Asterix & Obelix XXXL: The Ram from Hibernia – Recenze

11 dubna, 2023 0 Od Adam Šindler

Hrdinové Asterix a Obelix jsou nám všem dobře známí. Především pak z filmů, ovšem v minulosti, a nyní i současnosti, se setkáváme i s videoherními adaptacemi. Nyní se podíváme na nejnovější kousek od studia Osome s těmito hrdiny, a to na hru Asterix & Obelix XXXL: The Ram from Hibernia, kde se společně s ústřední dvojicí podíváme do Hybernie, jenž je dnes známá jako Irsko.

Římané se snaží podmanit svět a odolávají jim už jen poslední vesnice. A to vesnice galská, kde se nachází Asterix a Obelix, a pak také vesnice v Hybernii, kde se dcera náčelníka Irishcoffixe snaží zachránit svou vesnici. Římané totiž unesli jejímu otci oblíbeného beránka se zlatými rohy a ten není nadále schopen bojovat a vést svůj lid. Dcera náčelníka jménem Keratin se rozhodne hledat pomoc u svých velmi vzdálených příbuzných, kterými nejsou nikdo jiný než Asterix a Obelix. Hned ze začátku však musím prozradit, že příběh není ve hře to hlavní a tvoří hlavně zábavnou kulisu. Samotná hra je také spíše jednohubkou, kterou můžete dohrát za přibližně 5 hodin.

Ve hře si projdete šesti různými mapami v rámci série dosti zavedeným způsobem. Budete fackovat řadu Římanů, poslouchat typický humor, který známe z filmů a komiksů, a občas ve hře narazíme na nějakou tu hádanku. Především humor si můžete vychutnat v plné kráse, jelikož v nastavení hry najdete češtinu. Nejvíce času se ve hře ale stejně věnujete akční složce, jenž tvoří bez debat hlavně ono zmíněné fackování římanů, kterých na vás nabíhají stovky a stovky a vy je pomocí hrdinů posíláte k nebesům.

K likvidaci nepřátel můžete využít lehký nebo těžký útok a nechybí i nějaká ta ultimátka. Samotné ovládání hry je velmi jednoduché, stejně tak jako soubojový systém. K ničení nepřátel můžete také využít předměty rozházené po mapě, což na čas souboje ozvláštní, ale nakonec se vše vrátí do stereotypu. Bohužel však všechny tyto interakce, ať už se jedná o omráčeného Římana, meč, kladivo nebo jen rybu, dají nepřátelům stejné poškození. To je za mě škoda, jelikož vývojáři tak nevyužívají plný potenciál samotné implementované mechaniky. Jednotlivé úrovně si poté můžete zopakovat, pokud však nepatříte mezi lovce trofejí a nechcete ze hry dostat naprosto vše, spíše bych tuto možnost nedoporučoval.

Celou hrou navíc procházíte předem určeným koridorem a zamrzí také nemožnost vstoupit do budov, stanů a blíže prozkoumávat oblast. Vývojáři se také rozhodli, že naši hrdinové neumí skákat, můžete využít maximálně rychlý výpad kupředu. Možnost skoku by umožnila i větší variabilitu u hádanek, které jsou po čase také velmi repetitivní. Pomocí většího Obelixe vystřelíte Asterixe výše nebo pomocí Asterixe vytvoříte Obelixovi cestu, jelikož Asterix dovede dashovat dále. Zpočátku mi souboje nevadily a shledával jsem je zábavnými, pořád jsem ale čekal, že přijde něco nového. Je sice pravda, že postupně se setkáváte s dalšími nepřáteli, nic to ale nemění na tom, že jen zběsile běháte po mapě a drtíte tlačítka pro fackování Římanů.

Nejnovějším dítkem série Asterix a Obelix XXXL můžete projít v sólu, ale také ve více hráčích, dokonce až ve čtyřech. Ve více hráčích je hra mnohem zábavnější, a dokonce všechny hádanky, na které cestou narazíte jsou přizpůsobeny minimálně dvěma hráčům. Hádanky však nejsou nijak složité a představují spíše jednohubku a také oddych od všudypřítomného mlácení nepřátel. Zklamáním pak je, že při čtyřech hráčích budete hrát opět jen za Asterixe a Obelixe a jejich klony, což je škoda, zde mohli autoři přizvat do hry jiné známé postavičky, když už tuto možnost do hry zavedli.

Bohužel to však není vše. Pokud se rozhodnete hrát v sólu, nemusíte se bát, že byste celou hru hráli jen za jednoho protagonistu. V úrovních máte možnost libovolně mezi Asterixem a Obelixem přepínat. Několikrát se mi však stalo, že se mi jedna z postav zasekla a několikrát jsem musel celou úroveň restartovat. To by nebylo až tak hrozné, pokud by načtení úrovně bylo bleskurychlé, jak jsme již na konzolích nové generaci zvyklí. Samozřejmě, pokud by se jednalo o náročnější hru, před nějakým načítáním bych přivřel oko. Bohužel zde se o nějak graficky, či jinak technologicky, náročnou hru nejedná a načítání úrovní nějakou dobu trvá, především pak první načtení. I při přechodu mezi úrovněmi vám hra vezme ovládání a musíte počkat, než se vše načte. Pokud jsem ale nebyl zcela nadšený grafikou, rozhodně mě potěšila hudba. Hudba má keltskou tóninu a skvěle tak dokresluje místo, kde se hra odehrává. Bohužel dabing je průměrný, naštěstí české titulky to alespoň lehce zachraňují.

Hra Asterix & Obelix XXXL: The Ram from Hibernia se nesnaží o žádnou inovaci a spíše se snaží vyhovět fanouškům, než aby přilákala nové. Zamrzí také absence online hraní, tato možnost by hru totiž mohla pozvednout. Hra tak ve zkratce nabízí jen souboje s nepřáteli a pohyb po lokacích. Navíc se pořád nemůžu zbavit pocitu, že ze hry se dalo dostat mnohem více než jsme dostali. Jestli patříte mezi fanoušky Asterixe a Obelixe a máte rádi spíše kratší počiny, právě vám byl představen žhavý kandidát. Pokud do této kategorie však nepatříte, asi bych byl s nákupem opatrnější, zda je hra tím, co si zrovna toužíte zahrát.

6/10

Datum vydání: 27. října 2022 – Potřebné místo na disku: 5GB
Distributor ČR: HYPE.cz – Česká lokalizace: ANO