Godzilla Minus One – Recenze

Godzilla Minus One – Recenze

4 prosince, 2023 0 Od Jiří Hora

V pátek prvního prosince jsme se vydali shlédnout film, o němž jsem poslední týdny slyšel jako o nejlepším filmu tohoto roku. Kdo by to byl čekal, že tím filmem bude snímek Godzilla Minus One japonské produkce, která je vlastně remakem toho zcela původního z roku 1954. Od filmu jsem velká očekávání neměl, ale trailer mě přeci jen přesvědčoval o tom, že to bude stát za to. Ano, stálo a následující řádky vám snad dají povědomí o tom, proč tomu tak je. Godzilla Minus One je totiž více než jen filmem o obřím monstru devastujícím Tokio.

Jistě poslední věta úvodního odstavce by mohla být všeříkající, přeci jen tam je to obří monstrum, co ničí budovy účinněji než buldozer, jenž děsí všechny přítomné a nebere ohledy na nikoho – civilisty, ženy, děti. Nikdo není v bezpečí. Godzilla tu není zachráncem lidstva proti jiným monstrům jako se to tváří v americkém Monsterverse. Zde je Godzilla ztělesněním hrubé síly s mocí zničit svět. Je smrtí, je ničitelem světů. Proč to říkám?

Původní film s Godzillou vznikl jako metafora k 2. Světové válce a útokům na Hiroshimu a Nagasaki, kde byly shozeny dvě atomové bomby projektu Manhattan. Po válce ale Japonsko nemohlo točit nic, co by odkazovalo na válku a tak se to rozhodli tehdejší filmaři trochu obejít a použili pro analogii právě obří monstrum podobné dinosauru. Nyní už se filmaři ale nemuseli držet tak zkrátka a řekněme, že Godzilla Minus One je ještě surovějším zážitkem a zpracováním, jenž tehdy ale nemohlo být realizováno.

Japonské filmy jsou vždy dosti specifické a pro západní publikum to někdy nemusí být stravitelné. To v případě tohoto snímku úplně neplatí, byť je pravdou, že pojetí se diametrálně liší od pohledu společnosti Warner Bros a Legendary. Filmaři se vedle boje s monstrem soustředili také na osobní drama a pohled na dopady 2. Světové války a to zejména na běžné obyvatele tehdejšího Japonska.

Příběh tedy pojednává o pilotovi Kamikaze jménem Koichi Shikishima, který utíká před válkou a jenž se stane jedním z prvních svědků hrůz, jichž je Godzilla schopná. Byť to v zásadě ještě nic nebylo. Po návratu do Tokia zjišťuje, že jeho rodina je po smrti po bombardování a rozhodně není sám, kdo o někoho přišel. Do cesty se mu nečekaně přilétá Noriko Oishi s malou holčičkou Akiko, k níž si postupně vybuduje vztah, byť je stále pronásledován démonem z ostrova Oida a vojáky, jenž zde přišli o život. To ještě netuší, že démon se skutečně vrátí to ještě větší, děsivější a ničivější.

Děj filmu nechci do písmene popisovat. Ostatně je součástí celého zážitku, o nějž nechci nikoho připravit. Hlavním sdělením je, že film je plný emocí, je surový a poukazuje i fakt, že proti síle Godzilly je lidstvo prakticky bezmocné, abych byl zcela přesný, tak proti síle atomové bomby. Ostatně Godzilla zde sílu atomové bomby několikrát demonstruje a to skrze svůj paprsek, jehož zpracování je naprosto fenomenální a v kině jako vizuální zážitek odzbrojující. V tu chvíli mi Godzilla od američanů přišla jako takové pískle. Godzilla v lidech vzbuzuje čirou hrůzu, ale také sílu.

Jak asi tušíte, i zde přijde na plán na její zastavení. Ten se může zdát poměrně směšný, ale filmaři se skutečně snažili pracovat s fyzikálními zákony a možnostmi, jenž tehdy lidé mohli mít k tomu, aby podobné monstrum mohli zastavit. Trochu mi to připomínalo podpis Christophera Nolana, jehož filmy jsou v jistém smyslu unikáty. Takže musím před režisérem Takashim Yamazakim smeknout.

To ostatně platí i o celém hereckém ansámblu, jelikož herci film dokonale prodávají a to ve všech jeho rovinách. A to nemusím mluvit jen o ústřední dvojici zahrané Rjunosukem Kamikim a Minami Hamabe, ale třeba i Hidetakovi Joshiokovi, jenž zde hraje bývalého zbraňového specialistu a vědce Kenjiho Nodu. Nicméně ani další účinkující nijak nezaostávají, přičemž je řeč o hercích jako jsou Kuranosuke Sasaki, Munetaka Aoki, Yuki Yamada, či Sakura Ando. Opravdu jsem během celého filmu neměl pocit, že do toho někdo nedává vše.

Godzilla Minus One se zdá jako Magnum Opus japonské filmařiny a po Hondově originálu, či Kurosawových filmech, tak tomu opravdu bude. Na filmu se mi jen těžko hledají nějaké mínusy, byť jsou patrné hned jak na film hledíte. Problémem je samozřejmě CGI efekty, které nepůsobí tak jak by mohly. Ostatně pohyb Godzilly po městě občas působí jako ze zmíněného originálu a stejně tak efekty její regenerace, ale to nemusí být nutně špatně. V podstatě zde zůstává zmíněný duch originálu.

CGI má vlastně dvě mince. Na jedné straně jsou zde scény, které vám vyráží dech a je z nich cítit, že zde tekly peníze proto, aby to vypadalo co nejlépe. Svou práci to pak odvádí na jedničku. Na druhou stranu jinde je znát, že ty finance nebyly a je to skutečně škoda. Na druhou stranu vytvořit film jakým Godzilla Minus One je s rozpočtem podstatně menším než měly filmy Oppenheimer a Barbie skutečně něco nevídaného. Film stál 15 milionů amerických dolarů, což je ve srovnání s 100 miliony a 145 miliony u zmíněných filmů skutečně almužnou. Opět tedy mi nezbývá než smeknout klobouk.

No a co kdybychom produkci porovnali třeba s Godzillou z roku 2014 a jejími pokračováními? Godzilla (2014)  160 mil. USD, Godzilla: King of the Monsters 170 mil. USD a Godzilla vs Kong 155 mil. USD. No a chystaný snímek Godzilla x Kong: The New Empire by měl vyjít na 200 mil. USD. Jak vidíte, tak všechny zmíněné filmy stály také podstatně více. Japonsko jednoduše udělalo za málo peněz zatraceně hodně muziky, kterou musíte “slyšet”.

Godzilla Minus One ve mě vyvolala tolik emocí jako žádný jiný film v tomto roce. Ačkoliv ve filmu figuruje obří monstrum, tak jde o vynikající analogii k 2. Světové válce a shození jaderných zbraní na Hiroshimu a Nagasaki, kdy Godzilla symbolizuje právě sílu těchto zbraní hromadného ničení. Vedle toho tu máme ale také silné osobní drama a snahu o vyrovnání se s nočními můrami pramenících ve zmíněném konfliktu. Máme tu pohled na zdevastovaná města, na lidi postrádající střechu nad hlavou, na lidi, jenž ztratili své blízké. Pohled na bezmoc a strach. To vše je Godzilla Minus One. A to, že to má horší CGI? To vem čert. Tento film je povinnost nejen pro fanoušky tohoto monstra, ale naprosto pro všechny a to díky přesahu, jenž film má.

Datum premiéry: 1. prosince 2023
Distributor: Piece of Magic Entertainment

Změní: japonština/české titulky