Park Beyond – Recenze

Park Beyond – Recenze

30 října, 2023 0 Od Martina Halamásková

Naposledy, kdy jsem si reálně zahrála nějaký pořádný manažerský simulátor, mi bylo třináct, takže jsem se na vyzkoušení tohoto titulu docela těšila. Ostatně tohle byla moje první zkušenost se simulátorem zábavního parku, kde si můžete sami postavit horskou dráhu. Doposud jsem hrála většinou simulátory zoo parků, takže toto byla vítaná změna. Park Beyond je práce studia Limbic Entertainment se záštitou společnosti Bandai Namco. Co mě zajímalo nejvíce, bylo to, jestli se Park Beyond vyrovná svému staršímu konkurentovi, titulu Planet Coaster, který měl mezi hráči velký úspěch.

Vezmeme to ale popořadě. Hra má klasicky dva režimy, můžete si zahrát předem připravenou kampaň nebo sandbox, kde máte volnou ruku. Jelikož jsem nechtěla přeceňovat své schopnosti, raději jsem začala kampaní, kde si na začátku můžete projít tutoriál, jak se co ovládá. Ten krásně navazuje na celý příběh, ve kterém si my, jako hráči, jdeme za svým snem a stáváme se designérem horských drah. Během tutoriálu se seznámíme s postavou Blaize, která pracuje pro firmu Cloud Stormer a sdílí naše nadšení do tvorby zajímavých atrakcí. Zdá se, že firma je na pokraji bankrotu, a jak to tak u simulátorů bývá, my jsme jejich poslední naděje na záchranu firmy. Staneme se tedy novým manažerem a designérem zábavních parků, které firma nechala ladem skladem bez jakéhokoliv dozoru či vedení.

Hned zprvu musím podotknout, že hra má opravdu příjemnou atmosféru. Graficky i hudebně jsem se cítila připravená na pohodovou, relaxační jízdu zábavním parkem, dokonce jsem si chvílemi díky soundtracku, připadala, jako kdybych hrála sérii The Sims, což v tomto kontextu berte prosím jako kladné prohlášení. Během kampaně se občas objeví nějaký ten cinematic, ve kterém nám hra dává dokonce na výběr, jakým směrem chceme naše parky směřovat. Na první dobrou jsem z toho měla radost, protože mít volbu toho, kam vaše kampaň povede, se mi ve hrách vždycky líbilo. Na druhou stranu, bavíme se tady o simulátorech, které většinou nemají žádný konec, ale dají se hrát do nekonečna. V tu chvíli nevím, jestli přítomnost volby je vůbec k něčemu. V jednom momentu si můžete vybrat, co za skupinu návštěvníků je vaše cílová skupina (myšleno, rodiny, puberťáky nebo dospělé).

Hra samotná vás ale ve finále nijak neomezí při výběru jednotlivých atrakcí, takže se úplně v klidu můžete přeonačit na jinou cílovou skupinu. Čili váš výběr v předchozím cinematicu je vlastně úplně zbytečný, jediné, co se tím doopravdy může změnit, jsou vaše cíle, které během kampaně musíte splnit. Každopádně při vyzkoušení jiné cílové skupiny, se většina úkolů moc nelišila, možná kromě jednoho, kde byl váš cíl dosáhnout určitého množství návštěvníků konkrétní skupiny, kterou jste zvolili. Bylo mi to trochu líto, protože jak jsem již řekla výše, líbí se mi možnost volby a ráda ovlivňuji svůj příběh, tak abych se po dohrání, ke hře třeba vrátila znovu a zkusila cestu jinou. V tomto případě to ale takhle nebylo, čili možnost výběru dle mého nemusela být přítomná vůbec, protože si při stavění atrakcí, stejně cílovku vybere, podle toho co se rozhodnete vytvořit.

Velmi se mi líbil i ekonomický aspekt věci, kdy jste si libovolně mohli měnit cenu lístku na jakoukoliv atrakci, jak se vám zachtělo a zároveň jí po čase znovu zvednout, pokud si jí už oblíbila dostatečná masa lidí. Čím větším se park stával, tím víc možností budov a atrakcí se postupem času odemykal. Kromě zábavy se také musíte postarat o jiné potřeby návštěvníků. Restaurace, kavárny, sociální zařízení, obchody se suvenýry, automaty, odpadkové koše, lavičky a mnoho dalšího. I tyto ostatní budovy mají svoje ceny a hodně se mi líbilo, že jste mohli měnit i jednotlivé ohodnocení produktů, které nabízejí například kavárny nebo restaurace. Jedná se sice o maličký detail, ale ve velkém měřítku, může i cena blbého čaje udělat značný rozdíl v rozpočtu zábavního parku. Samozřejmě, primární cíl hry, (kromě lákání nových návštěvníků) je dostat se s každým parkem do plusu, čili aby si na provoz všech atrakcí a zařízení park sám dokázal vydělat. Logicky ze začátku budete HODNĚ v mínusu, ale tím se nesmíte nechat zastrašit a trochu zariskovat.

Abych se dostala k tomu nejzásadnějšímu, což za mě byla samotná tvorba horských drah, musím podotknout, že jsem byla velmi pozitivně překvapená, kolik svobody během modelování již zmíněné atrakce ve hře bylo. V těchto chvílích jsem si hru užívala úplně nejvíce. Modelování jedné dráhy mi mohlo zabrat klidně dvacet až padesát minut, záleželo na tom, jak moc jsem si s konkrétní atrakcí vyhrála. Také se mi ale líbilo, že vám hra dala takzvaně línou, rychlou volbu, postavit do parku už hotovou atrakci, takže jste se tím nemuseli zdržovat, pokud jste nechtěli. Na druhou stranu, myslím si, že jestliže se už rozhodnete hrát hru tohoto typu, tak právě možnost si vybudovat vlastní dráhu, je to, co od takového titulu chcete a vlastně i očekáváte. Zároveň jsem ale po hodině tvoření té nejlepší dráhy, byla extrémně zklamaná, když se z nějakého důvodu, vůbec neuchytila mezi návštěvníky.

Taková situace mohla být způsobená hned několika faktory, buď jste cenu za lístek nadhodnotili, a tak zkrátka lidé na dráhu nechodí, nebo měla vaše dráha prvky, které cílí na jinou skupinu lidí, než reálně chodí do vašeho parku. To samozřejmě nemusí být nutně špatná věc, protože tím vytvoříte multifunkční park, který má zkrátka připraveno něco pro každého. Pokud ovšem stavíte dráhu z důvodu splnění příběhového úkolu, může se stát, že to co reálně chcete mít ve své dráze, zkrátka nepůjde, protože to vybranou cílovou skupinu odrazuje, a to pro mě bylo chvílemi náročné. Zase to je ale důvod navíc, proč hru zapnout na dvě či tři hodiny v režimu sandbox, než se trápit s kampaní, která vás vlastně nutí, dělat věci určitým způsobem. Pro tutoriálové potřeby, je ale kampaň perfektní, protože vám postupně ukáže všechna úskalí, která mohou při stavbě horské dráhy nastat, ale zároveň vám je nenaservíruje na stříbrném podnose, ale nechá vás, ať si na to přijdete sami, což v mých očích hru pozvedlo ještě více. Titul, při kterém nemusíte ani zapojovat mozek, zkrátka není tak zábavný, jako ten kde musíte.

Když bych měla vypíchnout, co se mi při hraní moc nelíbilo, primárně se budu obracet přímo na kampaň. Jak jsem už zmiňovala, během hlavního příběhu se celkem často objevují cinematic videa, primárně je můžeme vidět na začátku levelu a potom na konci. Na úplném začátku mi to vlastně vůbec nevadilo, seznamovala jsem se s příběhem, s tím proč vlastně děláme to, co děláme a zároveň nám byli představeny nějaké postavy. Později, se ale z těchto úseků, stalo něco docela otravného, co mě jenom zdržovalo od dalšího stavění. Osobně by se mi více líbilo, kdyby mi zkrátka dole vyskakovala lišta s dialogy a přitom mi nechali volnou ruku, co se týče hraní. Nechápejte mě špatně, kdyby nám v těchto momentech bylo aspoň řečeno něco zajímavého, nebo podstatného pro další vývoj příběhu, tak bych s tím asi ani problém neměla, ale jediné, co se pak po každé úrovni opakovalo, byl výběr cílové skupiny a řečičky, jak jsme skvělí a úžasní a firmě se daří a bla bla bla.

Nehledě na to, že se tyhle věci pořád opakovali dokola, tak zároveň se celá hra poměrně dlouho načítala, po každém přepnutí ze cinematicu, zpátky do hry a naopak. Poté, co hra dostala aktualizaci, se rychlost načítání celé hry a i mé kampaně ještě prodloužilo, což mě nakrklo docela dost. Jednou nebo dvakrát se mi i stalo, že mi celá hra spadla a logicky jsem z toho neměla vůbec radost. Naštěstí pokaždé když došlo na gameplay, nemohla jsem si hru vynachválit a moje otrávení na chvíli opadlo, než jsem došla k dalšímu cinematicu. Jinak jsem s Park Beyond neměla žádné jiné problémy, ani po technické stránce, ani po té herní.

Hraní Park Beyond jsem si hodně užila a myslím, že kdybych si měla vybrat v rámci žánru, pak zvolím právě tento titul, čili má volba byla jasná. Z čeho jsem určitě byla nadšená je množství dodatečného obsahu, který tvůrci od vydání dodali, přičemž nechybí větší DLC. Škoda jen těch několika vítek ke kampani, jenž ale v mých očích byly a jsou stále zásadní.

7/10

Datum vydání: 16. června 2023 – Potřebné místo na disku: 30 GB