WRC 8 – Recenze

WRC 8 – Recenze

5 září, 2019 0 Od Jiří Hora

O oficiální hru k automobilovému šampionátu FIA World Rally Championship se už několik let stará  vývojářské studio Kylotonn Racing, které se vyšvihlo zejména dílem WRC 7. Od vydání této hry však uplynuly už dva roky. Jak vydavatel, tak sami vývojáři, se rozhodli, že je načase, aby si série dala roční pauzu. Kylotonn v tomto mezidobí rozhodně nelenil. Cíle, které si totiž vytyčili na vývoj WRC 8, nebyli malé. Ambice vytvořit opět lepší hru, než byla ta předešlá, poháněly vývojáře neustále kupředu a my se tak po oné roční pauze dočkali dalšího dílu. Jaké tedy je WRC 8? Absolutní povinností pro všechny milovníky rally a na řádcích níže se dozvíte proč.

Na poli rally her dlouhou dobu neexistovala konkurence pro sérii DiRT vývojářského studia Codemasters, zejména pak po vydání DiRT Rally. A i přesto, že oficiální videoherní série WRC tu s námi je už od roku 2011, prvního opravdu kvalitního a konkurenceschopného dílu jsme se dočkali až v roce 2017, kdy vyšlo WRC 7. To zaujalo nejen dobrým jízdním modelem, ale i podobou tratí a konečně i posunem ve vizuálním zpracování. Letošní WRC 8 se vše rozhodlo posunout opět o kus dále a to po všech stránkách. Rok navíc se na podobě hry podepsal v tom nejlepším možném smyslu tohoto slova.

Po vizuální stránce se sice WRC 8 od předešlého dílu příliš neposunulo. Tedy alespoň to tak vypadá na první pohled. Vývojáři se totiž zaměřili více na drobnosti, které tratě a jejich okolí více oživují. Nad tratí tak můžeme pozorovat přelétávající drony, na větších plochách se pak vedle několika fanoušků, jenž občas používají dýmovnice, objevují i velké reklamní stany, nebo zaparkovaná vozidla. Potěšila mě také daleko hustší a různorodější vegetace, ale i variabilnější a členitější povrchy na tratích.

Asi největší změnou prošlo počasí. To už zde rozhodně nefiguruje jen jako pouhá vizuální vsuvka. Nyní je jedním z prvků skutečně ovlivňujících hratelnost a to v dynamickém měřítku. Už není pevné dáno, že celou rychlostní zkoušku bude pršet, nebo naopak svítit slunce. Počasí se postupem času může měnit a vyvíjet až do extrémních podmínek, kdy budeme svědky toho, jak si silný vítr bude pohrávat nejen s okolním porostem, ale občas i s naším vozidlem. Pokud si pamatujete na loňské ročníky, tak hra netvořila žádné louže na trati, a pokud už jsme narazili na nějakou vodní plochu, pokrývala celý povrch cesty a nás to tak pouze zpomalilo, ale nikoliv nijak zásadně rozházelo. Letos je to jinak. Déšť tvoří na trati různé typy kaluží, které nás mohou pěkně potrápit a klidně i strhnout z cesty. Obzvláště ve spojení s vysokou rychlostí.

Fyzika ve hře se skutečně někam posunula a má vliv na náš zážitek z hraní. Ten je umocněn nejen výše uvedeným počasím, ale také vlivem správné volby pneumatik ku různým typům povrchů. I do těchto míst směřovala vylepšení ze strany vývojářů. Změnami pak prošel i jízdní model samotných vozidel, kdy se chování napříč různými vozidly skutečně liší. Nejvíce je to znát na nově přidaných historických vozidlech, kdy například Lancia Stratos má náhon pouze na zadní nápravu a je tak daleko náchylnější na smyk. Větší vliv na jízdu má rovněž model poškození, který nyní čítá daleko více komponentů, které mohou být různými vlivy poškozeny, zejména nárazy. Vozidlo se může změnit v neovladatelnou bestii, s níž budete rádi, když vůbec dojedete. I přes řadu znatelných pokroků v hratelnosti, nám vývojáři zanechali poměrně málo možností, jak si fyzikální model přizpůsobit. Jestli je to špatně? Nijak zásadně. Problém tu spíše budou mít nováčci, kteří se do série rozhodnou pustit zcela poprvé. K nim WRC 8 moc schovívavé tentokrát nebude a i když zapnete některé z asistentů, stejně budete s RZtami solidně zápasit. Jenže není přesně tento boj se samotnou tratí přesně tím, co na rally tolik milujeme?

Ačkoliv jsem předpokládal, že řada RZ bude jednoduše převzata z WRC 7, byl jsem ve výsledku mile překvapen. Téměř všechny tratě jsou originály, které jsem ještě neměl možnost v žádné jiné rally hře jet. WRC 8 disponuje 14 rally šampionáty, které zahrnují 100 rychlostních zkoušek. Asi nemá cenu diskutovat nad tím, jestli jich nějaká hra v historii rally her měla více, jelikož jednoduše neměla. A ona různorodost prostředí a tratí byla tím, co jsem si na letošním ročníku WRC skutečně zamiloval. Projedete se skutečně na každém možném povrchu, přes silnice, štěrk, šotolinu, písek, bahno, až po led a sníh, a to ve 14 zemích světa, kdy některé mají v letošním ročníku svou premiéru jako například Chile.

Na výše uvedených tratích se pak budeme prohánět s plně licencovanými vozidly značek jako Volkswagen, Škoda, Ford, Hyundai nebo Citroen v padesáti dostupných týmech třech hlavních kategorií. Těmi jsou každoročně WRC Junior, WRC 2 a pochopitelně královské WRC. Letos zde najdeme ale ještě čtvrtou kategorii, která aktuálně čítá čtveřici vozidel z let minulých. Zejména si pak vychutnáte vozy Lancia Fulvia a Stratos. Škoda jen, že historických vozidel zde není více, jelikož Volkswagen Polo z roku 2016 úplně za historické auto neberu. Proto pevně doufám, že tuto kategorii vývojáři rozšíří alespoň pomocí nějakých DLC.

Nouze o tratě a závodní speciály rozhodně není a stejně tak tomu je v případě herních módů. Najdeme zde všechny osvědčené klasiky v podobě Quick Play, Online multiplayeru, nebo dnes vzácného Splitscreenu. Nechybí také celá řada časově omezených eventů a výzev, v nichž budeme měřit síly s ostatními hráči z celého světa. Zkušenosti v ovládání vašeho vozidla můžete získat i mimo závodění a to v režimu Test Track. Zde vám dá hra možnost seznámit se co nejvíce s vaším vozidlem a vy jej pak můžete hnát až na samotné hranice jeho možností, abyste v ostrých závodech zajeli co nejlepší možné časy.

Alfa a omega celé hry je ale bezesporu režim Kariéry. Ten letos prošel celou řadou změn a je tak výraznou evolucí všeho, co jsme tu měli v předchozích ročnících. Kariéra tentokrát nezahrnuje pouze sérii rally šampionátů seřazených v rámci kalendáře a plnění cílů námi zvoleného týmu. Vývojáři se snažili o co největší autenticitu a tak nám tento rok režim skutečně nabobtnal v něco daleko robustnějšího a rozsáhlejších. Líbí se mi, že na začátku kariéry máme možnost volby třídy, v níž chceme začínat, tedy kromě vrcholné kategorie. Já alespoň uvítal možnost vyhnout se WRC Junior. Jakmile si zvolíme národnost a jméno, které nás bude reprezentovat, je načase podepsat smlouvu některému z týmů, jenž nás budou chtít po úvodní jízdě naverbovat.

Poté, co podepíšeme smlouvu s některým z týmů, je na nás abychom si zvolili ten správný personál, který se bude starat o různé úkoly. Vedle manažerů, mechaniků a trenérů, si budeme najímat i meteorology, abychom skutečně věděli, jaké počasí nás během RZty bude čekat, což je vzhledem k jeho vlivu na jízdu docela důležité. Členy týmu můžeme během hry měnit, jelikož budeme mít postupem hrou nabídky od zkušenějších lidí, kteří nám ulehčí naše náklady na opravy, či například údají přesnější předpověď počasí na závod. Novinkou je také technologický strom, který se podobá tomu, co jsme mohli vidět například v posledních dvou dílech F1 od Codies. Do jednotlivých větví je potřeba investovat body, které získáme za odjeté šampionáty. Technologický strom nabízí vylepšení v oblastech týmu, posádky, výkonu vozidla, či jeho odolnosti. Výzkum je úzce spjat s možnostmi personálu, my tak díky tomu můžeme rozšiřovat svůj tým o stále lepší personál a tím zvednout naše šance na celkové vítězství. Skvělý tým je jedním z klíčů k úspěchu.

I samotný kalendář událostí prošel úpravou. Kromě toho, že v něm máte zapsány všechny rally šampionáty, naleznete zde i další dny, jejichž náplň si určíte sami. Můžete tyto dny čistě odpočívat, nebo se vrhnout na trénink. Pokud se chcete skutečně porvat s přírodou, tak je ideální volbou závod s označením Extreme Condition. Nakonec máte ještě možnost zajet si během těchto dnů historickou rally nebo otestovat vozidlo některé z dostupných značek. Kromě odpočinku, se na všechny zbylé události musíte zapsat, tedy zaplatit startovní poplatek. Ano, chápete správně. WRC 8 už vám nic nedá zadarmo. Na závody platíte zápisné a vše co rozbijete během jízdy, si také musíte zaplatit. A kde vzít prachy? Jak jinak než v závodě a ideálně jeho vítězstvím.

Už v loňském díle bylo třeba plnit cíle týmu pro který jezdíte. To platí i zde. Plnění cílů má nejen vliv na to, že získáte nějaké ty peníze navíc, ale také na morálku v týmu. Morálku samozřejmě ovlivňuje více faktorů a to zejména vaše umístění v závodě. Stejně důležitá je ale i reputace, kterou máte u daných automobilek. Pokud si u nich budete reputaci držet vysoko, pak čekejte, že nejspíše budou chtít, abyste i nadále řídili vozidla jejich značky, pokud ne, pak očekávejte, že se v další sezóně budete muset po ohlédnout někde jinde.

V letošním WRC 8 může být rozdílem mezi výhrou a prohrou samotné nastavení vozidla. Hodně velký důraz je letos kladen na výběr pneumatik, jak už jsem jednou zmínil výše. Milovníci aut ale nepohrdbou i celou řadou dalších nastavení. Upravit můžeme převodovku, brzdy, odpružení a řadu dalších parametrů. Když naleznete nějaký osobní ideál nastavení, můžete si jej uložit i pro případné další závody, ale osobně preferuji nastavení pro potřeby dané RZ. Jízda samotná je pak skutečným adrenalinem, kdy širší cesty střídají úzké koridory, či nerovný terén na okraji srázu. Vaše řidičské dovednosti je třeba neustále pilovat, jelikož počet restartů je omezen u každé RZ na čtveřici pokusů. Správné nastavení může být jedním z krůčků k úspěchu.

Hledáte-li ale přeci jen jednodušší pojetí kariéry, pak si zvolte režim Season. Ten vás provede pouze celou sezónou ve vámi zvolené kategorii a vy tak nebudete muset řešit management týmu. Stejně tak vás nebudou zajímat ani náklady na opravu. Už nebudete tím, kdo daný tým vede, ale jen a pouze řidičem. Dokážu si ale celkem reálně představit, že pro někoho bude tento režim přeci jen přístupnější. Tudíž si cením toho, že vývojáři z Kylotonn Racing dali hráčům možnost výběru, což se ne vždy vidí.

Asi jste si všimli, že jsem na hře nenašel žádný podstatný zápor. Je to tím, že hra jich skutečně mnoho nemá. WRC 8 zaostává za svým sokem v podobě DiRT Rally 2.0 pouze v tom, že běží pouze ve 30 snímcích za sekundu a během jízdy si v dálce můžeme všimnout několika doskakujících objektů. Jenže množstvím obsahu nemůže DiRT Rally 2.0 konkurovat zase WRC 8. A pro mě osobně zde vítězí obsah nad drobnými technickými nedostatky, které mohou později doladit opravné patche.

Série FIA World Rally Championship se po roce vrací se svou oficiální videohrou, aby nám WRC 8 ukázalo, že pauza i v každoročně vydávaných titulech se občas skutečně vyplatí. Série se tak opět posunula o kus vpřed a to jak po stránce audiovizuálu a hratelnosti, tak hlavně co se obsahu týče. Velkými změnami prošel zejména hlavní režim Kariéry, který nyní zahrnuje i kompletní management týmu se vším, co k tomu patří. Nudit se ale nebudeme ani u dalších herních režimů. WRC 8 tak není pouze dalším dílem série, ale její evolucí.