Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice – Recenze

8 února, 2023 0 Od Adam Šindler

V dnešní době se už snad nenajde žádný hráč, který by neznal slavnou sérii od Ubisoftu, Assassin’s Creed. Tato série odstartovala vydáním prvního dílu v roce 2007, kde jste si zahráli za Altaira. Mezi hráči je nejoblíbenějším hrdinou ale Ezio Auditore da Firenze. Tento hrdina se objevil hned ve třech dílech a to Assassin’s Creed 2, Assassin’s Creed: Brotherhood a Assassin’s Creed: Revelations. Posledním dílem je prozatím Assassin’s Creed Valhalla, kde je hlavním hrdinou Eivor, tento díl vyšel v roce 2020.

Oznámena je i spousta nových dílů, jejichž vydání netrpělivě vyhlížím. Proč si ale nezkrátit čekání deskovou hrou založenou na oné licenci slavné značky? Deskové hry v posledních letech zažívají velký rozmach, proto není divu, že si pro nás vydavatelé z Triton Noir připravili deskoherní adaptaci právě Assassin’s Creed. Díky vydavatelství Blackfire se chystá vydání této deskovky i u nás. Tuto historickou kooperativní hru si tak bude moct užít naprosto každý. Dnes se ale podíváme na anglickou verzi hry, kterou jste měli možnost získat přes Kickstarter nebo jí můžete zakoupit na stránkách vydavatele. Můžete ale také počkat na již zmíněnou českou verzi. Pojďme se společně přenést do Florencie na začátku 16. století a zažít s Eziem další dobrodružství.

Jelikož jsem velkým fanouškem celé série Assassin’s Creed a odehrál jsem všechny díly, byla pro mě desková hra jasnou volbou. I přesto, že jsem deskovým hrám nevěnoval velkou pozornost. Tato hra to změnila. Jedná se o kooperativní příběhovou deskovou hru, nemusím se tudíž bát zahrát si pár misí s kýmkoliv, jelikož nehrozí žádné hádky a později tichá domácnost, kvůli vítězství nebo prohře v daném kole. Pravidla mohu být vysvětlována i přímo za pohybu a vše tak hezky utíká. Jelikož jde o kampaňovou hru, příběh se bude hezky vyvíjet a já tak nebudu hrát pořád dokola to samé, což mi rozhodně vyhovuje.

Když ke mně domů dorazila krabice s touto deskovou hrou, neskrýval jsem nadšení. Navíc, když jsem uviděl obrovskou krabici hry, nemohl jsem se dočkat, až se podívám, co vše tam mohu najít. Nejvíce místa v celé krabici zabírají figurky, kterých ve hře naleznete okolo 150 a všechny jsou detailně zpracované. Plastové figurky budou v české verzi nahrazeny papírovými „standee“, proto jsem sám sáhnul po verzi anglické. Vedle figurek zde naleznete pravidla, brožuru s kampaní, papírové kartony, ze kterých si složíte mapu jednotlivých misí. Vše může zpočátku působit obrovsky a není to jen na oko, celá hra vskutku obrovská je. Nemusíte se ale bát, pravidla nejsou složitá, naopak jsou vysvětlena srozumitelně. Pokud máte v misi narazit na něco, s čím jste se zatím nesetkali, hra vám ukáže, o co se jedná a vy si tak můžete pravidlo nastudovat.

První tři mise slouží jako takový tutoriál a naučíte se v nich základy jako je pohyb po mapě, souboj a základní mechaniky, které bude využívat celým průchodem hry. Bohužel za slavného Ezia Auditore si zahrajete jen v několika misích. Na výběr máte ze čtyř postav, kterými jsou Alessandra, Bastiano, Claudio a Daria. Každá z postav má svou unikátní dovednost, kterou budete postupem kampaní vylepšovat. Ke každé postavě se také pojí specifické části vybavení, které může využít jen určená postava. Pro každou postavu je také připravená speciální mise, kterou si můžete v průběhu kampaně zahrát, a tak získat onen zmíněný speciální předmět. Všechny postavy jsou zajímavé, a právě jejich schopnosti je dělají unikátními.

První misi odehrajete za učně asasínů, kdy máte asasíny osvobodit. V této krátké misi se naučíte základní pravidla a pochopíte jakým stylem se celá hra bude ubírat. Ve většině misí totiž chcete po co nejdelší dobu zůstat skrytí, pokud vás totiž stráže odhalí, spustí se poplach a na mapu přibude spousta nepřátel. Nepřátele chce také postupně likvidovat, pokud totiž na mapu mají přijít další nepřátelé a vy už v krabici žádné nemáte hra končí a mise je neúspěšná. Na druhou stranu, pokud se vám dvakrát nepodaří splnit nějakou misi, nezaseknete se. Splní ji za vás bratrstvo a vy tak můžete postupovat dále příběhem. Tak jako mise ve videohře, i zde jsou speciální úkoly pro jednotlivé mise. Pokud tento úkol splníte, můžete si do kampaňové brožury nalepit nálepky. Nálepky vám dále průchodem hrou mohou pomoct a můžete si tak některé mise zjednodušit.

Celá hra se dělí na několik kol. První kolo je fáze eventů, kdy otočíte kartu eventu a zjistíte co se stalo, popřípadě stane a jakým směrem se nepřátelé pohnou ve svém kole. Karet eventů je opravdu mnoho a ani jednou se mi nestalo, abych musel za průběh hry balíček eventů míchat dříve než na konci mise. Druhé kolo je fáze asasínů, tedy kolo, kde máte šanci ovlivnit, co nejvíce událostí, a ve které se snažíte plnit cíl mise. V tomto kole máte k dispozici 3, popřípadě 4 akce, které můžete využít na pohyb, plnění misí, zabíjení nepřátel a také na synchronizaci věže. Ano, ani tato, pro tuto herní sérii specifická událost, v deskovce nechybí. Poté přichází fáze nepřátel, ve které se nepřátele objeví podle karty nepřátel. Počet nepřátel závisí na počtu asasínů, kteří se mise účastní. Dále je pohyb nepřátel, který je určen kartou eventů, pokud nepřítel nespatřil asasína, poté se nepřítel nehýbe nebo se hýbe za asasínem. Poslední fází je fáze nazvaná konec kola, kdy si doplníte akce a celé kolo začne od začátku opět fázi eventu.

Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice je celkově úchvatná hra, pár chybiček lze ale najít úplně všude a ani tato hra není výjimkou. Deskovka je až moc velká, a proto doprava kamkoliv není úplně jednoduchá. Samozřejmě to jde, ale dát krabici do batohu a přenést ji ke kamarádovi je nemožné. Na vině je obrovské množství figurek, které se mi velice líbí a nedovedu si představit mít figurky nahrazeny papírovými „standee“ jako tomu má být v české verzi hry. Figurky totiž mnohem lépe dotváří už tak skvělou atmosféru hry. S množstvím figurek se ale pojí i vysoká cena, která vyjde s dopravou přímo od výrobce na zhruba 6240,- což rozhodně není málo. Další věc, která mi na hře trošku vadí jsou souboje pomocí kostek. Můžete si totiž nádherně naplánovat celou misi a pak blbě hodíte kostkami a je konec. Na druhou stranu to ale funguje stejně i u vykrývání útoků. Může se tak stát, že na vás útočí spousta nepřátel a vaše šance jsou velmi malé. Pak ale hodíte kostkami a zjistíte, že jste přežili bez jediného škrábnutí.

Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice si mě získala svým zpracováním, herní náplní a celkově hratelností, jejíž mechaniky jsou skvěle nastaveny a vybalancovány. Sice zde stále funguje prvek náhody, který může zhatit všechna vaše snažení, ale to už k životu tak trochu patří. Ačkoliv hra v zásadě nemá větší vady, tak je třeba zmínit, že cena, zejména ve verzi s figurkami není zrovna nízká, což může kde koho odrazit. Pokud vás hra přesto zaujala a mohla by vás bavit, jsou k ní dostupná i 3 rozšíření. V prvním se podíváme do Říma v 16. století, druhé vás zavede do Tokya v současnosti a třetí rozšíření je kompetitivní a vy tak máte šanci poměřit své síly s protihráči. Cena za jedno rozšíření je přibližně 2140,- za což můžete v dnešní době sehnat klidně celou hru, což tomu také příliš nepomáhá, i tak jde ale o skvěle zpracovaný kousek, u něhož si mohou fanoušci série, klidně přidat ten bodík navíc, objektivně ale musíme přihlédnout k ceně, která je skutečně velmi vysoká.

9/10

Datum vydání: 15. června 2021 (EU verze) – Rok 2023 (CZ verze)
Distributor ČR: Blackfire – Česká lokalizace: Dostupná v chystané české verzi