Star Wars Jedi: Fallen Order – Recenze

Star Wars Jedi: Fallen Order – Recenze

28 listopadu, 2019 6 Od Jiří Hora

Stálo to roky čekání a odříkání, ale konečně jsme se dočkali. Titul Star Wars Jedi: Fallen Order od studia Respawn Entertainment byl v hledáčku všech fanoušků Hvězdných Válek od chvíle, kdy se o jeho existenci poprvé zmínil herní kolos EA. Začalo to platit vícenásobně poté, co EA zrušilo hned několik příběhových titulů ze světa Star Wars a nahradilo jej multiplayerovým žánrem. Nebudeme si nic nalhávat o tom, že se kvůli tomu herní gigant stal terčem silné kritiky. Nicméně titul studia Respawn byl příslibem toho, že bychom se snad konečně po celé řadě let mohli dočkat kvalitního příběhového titulu ze světa vytvořeného Georgem Lucasem. Hra vyšla na svět 15.11.2019 a toto datum si zapište do paměti, protože jde o datum, kdy se znovuzrodilo slovo Star Wars ve videoherním průmyslu.

Už před samotným vydáním bylo jasné, že Star Wars Jedi: Fallen Order bude zcela vyčnívat z toho, co nám společnost EA celé ty poslední roky servírovala. Sama společnost jde cestou toho, že singleplayerové tituly jsou již za zenitem a že svět chce multiplayerové kousky a liveservise hry. I přes to všechno se vývojáři z Respawn Entertainment mohli pustit do hry, která bude obsahovat pouze singpleplayerovou kampaň a nic jiného. Aby toho nebylo málo, tak bylo navíc slíbeno, že titul vyjde kompletní a nebude obsahovat žádná dodatečná DLC. Jak sami vidíte, celý tento projekt šel úplně mimo politiku EA. Pokud se ptáte: „Proč zrovna Respawn Entertainment dostali to privilegium vytvořit takovou hru?“ Pak vám dáme zcela jednoduchou odpověď. Jelikož to byli právě oni, kteří přišli s naprosto skvělou příběhovou kampaní pro jinak multiplayerový titul Titanfall 2. Kampaň byla natolik kvalitní, že převyšovala vše, co jsme v rámci fps akčních her mohli vidět za dlouhá léta. S velkou Silou ale přichází i velká zodpovědnost a v rukou studia tak s velkou pravděpodobností ležel osud příběhových her ze stáje EA jako celku. Ale už dost té omáčky kolem. Jdeme se vrhnout na samotnou hru.

Příběh Star Wars Jedi: Fallen Order se odehrává pět let po vzniku Impéria. My jakožto hráči se chopíme role Padawana jménem Cal Kestis, který přižil Imperátorův Rozkaz 66. Od té chvíle se Cal ukrývá a proč ne rovnou Impériu pod nosem. Jenže imperiální Inkvizice lovící poslední zbytky řádu Jedi se dozví, že na jednom z vrakovišť kolonových destruktorů se nachází Jedi poté, co je Cal nucen pro záchranu přítele použít Sílu. Od té doby je Cal uvržen do koloběhu událostí, které by měli nastartovat nový věk rytířů Jedi. Aby toho mohl dosáhnout, musí dokončit svůj výcvik a odhalit tajemství dávno ztracené rasy, jenž se nazývala Zeffové. Jeho pouť však odhalí i další tajemství, která jsou spojena s Temnou stranou. Příběh jako takový je velice temný, plný tajemství, řady zvratů a hlavně velkolepých momentů. Scénáristé z Respawn Entertainment se opět předvedli a ukázali své jedinečné kvality. Příběh zkrátka nemá hluché místo a navíc chemie mezi danými postavami funguje, což se o spoustě her říci zrovna nedá. Jakožto fanoušek Star Wars jsem byl tímto dílem naprosto ohromen.

Příběh jako takový ale není postaven jen tak na pouhé představivosti scénáristů studia. Ti museli mít bedlivě nastudovaný veškerý kánon kolem původních šesti filmů, ale nejen to. Spousta událostí, na které ve hře narazíte, vychází z animovaného seriálu Star Wars Rebels. Tudíž zde narazíte i na některé postavy, jenž v seriálu figurují, teď ale nemyslím přímo jeho hlavní hrdiny. Nicméně toto propojení potěšilo. Vývojáři z Respawn jej ale povýšili na zcela jinou úroveň to hlavně tím, že příběh hry je skutečně dospělý a kolikrát si nebere servítky kolem těžkých rozhodnutí. Nicméně nečekejte, že hra na něčem takovém staví. Star Wars Jedi: Fallen Order vám zkrátka chce vyprávět svůj příběh a to i přesto, že je konceptuálně postaven na hrách, které nám příběh vypráví spíše skrze různé nalezené texty.

Hratelnost jako taková totiž vychází z her studia From Software, tedy světoznámé série Souls. Nic méně nemá smysl tvrdit, že nový kousek ze světa Star Wars je jejich dalším klonem. Tak tomu rozhodně není. Hra nabízí celou řadu mechanik, s nimiž výše uvedená série vůbec nekooperuje. Navíc v jaké Souls hře jste si naposledy mohli zvolit obtížnost. Nemějte ale strach z toho, že by pro vás střední obtížnost nebyla žádnou výzvou, tak tomu rozhodně není. Star Wars Jedi: Fallen Order si bere z akčních rpg hlavně soubojový systém, který je ale okořeněn používáním Síly, což všemu dodává trochu jinou dynamiku, ale funguje to naprosto skvěle. Navíc si vývojáři pohráli s celou řadou zakončovacích animací a věřte mi, že jejich efekt na vás skutečně zapůsobí. Tyto záběry samotné hratelnosti tak trochu dopomáhají k filmovosti.

Nakonec je tu ještě skutečnost, že hra vám nabízí dva soubojové styly. V průběhu hry totiž získáte možnost vylepšit si svůj meč o druhou světelnou čepel, která přináší celou řadu nových útoků a hlavně je vám ku pomoci ve chvílích, kdy na vás útočí více nepřátel najednou. Útoky dvojitým světelným mečem jsou sice rychlejší a s větším radiusem poškození, ale za to vašim protivníkům zasazují menší zranění, proto je lepší ve většině případů používat čepel jednu, s níž můžete sílu útoku více zacílit a tím se působíte větší zranění, ale za to pouze konkrétnímu cíli. Jak ale budete Calovi schopnosti neustále posouvat výše, tak budete později moci během boje elegantně přecházet z použití klasického modu světelného meče do dvojitého.

Vývoj postavy je nedílnou součástí každého rpg a zde tomu není jinak. Během hraní budete získávat zkušenostní body, které budete moci investovat do tří větví stromu schopností. Jednou jsou schopnosti síly jako odhození, přitažení, či zpomalení. Druhou větev pak tvoří umění se světelným mečem, což vám umožní vytvářet různá další komba, či právě plynulé přechody mezi oběma režimy světelného meče. Třetí větví je pak vitalita, která figuruje zejména pro zvýšení kapacity vašeho health baru, případně množství stimpaků, které u sebe může mít váš věrný společník BD-1. Strom schopností je sice jednoduchý, ale za to i tak poměrně rozsáhlí a pro mě bylo skutečnou radostí objevovat další Calovi schopnosti.

Schopnosti navíc nevyužijte pouze pro bojové situace, ale také k řešení všemožných puzzlů, či pro postup hrou. Musím se přiznat, že provedení samotných puzzlů mě mile překvapilo. Dlouho jsem nenarazil na hru, kde by bylo třeba skutečně používat mozek, či důkladně sledovat okolí, abyste zjistili, kudy se dát dál. Vaše reflexy pak prověří i různé běhaní po stěnách, houpaní na lanech a správně načasované skoky. Vlastně jsem měl pocit, že jsem se vrátil do minulosti, do dob, kdy korunovaným králem dobrodružných her byla série Tomb Raider. Přesně na to totiž odkazuje tato stránka hratelnosti. Vlastně jsem až překvapen kolik nostalgických spínačů ve mně tato hra spustila a je možné, že přesně na toto se vývojáři zaměřovali na jedinečný herní zážitek, který pro nás připravovali s respektem a hlavně láskou k hernímu řemeslu jako takovému. I sám Vince Zampella se nedávno nechal slyšet, že je nesmírně hrdý na to, že mohl vytvořit hru ze světa jakým je Star Wars.

Výše jsem zmiňoval možnosti vylepšení postavy samotného Cala, ale i jeho malý droidí kamarád BD-1 se postupem času bude vyvíjet a disponovat stále novými schopnostmi. Sice nemá vlastní strom schopností, ale je rozhodně více než jen věrným společníkem. Jeho schopnosti budete rozšiřovat pomocí pracovních stolů, kde se nachází různé součástky, pomocí nichž budete moci například hackovat imperiální droidy, otevírat různé dveře, vypínat silová pole, či odemykat zamčené truhly. BD-1 toho zvládne skutečně hodně a jde o postavu, s níž si dokážete během hry vytvořit jakýsi vztah. Funguje zde podobná symbióza mezi strojem a člověkem, která fungovala i v případě Titanfall 2. Vývojáři ví, jak své charaktery uchopit tak, abyste si k nim nějaký ten vztah, či pouto vytvořili. Což dnes umí také velmi málo tvůrců.

Ve hře se nachází i mírná možnost úprav, nicméně nemají pražádný vliv na hratelnost jako takovou. Veškerá customizace se soustředí výhradně na kosmetickou stránku. Takže můžete mírně upravovat vzhled Cala, BD-1, či vaší lodi jménem Mantis, ke které se ještě dostanu v následujícím odstavci. Největší přizpůsobitelnosti se dočkal váš světelný meč. V jeho případě máte možnost vyměnit hned několik součástek počínaje krystalem Cyber, jenž dává vaší čepeli barvu, přes spoušť, ústí, až po rukojeť a materiál, z něhož je meč vyroben. I když je možností skutečně hodně, tak stejně jako v případě postav, či lodi, i zde jsou veškeré úpravy čistě kosmetické a tak zde vše slouží pouze pro potřeby jakési personalizace, což není nic až tak nezvyklého. Vlastně je logické, že se neupravují žádné parametry světelného meče, jelikož jeho síla bude vždy stejná.

Příběh hry je zde naprosto stěžejní. Dává hře strukturu, tajemství a spád. Nicméně příběh je jen jedním z pilířů Star Wars Jedi: Fallen Order a stejně tak tomu je v případě hratelnosti. Posledním velmi důležitým pilířem je pak level design. Ten je jednoduše řečeno prostě fenomenální. A teď nemyslím to, že každá z planet, kterou během hraní máte možnost navštívit, disponuje unikátním prostředím, ale to jak jsou navrženy jednotlivé mapy, jak jednotlivé cesty dokáží tvořit zkratky, či otevírat průchody tam, kde jste ještě před hodinou nevěděli, že se můžete dostat. Hra v tomto opět exceluje a já už vlastně nevím, jestli to s chválou trochu nepřeháním, ale když ve vás něco evokuje takové dojmy, pak to musí ven. A nebudu se tajit tím, že je pro mě osobně vlastně tento herní kousek Hrou roku.

Hra je tvořena jako čistě koridorová akce, která se ale snaží působit jako jakýsi otevřený svět, či spíše několik otevřených světů, po nichž se můžete bez omezení pohybovat, a vlastně to funguje velmi dobře. Mezi dostupnými planetami se pak můžete dle vaší libosti přesouvat pomocí vaší lodi Mantis. Loď disponuje vlastním pracovním stolem, kde můžete upravovat vzhled vašeho světelného meče. A zároveň slouží jako vaše základna, takže zde naleznete také meditační kruh, který vlastně slouží jako bonfire v Souls hrách. V meditačním kruhu můžete obnovit své zdraví, vylepšit Calovi schopnosti a zároveň jde o místo, v němž budete po smrti obnoveni. Pokud si však doplníte stimpaky a vlastní zdraví, dojde také k obnovení nepřátel na místech, kde jste je již zlikvidovali, jde tedy o další z prvků, který má hra společný se Souls hrami. Stejně tak pokud zemřete, přicházíte o veškeré neinvestované zkušenosti. Zpět je získáte pouze v případě, že přežijete do střetu s protivníkem, jenž vás zabil. Veškeré zkušenosti získáte zpět poté, co jej alespoň jednou zasáhnete. V tomto se hra tedy trochu liší.

Pokud jde o nepřátele, pak mohu říct, že umělá inteligence dělá přesně to, co byste od ní očekávali, takže funguje velmi dobře. Ve hře nalezneme poměrně širokou paletu nepřátel. Máme zde různorodá stvoření obývající jednotlivé planety, ale hlavním nepřítelem je pochopitelně Impérium. To proti vám nasadí hned několik typů jednotek Stormtrooperů disponujících různými typy zbraní. Stormtroopery pak tvoří vedle základních jednotek, i trochu tužší velitelé a korunou jsou pak takzvané vyhlazovací jednotky v černých zbrojích, jenž podléhají přímo imperiální ikvizici. Vrcholem hry jsou pak souboje s bossy, které tvoří různá větší pojmenovaná stvoření, námezní lovec, droid a pak zejména Inkvizitoři, přičemž souboje s nimi jsou pomyslným vrcholem soubojů. V rámci vyprávění se ale potkáte zejména s Druhou sestrou, s níž svedete soubojů hned několik, kdy je asi jasné, že z nich vždy nevyjdete vítězně, ale pro potřeby příběhu to funguje naprosto bezchybně.

A jak je na tom Star Wars Jedi: Fallen Order po technické stránce? Hra vypadá graficky naprosto skvěle a to bez jakýchkoliv debat. Vývojáři dostali od EA svolení využít Unreal Engine 4, což je zde rozhodně plusem. Každá postava, každá lokace, každá planeta, zkrátka vše je vytvořeno velkou mírou pro detail a pečlivostí. Za velmi povedené shledávám zejména animace použití světelného meče, které jsou velmi plynulé a jeho ovládání je tak ladné zcela přirozené. V čem ale vývojáři trochu ustřelili je chůze hlavního hrdiny, tedy to někdo skutečně nezvládl, i když se přiznávám, že před pár dny vyšel opravný patch, který toto razantně vylepšil, za což jsem skutečně rád. Nicméně co se týče plynulosti, tak hra se občas neubrání nějakému tomu propadu snímkování, nejde však o nic zásadního, či příliš častého. Pokud toto chcete eliminovat úplně a disponujete konzolí Xbox One X, pak si jednoduše zvolte prioritu na framerate, nikoliv na vizuální kvalitu. Hra pak sice sníží rozlišení na 1080p, ale za to si můžete být jistí, že se hra ani jednou nezakucká. Já se však rád hrou kochal, takže jsem preferoval vizuální kvalitu, jelikož jak říkám, propady nejsou časté a hlavně se nedějí ve chvílích, kdy to skutečně nepotřebujete. Nakonec musím vyzdvihnout skvělý soundtrack a dabing jednotlivých postav. V případě vývoje hry studio Respawn Entertainment trefili hřebíček na hlavičku a doufejme, že právě tento titul bude tím, který změní přístup EA k příběhovým hrám.

Star Wars Jedi: Fallen Order je aktuálně vrcholným dílem studia Respawn Entertainment. To s tímto titulem dokázalo nemožné, a sice vytvořit kvalitní příběhovou hru ze světa Star Wars, která bude zároveň disponovat návykovou hratelností, uvěřitelnými postavami, výtečnou atmosférou a mimo jiné i velice líbivým audiovizuálním kabátkem. Tato hra je příslibem návratu éry titulů Star Wars, jenž skončila se Star Wars Knights of the Old Republic II. Může jít také o první krůček k tomu, aby EA změnila své stanovisko o singleplayerových hrách, jelikož Star Wars Jedi: Fallen Order má vše, co od takové hry můžete chtít a těch pár much, co má, ji lehce odpustíte.

HODNOCENÍ: 10/10

Distributor ČR: Conquest Entertainment/ABC Data PL