WRC 9 – Recenze

Francouzské vývojářské studio Kylotonn Racing ala Kt Racing převzalo v roce 2014 po italském studiu Milestone srl závodní sérii WRC, přičemž svůj debut vydalo už o rok později. Od té doby prošla v jejich rukou série neskutečným progresem, který byl znatelný zejména po roční pauze v roce 2018 s WRC 7, které přišlo se zcela novým vizuálním kabátkem a také jízdním a fyzikálním modelem. Ten dovedlo v minulém roce téměř k dokonalosti s osmým dílem a v těchto stopách mělo pokračovat i WRC 9. Minimálně v to jsem doufal. Když jsem však spustil letošní ročník, byl jsem překvapen tím, že se vlastně nic nezměnilo, tedy téměř nic. Nikdy se mi nestalo, že bych měl o hře jasný obrázek po hodině hraní, ale v případě tohoto kousku tomu tak bylo a řádky níže vám poví, proč tomu tak je.

Předchozí ročník oficiální hry k soutěži FIA World Rally Championship jsem hrál velmi dlouho. Hra mě dostala prakticky každou svou částí a já se nemohl dočkat ročníku dalšího, který měl přivést zpět zejména trojici ikonických Rally šampionátů. Právě proto, že jsem WRC 8 hrál ještě nedávno, byl jsem zklamán tím, co jsem viděl, když sem WRC 9 spustil. Menu? Naprosto totožné s tím, co nám bylo ukázáno v loni, změnilo se jen barevné schéma, kterému tentokrát vévodila oranžová barva. Jinak vše zůstalo při “starém”, tedy kromě faktu, že hra obsahuje jeden nový režim – Challenges. Ale dejme tomu, menu není to, co dělá hru hrou. O to se stará samotná náplň a tady je letos onen kámen úrazu.

Mé první krůčky hrou směřovaly pochopitelně do režimu Kariéry, na němž vlastně hra vždy tak trochu stála. Po prvním testu skillů mě hra vybídla k volbě úvodní soutěže, kdy jsem měl na výběr ze dvou – WRC Junior a WRC 3. Už jen z té podstaty, že tuto závodní sérii hraji prakticky každoročně, zvolil jsem nejvyšší možnou soutěž – WRC 3. Následně vás hra vybídne k dalšímu testu, podle něhož vám hra navolí obtížnost a také nutnost řídících asistencí. To co přišlo poté mě opět překvapilo. Režim Kariéry je zde skutečně jak přes kopírák. Celé schéma tohoto režimu bylo převzato z loňska a to včetně celé vizualizace menu, načítacích obrazovek a servisních zón. Vývojáři si nedali vlastně žádnou práci s tím, aby onen režim alespoň vypadal jinak esteticky. Okamžitě jsem tedy začínal přemýšlet nad tím, jestli vývojáři trochu letošní díl nevypustili s tím, že se předvedou příští rok. Za mě je tento přístup ale velice špatný.

Abych ale jen nekřivdil. Je pravdou, že ono schéma Kariéry prostě a jednoduše funguje a nemohu zapřít to, že jsem z něj byl loni nadšen. Je to funkční, má to hloubku a postup kariérou má smysl. Bohužel jsem čekal více. Podíváme-li se na ostatní režimy, nalezneme zde klasiky jako Quick Race, Season, Split-Screen, Online Events a Online Multiplayer. Všechny tyto režimy fungují stejně jako loni, takže fungují vlastně dobře, jen je to celé bez nějakých dalších inovací a to je opět, jak jinak, než velká škoda. Novinku tak představuje pouze režim Challenges. Ten je tvořen různými výzvami, které většinou zahrnují nutnost dojed určitou vzdálenost za nějaký čas, odjet RZ za určitý čas a podobně. Pokud máte podobné režimy rádi, tak ve WRC 9 s ním rozhodně nešlápnete vedle.

Možná si teď říkáte, jestli to není málo. Pokud se podíváme zpětně na odstavce výše, tak novinek je skutečně poskromnu. Síla nového obsahu je kupodivu ve vozidlech a zejména pak v samotných šampionátech. V letošním roce se do soutěže WRC vrátila hned trojice šampionátů, přičemž ten největší návrat se konal zejména v případě Rally Safari – jinak také Rally Keňa. Právě tohoto šampionátu jsem se letos nemohl nabažit, jelikož to byl pro mě mírný návrat do dětství a rally her, které Rally Safari dříve obsahovali. Tato soutěž obsahuje poměrně rychlé RZty, které často obsahují části, kdy jedete velice volným prostranstvím buše, kde vás ve vysoké rychlosti může rozhodit prakticky cokoliv. V tomto ohledu se mi vývojáři jasně trefili do gusta.

Druhým navrátivším se šampionátem je Rally New Zéland. Toto prostředí má vždy něco do sebe. Nový Zéland je nádhernou zemí plnou překrásných scenérií a co se týče Rychlostních Zkoušek, tak jde zároveň o zemi plnou výzev v podobě dlouhých srázů, klikatých cest a různorodých povrchů majících vliv na chování vašeho vozidla. Trojici pak uzavírá Rally Japan. To nám letos tak trochu nahrazuje Čínskou rally. Jde totiž rovně o soutěž, která je vedena čistě na asfaltu. RZ jsou tak velmi rychlé, ale zároveň krásné na pohled. Japonsko je země s bujnou vegetací a i tu vývojáři do okolí tratí náležitě promítli. Tato trojice je rozhodně největším osvěžením celého letošního ročníku.

Do loňského roku byla herní série WRC odkázána pouze na aktuální soupisky a soutěže WRC Junior – WRC, ale WRC 8 přišlo s tím, že by nejspíše bylo vhodné hráčům připomenout, že závodům rally dříve kralovala i jiná vozidla, pro něž pomocníky v řízení byly sprostým slovem a to jakékoliv smyslu. Loni si pro nás vývojáři přichystali čtveřici vozidel. To rozhodně nebylo mnoho a proto je určitě skvělé, že se vývojáři legendární vozidla rozhodli náležitě rozšířit a ve WRC 9 jich tak nyní najdeme na jednu desítku. Jaká je jízda s nimi? Něco návykového. Je to něco, co se diametrálně liší od toho, co vás čeká se současnými vozidly a to zejména v těch případech, kdy se chopíte vozidel jako Lancia Stratos, Toyota Corolla z roku 1999 nebo Ford Escort MkII 1800.

Je třeba si nalít čistého vína. WRC 9 není nic jiného, než velký update pro WRC 8 a to je nekompromisní skutečností. Pokrok je zde skutečně zanedbatelný. Vývojáři se nejspíše snažili zaměřit na samotné ovládání a to pomocí různých periférií ve formě volantů. Proto byla uzavřena úzká spolupráce se společností Fanatec. Tento fakt nám hra předhazuje prakticky všude, kde je jen možné. Pro běžného hráče jde ale spíše o rušivý element, byť tvůrci těchto periférií jsou lidmi na svém místě a je skutečně pravdou, že hratelnost s volantem doznala skutečně výrazných změn a jízda skutečně stála za to, byť jsem hru testoval s volantem značky Thrustmaster modelu TMX Pro. Jednalo se, ale skutečně o test. Většinu času, který jsem s WRC 9 strávil, jsem věnoval hraní na gamepadu. Ostatně jde o ovládání, které bude vlastní většině lidí, kteří se na konzolích do hraní této hry pustí.

Přiznávám se, že mě ovládání gamepadem skutečně příjemně překvapilo, jelikož je lépe nadefinované, než tomu bylo v případě předchozích dvou dílů. Znatelné je to zejména v případě, že se rozhodnete hrát z pohledu z kokpitu, který byl dříve trochu komplikovanější. Nyní tomu tak není a každé vozidlo se nyní řídí velice pohodlně a zároveň hra neztrácí nic ze svého kouzla, což je určitě velice důležité. Vše je dáno tím, že vývojáři si pohráli s jízdním modelem a fyzikou. To mělo za následek jediné, že je titul daleko vybalancovanější. Vše je ale otázkou optimalizace, nikoliv nového enginu. Je to dost? Nebo málo? Toť otázka.

Možnou odpovědí nám budiž technická stránka. Poohlédnu-li se za předešlými dvěma díly, či obecně díly pod taktovkou Kylotonn Racing, tak vždy došlo k tomu, že někde došlo k poklesu frameratu. WRC 9 je vrchol optimalizace toho, co nám vývojáři servírovali poslední dva roky. Na poklesy snímkování zapomeňte. WRC 9 drží skálopevných 30 snímků za sekundu. To možná může být pro někoho málo, ale série Forza Horizon ukázala, že dobře zooptimalizovaných 30 snímků může působit daleko plynuleji, než tomu je v případě jiných titulů, kde, byť k mírnému, poklesu snímků dochází.

Jak je na tom hra vizuálně? Opět je kvalita naprosto totožná s tím, co nám bylo servírováno loni. Je tu však jeden zásadní rozdíl. Už není na první pohled zřetelná ta hranice, kdy dochází k načítání objektů, či zejména stínování, které bylo největším problémem posledního a předposledního dílu. Jestliže byste se pokoušeli hledat nějaký ten pokrok, tak ten naleznete pravděpodobně jen na trojici nových šampionátů. Je zde naprosto zřetelné, že jde o něco skutečně nového, co jde vidět na první pohled. Ať už se proháníte po prériích v Keni, klikatých cestách Nového Zélandu, nebo rychlých silnicích Japonska, můžete se bez problémů pokochat tím, co si pro nás vývojáři připravili. Co si z toho vlastně vzít? Optimalizace, optimalizace a zase jen optimalizace.

Pokud bych to celé chtěl nějak shrnout, tak je výsledek asi následující. WRC 9 je vlastně takové WRC 8.5, jelikož jde skutečně jen o vylepšenou variaci toho, co jsem tu měli v loňském roce, která je okořeněna o několik nových vozidel a o tři výtečné šampionáty. Nic víc, nic méně. Tento výsledek je vlastně docela smutný. Kylotonn totiž v roce 2022 přichází o možnost tvořit oficiální WRC titul, jelikož v tento rok přejde licence pod britské vývojáře z Codemasters a tak bych tedy očekával, že se vývojáři budou snažit vystřihnout titul, který nás přesvědčí o tom, že právě oni byli těmi, kdo byli tvorby takové hra hodni. WRC 9 mě ale zatím nepřesvědčilo.

Málem bych zapomněl zmínit systém dynamického počasí, který řadě hráčům v loňském roce přidělal nejednu vrásku. Problém byl v tvorbě kaluží, jenž vás prakticky v každém rychlosti absolutně rozhodily a RZta byla v tu chvíli na restart v lepším případě znamenala propad o pár příček. Systém dynamického počasí byl naštěstí v novém díle náležitě odlazen. Počasí nejen že působí na pohled daleko líbivěji, ale tvorba louží je daleko lépe nadefinovaná a možné rozhození vozidla záleží na její hloubce, povrchu pod ní, rychlosti a pozici v jaké do ní najedete. Váš osud je teď během jízdy opět ve vašich rukou. Nicméně zlaté pravidlo zní, když můžeš vyhni se.

Ať už je můj závěr nad současným ročníkem jakýkoliv, tak nesmím zapomínat na to, že později se hra dočká ještě své next-gen verze pro konzole Xbox Series X a Playstation 5. Jak nás tedy historie učila, tak se může stát, že verze pro současné konzole vychází z předchozího ročníku a jde vlastně o takovou aktualizaci a teprve next-gen verze nám ukáže skutečnou tvář aktuálního ročníku. Já však v tuto chvíli nemohu říci, jestli tomu tak je a pouze doufat, že se vývojáři ještě předvedou. Jde tedy o takovou spekulaci, či příslib. Momentálně jsem tu ale od toho, abych ohodnotil hru ve verzi, která je nyní dostupná. Pokud tedy bude možnost, rád se k WRC 9 na konzoli Xbox Series X vrátím.


ZÁVĚREM

WRC 9 je ve své podstatě přesně tou samou hrou, která tu byla loni. To je vlastně její silnou stránkou, ale i slabostí. Kromě několika nových historických aut a trojice nových šampionátů byste novinky hledali jen marně. Pokud tedy loňský ročník nemáte, je ten současný prakticky nutností. Vlastníte-li jej, pak se do toho aktuálního vlastně úplně hrnout nemusíte.

 HODNOCENÍ: 7/10

Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Xbox One X

Distributor ČR: COMGAD s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.