Sonic Origins – Recenze

Sonic Origins – Recenze

8 července, 2022 0 Od Ladislav Procházka

Přes 3 dlouhé dekády se po našich obrazovkách prohání modrá ježatá koule, které říkáme Sonic. Nebýt této mini recenze, tak si to ani neuvědomím. Čas opravdu odsýpá sonickou rychlostí, ale kvalitní hry ani po tolika letech nepřestanou bavit. A modrý ježek Sonic je toho zářným příkladem. Je zpátky a znovu v plné síle. Tentokrát se vrací v kompilaci Sonic Origins, která obsahuje kvarteto titulů, Sonic: the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic CD a Sonic the Hedgehog 3 & Knuckles.

Konečně jsem se mohl po více jak 25 letech vrátit zpět na místo činu a dohrát onen prokletý první díl. Toho jsem jako malý zkrátka nebyl schopen. Jako dítě jsem neměl paměťovou kartu na Sega Mega Drive a vždy jsem skončil zhruba v půlce hry. Ať už mi došly životy, nebo čas určený k hraní a nebo přišla do pokoje máma s luxem a pokud jste věkově zhruba jako já, tak asi víte, jak dříve byly síťové adaptéry náchylné na jakýkoliv pohyb a jeden špatný dotyk poslal konzoli spát. Abych řekl pravdu, tak mám pocit, jako by se na hru prakticky ani nesáhlo.

Ani jeden z titulů neztratil nic ze své originality a pověstný „feeling“ zde stáje je. Ano, hru můžete nově hrát v módu pro moderní TV, tedy 16:9, ale vychutnat si můžete i onen „old school“ pocit, kdy si zapnete mód 4:3. Také zde byly odstraněny životy. Pro opravdové fajnšmekry může přijít vhod to, že do hry byly přidány další režimy a mise, které Vám umožní odemknout obsah, v tzv. muzeu, tedy v místě, kde naleznete své sběratelské předměty.

Jak říkám, na hru nebylo prakticky z vizuálního pohledu sáhnuto a tak největší změnou prošly krátké filmečky, které hráče provádí jednotlivými lokacemi. Ty jsou nyní plně ve formátu 4K s nádhernou stylizací. Sonic se hraje snad naprosto stejně jako kdysi a jedinečná barvitá grafická podoba hry z 90. let má stále v těchto hrách své kouzlo. Když tak o tom přemýšlím, ani si nedokážu představit, že bych měl hrát celou kolekci v nové 3D grafické úpravě. Dle mého by tím Sonic přišel o něco ze svého já.

Nicméně, nenechte se zmást, hra není ani lehčí a ani těží, možná tedy díky odstranění počtu životů je hra více přístupnější dnešnímu hernímu publiku, ale to je asi tak vše. Jedním z faktorů, který v devadesátých letech určoval kvalitu plošinových her byl i zvuk. V Sonic Origins není snad úroveň, ve které bych se nezaposlouchal do rytmických tónů podbarvující postup hrou. A vždy, když se objevil Robotnik, tak se mi na tváři vykouzlil takový malý úsměv. Jinak pokud by měla přijít řeč na ovládání, tak pokud byste hledali něco, co by mohlo kazit radost z návratu do minulosti, bylo by to sai to, pokud byste na ovladači nepoužívali klasický D-PAD kříž, ale takový ten „osmi směr“ Tam můžete narazit na problémy s přesností pohybu Sonica, ale když používáte „kříž“, tak se Sonic hraje jedna báseň.

Pokud jsou mezi Vámi hráči, kteří touží po větších výzvách, tak hra samozřejmě nabízí nové režimy i lokace, takže si myslím, že všichni, kteří mají tohoto modrého bodlináče rádi, si hru velmi užijí. Lokace nejsou dlouhé, v průměru trvají zhruba 7 minut, a záleží jen na Vás a Vaší šikovnosti, nebo možná i náladě, jak dlouho chcete v daném kole trávit čas. Akorát bych chtěl poprosit mladší hráče, kteří původního Sonica nehráli, ale už mají děti, nejedná se o žádnou dětskou hopsačku. Myslím, že pětileté dítě nemá trpělivost a zkušenosti, aby prošlo celou úroveň, aniž by muselo restartovat level. Tuším, že dvakrát se mě stalo, že jsem musel hru ukončit a zapnout si ji až druhý den, protože jsem nemohl danou lokaci dokončit.

Sonic je fenomén a i díky novým filmům v čele s Jimem Carreym tento fenomén znovu ožil a za to jsem moc rád. Celé kompilaci Sonic Origins asi ani není co vytknout, snad jen to, a to je pouze můj osobní pohled, že by si hra zasloužila trochu propracovanější menu, které by nějak provázalo všechny díly. To stávající mi přišlo až moc jednoduché a možná i odbyté. Od Sonic Origins jsem dostal přesně to, co jsem očekával, i když asi v koutku duše jsem si myslel, že autoři přidají ještě něco navíc. Rozhovory, dokument, pohled na Sonica očima dnešních mladých hráčů, nevím, vždycky si tyhle reedice zaslouží přídavek, aby člověk nekupoval něco, co si už koupil několik let zpátky na jinou platformu.

8/10

Datum vydání: 23. června 2022 – Potřebné místo na disku: 6GB