MotoGP 23 – Recenze

MotoGP 23 – Recenze

12 června, 2023 0 Od Jiří Hora

Další rok, další MotoGP. Ani nevím, jestli už také po několikáté nezačínám z hlediska recenzí ročníkových her tím samým. Ale vlastně je to stejné jako s těmito hrami. Spousta věcí se v nich opakuje a i tak já si občas přijdu, že se začínám opakovat. A stejné je to i se sliby na ten nejlepší ročník, který tu kdy byl. Sliby, sliby a realita? Ta je trošku někde jinde. I když si myslím, že nejnovější MotoGP 23 je v několika směrech lepší hrou, než ta předešlá, i zde narazíme na recyklaci, což je něco, čemu se u podobných her nelze vyhnout.

Italští tvůrci z Milestone nám ročně dodávají několik motocyklových her a začínám si říkat, kolik se toho kde vyvíjí a kolik obsahuje se přebírá. Ostatně loni vydané SBK hodně čerpalo technologie právě z MotoGP 22 a v mnoha směrech šlo o podobné tituly. Letos se vedle aktuálně vydaného MotoGP 23 dočkáme také RiDE 5 a jsem přesvědčen o tom, že i stěžejní značka studia si sem tam nějaký ten aset půjčí a proč také ne. Dost ale bylo té omáčky o ničem, jdeme se mrknout na rovnou na “trať”.

MotoGP 23 obsahově v zásadě nepřináší nic nového a to říkám zcela upřímně. Máme tu klasickou sebranku herních režimů, v čele s singleplayerovou kariérou a hlavním Online GP režimem, kde se spolu utkají v online ligách ti nejlepší. No k těm já stále nepatřím a ani si na tak vysokou hru netroufám. Vedle zmíněné dvojice tu najdeme Rychlý závod, Grand Prix a Championship. K těm není vlastně co dodávat. Najdeme je prakticky v každé podobné hře a fungují všude naprosto shodně. Jak říkám, obsahově tu nehledejte žádnou zásadní změnu.

I když bych mile rád řekl, že režim Kariéry prošel nějakou zásadní evolucí nebo revolucí, tak k tomu nedochází. Je pravdou, že přibyly nějaké části, přibylo více tabulek, ale fungování je totožné s loňským ročníkem. Jen úvodní turnaj začátečníků mi přišel zbytečný. Naštěstí po něm dostanete nějakou tu nabídku ze všech tří hlavních kategorií – MotoGP, Moto2 a Moto3. A i když většinou raději začínám zlehka, tedy od Moto2. Letos jsem se vrhl rovnou do královské třídy MotoGP a zde mi dala hra silně najevo svou největší změnu – jízdní a fyzikální model, obecně hratelnost.

Nemám problém s tím, že se tvůrci chtějí více přiblížit realitě, fandím jim v tom a pro hardcore fanoušky je to určitě dobře. Ale nerad bych se dostal do fáze, kdy bude hra na gamepadu běžnému hráči nehratelná. Jistě zde se to dá komentovat celou řadou asistentů, ale nebudu lhát, když řeknu, že jich trochu ubylo a některé asisty se značně změnily, tedy svou funkčností. Vývojáři už nechávají řadu věcí v této sérii kontrolovat jejich kvantovou AI, která vedle soupeřů na trati, nyní řídí i některé asistenty. Funguje to v praxi? Určitě to své opodstatnění má. Hra reaguje podle toho, jak dokážete reagovat vy, ale někdy je statické řešení to nejlepší řešení, takže jsem docílil toho, že jsem asistenty vypl, což mě nutilo se s hrou pořádně poprat a přizpůsobit se tomu, že prostě už nic zadarmo nedostanu.

Hra mě tedy trestala za pozdní brždění, za brzdění v zatáčkách, za velkou dávku plynu. Najednou musíte začít používat i obě dostupné brzdy, jelikož funkce k jejich propojení skrze jedno tlačítko už zde není. Je to nutně špatně? Ne. Vlastně jsem si ve hře našel opět něco, co se musím učit, co mi dává důvod ji hrát a nepokračovat v předešlé hře. Je to nová výzva a navíc jde o něco, co dělá nové MotoGP více autentickým zážitkem, který je radost hrát. Najednou má vítězství v závodě větší váhu a to jen díky tomu, že zde byla nutnost se s vaším strojem sžít.

Naučit se řídit by ale samo o sobě nestačilo. Zde jsem rád, že jednotlivá nastavení AI funguje adekvátně tomu, co mají představovat. Střední obtížnost je skutečně tím středem, kdy něco vyhrajete a někde to raději vzdáte. To byly mé případy v závodech za deště, kde je hra ještě nekompromisnější a trestá každou chybu dvojnásob, ale ne tak, že by vám to dělala úmyslně. Motocykl jedoucí přes 300km/h se na mokrém povrchu prostě chová jinak a s tím je třeba počítat a upravit tak svou jízdu daným podmínkám.

Když už jsem nakousl všechny ty vychytávky z hlediska fyziky. Tak je vhodné zmínit to, že konečně mají převýšení svůj vliv a když přes nějaký horizont projedete skutečně rychle, pak vězte, že kola mohou ztratit kontakt s vozovkou. Stroje tedy nejsou připoutány k zemi jako by je k ní někdo tlačil. To jsou detaily, které mě potěšili a najednou je jasně vidět ten smysl nového ročníku. Obsahově toho skutečně mnoho nezměníte. Ano, sem tam nějaký Historický režim, sem tam nějaké výzvy, ale obecně to bude vždy stejné, když vynechám soupisky a nějakou tu změnu v kalendáři z hlediska tratí.

Prošlo ještě něco nějakou zásadní změnou? Asi v zásadě ne. Technicky je MotoGP 23 skvěle zvládnutým kouskem, který je opět o chlub detailnější, než předešlý díl. V zásadě jde ale hlavně o detaily a drobnosti, jimiž se od sebe liší. Obecně ale už nějaké dva roky můžeme mluvit o vizuálně pohledné hře, která by se mohla rovnat automobilové konkurenci, jelikož nebudeme si nic nalhávat. Po vizuální stránce z hlediska motocyklových her nemají Milestone konkurenci, ta přišla jednou a záhy odešla a to v podobě DriveClub Bikes od Evolution Games. To už je ale pěkných pár let nazpět. Jinak je skvělé, že 4K a 60fps jsou u Xbox Series X už standardem a není třeba si volit z několika režimů.

Vlastně vůbec nevím, jak letošní ročník zhodnotit. Je horší než ten předešlý? Není. Je lepší? Určitě. Přináší toho dost nového? A to je ta zásadní otázka. Pokud jde o obsah, tak velké rozdíly nenajdete. Jde-li o hratelnost, tak zde je skutečně zásadní rozdíl. Výsledné hodnocení jsem na startu psaní tohoto článku měl rozhodnuté a měl jsem chuť jej dát níže, než jej vidíte, ale musel jsem vše přehodnotit, jelikož toho v zásadě není tak málo, aby bylo možné říci, že jde jen o novou soupisku, která šla do prodeje, protože to bylo třeba.


ZÁVĚREM

MotoGP 23 se mi nehodnotilo snadno. Těch dílů jsem už nahrál tolik, že je těžké v nich stále vidět něco nového a letos jsem ten problém opravdu měl. Naštěstí mě hra po stránce hratelnosti přesvědčila k tomu, že si výsledné hodnocení zaslouží a nejde tedy jen o copy-paste záležitost s novými soupiskami a kalendářem. Jestli tedy toužíte po větší autenticitě, lepším jízdním modelu a těch drobných detailech, které dělají z tohoto ročníku zase o kousek lepší hru, pak je MotoGP 23 hrou pro vás.

8/10

Datum vydání: 8. června 2023 – Potřebné místo na disku: 23GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE