NHL 23 – Recenze

NHL 23 – Recenze

8 listopadu, 2022 0 Od Ladislav Procházka

Mohlo by se zdát, že každoroční recenzování sportovních titulů je noční můrou všech recenzentů. To platí pouze v případech, kdy hry nedoznají od loňských ročníků žádných zásadních změn. Sportovní tituly, které každý rok nabízí nový obsah, animace, statistiky, grafiku a v poslední době také příběh, je radost recenzovat a pokud se jedná o zaběhnuté značky, tak se člověk na psaní článku s každým novým ročníkem těší. Dnes si však řekneme pár vět k NHL 23, tedy k titulu, který má v tomto videoherním světě monopol na hokej. A stejně jako v tom reálném, tak i zde platí, že monopol není to pravé ořechové.

Hraji NHL pravidelně s pár přestávkami od devadesátých let. Než na online kompetitivní stránku hry se ve větší míře soustředím spíše na tu offline část a v rámci posledních ročníků nejvíce času trávím se synem u klasické rychlé hry jeden na jednoho. Možná tak člověk není schopen v celé šíři mít ponětí o multiplayerovém světě, kde rozhodně mé herní kvality nesahají ani po kotníky pravidelně hrajícím hráčům. Co však ztrácím v „onlajnu“, to zas doháním konzumací offline obsahu hry. Boj o Stanley Cup, mezinárodní soutěže, plácání se na rybníku, režim Be a Pro a památné zápasy HC Sparta Praha vs MODO ze švédské hokejové ligy s mým synem, to je každoroční chleba.

U některých her, například u série Need for Speed platilo, že liché ročníky byly ty nejlepší, respektive ty s největší částí nového obsahu. U NHL mám pocit, že i fotbalová FIFA toho nabízí napřesrok víc. A pokud jsem někdy měl u této série pocit, že EA doslova ždíme peníze z hráčů, pak je to letos, jelikož letošní ročník nenabízí zhola nic nového. Skutečně nic hmatatelného, o čem bych mohl říct, jo, tohle je super, tohle v minulém dílu nebylo. Ono psát recenzi na sportovní hru je ošemetné hlavně v tom, že člověk musí mít na mysli také to, že ne každý hraje pravidelně nové verze daných titulů. Mezi námi existují samozřejmě také sváteční hráči, kteří si NHL koupí jednou za 5 let a pro ně může být nejnovější verze mílovým posunem.

Než nové NHL 23 vyšlo, autoři nás lákali na nové animace, včetně těch předzápasových, nové možnosti dotyku s kotoučem, realistické odrážení puků a ještě více propracovaný herní systém a samozřejmě zdokonalenou AI. Bohužel jsem si vůbec nevšiml toho, že by se cokoliv z výše uvedeného dostalo do finální podoby hry. Umělá inteligence Vašich spoluhráčů se nikam neposunula. Parťáci stále trpí těmi stejnými neduhy, jako v předchozím ročníku. Takže už se ani nerozčiluji, když útočím a moje lajna jde střídat. Kdo by tento snad nejpalčivější prohřešek neznal, že? Postavy hráčů stále podléhají koliznímu modelu, takže kolikrát se stane, že dvě AI jsou do sebe „zaháknuté“ a trvá několik vteřin, než se prkenným pohybem opět rozdělí. Snad nejvtipnější moment nastává, když je vyvolána bitka a dvě postavy proti sobě zrcadlově bruslí do strany, snad aby si udělali větší místo k bitce, aby se po několika vteřinách rozjely od sebe a šly střídat. Pěstní souboj žádný.

Samozřejmě, grafická stránka hry je stále krásná. Frostbite engine jednoduše umí a tak ostrost, efekty a detaily ledu a všeho, co dělá hokej hokejem je na vysoké úrovni. Vyzdvihnout musím hlavně světelné show, kde Frostbite exceluje. Bohužel, jak už to u sportovních her bývá, jestli se někde cutscény přeskakují, tak je to tady. Po pár zápasech se Vám grafické hody rozhodně přejí a kdo by neznal onu klasickou frázi: „Dělej, zmáčkni to áčko“.

Jenže sportovní hry by však neměly být hlavně o tom, jak vypadají, ale s jakým obsahem přicházejí. Obsahově tento titul nepřináší nic, co byste už nehráli. A tak největší posun poznáte v aktualizovaných tabulkách a statistikách hráčů. Ano, pokud budete mít dostatek času, trpělivosti a umu a pokud se probojujete do finále Stenley Cupu, budete si moci nově vybrat hráče, který tento pohár zvedne nad hlavu jako první. Ano, to jsme celou dobu chtěli. V aktuálním ročníku měla být možnost hrát hru v rámci funkce crossplay napříč různými konzolemi, avšak na úrovni stejné generace. A co myslíte? Tato možnost ve hře aktuálně chybí a bude dodána až později v rámci další aktualizace. NHL 23 má však dobrou zprávu pro ty, kteří rádi hrají mezinárodní turnaje. Konečně se dočkáme věrných národních dresů, jelikož EA má podepsanou smlouvu s IIHF.

Říkal jsem si, že v novém NHL vyzkouším ženským hokej, jelikož v minulém ročníku v základní verzi nebyl a abych byl upřímný, pokud by postavy nebyly upraveny na dámské velikosti, neměly by na sobě helmy s košíky a nebyl byl upravený bodycheck systém, tak ani nepoznám, že se jedná o ženský hokej. Proč? Zkrátka z toho důvodu, že číselné ocenění, které určuje rychlost a kvalitu daného hráče u žen funguje stejně, jako u mužů. Takže hráčka s číslem 85 se vyznačuje stejnou rychlostí, umem a důrazem, jako muž na stejné úrovni. A podle mě to působí celkem komicky. Pokud EA chce udělat kvalitní ženský hokej, jaký předvádí u mužů, tak není možné ho přenést jedna ku jedné.

Osobně jsem pro rozvoj a propagaci ženského hokeje, už jenom pro to, že jsem hokej 10 let závodně hrál a vím, v jakém stavu se u nás nachází, ale že takto vlažně k tomu přistoupí i americká společnost, kde ženský hokej je o světelné roky před naším, to mě celkem překvapuje. Vykašlete se na korektnost, ne každá  žena má tvrdost střely jako průměrný muž a kdo tvrdí opak, pak je při televizních přenosech naprosto slepý. Už standardem toho, co hra nabízí je mimo boje o americko-kanadské play-off a mezinárodní klání, je také možné poměřit síly v české extralize, a nebo německé, finské či švédské. Pokud jste fanoušky Ligy mistrů a to jak fotbalové, tak už pár let i té hokejové, také ji zde najdete. A pokud chcete znovu jako každý rok začínat od píky, tak kariéru hráče naleznete i zde.

Jak již úvod naznačil, recenzovat nové NHL je ošemetné. Pokud patříte mezi tu početnou skupinu lidí, kteří hrají pravidelně každý ročník, zkuste letos ušetřit peníze a zabrouzdejte do jiných vod videoherního průmyslu a k Ježíškovi si nadělte některý z jiných titulů. Upřímně Vám mohu říct, že v NHL 23 není nic, co byste nehráli a těch pár kosmetických změn Vám úsměv na tváři nevykouzlí. Ano i diváci jsou po tolika letech stále stejní, vytvoření přes ctrl+c, ctrl+v. Shame on you, EA!

Pokud tuto recenzi však čte někdo z druhé břehu, tedy člověk, který je v rámci hokeje greenhornem, tak nákup s klidem doporučím. Za peníze dostanete totiž nejlepší hokej, který je k dispozici, s nádhernou grafikou, kdy budete mít pocit, že chcete hodit plechovku na led za to, co ta zebra píská a samozřejmě s velkým počtem režimů, které zabaví na dlouhou dobu. Budete mít možnost zabojovat o ten nejslavnější pohár, za Spartu konečně porazit taky jednou Třinec a na mezinárodní úrovni vrátit slávu české reprezentaci. S tím ženským hokejem to nedopadlo příliš slavně, ale i tak dávám malé bezvýznamné plus a jako bonus navíc si k recenzi  přičtěte dva body.

5/10

Datum vydání: 11. října 2022 – Potřebné místo na disku: 40GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: ANO