Crysis Remastered Trilogy – Recenze

Crysis Remastered Trilogy – Recenze

20 října, 2021 0 Od Jiří Hora

Série Crysis představovala v minulosti benchmark herních PC a třetí díl jím vlastně zůstává do dnes. My se v loňském roce mohli po letech do série opět ponořit a to skrze remaster prvního dílu, o nějž se postaralo studio Saber Interactive. Crytek si tak po letech nejspíše testoval zájem hráčů o tuto sérii a jak se ukázalo záhy, tak hráči dozajista onen zájem mají. Netrvalo dlouho a byla nám oznámena celá remasterovaná trilogie, která nám vedle remasteru prvního dílu dává do rukou také zbylé dva díly série, tedy Crysis 2 a Crysis 3. O tyto hry se rovněž postaralo studio Saber Interactive. Jak se tvůrcům povedlo zmodernizovat tyto díly? Upřímně řečeno, ono to nebylo moc nutné. Jelikož obě hry nám dokazují, jak nadčasové v době svého vydání byly. Ostatně ne jinak je to i v případě prvního dílu.

Popravdě, dlouho jsem přemýšlel nad tím, jestli napsat separátní recenzi ke každé jednotlivé hře, nebo jestli to pojmout jako celek. Nakonec jsem po bedlivých rozvahách usoudil, že to vezmu jako celek. Vynechám však recenzi první dílu, jehož samostatnou recenzi si můžete přečíst v odkazu ZDE. Tu zde akorát v krátkosti doplním, jelikož jsem tuto jedinou hru recenzoval ještě na Xbox One X a nikoliv Xbox Series X jako novější remasterované přírůstky v rámci Crysis Remastered Trilogy. Pokud jste si přečetli mou recenzi Crysis Remastered pak víte, že hra nabízela tři režimy pro vizuální zobrazení. Ty jsou součástí hry stále, avšak absolutně postrádají v případě Xbox Series X smysl. Jednoduše hrajte na Ray-Tracing, či Quality modu. V obou případech hra pojede na svůj maximální potenciál. Performance je zde úplně k ničemu. 4K v nekompromisních 60 snímcích je zde jistotou.

Fakt, že je na nové konzoli možné titul rozjet bez kompromisů asi tvůrcům ze Saber Interactive došel, takže v případě Crysis 2 Remastered a Crysis 3 Remastered nenajdete v nastavení žádné možnosti volby zobrazení, či kvality zobrazení. Vše jednoduše běží na maximální potenciál, tedy v plných detailech a při 4K a 60 snímcích za sekundu, které neklesnou ani v nejvytíženějších scénách. Zde je pouze třeba zmínit, že cut-scény jsou z nepochopitelných důvodů nastavené pouze na 30 snímků za sekundu. Holt zde si tvůrci tolik práce nedali, ale výsledek?Jednoznačně ukazuje, že tato série nestárne. Je vlastně velmi úsměvné, že hry vlastně žádnou drastickou změnou neprošli, co se grafické stránky týče, tedy když hry porovnáme s PC, v případě PS3 a X360 verzí je rozdíl zatraceně patrný, a vypadají podstatně lépe, než-li většina v současnosti vydávaných her. Celé to vlastně ukazuje na to, jací jsou v Cryteku ohledně vizuálního zpracování maniaci.

Tímto bych klidně mohl celou recenzi zakončit, jelikož jiné změny ve hře nejsou. Vlastně tu chybí veškeré multiplayerové části a chybí i skvělé rozšíření prvního dílu Crysis Warhead, kde jsme se stali svědky událostí prvního dílu z pohledu jiné postavy, než-li Nomáda, tedy Psycha. Je to opravdu škoda. Ale vzhledem k tomu, že se trilogie jako celek prodává za solidní cenu. Tak je vlastně jedno, že zde multiplayer není, jelikož singleplayer všech tří dílů vám dává solidní porci herního obsahu, u něhož strávíte 30 a více hodin. Vše se odvíjí od toho, na jakou obtížnost hrajete a jestli toužíte posbírat všechny collectibles.

Já tedy recenzi nezakončím takto rychle a jelikož naše redakce v době vydání těchto her neexistovala, tak se na remastery Crysis 2 a Crysis 3 podíváme podrobněji. Hned ale mohu říci, že následující odstavce se budou týkat obou dílů najednou a to jednoduše proto, že oba jsou na tom po stránce hratelnosti úplně stejně. Rozdíl je tak pouze v příběhu a designu světa.

Příběh druhého dílu nás uvrhne do kůže mariňáka s přezdívkou Alcatraz, který získá nano oblek od velitele speciální jednotky z prvního dílu Proroka a to na prahu vlastní smrti poté, co je jeho ponorka během záchranné mise v New Yorku napadena. Celá hra se pak v této východní metropoli Spojených států odehrává. Děj je zasazen do roku 2020 a svět zachvacuje mimozemská invaze, která ale nepřichází z vesmíru, ale z podzemí, konkrétně z hlubin oceánů. Zde se autoři nejspíše nechali inspirovat knižním dílem Válka světů od H.G. Wellse. Alcatraz se díky tajemné symbióze Nano obleku stává jedinou zbraní proti Cephům, jak jsou organizací CELL nazváni.

Ačkoliv se zdálo, že ve druhém díle byli Cephové zastaveni, tak opak byl pravdou. Přesouváme se 30 let do budoucnosti. CELL využil situace a nastalé destabilizace a stal se nejmocnější korporací na světě. V Crysis 3 se nám opět mění hlavní hrdina. Tentokrát se chopíme role samotného Proroka. Jak je to možné? No dohrajte Crysis 2 a zjistíte to. Pokud jste nehráli, což se stát může, zejména v případě mladší generace, tak vás nechci zatěžovat nějakými zásadními spoilery, ostatně příběh je v sérii Crysis poměrně slušný a dal by na solidní hollywoodskou blockbusterovou trilogii. Ale zpět ke hře.

Crysis 3 nám naservíruje skutečný post-apokyliptický svět, jenž nás dokáže pohltit svou atmosférou. Když se vracíme na místo činu, tedy New York, tak se stáváme svědky toho, jak si příroda bere zpět, co bylo do nástupu lidstva její. Navíc z nebe se blíží další hrozba, tedy ta úplně největší. Prorok díky symbióze s Cephy dostává vize, vize o konci světa a o jeho zvěstovateli, tak zvaném alfa-cephovi. Ten se stává pilířem celého děje třetího dílu. Nelze ale zapomínat na organizaci CELL, jenž nás také dokáže pořádně potrápit a i její plány se během hraní dozvíme. Zde ještě musím zmínit, že všechny tři hry v rámci Crysis Remastered Trilogy nabízejí české titulky, což je rozhodně velké plus.

Na obou hrách je asi tím nejlepším gunplay. Ze střelby máte skutečně skvělý pocit a je jedno jakou zbraň máte zrovna ve svých rukách. Zbraně působí autenticky, je cítit, že mají zpětný ráz, ale zároveň dává smysl to, že je díky vymoženostem nanoobleku potlačován. Hlavně hratelnost díky funkcím nanoobleku dostává úplně jiný rozměr. Můžete hrát klidně stealth stylem a nepřítel o vás nemusí po celou dobu hraní vědět. Proč to ale dělat, když je tu tolik možností, jak si hru užít. V tomto směru ale autoři mysleli na všechny typy hráčů akčních FPS her a za to si už tehdy zasloužili poklonu.

Výčet zbraní je pro obě hry totožný. Rozdíl v případě třetího dílu je ten, že tentokrát dostanete do rukou v roce 2013 toliko oblíbený luk, jenž se tehdy objevoval jako ústřední zbraň snad v každé hře. Já musím ocenit, že luk přidává další prvek hratelnosti, jelikož na rozdíl od jiných zbraní nenarušuje luk maskování. Máte-li tedy rádi zmíněný stealth budete si chrochtat blahem. Jo a zvuky zbraní? Když odeberete tlumič, tak to je panečku pastva pro uši. Vlastně ony jsou to celkově takové technologické orgie, když vezmeme v potaz stáří původních her, je to vlastně dosti k nevíře.

Level design obou her je samozřejmě diametrálně odlišný. Nicméně v obou případech jsou nám překládány monumentální scenérie a je také nutné říci, že jsou jednotlivé kapitoly velmi dobře navrženy. Nechybí ani celá řada epických momentů. Můžeme se zde bavit o rozpadajícím se mostě, či vybuchující přehradě, ale takových to momentů je ve hře rozhodně více. Budu se znovu opakovat, ale tu nadčasovost jednoduše neskryjete.

Má tedy Crysis jako trilogie v něčem slabinu? Může to být umělá inteligence, s níž je to jako na horské dráze. Jednou vás nepřítel zaregistruje během vteřiny, jindy stojíte kousek od něj, ano bez maskování, a než si vás všimne už by byl mrtví třikrát. Je pravdou, že umělá inteligence je ožahavé téma ve hrách i v současnosti. Je ale pravdou, že pokud se konflikt spustí, tak se nepřátelé snaží krýt za překážky a dokonce se budou snažit vás i obklíčit. Zde je pak na vyšších obtížnostech důležité využívat všech vlastností obleku, ale i správně volit jeho jednotlivé modifikace.

Oba díly mají trochu odlišný systém modifikací. Třetí díl jej má rozhodně komplexnější, ale designově hrozně strohý. Pokud jde čistě o stylistiku, tak se mi více líbil ten, který byl použit v Crysis 2. První díl, žádné takové možnosti nenabízel. Zde jste si museli vystačit pouze s modifikacemi zbraní. Ty jsou samozřejmě přítomné i v Crysis 2 a Crysis 3 Remastered. Jednotlivé modifikace je pak třeba hledat po herním světě, jinak je není možné odemknout. Ale většinou nebudete mít problém s jejich ziskem. Hry jsou v podstatě navrženy tak, že byste teoreticky měli mít vše zpřístupněno do poslední třetiny hry.

O hrách mluvím vlastně velice kladně a on není důvod o nich mluvit jinak. Je třeba ale říci, že ve všech případech jsme nedostali kompletní balíček toho, co jednotlivé hry nabízeli a za to jsem právě ve výsledném hodnocení strhával body. Chybí nám tu skvělý datadisk k prvnímu dílu a chybí zde také veškerý multiplayerový obsah, který byl zejména v druhém a třetím díle velmi dobrý a zejména ve druhém díle jsem v něm na Xboxu 360 trávil mnoho času. Holt priority byly někde jinde, ale rozhodně je dobře, že je pro Crytek důležitý právě singleplayer.

Pokud jsou mé odhady správné a úniky z databáze nelhaly, tak Crytek už nyní připravuje nový díl série Crysis, který zatím nese dočasný název Crysis Next. Pokračování by určitě dávalo smysl a vydání trilogie tomu také naznačuje. Jak by ale mělo být Crysis 4 potenciálně uchopeno po příběhové stránce? No to si úplně nedokážu představit, byť věřím, že možností bude dozajista mnoho. Jedno je jisté. Lze očekávat, že nové Crysis bude opět představovat grafický benchmark, jelikož v tomto směru jsou lidé z Cryteku prostě mistři a to bez diskuzí.

Crysis Remastered Trilogy nám dokazuje jediné. Tedy technologickou nadčasovost všech tří her. Zejména Crysis 2 a Crysis 3 mohou vizuálně v ledasčem zastínit i současnou moderní produkci, což je poměrně úsměvné a smutné zároveň. Vlastně se tedy není čemu divit, že Crysis 3 je stále benchmarkem současných herních PC. Nakonec celé trilogii není co vytknout, kromě toho, že nám tu chybí skvělý Crysis Warhead a multiplayerová část. Nicméně herní doba všech tří dílů dohromady, vizuální zpracování, samotný gameplay ve spojení s gunplayem a přítomnost české lokalizace to dostatečně kompenzují.

8/10

Datum vydání: 15. října 2021 – Potřebné místo na disku: 43,7GB (Všechny 3 hry dohromady)