stejně jako vypadají v Mandalorianovi, je to jako kdyby Ahsoka vůbec nezestárla, což je nesmysl.

Od té doby muselo uběhnout plus mínus dvacet let. Můžeme to pozorovat například u členů stejného druhu (druh Togruga) z druhého a třetího dílu, například Jedijská mistryně Shaak-Ti, které její lekku sahaly až po pas. Vzhledem ke kvalitě seriálu a samotné Ahsoky, jako charakteru, se samozřejmě dá přimhouřit oko, navíc to není tak podstatné, ale pořád jde o jistou nesrovnalost. Ze stejného důvodu, proč se mi líbila Ahsoka, se mi v seriálu líbilo ztvárnění Bo-Katan. Mandalorianky z Klonových válek, kterou jsme mohli také vidět poprvé v hrané podobě. Díky ní se dozvídáme více informací o Mandalorianech a o pravidlu nikdy nesundávat helmu. Pak také samotné zjištění, že Boba Fett ve skutečnosti přežil, čímž si tvůrci nakročili k novému seriálu ‘The Book of Boba Fett’, což fanoušky odpálilo nadšením až na samotnou oběžnou dráhu naší planety.

Závěr celé druhé série byl zakončen bombou pro většinu fanoušků, a to příchodem Luka Skywalkera. Za prvé je to velice nostalgický moment, a za druhé můžeme vidět Luka i v trochu jiném světle než doposud. Vidíme, jakým mocným a neohroženým Jediem se Luke stal, poté co zachrání celou situaci a odvede si baby Yodu do bezpečí. Sám zvládne vyřídit všechny droidy, proti kterým měl obtíže bojovat i Din, a to se utkal pouze s jedním z nich. Jen pro informaci, baby Yoda má své vlastní jméno a to zní Grogu.

Mandalorian obnovil Sílu světa Star Wars a jde o jeden z nejlepších seriálů vůbec. Zvláště koukneme-li na žánr sci-fi jako takový. Kromě těch pár malých detailů mu v podstatě nemám co vytknout. První série mohla působit poměrně epizodicky, což se některým lidem nelíbilo, ale na druhou stranu, život lovce odměn tak asi působí pořád. Sledování každé epizody jsem si extrémně užívala. Vzhledem k tomu, jakým způsobem byla následně druhá série zakončena, to chvílemi vypadalo, že ‘Mandalorian’ skončí úplně, avšak do dvou let by měla přijít třetí série. Zatím si budeme muset vystačit se seriálem ‘The Book of Boba Fett’. Myslím, že v tom případě se čekáním na další sérii neutrápíme, co říkáte?

Streamovací platforma: Disney Plus