Beyond Good & Evil: 20th Anniversary – Recenze
16 srpna, 2024Příběh o mladé dívce Jade a jejím strýci Pey’jovi je hráčské komunitě znám od roku 2003, respektive v rámci určitých platforem od roku 2004. Příběh, co nás vzal na napínavou dobrodružnou cestu na planetě Hillyan, které nechyběli zajímavé puzzly, nějaká ta akce, ale také povedený humor. Řeč je samozřejmě o hře Beyond Good & Evil, která možná nebyla kasovním trhákem, ale rozhodně v našich srdcích zanechala svou stopu.
Když tedy Ubisoft v roce 2017 oznámil pokračování Beyond Good & Evil 2 došlo na obří a bouřlivou reakci. I když, to není tak úplně pravda, jelikož k oznámení pokračování došlu už v roce 2008, jen první ukázky jsme se dočkali ve zmíněném roce. Jak ale dobře víte, tak představená hra je stále v nedohlednu, byť nás Ubisoft neustále ujišťuje, že se na hře pracuje. To je fráze, která v současnosti už skutečně nic neznamená a dokud hru neuvidíme před sebou, tak nevěříme v její existenci. Ostatně takových her bylo představených více. Co se stalo třeba s takovým Deep Down? Nikdo neví, ale zrušena oficiálně nebyla. A mohl bych zde pokračovat. Ale o tom tento článek není.
Každopádně nervozita hráčskou komunitou stoupá a tak se lidé v Ubisoftu rozhodli, že je třeba dát hráčům nějaký předkrm a tak se nám do rukou dostal remaster v podobě Beyond Good & Evil: 20th Anniversary. Tady se rovnou pozastavím. Jelikož v tomto směru nová verze selhává snad ve všem. Tvůrci vzali stařičkou HD verzi pro PS3 a Xbox 360 a jen ji více vyhladili, aby byly všechny hrany pěkně ostré a žádné zuby vám netrhaly oči. Jestli si říkáte, že to nemůže být vše, tak bohužel ano. Je to vše.
Veškeré další technické aspekty zůstaly nedotčeny a to je zatraceně škoda, to se vlastně nebavím o tom, že ani na samotné textury, nasvícení, post-processing efekty, prakticky nebylo sahnuto. Nebudu mluvit o tom, že kamera je pro potřeby soubojů častokrát naprosto mimo, a že navzdory tomu, z jakého roku hra je, včetně HD verze, tak dochází k propadům snímků. A to není vinou současných konzolí, ale jednoduše tím, že v enginu jsou chyby, které nikdo neopravil. Tohle rozhodně není správná cesta. Je tak trochu vysvobozením, že hra byla už ve své době nadčasová, takže i ve vyhlazeném kabátku to není nejhorší podívaná, byť je pravdou, že se na to dívám trochu nostalgickým okem.
Když jsem nakousl ty neduhy, tak zmíním rovnou soubojový systém. Ten je na dnešní dobu nemotorný a vlastně není založen na ničem jiném, než na ranách, které rozdáváte do stran a občas uskočíte soupeřovým útokům. Už z toho je vám jasné, že souboje jsou spíše do počtu a netvoří nějaký základní pilíř hry. Ostatně hra staví na trochu jiných mechanikách, jelikož jde primárně o adventuru, tak se tu tvůrci zaměřili na aspekty jako je průzkum světa a puzzly.
Hádanky jsou poměrně slušně navržené a k jejich řešení občas potřebujete nějaké konkrétní vybavení, či pomoc vašeho společníka. Obecně se mi líbí, že hra vás přes své nastavení jednoduše hned nepustí všude, byť se tak může z počátku jevit. Jenže dokud nebudete mít patřičné vybavení, tak se na některá místa nedostanete a to platí i třeba pro vylepšení vašeho vznášedla, jenž vám bude přepravním prostředkem mezi jednotlivými pevninskými lokacemi, jelikož Hillyan je planetou poměrně bohatou na vodní plochy. K vylepšením, či vybavení, se dostanete tak, že sbíráte speciální perly, které následně za ona vylepšení budete směňovat.
Mohlo by se zdát, že Beyond Good & Evil je hra s otevřeným světem, ale ten původní platformy vzhledem ke svému výkonu neumožńovaly, takže tu máme v podstatě velké množství různých lokací mezi nimiž je nutné “přejíždět”. Na tehdejší dobu určitě elegantní způsob a věřím, že v současných standardech by se jednalo skutečně o jeden celistvý otevřený svět. Škoda tedy, že se Ubisoft nepustil třeba do takového remaku, který by toto mohl přinést a hru tak reálně omladil. Nicméně i tak musím zmínit, že svět je poměrně variabilní a vedle různých ostrovů se podíváme na jatka, do města, ale třeba i různých továren.
Příběh asi nemá cenu moc probírat, nejen že věřím, že řada z vás jej dobře zná, ale také kvůli tomu, že případným nováčkům světa Beyond Good & Evil nechci prozrazovat nic z toho, vlastně, nejlepšího, co dle mého hra nabízí. Mohu však zmínit, že o zvraty a dramata zde není nouze. Hře nechybí nádech tajemství, jenž vás nutí jít neustále kupředu a odhalit jej. Chemie mezi Jade a Pey’jem je skvělá, nechybí zde i správně mířené vtípky. A ačkoliv tvůrci na technickém stavu nic nezměnili, tak ve hře najdete i speciální misi, která má být spojovacím bodem mezi první a případně budoucím druhým dílem.
ZÁVĚREM
Beyond Good & Evil: 20th Anniversary má své mouchy, které jsou spojené zejména s tím, že na technickou stránku se prakticky za celé ty roky nesáhlo. Nicméně v ostatních aspektech hra dokazuje, že má právem svůj kultovní status. Ať už jde o příběh, svět, charaktery, humor nebo takové puzzly. Pochopitelně je třeba si do mysli promítnout, že hra je tu s námi už 20 let. Touto optikou vám i dnes přinese zcela unikátní zážitek.
7/10
Datum vydání: 25. června 2024 – Potřebné místo: 20GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: NE