Forza Horizon 5 Rally Adventure – Recenze

2 dubna, 2023 0 Od Jiří Hora

Koncem minulého týdne dorazilo do hry Forza Horizon 5 druhé velké rozšíření s názvem Rally Adventure a já nelenil ani vteřinu a vyrazil jsem vstříc novým výzvám Mexika, tentokrát v oblasti Sierra Nueva. Možná vám visí nad hlavou otazník s pocitem proč. Proč se tvůrci rozhodli do tak rozsáhlé hry přidat rozšíření, které vlastně nic zásadního nepřináší. To je z části skutečně pravdou, ale mě jako milovníka rally a také série Forza Horizon tato nová expanze nesmírně zajímala. Jak mnozí z vás jistě vědí, tak Rally bylo úplně první rozšíření, jenž do této série kdy zavítalo a aktuální počin tak beru jako jakousi poctu první hře. Je to ale tak dost pro investici dalších peněz? Odpověď je prostá a ačkoliv je zřejmé, že jí každý z vás zná, tak si ji pojďme říci.

Nebudu běhat dlouho kolem horké kaše. Kvalita rozšíření Rally Adventure míří opět do výšin a ačkoliv tentokrát z prostých důvodů neatakuje nejvyšší známku, tak i přesto stojí za všechen čas, který v něm můžete strávit. Jak jsem zmínil v úvodu. Festival Horizon se přesouvá do nové části Mexika známé jako Sierra Nueva, kde o slávu soutěží tři týmy rally – Apex Predators, Grit Reapers a Horizon Raptors. Každý z týmů pak zastupuje trochu jiný druh závodů ve smyslu offroad rally, silniční rally a noční rally. Nějak detailněji je nemá smysl představovat, jelikož prezentují přesně to, čím jsou s tím, že noční rally je kombinací dvou předchozích s tím, že se odehrává pouze za svitu měsíce a hvězd.

Největší novinkou aktuálního rozšíření je režim rally. Ten není vlastně nic jiného než sprint, který známe z původní hry s tím rozdílem, že tentokrát závodíte s časem a nikoliv s fyzickými soupeři. Navigátora vám pak nedělá spolujezdec, ale pilot vrtulníku, což rozhodně působí svěže. Samotný režim by tedy nestál sám o sobě příliš za slovo. To hlavní dělá samotná nová oblast Sierra Nueva. Tu tvoří celá řada rozmanitých a dosti variabilních cest s celou řadou šikan, pravotočivých zatáček a nerovností, jenž jsou tím skutečným hlavním tahákem.

Místní svět je na míru ušitý závodům rally a je z něj cítit, že tvůrci přesně věděli, co dělají a čeho chtějí dosáhnout. A ačkoliv místních cest není mnoho, tak jich je naprostý dostatek. Tvůrci je totiž pro potřeby kampaň využívají doslova na 100% a když říkám na sto, tak na sto. Pokud se budete soustředit jen na jednotlivé závody, tak se vám podaří projet prakticky všechny cesty, s výjimkou té k letišti, ta je také tím jediným, co vás bude dělit od achievmentu za projetí všech silnic v rozšíření.

I přes své komornější rozměru najdeme v oblasti Sierra Nueva několik různých typů prostředí od kaňonu přes poušť po husté lesy. Vše je pak vytvořeno s maximální precizností a myslím, že po vizuální stránce vypadá rozšíření ještě o chlup lépe, než originální hra. Scenérie tedy skutečně vyráží dech, ostatně jako tomu bylo i v případě samotné Forza Horizon 5, která nastavila laťku proklatě vysoko. Myslím, že okolní screenshoty mluví sami za sebe. Bylo pro mě radostí zkoumat každé zákoutí herní mapy, jenž vedle závodů obsahuje i nějaké ty výzvy a také kolektibly, obojí je v zastoupení konkrétních týmů.

Jak přesně fungují ony týmy ve hře? Už jsem zmínil, co představují a to berte jako hlavní stavební kámen. Postupně se budete muset probojovat výzvami a závody všech třech, abyste se nakonec dostali k hlavnímu duelu s lídry každého z nich. Vše pak zavšuje Goliášův závod, který je pro sérii v závěru typický a v němž projedete prakticky celou herní mapu. Kdyby vám ale závody a výzvy na mapě nestačili, máte zde ještě různé úkoly za něž můžete získat nějakou tu odměnu jako wheel spin, či nějaký ten kus oděvu. Hlavní ceny, kterými jsou nové vozy, dostanete výhrami v závodech.

Když jsem nakousl nové vozy. Tak jelikož hra cílí na závody typu rally, pak zde najdeme několik kousků právě zastupujících tuto disciplínu. Celkem zde najdeme 10 vozidel a prakticky ke všem se můžete dostat závoděním, až na pár výjimek. Je možná škoda, že tvůrci nepřidali vozidel více, ale už tak je třeba říct, že hra jich v celkovém měřítku nabízí tolik, že to vlastně vůbec nevadí.

Kdyby vám ale nestačilo závodit s časem, tak není vůbec od věci se pustit i do klasického závodu, který sekunduje právě závodům rally. Projet si tak můžete tu samou trať, jen s fyzickými soupeři na ní. Já bych ale řekl, že nejvíce si člověk může vyhrát v rámci EventLabu. Herní mapa vedle klasických cest nabízí i celou řadu dalších možností, s nimiž lze vytvořit perfektní trať. Svět je plný různých polních cestiček, které nejsou ve hře zahrnuty a závod podél koryta řeky má v sobě také jisté kouzlo. EventLab je pak opět nástrojem k tomu, jak z 6 hodin udělat několik desítek.

Já už vlastně nemám k Rally Adventure moc, co dodávat. Nemám k rozšíření totiž prakticky žádné výhrady a nenajdu je ani u technické stránky, jelikož hra běží jako dobře smontovaný hodinový strojek. Playground Games jen opět dokazují, že jsou mistry svého řemesla a jediným důvodem, proč níže nevidíte vyšší známku je jednoduše fakt, že hra mnoho nového nepřináší, ale co dělá, dělá zatraceně dobře a s maximální možnou porcí kvalit.

Je to tu zase. Tvůrci z Playground Games opět vytáhli svou magii a naservírovali nám další parádní rozšíření do tak už naprosto skvělé závodní hry. Forza Horizon 5 Rally Adventure nabízí velmi solidní porci nového obsahu, který sice nepřináší příliš mnoho novinek, co se týče hratelnosti, ale vše to dohání kvalitou a láskou k řemeslu. To, že vizuální zpracování opět vyráží dech, je jen třešničkou na tomto prachem sypaném dortu.

8/10

Datum vydání: 29. března 2023 – Potřebné místo na disku: 119GB (včetně základní hry)
Distributor ČR: Xbox CZ/SK – Česká lokalizace: ANO