Rozhovor s piloty Virtual GP 2021 Erikem Vizim a Tomášem Horou
6 dubna, 2021Letošní sezóna nejprestižnější virtuální soutěže Virtual GP nám odstartovala a my máme aktuálně za sebou dva velmi napínavé závody. My opět letošní závody sledujeme a tak tu pro vás máme rozhovor s dvojicí jezdců, která se v prvních dvou závodech postarala o zajímavé momenty. Řeč je o vícemistru VGP 2020 Eriku Vizim a jezdci stáje Bigshock Tomáši Horovi.
Ahoj pánové. Oba dva jste v loňském roce odstartovali jako nováčci Virtual GP. Co vás přimělo se do této české nejvyšší soutěže přihlásit. Jaké jsou vlastně vaše první zkušenosti se závodními simulátory?
Eric: Ahoj ahoj, zdravím všetkých ! Virtual GP je najprestížnejším CZ/SK šampionátom, kde o konkurencií nikdy nie je núdza. Aj preto som sa prihlásil do súťaže, lebo som vedel, že to bude výzva a môže ma to posunúť ďalej v mojej virtuálnej kariére. Moje prvé skúsenosti s ligovým pretekaním siahajú do roku 2012. Vtedy ma komunita F1 (Od Codemasters) nalákala na online ligové preteky a odvtedy mi to zostalo. Predtým som jazdieval tiež F1, len v solo režime. Neskôr pomedzi F1 aj Gran Turismo 5 na PS3. Ak zoberieme čisto simulátor, tak ako prvé som vyskúšal Assetto Corsa. Bolo to fajn, páčilo sa mi to, intenzívnejšie som sa tomu ale začal venovať až pri iRacingu.
Tomáš: Ahoj, chtěl jsem porovnat síly s těmi nejlepšími a chtěl jsem vědět , zda jim dokáži konkurovat. První zkušenosti byly na hře Assetto Corsa , kterou sem začal jezdit tři roky zpět .Když jsem zjistil , že se na této herní platformě odehrává šampionát Virtual GP , začal jsem hledat způsoby, jak se zlepšovat v nastavení vozu a jak se do této soutěže zapojit. Před mou první kvalifikací se šampionát přesunul na platformu iRacing a já neváhal si danou hru pořídit a začal jsem se připravovat.
Loňský rok pro vás byl jakýsi křest ohněm. Na jaké momenty ze své premiéry nejraději vzpomínáte a na jaké byste raději úplně zapomněli?
Erik: Medzi najlepšie spomienky môžem určite zaradiť všetky 3 víťazstvá (Indianapolis, Monza, Suzuka), napínavý súboj o 2. miesto až do konca na Doningtone, skvelý štart na Circuit of the Americas a ďalšie skvelé súboje. Na opačnej strane k tým horším spomienkam by som zaradil Daytonu, Belle Isle a čo ma asi najviac mrzí sú chyby na Circuit of the Americas. Na Daytone som mal technické problémy, ktoré vo veľkej miere ovplyvnili preteky, nesedelo mi ani nastavenie AMG-čka. Preteky na Belle Isle boli tiež podobné, veľa technických problémov a okrem toho aj pokazená kvalifikácia, kde ma v mojom najrýchlejšom kole zablokovali.
Tomáš: Určitě nezapomenu na první závod v této soutěži na italské Imole, kde jsme s mým stávajícím týmovým kolegou Oldou Štěpanovským obsadili páté místo. Na tomto okruhu mi soupeři ukázali, že jsem měl v nastavení vozu velké rezervy a začal jsem na tom opravdu tvrdě pracovat. Určitě nerad vzpomínám na poslední závod v kategorii GT3 na japonském okruhu Okayama, který jsem bohužel nedokončil a doufám , že se letos takovému momentu v šampionátu vyhnu.
A nyní se přesuneme už do současnosti. Jak se říká, to obecné máme za sebou. Takže nyní pár otázek čistě na Erika. Ty se ve své úvodní sezóně umístil na krásném 2. místě a to za tým Benzina ORLEN. Jaké jsi z toho měl pocity?
Erik: Bol to neskutočne super pocit ! Pridal k tomu aj fakt, že to bolo v takej veľkej konkurencií + proti tak silnému tímovému kolegovi ako bol Martin Štefanko.
Letos startuješ pod záštitou týmu Lenovo Legion, co tě přimělo k této změně a jak se ti jezdí po boku s Lukášem Rašovským, který je letos jedním z nováčků?
Erik: Po tej minuloročnej výhre s Benzinou to chcelo zmenu tímu. Lenovo Legion sa o mňa zaujímalo, tak som nemal nad čím rozmýšľať a išiel som do toho. Nemôžem sa sťažovať. Lukáš je rýchly, má v sebe potenciál a keď sa nám bude vyhýbať toto smolné obdobie, dokážeme vytiahnuť Lenovo Legion na vrchol.
Nyní pár otázek k Tomášovi. My jsme se už o sezóně VGP 2020 bavili loni. Skončil jsi na 13. místě. Letos opět startuješ s Oldou Štěpanovským za stáj BigShock. Změnilo se od loňského roku něco? Jak se vám letos spolupracuje? A jak probíhá druhým rokem partnerství s BigShockem?
Tomáš: Co se týče spolupráce s Oldou , ta je pořád stejná , pokud má jeden z nás nějaký problém s nastavením vozu nebo s okruhem , snažíme se jeden druhému pomoci. A co se týče BigShocku, tam se ta spolupráce prohloubila, mezi námi a naším partnerem je mnohem více komunikace a hlavně nás od samého začátku sezóny intenzivně podporuje, jsem za takového sponzora velice rád a vděčím jim za možnost opět reprezentovat jejich barvy a doufám , že tvrdá práce před každým závodem přinese očekávaný výsledek , se kterým budu jak já , tak i můj sponzor spokojen.
Jak oba dva vnímáte start letošní sezóny? Určitě víte, že jsem si vás dva nevybral náhodou. V prvním závodě na Imole jste předváděli poměrně napínavý souboj, který ale skončil kolizí. Jak první závod hodnotíte a jak vlastně k té kolizi došlo?
Erik: Zatiaľ vôbec, ale vôbec to nie je ideálne. V Imole to boli dosť turbulentné preteky, kde som sa snažil po tej rošáde na začiatku stiahnuť čo najviac. Tie preteky ma veľmi mrzia, viem, že tempo by som mal na vysokej úrovni a určite by som útočil na prvé miesto. Bohužiaľ to nevydalo podľa predstáv. Súboj s Tomášom prebiehal niekoľko kôl pred koncom, kde sme na to obaja poriadne tlačili, hoci ja som mal výrazne poškodené auto. Boli sme veľmi blízko seba a do predposlednej zákruty na Imole sa brzdí dosť intenzívne. Tomáš brzdil o čosi skôr ako ja a tak došlo k tomu incidentu. Vyzeralo to brútálnejšie, ako to skutočnosti bolo.
Tomáš: Letošní start do nové sezóny nebyl zrovna nejšťastnější. Kolize v první zatáčce mě připravila o možnost bojovat o dobrý výsledek v závodě a mít tak dobrou výchozí pozici do dalšího závodu , ale nevěším hlavu a pokračuji dál. Co se týče kolize s Erikem, stane se .Bohužel, je to závod a stát se to může každému , takže z toho Erika nijak neviním. Je to jeden z jezdců , který má šanci na titul a taková nehoda se občas stane. Celkově jsem měl z toho závodu smíšené pocity. Radost z toho , že stačím konkurenci a malé zklamání kvůli nehodě na začátku.
Ani druhý závod v americké Daytoně se neobešel bez šrámů a opět jste se vy dva střetli. Tentokrát ale obráceně. Opět. Co k této situaci vedlo? Zejména tebe Eriku, tato kolize přišla poměrně draho. Jak si se v tu chvíli cítil?
Erik: V tom momente som nevedel presne, čo sa stalo, až analýza záznamu ukázala, ako k tomu došlo. Tomáš so svojou skupinou sa rútili za nami a zrazu som dostal náraz do zadnej časti auta. Ako úprimne, nebol to najlepší pocit, hneď mi hlavou prebehlo, kto to zase bol a prečo. Ukázalo sa, že ma síce trafil Tomáš, ale aj jeho postrčili pred tým nárazom a tak k tomu celému došlo. Prebiehali tam dosť tesné súboje a aj keby som predpokladal, čo sa môže stať, jednoducho by som nemal kam ujsť. S Tomášom sa ale poznáme od minulej sezóny, vzájomne sa rešpektujeme a som si istý, že ani jeden z tých incidentov nebol úmyseľný.
Tomáš : Ano , bohužel jsme si prohodili role a za to jsem se Erikovi patřičně omluvil. Je to smutné , sám vím, jak je těžké dohnat jezdce před sebou v této sezóně, která je opravdu bohatá na velmi silnou konkurenci. Dostal jsem tam malý ťukanec na zadní část vozu a bohužel jsem to neubrzdil, ale i to se může stát každému.
Sezóna Virtual GP 2021 je teprve na svém začátku, ale každý z vás má jistě své cíle. Jaké jsou tyto cíle a na čem si myslíte, že je letos třeba zapracovat?
Erik: Máme pred sebou ešte 10 pretekov, čiže ešte nič nie je stratené. Cieľ ostáva ten istý. V prvom rade sa vyvarovať takýmto zbytočným incidentom. Okrem toho by som chcel zlepšiť svoje kvalifikácie a štarty.
Tomáš: Určitě bych byl rád na konci šampionátu aspoň v té Top 5, ale uvidím jestli se mi můj cíl podaří splnit. Letos je obtížné být v Top 10 natož v Top5. Zatím se mi můj cíl po dvou závodech částečně plní, dokázal jsem se dostat do Top10 za co jsem velmi rád a doufám, že tam i zůstanu a budu se posouvat pořadím víš.
V rámci letošní sezóny došlo k výměně několika tratí. Těšíte se na závody na nich? A jaká je vaše oblíbená trať? Já osobně bych jeden ze závodů rád viděl na mé oblíbené Laguna Seca, která by zejména v tom prudkém klesání do pravotočivé zatáčky mohla být zajímavou.
Erik: Z prvej časti sezóny s AMG GT3 sa teším na Circuit Zolder, Twin Ring Motegi, Donington Park a z druhej časti sezóna s Dallara IR18 na Silverstone, Circuit de Spa-Francorchamps a Suzuka. Z mojich obľúbených tu bude na konci sezóny Suzuka (Okrem toho ešte Circuit of the Americas, ale ten tento rok nie je v kalendári)
Tomáš: Ne že se na nějaký okruh vyloženě těšil, ale i když na Nürburgring se docela těším, je to jeden z mých oblíbených okruhů.
Na závěr poslední otázka. Čeho byste chtěli ve své závodnické kariéře dosáhnout? Toužíte po mezinárodních soutěžích? Nebo je vašim cílem i skutečné závodění?
Erik: Stále sa zlepšovať a zlepšovať, pozbierať čo najviac sim racingových úspechov, či už v domácich súťažiach alebo na medzinárodnej úrovni. Skutočné pretekanie ma samozrejme láka a ak by sa naskytla nejaká príležitosť, určite by som to neodmietol ! Ale ako všetci vieme, skutočné pretekanie je niekde inde, čo sa financií týka.
Tomáš: Tato soutěž je velmi prestižní a myslím, že zůstanu na tuzemské scéně. Celosvětové soutěže mně zatím nelákají. Určitě bych se rád projel v reálném závodním speciálu, nebo v něm závodil.
Díky moc za rozhovor a hodně štěstí v následujících závodech.
Erik: Ďakujem aj ja a taktiež prajem veľa úspechov 🙂
Tomáš: Také děkuji.
Jezdce můžete sledovat a podporovat zde:
- Erik Vizi: https://www.facebook.com/EV17SimRacer/
- Tomáš Hora: https://www.facebook.com/Tomashorasimracing