Resident Evil: Village – Winter’s Expansion –  Recenze

24 října, 2022 0 Od Jiří Hora

Už koncem tohoto týdne se skvělá hororová hra Resident Evil: Village dočká své Gold Edition, která vedle základní hry obsahuje také balíček Winter’s Expansion. Já měl možnost se vrátit do nitra zlem naplněné Vesnice s patřičným předstihem a tak se níže společně můžeme podívat na velké příběhové rozšíření Shadows of Rose, které je součástí zmíněného balíčku a jde bez okolků to, co vás má přimnět k jeho koupi. Abych vás dlouho nenapínal, pojďme se ponořit do nitra mysli a duše Ethanovi dcery Rose, jenž je hlavní protagonistkou právě recenzované expanze.

Příběh nás zave 16 let za události původní hry a my se ocitáme v kůži dospívající Rose, kterou stále pronásledují noční můry a strach z jejích nadpřirozených schopností, jenž jsou spojeny s megamycete, tedy super-organizmem, který je zdrojem mutagenních proměn, kterých jsme v původní hře byli svědky. Rose ale zjišťuje, že by se svých schopností mohla zbavit, ale musí se pomocí svých schopností napojit právě na samotný megamycete a ponořit se přímo do nitra svých nočních můr. A tady to utnu, jelikož více už vám z příběhu říci nemohu a nechci, jelikož bych vás připravil o to hlavní zážitek. Budu tedy nadále mluvit v na bázi obecné.

Děj na mě působil zpočátku velmi zmateně, ale po pár minutách si vše sedlo a začalo dávat perfektní smysl. A i když je vše viděno z pohledu třetí osoby, tak jsem měl pocit, že je vše ještě děsivější, než jak tomu bylo v případě základní hry viděné skrze Ethanovi oči. Expanze si totiž více hraje s hororovými prvky a byť se to v úvodu nemusí tolik zdát, dokáže vám solidně zrychlit tep, zejména v druhé třetině, kdy jsem měl strach udělat krok za roh. Atmosféra se tu dá krájet v pořádných porcích a smekám před autory, jelikož vytvořit rozšíření, které je skutečným herním zážitkem dnes umí málo kdo.

O to více jsem byl překvapen tím, že tvůrci vlastně pracují jen s upravenými assety původní hry, takže navštívíte velmi povědomé lokace, které ale dýchají naprosto jinou atmosférou. Řekl bych že daleko děsivější a mohou za to také reakce Rose na různé vlivy a události kolem. Jelikož Rose zde není žádný rozený zabiják. Ostatně něco podobného nám bylo servírováno skrze sedmý díl, kde byl i Ethan pouhým manželem hledajícím svou ženu.

Jelikož rozšíření staví na mechanikách původní hry, tak jsem nečekal, že by se ve hře objevilo mnoho novinek. Kromě jiné perspektivy tu máme pouze speciální schopnosti Rose, které budou nápomocny nejen pro průchod jednotlivými částmi hry, ale také proti nepřátelům, mezi nimiž nechybí ani bossové. Jinak nechybí ani klasické puzzly, které mě v několika momentech pořádně potrápily, i když jsem si v zápětí klepal na čelo, že jsem si toho vlastně nevšiml hned.

Rozšíření, které se nenapojuje přímo na základní hru, tedy ji nerozšiřuje přímo, se kvalitou zpracování občas může lišit. Ostatně rozšíření Shadows of Rose najdete skrze kolonku v menu s názvem Bonuses, takže jde o separátní počin s dějovou návazností a nebyl jsem si úplně jist, jestli si zde tvůrci nenajdou nějaké ty zkratky, či maskování, a na kvalitě zpracování trochu nesleví. To se ale nestalo a expanze nabízí zcela totožný audiovizuální zážitek, který je opět nejlepší se sluchátky a v pozdních nočních hodinách. Poklona patří i směrem k hereckému výkonu herečky, která stála za Rose, jelikož její dabing se hodně podílí na mém vnímání recenzovaného rozšíření. To že to pak celé běží v naprosto stabilních 60 snímcích za sekundu je jen třešnička na dortu. CAPCOM v tomto směru odvedl skvělou práci.

Winter’s Expansion ale neobsahuje pouze rozšíření Shadows of Rose, ale také další skvělé bonusy. Pokud jste tedy fanoušky režimu Mercenaries, který naleznete rovněž v záložce Bonuses. Můžete se těšit na nové tři postavy, včetně Lady Dimitrescu. Upřímně řečeno, mě tento režim nějak zásadně neoslnil v původní hře a ani zde tomu není jinak. Já obecně tomuto typu režimů příliš neholduji, takže jde o můj osobní problém, ale věřím, že u řady z vás tomu bude jinak.

Co ale musím zmínit je možnost celou příběhovou kampaň projít v režimu třetí osoby. To by mnoho z vás mohlo mít za podlost, proč bych si měl připlácet rozšíření, abych mohl hrát hru, kterou jsem si již jednou koupil pouze v jiné perspektivě. To by přeci jen mělo být zdarma. No řeknu to takto. Pohled z třetí osoby dosti zásadně mění atmosféru hry a vlastně i její vnímání. Já jsem z tohoto cítil, že chtějí tvůrci nějakým způsobem nové díly přiblížit k aktuálním remakům a nastavit nejspíše i nějakou konektivitu, což bych osobně uvítal. Ostatně pořád je Village vlastně regulérním osmým dílem série.

Proč tedy ale platit za třetí osobu původní hry. No, osobně bych to bral spíše tak, že peníze dáváme za skvělé rozšíření, o kterém jsem mluvil v odstavcích výše, ale je tu také jistá skutečnost a tedy, že tvůrci kvůli tomuto pohledu přepracovali daleko více, než se na první pohled může zdát. Zejména jsou tu skvěle zpracované přechody mezi scénami naskriptovanými v původním pohledu z vlastních očí a těmi z třetí osoby. Není tu žádné probliknutí. Animace na sebe krásně a plynule navazují. No a pokud se ptáte na to, jestli se dozvíte konečně jak Ethan vypadá, tak vám na to řeknu jediné. Pusťte se do hry a zjistíte, jak tomu je. Rozhodně tím nic nezkazíte, jak jsem již zmínil, tak zážitek ze hry je jiný a rozhodně jde o příjemný způsob jak si hru projít znovu a vlastně jinak. Samozřejmě veškeré ostatní nedostatky hry zůstávají přítomné i zde, takže pořád na mě základní hra působí až moc akčně oproti jiným dílům, ale zde je pak ukázkový kontrast s příběhem Rose.

Winter’s Expansion pro hru Resident Evil: Village mě velmi mile překvapilo a to nejen svým obsahem, ale také kvalitou. Rozšíření Shadows of Rose, jenž je hlavní součástí celého balíčku je bravůrně zvládnuto a nabízí hutnou hororovou atmosféru, kterou jsem upřímně ani nečekal a pokud se do všeho vrhnete v noci, pak vězte, že nepříjemné pocity z každého stínu budete mít ještě nějaké ty hodiny poté, co hru vypnete. No a možnost si původní hru celou projít z pohledu třetí osoby, to je vlastně jen taková třešnička. Známka níže je naprosto zasloužená a mohu balíček Winter’s Expansion vřele doporučit všem, jenž si osmý díl série oblíbili, ale i všem, kteří zatím s hrou neměli tu možnost, pro ně je zde pak komplexní Resident Evil: Village – Gold Edition.

9/10

Datum vydání: 28. října 2022 – Potřebné místo na disku: 50,02GB