Days Gone – Recenze

Days Gone – Recenze

6 června, 2021 0 Od Jan Volejník

Motorka, pro někoho je to pouze nebezpečný dopravní prostředek, a jízda na něm, je stejná jako podpis vlastního rozsudku smrti. Ovšem pro nás motorkáře je symbolem svobody, vzrušení, a neskonale radosti. Motorka je vášnivá milenka, která rozdává jen radost, a být členem motorkářského clubu je privilegium, jenž se nepoštěstí jen tak někomu. Když bylo oznámené vydání hry Days Gone, byl jsem štěstím bez sebe. Jelikož kombinuje hned několik témat mému srdci velmi blízkých – zombie, post-apokalyptický svět a samozřejmě motorky. Hned ze začátku bylo jasné, že tu hru zkrátka musím mít. Pak to přišlo. 26. dubna 2019 hra vyšla exkluzivně na konzole PlayStation 4 a nyní o pouhé dva roky později se i počítačový hráči dočkali a dostali možnost, zahrát si ten to naprosto úžasný titul a já byl mezi nimi. Řádky níže vám proto poví, jak se tato nová konverze povedla.

Days Gone sleduje příběh hlavního hrdiny Deacona St. Johna, zkráceně Deek. On a je jeho skoro bratr Boozer, jsou pravý nefalšovaní motorkáři, jak se patří. I když je svět v troskách, a krajinou se potulují stovky hladových Freakrů, oni stále hrdě nosí barvy svého klubu Mongrels, a na dále se ctí nepsaná pravidla, která v něm vládla. Na svých silných strojích putují po nebezpečných cestách amerického Oregonu. Pracují jako nezávislí žoldáci, kterým není žádná práce cizí. Plní nebezpečné úkoly, hledají ztracené, eliminují, koho je jen potřeba. Deek neměl ani zdaleka lehký život již před apokalypsou.

Jako dítěti mu zemřela matka, ve škole mu to moc nešlo, a tak narukoval do armády. Byl vyslán i na bojové mise do Afghánistánu. Po návratu do Ameriky, to nebyl ten samý Deek, který před časem odešel. Koupil si motorku, a nějaký ten čas jezdil po Spojených státech. Po nějaké době se konečně vrátil domů a začal pracovat mechanik v servisu motorek. Snad tomu chtěla náhoda sama, ale majitel daného servisu byl prezidentem motorkářského klubu Mongrels. Byl to on sám, kdo Deeka přizval, aby se stal členem. Deek bez váhání přijal, a díky tomu poznal i samotného Boozera. Společně pak nadělali spoustu chyb, které se jim časem vrátí. Deek pak při bloumání Oregonskou krajinou narazil na dívku v nesnázích, jmenovala se Sarah. Mladá botanička, jenž cestovala do nové laboratoře, naneštěstí se jí porouchalo auto. Tak jí náš hrdina zachránil z nesnází. Jeden druhému padli okamžitě do oka, a tak začali se scházet. Sarah Deeka učila o různých bylinkách a jejich účincích, on jí na oplátku učil jezdit na motorce. Netrvalo dlouho a oba se do sebe vášnivě zamilovali, vzali se, jeden druhému byli naprosto odevzdaní.

Pak to přišlo, vypuknutí neznámého viru, který měnil lidi na krvelačná nemrtvá monstra, Freakry. Nákaza se rychle šířila, a v panice, která nastala, se ze samotných lidí stali nevypočitatelné zrůdy bez rozumu. Sarah je ve snaze pomoci malé dívce ošklivě zraněna. Jedinou možnou záchranou je dostat jí do evakuačního vrtulníku společnosti NERO. To se nakonec podaří, bohužel vrtulník je přetížen pasažéry. Odcestovat mohou jen dva. Deek je postaven před těžké rozhodnutí, zůstat se Sarah nebo Bozzrem. Proto naloží svou manželku do vrtulníku, s příslibem, že si jí najde. Tímto okamžikem začíná ta nejtěžší cesta, jakou kdy Deek musel ve svém životě absolvovat.

Days Gone se odehrává, jak už jsem jednou zmínil, v americkém Oregonu. Ten se vyznačuje velikou rozmanitostí, co se týče biomu. Proto se není čemu divit, že i ve hře narazíte oblasti, kde neustále prší, nebo naopak na vyprahlé pustiny. Navštívíte také rozlehlé lesy a dojde i zasněžené vrcholky hor. Herní svět je krásně vyobrazený, a ne jednou vám vyrazí dech svými krásnými scenériemi, jenž je schopen nabídnout. Ovšem není dobré si ty krásy vychutnávat příliš dlouho, krajinou se totiž potulují ne zrovna přátelští Freakeři a všelijaká jiná divoká zvířata, i ta zmutovaná. Snadno se tak stanete čerstvou chutnou svačinkou na jejich jídelním lístku. Jak tomu tak bývá, Freakři nevznikli samy od sebe, za vším stojí uměle zkonstruovaný virus.

Freakři by se dali popsat jako klasičtí zombie, ale virus jim poskytuje vyšší sílu, rychlost, hbitost. Nelze je však definovat jedním druhem, jak už to tak bývá, tak jsou tu různé formy, které se vyznačují specifickými vlastnostmi. Najdeme zde tedy ony klasické Freakry, kteří nejsou extrémně nebezpeční, ovšem jejich síla je v jejich počtu. Pak Sirény, ty za pomoci svého ukrutného křiku přivolají všechny své kumpány z okolí, a tím vám velice zavaří. Pak jsou siláci, ti jsou jako jako takový malý Hulkové, jenž vás jednou ranou zarazí do země. Ovšem nejkontroverznější jsou nakažené malé děti. Ano, virus je neúprosný a nevybírá si koho nakazí, toho jsou si vývojáři ze SIE Bend Studio vědomi. Je velice málo her, kde něco takového uvidíte. Ovšem není to nic natolik otřesného aby, jste hru přestali hrát, nebo nedej bože na ní začali házet špínu. Vývojáři pouze ukazují krutou pravdu, a na tom není nic špatného.

Oregon je zemí poměrně rozlehlou a stejně tomu tak je i v samotném herní světě. Putování po svých je velice zdlouhavé, a hlavně životu nebezpečné. Utéct takové hordě hladových Freakerů není vůbec jednoduché, někdy dokonce i nemožné. Z toho důvodu se motorka stane skutečně vaším nejlepším přítelem. Stejně jako v reálném v životě, tak i tady potřebuje trošku té lásky a něhy. Pokud se k ní budete chovat jako hulvát, a trefíte vše, co vám bude stát v cestě, tak se zkrátka postupem času rozbije. Naštěstí Deek je zkušený mechanik, díky tomu si dokáže motorku opravit sám na koleni, a je jedno kde. Jediné, co k tomu bude potřebovat je šrot.

Ten získáte z nepojízdných vraků aut, kterých je všude kolem dost. Na jednu stranu je to super, motorku si vždy opravíte, ale na druhou stranu zmizí strach, a potřeba o ní pečovat. Jelikož víte, že dílů budete mít vždycky dost. To samé platí o benzínu. Motorka nejezdí na úsměvy jednorožců, potřebuje pořádnou dávku benzínu. Z počátku je to za trest, motorka žere, a vy musíte neustále tankovat. Jenže ejha, benzín je pomalu všude. Což je škoda, nejste nikterak nuceni si hlídat stav benzínu v nádrži. Dalo by se říci, že díky naprostému dostatku všeho, tyto funkce naprosto postrádají význam.

Naprosto klíčové je vylepšování vašeho dvoukolého miláčka. Pokud si zvýšíte míru důvěry v určitém kempu, odemknou se vám všelijaká vylepšení. Klasicky si můžete vylepšit motor pro lepší výkon, nebo motorku osadit nadrží s větším objem, či vybavit tužším rámem. Nechybí ani možnost změny vzhledu. Lze měnit celkový nástřik, nebo ho jen obohatit drobnými polepy. Tento tuning dokáže velice zpříjemnit cestovaní, jelikož každou změnu znatelně pocítíte. Co se týče jízdního modelu, neočekávejte žádný realistický simulátor. Ano, motorka se na každém povrchu chová trošku jinak, ale není to nic světoborného. Ovládání je spíše arkádové, i když nějakou tu chvilku trvá, než ho člověk dostane do ruky. Zpočátku budete mít problém udržet motorku na silnici, ale je to čistě a pouze o tréninku.

Samotný Deek sice není žádná slečinka, ale také to není žádný elitní voják. Pokud běží delší dobu zadýchá se, pak stačí dostat pár dobře mířených ran a jde k zemi. Z toho důvodu je nutné hledat bývalé stanice organizace NERO. V těch se nachází stimulanty, ty trvale vylepší atributy, jako například zdravý, výdrž nebo soustředění. Days Gone také nabízí strom schopností, který je rozdělen do tří různých kategorií – boj z blízka, boj na dálku a přežití. Body potřebné k vylepšení, získáváme za zkušenostní body a s nimi dosažené úrovně. Ty dostáváte za splnění úkolů nebo eliminaci nepřátel, v podstatě to funguje tak, jak jsme již v dnešní době normálně zvyklí. Chcete všechny pokořit holýma rukama? Není problém. Toužíte být mistři přežití, sbírat si bylinky a být skvělými stopaři, nebo být Terminátorem a vše řešit za pomoci olova? Volba je jen na vás. Body není nutno rozdělovat souměrně, záleží jen na tom, jakým stylem chcete hrát.

Přežití v tak nepřátelském světe není vůbec jednoduché, bude zapotřebí nejen surovin k vyrábění různorodého vybavení, ale také zbraní, munice a hlavně přátel. Přičemž zbraně ani přátelé se nebudou získávat snadno. Ve hře se nachází hned několik různých táborů a jak jsem již výše zmínil je za potřebí si v nich budovat důvěru. Tu získáváte především plněním úkolů pro daný tábor, tím nejen že získáváte potřebnou důvěru, ale také kredity. Za ty si následně kupujete munici, zbraně, vylepšení pro motocykl, atp. Každý jeden tábor pak nabízí různé zboží, záleží tak jen na vás, pro který budete pracovat a tím si zvyšovat důvěru. Kredity a tolik potřebnou důvěru lze získat také odevzdáváním trofejí ze zabitých Freakrů, nebo doplněním zásob masa pro místní kuchyň. Úkoly, které budete v táborech dostávat jsou ve formě vedlejších misí. Bohužel je nutno podotknout, že jsou velice repetitivní, vždy jde o to samé – najdi, dones, zabij, zachraň. Jediné, co daným úkolům dává trochu výjimečnosti je fakt, že vývojáři každému z nich dali menší příběh

Jednou z nejzábavnějších a největších výzev patří eliminace hord. Těch se ve hře nachází hned několik. Rambo přístup se zde krutě nevyplácí, vždy je nutné se na souboj dobře připravit, a vše si dobře naplánovat. Samotnou hordu dokáže tvořit až přes sto jedinců. Pokud chcete celou hordu pouze vystřílet, tak to není lehký úkol. Nábojů zas tolik neunesete, navíc mizí rychleji než vodka na ruské oslavě. Z toho důvodu je dobré využívat prostředí, barely a cisterny s benzínem, nástražné výbušniny. Pokud se dobře připravíte máte na půl vyhráno. Pokud ne, je nejlepší volbou útěk.
Samotná eliminace hord je nejen zábavná, ale také má vliv na prostředí. Čím více hord zlikvidujete, tím méně se budou Freakeři objevovat po celém herním světě. Tím pádem bude i samotné cestování jednodušší.

Nemrtvé hordy nejsou to jediné, co budete muset na svých cestách po Oregonu likvidovat. Cestu vám také budou znepříjemňovat samotní lidé, odpadlíci, co žijí na úkor druhých. Například přes cestu natáhnou drát, ten vás za jízdy sundá ze sedla motorky. Když pak otřeseni ležíte na zemi, tak se na vás vrhnou. Nebo vás za jízdy sestřelí. Odpadlíci dále také tvoří tábory, jenž bude potřeba čas od času vyčistit. To jde dělat několika způsoby, můžete celý tábor do mrtě vystřílet, nebo se pomaličku plížit, a všechny nenápadně sundat. Ovšem ten za mě nejlepší, je nalákání Freakerů do daného tábora, ty se pak následně o vše postarají. Když odejdou můžete si v klidu posbírat šťavnatý loot.

Days Gone běží na Unreal Engine 4. Díky tomu vypadalo skvěle už  na konzoly PlayStation 4, ale s přechodem na počítače se hra dočkala další péče. Ta je opravdu znatelně cítit. Hned během prvních pár okamžiků jsem si všiml, jak je celý herní svět o poznání hezčí. Tváře všech postav jsou mnohem detailnější, propracovanější, hezčí a to samé platí i o okolním prostředí. Je vidět, že vývojáři si dali záležet na tom, aby počítačoví port vypadal o poznání lépe. Také byly odstraněni neduhy, kterými trpěla původní PlayStationová verze. Šlo například o skákání Freaakeru skrze zdi, nebo moje oblíbené běhání vlků po nebi. Nic takového jsem u této verze nezažil.

Hra běžela naprosto stabilně a bez problémů, či propadů snímků. Nemohu si také odpustit pochvalu za celkové ozvučení hry. Například zvuky hordy. Když taková horda kráčí krajinou, slyšíte dupání, mlaskání, hučení. Hned vás jímá respekt a víte, že není radno se jen tak přibližovat. Nebo když Freaker požírá svou oběť slyšíte ta zakousnutí možná až neskutečně detailně. Dokonce samotný zvuk motorky ovlivní namontovaný výfuk. Jsou to opravdu jen drobnosti, ale přidává to na atmosféře. Proto všem vřele doporučuji hru hrát pouze se sluchátky, jinak se připravíte o solidní porci zážitku, což ostatně platí i u kdejaké jiné hry.

Days Gone má pro mě naprosto skvělí soundtrack, kolikrát jsem si hru pustil a vychutnával si pouze hudbu v menu, než jsem začal hrát. Nathan Whitehead. Ten se například podílel na hudebním doprovodu pro hry jako Gears of War 3, Gears of War: Judgment, nebo takový BioShock 2. Ve hře jsem na PlayStationu strávil desítky hodin, a musím se přiznat, měl jsem obavy z toho, jak se bude Days Gone hrát na klávesnici s myší. Je pravdou, že jsem chvilku měl problém s ovládáním motorky. Přece jen na analogu se zatáčí lépe, ovšem na druhou stranu, mířilo a střílelo se mi o poznání lépe. Dařilo se mi dávat jeden headshot za druhým, díky tomu jsem ušetřil dost munice. Byl jsem opravdu mile překvapen, že k ovládání vlastně nemám žádnou větší výtku. Funguje zkrátka dobře.

Hra nepatří mezí tituly, jenž se zapíší tučným písmem do herní historie, ale přesto mě naprosto uchvátila, a má co nabídnout. Uznávám občas byly chvíle, kdy mě vedlejší mise zas až tak nebavily, jelikož se opakovaly. I přesto má tento titul svoje kouzlo – jeho příběh je plný zvratů, lásky, naděje i nenávisti. Snažím se najít chybu nebo něco, co by mi na hře skutečně zásadně vadilo, ale už zde není nic, co bych nezmínil. Mě osobně mrzí snad jen to, že to skončilo a pokračování se hned tak nedočkáme, jelikož Bend Studio se bude zabývat opět něčím zcela novým.

Days Gone má chytlaví příběh a dobrou hratelnost a to i na PC. Hordy Freakerů představují velice zajímavou výzvu. Pokud jste ochotni občas přimhouřit očíčko nad nedotaženými mechanikami a opakujícími se vedlejšáky, a baví vás masakrovat všemožné zombie potvory, tak asi nemáte nad čím váhat.

Datum vydání: 18. května 2021 – Potřebné místo na disku: 70GB

Hráno na HP Pavilion Gaming 17-cd0018nc