Forza Horizon 5 – Recenze

Forza Horizon 5 – Recenze

4 listopadu, 2021 2 Od Jiří Hora

Horké slunečné dny, žhavé holky, nikdy neutuchající hudba a naleštěné káry všech druhů. To je festival Horizon, jehož se s pravidelností účastním od roku 2012. Sérii Forza Motorsport znal každý fanoušek konzolí Xbox, ale spin-off série Forza Horizon od vývojářů z Playground Games se snesla jako blesk z čistého nebe a okamžitě zaujala prvenství mezi open-world závodními tituly a úplně zastínila tehdy mírně upadající sérii Need for Speed. Mnoho současných herních sérií po svém debutu většinou na úspěch s dalšími díly nenaváže, ale to není případ série Forza Horizon, která s každým dalším dílem dokazovala, že je stále kam se posouvat a v roce 2018 přišla například s proměnlivou roční dobou.

Za normálních okolností bychom se letos nejspíše proháněli na oficiálních závodních okruzích v novém díle série Forza Motorsport. Hlavní sérii ale čeká mírný reboot a vývojáři z Turn 10 si na novém díle chtějí dát záležet. Proto přenechali prostor svým kolegům z Playgroundu, jenž nám během letošního léta představili hru Forza Horizon 5. Upřímně řečeno, když jsem viděl první ukázku ze hry, musel jsem sbírat svá ústa z podlahy, až tak jsem upadl v úžas, když jsem viděl vizuální zpracování herního světa zasazeného do Mexika. Člověk si v tu chvíli řekne, že je vše naleštěné pro potřeby prezentace a PR. No, upřímně řečeno. Na výslednou známku pro tuto hru mi nestačí stupnice. Král je zpět! Tak se mu pojďme podívat pod kapotu, protože závodní hra takovýchto rozměrů a zpracování tu jednoduše ještě nebyla.

Řeknu vám to na rovinu. Žádná ukázka nelhala o tom, jak Forza Horizon 5 vypadá. Když jsem se osobně mohl na své 4K TV vrhnout do virtuálního Mexika, tak mi opět padala pusa na podlahu. Ohromením jsem doslova prýštil a okamžitě jsem všechny ostatní tituly pro recenzi odsunul snad na desátou kolej. Až tak silný první dojem to pro mě byl. Jen s těží hledám slova pro to, abych vyjádřil krásu zpracování herního světa, který je zároveň tím nejrozsáhlejším v rámci série jako takové. A pokud jste nějakou hru z této série hráli, pak víte, že herní mapa nikdy nebyla malá.

Novinku od Playground Games jsem hrál na konzoli Xbox Series X, která nabízí dva vizuální režimy – Výkon a Kvalita. Někdo by preferoval 60 snímků za sekundu, ale já si nechtěl nechat ujít sebemenší detail místního světa a všech vozidel, s nimiž se v něm mohu prohánět a tak jsem zvolil Kvalitu. Zde si hráč musí vystačit s 30 snímky za sekundu, ale je třeba říci, že snímkování nikdy z hranice 30 fps nepoklesne, ať se na scéně děje cokoliv a je nutné říci, že různými druhy efektů hra rozhodně nešetří. Série je ostatně kvalitou svého technického zpracování pověstná a pátý díl není výjimkou.

Svět, svět, svět. Mluvit bych o něm mohl klidně na několik stránek, ale to by tento článek za chvíli nikdo dál nečetl. Vývojáři představili nový milník vizuálního zpracování v případě open-world titulů. Míra detailů je až maniakální a já jsem pocitově zažíval grafické porno. Zmínit také musím, že svět je poměrně živý. Můžeme ve svém závodním, ale i průzkumnickém, běsnění zahlédnout několik druhů zvířat, která se po světě pohybují. Ohromující je také dohledová vzdálenost, která je enormní, tedy alespoň v recenzované verzi. Překvapením pro mě byly také odlesky na vodních plochách, které zrcadlí přesně to, co odrážet mají a to navzdory tomu, že Ray-Tracing je součástí pouze režimu Autovista, kde si můžeme detailně prohlížet každý vůz ve hře.

Nasvícení je další fenomenální věcí, zvláště když si člověk uvědomí, že ten Ray-Tracing zde aktivní prostě a jednoduše není. Světlo a stíny fungují tak jak mají. Vše se hýbe dle světelných zdrojů, až si říkám, kolik práce za tvorbou světa, jaký obsahuje hra Forza Horizon 5, za tím je. No tak to vidíte, stejně jsem to natáhl na tři odstavce, ani jsem nemrkl. A to jsem nezmínil částicové efekty a spoustu dalšího. No shrnu vám to, vše je prostě ohromující a slova na to nestačí.

Ve hře se nachází přes 530 vozidel všech možných značek. Asi vás nepřekvapí, že všechna jsou vymodelována do posledního viditelného šroubečku a možná i těch, které vidět nejsou. Žádnému autu nebyla odepřena náležitá péče a je to znát. V minulých dílech jsem sice lehce tápal nad nazvučením, ale všechny mé pochybnosti jsou se současným dílem pryč a doufám, že se nikdy nevrátí. Zvuk každého auta je skvělý a podtrhuje ve vás chuť jej vyhnat na silnice, či do terénu. Poklona patří vývojářům také za precizní práci na kokpitech. Nevím ani proč, ale letošní díl jsem si v nich skutečně vychutnal nejvíce. Proč vlastně mluvím v minulém čase, když jsem s hrou ještě neskončil a vypadá to, že v ní utopím nějakou tu stovku hodin jako naposledy u třetího dílu. Omlouvám se, ale Forza Horizon 4 mi z nějakého pro mě neznámého důvodu sedla úplně nejméně.

Jízdní a fyzikální model je vždy u podobných her obtížné hodnotit. Forza Horizon totiž není arkádou, ale není ani simulací. Asi bych ale mohl s klidným srdcem říci, že se přeci jen více blížíme druhému zmíněnému milníku. Hra je tedy takovou simcade, či lépe semi-simulátorem. Jízdní model tomu skvěle odpovídá. Během jízdy je vím navozen ten správný pocit, ale zároveň cítíte, že jde o zábavu a nervy na pochodu. Tradičně ale máme možnost si jízdní a fyzikální model upravit pomocí široké palety nastavení. Uspokojit by měla být skutečně široká paleta hráčů. Jednoduše každý si najde své.

O tom, že nejde o arkádu vás s přehledem přesvědčí celá řada faktorů. Vždy pocítíte to, jestli je auto hnáno vpřed pomocí dvou, či čtyř kol a jestli ta síla pramení z přední, či zadní nápravy, potenciálně tedy ze všech čtyř. Občas šesti, ano vývojáři sáhli i po celé řadě zajímavých kousků. No a nechybí ani možnost jezdit v legendárním trucku Mercedes- Benz, který se poprvé objevil ve hře Forza Motorsport 6 a od té doby je součástí série. Vývojáři si ale pro nás přichystali celou řadu zajímavých vylepšení, jimiž si tento truck můžete upravit. Třeba i do terénu po vzoru takového Dakar speciálu.

Úprava aut,ať už vizuální, či parametrální, je součástí série, co já mám možnost být její součástí. Nemohu tedy říci, jak na tom série byla před Forza Motorsport 4. Pokud jde o vylepšení auta po stránce výkonu a dalších parametrů, tak v tomto směru zůstalo vše naprosto při starém. Ani necítím, že by bylo třeba cokoliv měnit. Vývojáři přišli na nástroj, který funguje už dávno a není tedy nutné na něm cokoliv měnit. Trochu jiné je to v případě vizuálních úprav, jež je možné následně také sdílet s celou komunitou kolem Forza série.

Design editor doznal jistých změn a upřímně jsem se v něm z počátku nemohl zorientovat. Nad prvním, poměrně jednoduchým, designem jsem strávil snad půl hodiny. Nejhorší bylo se zorientovat ve všech funkcích, které nám editor skýtá. Byl to boj, ale nakonec se mi docela slušně dostal do krve. Velmi rychle zjistíte, že změny vývojáři implementované jsou skutečně vylepšením dosavadního. Tvorba designů je z nadhledu vlastně podstatně jednoduší, což kvituji. Pokud děláte bok auta, tak není problém jej celý nakopírovat ve vámi zvoleném formátu na druhou stranu auta. Je tu mnoho featur, jenž každý, kdo si ujíždí na tvorbě designů, ocení.

Je čas se vrhnout na herní náplň, tedy samotný festival Horizon kolem nějž se vše ve hře točí. Už ve třetím díle série Horizon dokázali vývojáři skvěle propojit prvky hry pro jednoho hráče a pro více hráčů. Tato symbióza funguje stále a funguje skvěle. Vlastně už vím, co bylo mým hlavním problémem v případě čtvrtého dílu. Bylo to právě zpracování festivalu Horizon, jenž mě zcela nepřesvědčilo. Tehdy mi přišlo, že hra všechno vchrlila najednou, nemělo to systém a já se ztrácel v tom, co hra vlastně nabízí a kam v ní mám směřovat. To nebyl problém třetího dílu, jenž měl jasně daný systém, kdy jsme festival v Austrálii budovali a včetně jeho různých stanovišť. Díky bohu za to, že Forza Horizon 5 se vrátila svou formou Horizon Festivalu zpět k třetímu dílu a po vzoru čtvrtého dílu nám zůstali pouze sezóny, jenž byly na čtvrtém díle to nejlepší.

Festival v pátém díle se skládá z šesti stanovišť, kdy každé z nich se zaměřuje na určitý typ závodů, tedy silniční, offroad, cross-country, streets a rush. Šestým stanovištěm je centrální HUB. Ten je logicky vytvořen jako první po epické úvodní kapitole. Každý z šesti HUBů je nadále možné rozšiřovat, což odemyká různé další kapitoly hry, což zahrnuje jak speciální eventy, tak příběhové části. Posledním milníkem každého HUBu je vrcholný závod v dané kategorii napříč celou herní mapou.

Odemykání HUBů je závislé na zisku speciálních žetonů, díky nimž můžete HUB vytvořit. Tyto žetony získáte jednoduše hraním hry a to plněním různých výzev vázaných na dané zaměření jednotlivých HUBů. Je to jednoduché funkční a odměňující. Každý splněný milník/výzva v rámci jednotlivého stanoviště sebou přináší nějaké to vyznamenaní v podobě nějakého toho sloganu, či vozidla. Mě se hlavně líbí, že všechny herní mechaniky fungují systematicky a titul na vás vše nevyplivne v úvodních 30 minutách.

Série Forza Horizon obecně ráda odměňuje své hráče, takže nechybí ani Kolo štěstí, kde si můžete vytočit nějaké ty kredity, oblečení, protože ve hře můžete přizpůsobovat vašeho jezdce a vlastně pořadatele festivalu, no a pak také nějaké to auto. Pokud máte štěstí dostanete možnost s zatočit i Superkolem Štěstí, kde si vytočíte rovnou tři odměny najednou. Dále vás hra odměňuje za využívání konkrétního auta, do nějž pak můžete investovat další body a získávat více zkušeností za jízdu, více kreditů, získat bonusové Kolo štěstí.

Když člověk v rámci série Forza Horizon mluví o speciálních závodech, má samozřejmě na mysli závody s vlakem, letadlem, motorkami, či třeba monster trucky. A ano, to vše nechybí ani v pátém díle a jde opět o velmi příjemné zpestření celé hry, zvláště, když si pak ten Monster Truck můžete i na chvíli vypůjčit a řádit v něm na stadionu. Jo a jízda s alegorickým vozem? Nuda? Kdeže, pekelná zábava věru enormních rozměrů.

Vlastně by se slušelo říci, že Forza Horizon 5 příběhově navazuje na čtvrtý díl. Ano, je tomu tak. Během rozhovorů s místními spolupořadateli Mexického Horizon festivalu se k festivalu ve Velké Británii velmi často vracíte. Nicméně to vše zůstává více méně u rozhovorů. Příběhové části zde ale bezesporu jsou. Jde o malinké příběhy, které mají spojitost s místní kulturou ale i láskou k automobilům. Budete tak pátrat po legendárním “Broukovi”, hledat ztracený poklad, či jednoduše fotit speciální místa. Těchto příběhů je více, ale nemá smysl se tu nad nimi nijak výrazně zdržovat. Jsou opět jen velmi milým zpestřením celé hry. Ostatně jezdit jen od závodu k závodu by byla konec konců nuda.

Jak jsem ve hře topil další desítky hodin, tak se mi mapa samozřejmě náležitě zaplnila. Nešlo jen o závody, jichž je ve hře skutečně spousta. Nalezneme tu klasicky i různé výzvy, jenž má na svědomí HUB Rush. Herní svět je ale natolik úchvatný, že si prostě budete chtít projet všechny jeho cesty, za což je ve hře Achievment a u toho zbořit nějaké ty cedule s XPy, či slevou na Fast Travel. Jo a mluvil jsem už o tom, že ve hře je ve hře poměrně skvěle zpracované extrémní počasí? Je tedy vázané na konkrétní událost, či závod, ale vždy to stojí za to. Mluvím tu o písečných bouřích, či orkánech. Za zmínku také stojí, že na mapě je aktivní sopka, s níž si také užijete své.

Forza Horizon 5 překypuje obsahem a co je podstatné velmi rozmanitým obsahem, takže se nudit rozhodně nebudete. Já se tedy nenudil, jelikož je stále, co dělat i teď, když píši tuto recenzi.  Kdyby to i tak bylo náhodou málo, tak je tu ještě EventLab. Pomocí něho je možné vytvářet vlastní komunitní události/závody. Produkty EventLabu se vám samozřejmě čas od času objevují na mapě jako časově dostupná událost, ale to neznamená, že byste k nim neměli přístup neustále. Stačí pouze vlézt do typicky dlaždicového menu a najet přímo na EventLab. Podobné funkce ve hrách vždy vítám. Obsahové možnosti tak sahají k nekonečnu a když to k tomu všemu funguje, je to super bonus. Tvorba vlastních závodů, či eventů, je navíc velmi jednoduchá a intuitivní, takže se vám tyto události tvoří jedna báseň.

No vidíte, jak jsou ty online prvky propojeny s těmi singleplayerovými. Veškeré závody sice jezdíte v proti umělé inteligenci, ale je možné se jich účastnit také v rámci multiplayeru. Stačí vytvořit Konvoj, který se může skládat až z 12 hráčů, či se k nějakému přidat a můžete se vydat do víru závodění s dalšími skutečnými hráči. Já měl možnost multiplayer vyzkoušet v rámci speciální multiplayerového eventu s vývojáři. Kde bylo k vyzkoušení nejen klasické PvP, ale také režim Horizon Arcade, což je jedna z novinek hry pro více hráčů.

Horizon Arcade je vlastně souhrn mini-her, kterých je údajně na 180 v 11 různých oblastech. Já nemohl vyzkoušet všechny a nevím, kdy je možné se k něčemu podobnému dobrat. Události Horizon Arcade jsou nahodilé a časově omezené, ale jde v nich hlavně o odreagování a čirou zábavu. Měl jsem možnost zahrát si Pinata mini hru, která byla prezentována během letošní E3 a vedle ní jsem mohl otestovat své schopnosti v driftování, plnění výzev dle přesně daných pokynů,či v dané oblasti nadělat co nejvyšší skóre pomocí všemožných triků od driftování, přes skákání, až po jízdu ve vysoké rychlosti. Horizon Arcade je sice možné hrát solo, ale zábava přichází hlavně v případě, že se jej účastníte ve více hráčích. V tom je to pravé kouzlo celé této featurky, minihry, jednoduše zábavy.

Hráli jste minulý díl? Pak jistě víte, že v průběhu jeho života se na herní scéně velmi proslavil relativně nový herní žánr – Battle Royale. I tento režim zavítal do hry Forza Horizon 5 a nese zde název Eliminator.  Jde o klasickou premisu, kde se ve stále zmenšující se oblasti snažíte přežít. Závodíte tedy s ostatními hráči o to, kdo zůstane jako poslední. Hráč, který se ocitá mimo pole hry je automaticky ze hry. Jednoduché, funkční a vlastně velmi zábavné. BR hry nemusím, ale musím se přiznat, že toto je velmi příjemné zpestření, už tak velmi pestré hry. Co dodat. Když hledáte dokonalost, hledejte zřejmě tvůrce z Playground Games. Protože slovem dokonalost můžu s klidným srdcem letošní Forzu Horizon 5 označit.

Jen těžko bych v současné herní scéně hledal hru, která by se mohlo na poli závodních titulů rovnat této, jenž mi do rukou dala tak komplexní balíček možností a zážitků jako vlastně žádná jiná hra. Audiovizuální stránka je jedním slovem masterpiece, k němuž s čistým srdcem mohu přidat také technickou stránku jako celek. Obsahově hra v žádném ohledu nestrádá, ba naopak obsahem překypuje a co je důležitější, tak různorodým. No a pokud jde o komunitu a online obsah? Milujete-li komunitní výzvy, čirou zábavu a tu správnou dávku soutěživosti, jste tu správně. Celá hra je navíc v kompletní české lokalizaci ve formě titulků, takže se v jejím obsahu a možnostech neztratíte.

Nádherný otevřený svět, široký výběr do detailu vymodelovaných aut, skvělá hudba, návyková hratelnost, utužená komunita a tuny a tuny obsahu. Přesně to je Forza Horizon 5. V současnosti nenajdete ve světě videoher komplexnější, rozmanitější a obecně lepší hru, než-li je tato. Říká se, že následníci jen těžko předčí prvorozeného, ale Playground Games dokazují, že když se chce, můžeme klidně i každé dva roky dostávat nový a lepší počin v rámci té samé série. Pro veterány série povinnost a pro nováčky? Taky!

10/10

Datum vydání: 5. listopadu 2021 – Potřebné místo na disku: 101,6GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK