Two Point Hospital – Recenze

Two Point Hospital – Recenze

22 února, 2020 2 Od Jan Volejník

Už je to nějaký ten pátek, co v roce 1997 vyšla hra Theme Hospital. Pokud jste vyrůstali v devadesátých letech a vlastnili konzoly Playstation, tak pak není možné, aby vás tato okouzlující hra plná bizarních nemocí minula. Bohužel čas plyne neúprosně dál a my jsme z rukou pustili gamepady prvního Playstationu a tím pádem jsme upustili i od hraní Theme Hospitalu. Možná, že jsme ho přestali hrát, ale nikdy jsme nezapomněli. Pak to přišlo, v srpnu 2018 vyšel na počítače Two Point Hospital, duchovní nástupce výše zmíněné hry. A nyní, v únoru 2020 nám vývojáři z Two Point Studios dali možnost, abychom si tuto hru mohli zahrát i na konzolích. Já tak získal možnost, jak si připomenout svá léta mladí, jelikož obě hry jsou si v jádru velice podobné.

Hra vás posadí do křesla a dá vám možnost stát se geniálním ředitelem, jehož hlavním úkolem je vybudovat bezchybně fungující nemocnici, která se vypořádá i s těmi nejpodivnějšími nemocemi, o nichž jste doposud ani neslyšeli. Navíc budete muset řešit nedostatek financí, nekvalifikovaný personál, duchy, nebo vyvíjet nové způsoby léčby. Two Point Hospital před vás postaví mnoho problémů a bude jen na vás, jak se k nim postavíte. Tohle všechno si budete moct vyzkoušet hned v několika herních režimech. K dispozici je klasická kampaň, nekonečný Sandbox a nebo můžete spolupracovat s kamarády a komunitou v režimu The Superbugs Initiative. Two Point Hospital je TYCCON, jak se patří.

V režimu kampaně dostanete možnost vybudovat nejednu velkolepou nemocnici, kterou když dokončíte, budete na sebe moci býti pyšní za dobře odvedenou práci. Také navštívíte různé lokace, které mají vždy nějaká ta svá úskalí. Většinou se začíná s prázdnou nemocnicí. Je to jako nepomalované plátno, které se musí mistrovsky zaplnit. Z počátku nemáte moc možností, postavíte recepci, ordinaci praktického lékaře, lékárnu, najmete personál a začínáte léčit své první pacienty. Abychom mohli jít kampaní dál, je potřeba, abychom plnili úkoly, které nám jsou zadávány. Jednou se musí vyléčit daný počet pacientů jindy je třeba zvednout atraktivitu nemocnice. Úkoly jsou koncipované tak, aby hráče seznámily s ovládáním hry a jejími funkcemi.

Bohužel po nějakém čase zjistíte, že se úkoly velmi často opakují a nejsou zas až tak nápadité. Nemůžete se pak zbavit pocitu, že děláte jedno a to samé pořád dokola, jen s tím rozdílem, že v každé úrovni se odemkne nové specializované oddělení. Pak tady máte výzvy, které můžete, ale taky nemusíte, přijmout. Výzvy vám ale na druhou stranu zpestřují hru, vytrhávají ze stereotypu a nutí vás si nemocnici více hlídat. Jsou to drobnosti, ale na hratelnost mají blahodárný vliv a hlavně, po jejich splnění, budete odměněni speciální měnou zvanou Kudosh. Za ni si pak odemykáte nové předměty a to např. lepší sedačky do čekárny, obrazy, klimatizaci, herní automaty, atp. Za pomoci těchto předmětů si můžete následně zkrášlovat nemocnici a pacientům pobyt v ní takto zpříjemňovat.

Samotné léčení pacientů není tak lehké, jak se může zprvu zdát. Bez odborného personálu nemáte šanci uspět. Své milované zaměstnance, kteří kolikrát jen tak běhají po nemocnici, budete muset školit, aby měli požadované specializace, nebo se v nich neustále zlepšovali a mohli pacientům dát dostatečnou lásku a péči. Samotné léčení je pak tou nejzábavnější složkou celé hry a její čirou esencí. Ze začátku se potýkáte s klasickými chorobami, ale pak to přijde. Náhle vaši nemocnici začnou zaplavovat pacienti, kteří si myslí, že jsou Freddie Mercury. Jsou oblečeni jako on, mají předkus, mikrofon a je jen na vás, abyste postavili psychiatrii a pomohli jim. Ani se nenadějete a Freddie Mercury se začne v čekárnách potkávat s klauny, mumiemi či lidmi, kteří mají místo hlavy žárovku. Na první pohled to vypadá jako maškarní ples, ale všechno jsou to pacienti trpící závažnými chorobami.

Ve hře uvidíte mnoho bizarních nemocí, které mají ještě bizarnější, ale o to zábavnější způsoby léčby. (pozn. Red. Samozřejmě žádná nemoc se nesmí brát na lehkou váhu, či si z ní dělat legraci) Při pohledu na to, jak doktor lečí svého pacienta, který nemá obličej, se ne jednou zasmějete. Pacient je posazen do obřího přístroje a za pomoci několika přesných ran velkým razítkem směřovaných do obličeje pacienta je jeho tvář obnovena a tím je vyléčen. Za mě je to jedna z nejvtipnějších nemocí. Ovšem bez koho by se vaše nemocnice neobešla a spadla by vám na hlavu, je údržbář. Jeho náplní práce je zalévání květin, uklízení nepořádku po pacientech, ale také udržuje v chodu a vylepšuje vaše nemocniční přístroje. Však jen dobře školený údržbář si dokáže poradit s takovým problémem jako je duch. Když se léčba nevydaří a pacient bohužel v nemocnici zemře, tak po sobě zanechá ducha. Ten pak dělá bílé loužičky a straší v nemocnici nejen pacienty, ale také samotný personál, jenž pak nemá na svou práci pomyšlení. Údržbář ale beze strachu přiběhne k duchovní a za pomoci jeho super-výkonného vysavače si s ním poradí jako správný krotitel duchů a problém je tím vyřešen.

Čím více pacientů se podaří vyléčit, tím více jich bude do nemocnice proudit. To má svá pro a proti. Ve hře je možnost dokupovaní pozemků, bez kterých nemůžete dál rozvíjet nemocnici. Každá budova má svůj stavební prostor, který můžete zastavět. Ordinace praktických lékařů budete muset stavět téměř v každé budově, aby nemocnice zvládla ustát nápor pacientů. To samé platí i u jiných oddělení. Není dobré, když pacient musí běhat z budovy A do budovy B, někdy jde totiž skutečně o život. Samotné stavění ordinací je velice jednoduché, hráč ho bez větších problémů dostane do ruky. Zvolíte si místnost, kterou chcete stavět. Ta má své požadavky, jak na velikost, tak i na vybavení. Naštěstí na vše dostanete jakýsi nákupní seznam a tam si položku po položce škrtáte. Největším kamenem úrazu je častá vzájemná blokace předmětů a hráč je kolikrát nucen hrát Tetris, aby vše, co si v ordinaci přeje, do ní dostal.

Částečným řešením problému by bylo postavit o něco větší ordinaci, ale jak jsem již zmínil, v každé budově máte daný prostor, který můžete zastavět. Tím pádem pokud jednu ordinaci uděláte větší, další musíte udělat o něco menší. Při stavbě jste tak nucení přemýšlet dopředu a dobře nakládat se stavební plochou, která je k dispozici. Za mě je to jedině plus. Každá ordinace má svojí úroveň, čím vyšší je, tím je více spokojených pacientů a léčba lépe a rychleji zabírá. Vylepšování funguje vcelku jednoduše. Místnosti mají své specifické požadavky. Pokud přidáte například obrazy, květiny, klimatizaci a jiné doplňky, automaticky se zvedne úroveň dané místnosti a ve výsledku tím zvedáte i úroveň nemocnice, což je také důležité.

Jakožto správný ředitel musíte mít nemocnici pořádně pod kontrolou. Abyste měli vše „pod palcem“, hra vám dá pomocníky ve formě grafů a křivek. Nejen že můžete sledovat, jak vyděláváte či proděláváte, ale taky můžete sledovat, kolik peněz máte v hmotném majetku. Pomocí speciálních filtrů si můžete zobrazit stav hygieny v nemocnici, teplotu uvnitř místností, ale také jestli jsou pacienti hladoví nebo šťastní, je toho opravdu mnoho. Těmito filtry mohou hráči odhalit případné nedostatky, kterými nemocnice trpí a posléze je odstranit. Ovšem je rovněž důležité sledovat, co si lidé o nemocnici myslí, co jim vadí a jak nemocnici hodnotí. Díky tomu můžete hodně věcí zlepšit.

Potřeby svých pacientů a personálu je třeba plnit, aby vše fungovalo jak má, nevyplácí se na to nebrat zřetel. Například u zaměstnanců je potřeba koukat na stav jejich morálky či energie. Není na škodu občas nějakého zaměstnance povýšit, poslat jej odpočinout nebo mu přidat plat. Samotné povýšení zaměstnance vám hra sama od sebe nabídne a je jen na vás, zda dotyčného povýšíte nebo ne. Povýšení přinese i svá pozitiva pro vás, dotyčný zaměstnanec pak dostane body do statistik. Pokud se vám vše podaří vybalancovat, máte našlápnuto správným směrem stát se úspěšným ředitelem. K dispozici budete mít také Leaderboard, abyste své výsledky mohli porovnávat s ostatními hráči.

Na hře je úžasné, že se nebere vůbec vážně a ze všeho si dělá srandu, ať už se jedná o nemoci a jejich léčbu, ale také samotný pohyb postaviček. Hlavním základním kamenem je zde humor a ten je vidět všude, kam se podíváme. Hrou procházíte za doprovodu velice příjemné uklidňující hudby, povětšinou v podání Blues stylu, pokud se vám však nějaká skladba nelíbí, prostě jí vyškrtnete z playlistu a máte klid. Přiznám se, že jsem to sám u dvou skladeb udělal. Přestávky mezi skladbami příjemně zkracuje a doplňuje hláškami DJ z rádia, kterého dabuje americký umělec Marc Silk. Mimo hudbu můžete tu a tam zaslechnout nemocniční volání, ve kterém se prosí, aby se dotyčný lékař dostavil do ordinace nebo aby pacienti po sobě uklízeli. Příjemně to doplňuje atmosféru a vy se pak cítíte jako ve skutečné nemocnici.

Two Point Hospital běží na Unity enginu a vypadá opravdu dobře. Během hraní jsem nezaznamenal žádné problémy. Hra běžela krásně plynule a to i když byla nemocnice narvaná k prasknutí. Musím říct, že ať jsem se snažil sebevíc, nenašel jsem na hře něco, co by mi vysloveně vadilo nebo nefungovalo. Z počátku jsem měl strach z toho, jak se bude hra ovládat, ale mapování tlačítek je udělané skvěle a rychle se mi dostalo do ruky. V době, kdy jsem hru testoval, byl k dispozici pouze jeden herní režim a to kampaň, nic méně dále by měl herní obsah obohatit klasický režim Sandbox a také The Superbugs Initiative. Tyto dva režimy budou do hry postupně přidány pomocí bezplatných aktualizací. Hru Two Point Hospital jsem si vyloženě zamiloval, už teď vím, že v Sandboxu strávím poměrně hodně hodin a užiju si každou minutu hraní.

Two Point Hospital je hrou, která jednoduše sedne každému, jak nováčkům, tak i veteránům. Titul nabízí velice zábavnou kampaň zahrnující dvě rozšíření, zábavnou formou zpracovanou hratelnost a líbivé vizuální zpracování. Prakticky nikdy nebude mít problém v ní strávit i desítky hodin. Nezbývá mi než hru vřele doporučit.

Autor: Jan Volejník
Testovaná verze: Playstation 4 Pro