Asterix & Obelix: Slap Them All – Recenze

31 prosince, 2021 0 Od Jan Volejník

Už jako malý kluk jsem sledoval animované příběhy hrdinů Asterixe a Obelixe. Tyto dva Galské bojovníky jsem naprosto miloval, především pak Obelixe. Jelikož jsem již od mala byl tlustý jak tři prsty, tak se Obelix stal mým hrdinou. Své nepřátele odhazoval pouhým mávnutím ruky, všichni legionáři z něho měli strach. V dnešní době již snad neexistuje nikdo, kdo by neznal jejich příběhy, ať už z originálních komiksů, animáků či her. Nebál bych se říci, že příběhy těchto Galů už zanechali nemalou stopu v historii. Přece jsou tu s námi již od října roku 1959, uznejte sami, že to pěkná řádka let. Není se tedy čemu divit, že i v dnešní době stále vycházejí hry s těmito hrdiny. My se dnes společně podíváme na titul Asterix & Obelix: Slap Them All! Velice mě potěšilo, že hra vypráví jedny ze starších příběhů této série. Zejména starší ročníky, kteří viděli jedny z prvních animáků s Asterixem, budou i hned ve svém živlu.

Neporazitelný Řím, který jako orel uchvátil do svých spárů téměř všechny tehdy známé země, až na jednu galskou vesnici, Armoriku. V ní se hrstka nepoddajných Galů vysmívá Římu, a nadále statečně odolává nátlaku legií. K tomu jim dopomáhá odvaha, ale také kouzelný elixír, jenž připravuje druid Panoramix. Zrak Caesara se nyní upřel k Velké Británii. Nemalé množství Římských legií doplulo k jejím břehům s cílem celou si ji podmanit. Ovšem zvěsti o Galské neporazitelnosti obletěli nemalý kus světa a tak se jeden odvážný Brit odhodlá najít Armoriku. Jeho úkol je jednoduchý, požádat o pomoc v boji proti Římanům. Po dlouhé a strastiplné cestě ji najde, Panoramixovi vysvětlí celou situaci, a požádá o kapičku kouzelného lektvaru. Ten samozřejmě prosbu vyslyší, a tím začíná celý příběh. Zbytkem příběhu se nechte překvapit.

Asterix & Obelix: Slap Them All není titulem s obrovským otevřeným světem, narvaným nejrůznějšími mechanikami, craftovacím systém a složitým gameplayem. Jde o spíše o hru působící jako staré retro hry na hracích automatech.  Takže jde o nefalšovanou 2D rubačku, budete chodit ze strany na stranu a mlátit legionáře hlava ne hlava. Logicky tedy každému dojde, že k hraní si vystačíte jen s analogem a několika tlačítky. I přes tuto jednoduchost hra dokáže zabavit na několik hodin. Přece jen ve hře se nachází okolo padesáti různých úrovní. Vývojářům se podařilo to nejdůležitější, a to je zachytit podstatu Asterixe a Obelixe, tím je humor. Bitky samotné jsou přesně takové, jaké je známe ať už z komiksů, animáků či filmů. Vystřelování legionářů ze sandálů, mlácení s nimi o zem, fackování, házení menhirů – přesně to všechno ve hře je.

Velice mě potěšil fakt, že vývojáři zachytili unikátnost každého z hrdinů. Ať hrajete za Obelixe či Asterixe, každý je unikátní jak už vyjadřováním, tak i bojovým stylem. Například Obelix, hromotluk, který jako malý spadl do kotle s kouzelným lektvarem, má neustále nadlidskou sílu. Nebožáky, co se dostanou do jeho rukou fackuje, nebo jednou ranou vystřelí k nebesům. Pokud se rozběhne do davu nepřátel, tak létají všude kolem. Asterix se naopak musí před každým bojem posilnit lektvarem. Legionáře zasypává svými pěstmi, nebo je s radostí chytá za flígr a pak je zahodí. Těchto pár vlastností mluví skutečně za vše, tvůrci jsou dozajista fanoušky těchto galů. Takových detailů hra obsahuje opravdu mnoho.

Hratelnost je věru jednoduchá, proto mohou tento titul hrát i malé děti. Sám jsem hru hrál se svým šestiletým synem, a byl nadšený. Pokud si tedy chcete zahrát se svými dětmi, tohle je jasný favorit. I přestože Asterix & Obelix: Slap Them All můžete hrát sami, tak jste nenápadně tlačeni k tomu, aby jste hráli spíše v kooperaci. Z počátku na vás budou nabíhat malé hloučky nepřátel, ale jak budete hrou postupovat kupředu nepřátel bude víc a víc. Je pak opravdu těžké úrovně dokončit. Tento fakt nezmírňuje ani možnost libovolného přepínání mezi hrdiny, přičemž každý z nich má svoje vlastní životy. Z toho důvodu je lepší, aby vám spoluhráč kryl záda. K tomu se právě hodí vaše ratolesti.

Jak již víme, celá série Asterixe má kořeny v komiksech. Není se tedy čemu divit, že po vizuální stránce je stylizovaná do cellshadové grafiky a náramně to k ní sedí. Například vaše údery jsou natolik silné, že se jejich účinek samovolně zhmotní ve vzduchu ve formě nápisů. Vývojáři opět ukázali, že si opravdu vzali příklad z původní předlohy, jak z komiksů, tak z animáků. Tudíž pokud zfackujete Římana, bude mít monokl, odletí mu kus brnění nebo mu okolo hlavy budou lítat ptáci. Osobně se mi nejvíce líbí vystřelení Římana ze sandálů. Je to věc, jenž jsem viděl již tisíckrát, ale stále ji miluji. Dokonce i vzhled upečených kanců vypadá jako z animáku. Ano, jistě, já vím, neustále se opakuji. Ovšem tohle jsou tak drobné detaily, které mě naprosto unáší. Ovšem je jedna věc, kterou musím hře vytknout. Pokud jsem se dostal do větší šarvátky tak pokaždé když jsem někoho udeřil, tak se mi sekl na chvilku obraz, bylo to opravdu nepříjemné a asi je vám jasné proč.

Asterix & Obelix: Slap Them All je se svou skvělou stylizací a úžasně jednoduchým gameplayem prostě boží. Komiksové vyprávění celého příběhu naprosto dokonale sedne. Celkově jsem byl ze hry naprosto unešen, i když sám uznávám, hra není ničím převratná, jde spíše o automatovou klasiku, typický smasher. Některé moderní hráče tak může odradit fakt, že se jen protloukáte jedním kolem za druhým. Jenže já jsem jak jsi na takových hrách vyrůstal, a proto je mám rád. Ovšem v dnešní době ne každému taková hra sedne.

Asterix & Obelix: Slap Them All je skvělá hra, která mě dokázala na chvilku přenést zpátky do dětských let. Dokáže nabídnou zábavu starým pařanům, ale také těm nejmladším hráčům. Navíc ve dvou se hraje skvěle. Máte-li tyto smashery rádi, pak asi neváhejte ani chviličku.

8/10

Datum vydání: 2. prosince 2021 – Potřebné místo na disku: 2GB
Distributor ČR: Hype.cz