Total War: Pharaoh – Recenze

Total War: Pharaoh – Recenze

19 prosince, 2023 0 Od Jan Volejník

Série Total War nás pravidelně překvapuje svými novými díly. V každém z nich nás vývojáři zavedli do jiné éry historie lidstva, a umožnili nám zažít epické bitvy oné doby a přiblížili události, které se staly. Ovšem o historické přesnosti můžeme pouze spekulovat. Bojovali jsme v Troji, vedli monstrózní bitvy s mocným Attilou a sledovali setkání samurajů s moderní americkou armádou – to vše je pouze malá ukázka z rozmanitosti, kterou tato série nabízí.

Nyní se však otevřela nová příležitost ponořit se do slunečního a pískem zalitého Egypta a to novém díle Total War: Pharaoh. Přijmeme roli mocného Faraona, tehdejšího “boha”, jenž ovlivní osudy svého lidu. Z malých vesniček budeme muset vystavit monumentální města, bude čistě na nás, abychom řídili každý krok a rozhodnutí vedoucí k vzestupu naší říše. Ale pozor, Egypt je zemí plnou tajemství, a naše schopnosti ve válce, diplomacii a obchodě budou klíčové k dosažení nekonečné slávy.

Na začátku hry máte možnost vybrat si mezi třemi hratelnými frakcemi, přičemž každá z nich disponuje unikátním vůdcem a specifickými cíli, již chce dosáhnout. Mezi egyptskými panovníky máte na výběr mezi Ramessesem III, Setim II a Amenmessem. Kromě toho jsou k dispozici Chetité a Kanaánci, přičemž každá frakce přináší zcela odlišný pohled na to, jak vládnout Egyptu. Každý vůdce přináší herní bonusy a stanovuje své vlastní cíle, což přidává do hry určitou pestrost. Celkem můžete hrát za osm různých velitelů, se svými dějovými linkami, a to je celkem dostačující výběr.

Základní mechaniky, které jsou ve hře Total War: Pharaoh přítomny jsou všem velmi dobře známé. Zůstávají prakticky beze změn. Hra je hra rozdělená na tahovou budovatelskou část a pak strategickou, kdy budete velitelem velkolepých bitev v reálném čase.  Klíčové suroviny potřebné pro rozvoj měst a budování armády získáváte obsazováním klíčových lokalit, které poskytují potřebné komodity. Následkem toho budete pečlivě plánovat kam vyslat svou armádu, aby obsadila danou oblast.

V průběhu, jak se budete snažit získávat co nejvíce potřebných surovin, může hra vaši snahu lehce zmařit neočekávanými katastrofami, které mohou zahrnovat záplavy, písečné bouře, enormní sucho nebo šíření zákeřných nemocí. Tyto katastrofy mohou negativně ovlivnit produkci surovin, stabilitu regionů a celkový rozvoj impéria. V takový moment nezbývá nic jiného než se modlit, ano čtete správně modlit. Uctíváním božstev může získat několik výhod. Lze tak dosáhnout zmírnění následků katastrof, například omezit rozsah škod způsobených záplavou nebo zastavit šíření nemocí. Nebo také získáte různé procentuální bonusy, které mohou zvýšit efektivitu výroby, morálky armády nebo dalších aspektů hry.

Nicméně násilí a uctívání božstev není jedinou možností, jak se dostat ke zboží, které potřebujete. Můžete využít svého diplomatického umu a vytvořit obchodní dohody, které budou ku prospěchu obou stran. Osobně jsem vzhledem k mé neschopnosti po stránce diplomacie často volil cestu meče a krve. V tomto ohledu hra nepřináší nic nového. Hratelnost a herní rozhraní vypadají, jako by byly převzaty z dílu Total War Saga: Troy. Vývojáři se evidentně drželi hesla “proč měnit něco, co funguje”.

Zajímavou mechanikou, kterou hra nabízí, jsou Královské dekrety. Jedná se v podstatě o vyhlášky, které lze systematicky aplikovat na vašem území. Tyto dekrety jsou uspořádány ve vyvíjejícím se stromu, obdobně jako strom schopností v jiných hrách. Tyto vyhlášky mohou sloužit k posílení vašeho ekonomického stavu (zvýšení finančního zisku), zlepšení bojové zdatnosti (nabírání zkušeností vojáků z bitev), posílení produkce, rozšíření vlivu a mnoho dalších výhod. Každý dekret je propojen s určitým počtem tahů, které musí uplynout, než se jeho plné účinky projeví.

Na hratelnost mají vliv i roční období, která přinášejí do hry různorodost a teď nemyslím jaro, léto podzim a zima, zde je to trochu jinak. Celkem se v průběhu kampaně střídají tři různá roční období: období záplav, období růstu a období sklizně. Každé z těchto období trvá dva tahy, což znamená, že jeden herní rok obsahuje 6 tahů. Tato období přinášejí unikátní výzvy a možnosti pro strategické plánování a rozhodování. S každým šestým tahem v kampani nastává klíčový okamžik, kdy se sejde královský dvůr a rozhoduje o obsazení volných pozic. Též se v této době vyhodnocují probíhající spiknutí. Hráč má možnost aktivně se zapojit do intrik, podplácet nebo dokonce použít metody vraždy. I když jsou tyto akce riskantní, mohou se v mnoha situacích stát nevyhnutelnými. Jak hráč postupuje ve hře a rozšiřuje své území, politický tlak na královském dvoře roste, ale hráč si dokáže udržet pozitivní postavení. K tomu přispívá i stylizovaná čepice, kterou získal při dobytí hlavního města sousední frakce a poskytuje mu užitečné bonusy.

Hra se v mnoha ohledech podobá dílu Total War Saga: Troy, a stejně tak je to i v případě bitev. Na bojišti vás může překvapit proměnlivé počasí, které ovlivňuje průběh bitvy. Podobně jako v předchozím Troyi, můžete protivníka zlákat do bahna, čímž zpomalíte jeho postup. Před samotným střetem máte k dispozici předpověď, a je na vás, zda počkáte na lepší podmínky nebo vstoupíte do boje i přes nepříznivé počasí. Tato dynamika není pouze kosmetickým prvkem, ale v konečném důsledku jde stále o koncept, který jsme už mnohokrát viděli. Nicméně, rozmanitý terén na bojišti stále nabízí možnost využití strategických výhod, jako je výškové převýšení pro lepší dostřel lukostřelců nebo využití lesa ke skrytí jednotek před protivníkem. I díky tomu hra poskytuje hluboký a komplexní zážitek, kde rozhodnutí na bojišti ovlivňují výsledky bitev. V tomto směru si Total War udržuje svou vynikající reputaci.

Total War: Pharaoh je bezesporu kvalitní hrou, která vás vtáhne do světa strategie a budování říše. Už od počátku jsem měl pocit, že se jedná o něco povědomého, a ano, připomnělo mi to Total War Saga: Troy v novém kabátu. Přestože je hra samotná dobře provedená a nabízí skvělý herní zážitek, nenabízí tolik inovací, kolik bych si možná přáli. Je to jako déjà vu – všechno se hraje jako starší díly série. Avšak to nemusí být nutně špatné, ale zároveň to nezanechává v paměti něco nového a unikátního. Veteráni série i zde budou cítit jako ryba ve vodě. Přestože je hra kvalitní a plynulá, a hezká na pohled, trochu více inovací by jí neublížilo. Možná mi chybí ta “wow” chvíle, kterou jsem zažil u předchozích dílů.

Total War: Pharaoh je nepochybně kvalitní hra, ale nějak se nemohu zbavit dojmu, že už jsem to jednoduše hrál. Původ těchto pocitů je zcela zřejmý. Vše pramení s absence zásadních novinek. Jste-li ale fanoušky série, zde neuděláte krok vedle. Máte-li rádi dané období, pak také ne. Co když ale máte předchozí díly a hrajete občas. Tady si nejsem jist, jestli je pro vás hra naprostou nutností.

Datum vydání: 29. září 2023  – Potřebné místo na disku: 50GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: Ano – titulky