Nejočekávanější hry prvního čtvrtletí roku 2022
11 ledna, 2022 0 Od Jiří HoraRok 2022 stanul na svém začátku a my už v naší redakci pomalu ale jistě vyhlížíme první plody herních studií po celém světě. A když zpříma pohlédneme na to, co nás v letošním roce čeká a nemine. Jsme skutečně natěšeni. Jelikož ale pořádně nevíme, co nás čeká v druhé polovině letošního roku, či například v létě, rozhodl jsem se, že je třeba si ty nejočekávanější kousky letošního roku rozdělit a to do vícero článků, přičemž v tom prvním se zastavíme v dubnu, což už bychom mohli považovat za kvartál druhý, ale osobně vlastně budu začínat v únoru, takže jsem si řekl, proč ne.
Asi bych měl začít lednem, ale upřímně tu v hlavě nemám nic, u čeho bych se vysloveně mohl pozastavit a říci na tohle se těším. Ale abych to úplně neodflákl, tak zde mohu zmínit zejména nový kousek ze série Tom Clancy’s Rainbow Six, jenž nese podtitul Extraction. Tento titul měl původně vyjít už nějaký ten rok nazpět a to ještě pod názvem Quarantine. Tvůrci se následně rozhodli, že název kvůli možným etickým otázkám změní, jelikož slovo karanténa až moc souvisí s aktuální nemilou epidemií Covid-19. Osobně nevím, co od hry úplně čekat, ale našim redaktorským očím a hráčským prstíkům určitě neunikne. V lednu by ještě za zmínku stálo rpg Pokémon Legends: Arceus, či PC verze God of War, nebo PS5 kompilace Uncharted: Legacy of Thieves. Ale nezdržujme se a pojďme na to hlavní.
Asi prvním skutečně dlouhoočekávaným titulem je Dying Light 2 Stay Human od polského studia Techland, které stojí za herní sérií Dead Island, či prvním Dying Light, pochopitelně. Tvůrci zažívali poslední roky uvnitř studia nevlídné časy, které měly na vývoj neblahý vliv. Z tohoto důvodu došlo hned k několika odkladům. Vývojáři si také podřezali větev s tím, že vše, co ve hře uděláme, bude mít vliv na její další průběh. To může být mnohdy problematické na zpracování a provedení. Příběh, jenž jede po vzoru motýlých křídel není úplně lehké implementovat do velké open-world hry, která je navíc také dosti vertikálně členitá. Je to jiné, když podobný systém vkládá studio Supermassive Games do svých hororů, jejichž délka se pohybuje kolem 4-5 hodin, a když jej vložíte do hry, která nám dle vývojářů má zabrat více než 500 hodin, pokud ji chceme mít celou na 100%.
Za odklady hry ale mohla, či jistě měla, vliv ještě jedna událost z konce roku 2020, tedy vydání hry Cyberpunk 2077, který byl kritiky, ale i hráči, téměř ukřižován za svůj technický stav. Tohoto se chtěli tvůrci jistě vyhnout a nalijme si čistého vína, pro vývojáře bylo jistě velkou výzvou hru rozchodit na konzolích Xbox One a Playstation 4. Doufejme, že historie se nebude opakovat a my dostaneme do rukou vypiplaný produkt, jenž budeme s radostí hrát. Ostatně samotné prostředí, tématika a hratelnost nás dostali do kolen už během prvních prezentací, od nichž se měl ještě značně vylepšit soubojový systém a pohyby hlavního hrdiny, které mají být ještě plynulejší. Snad tedy Techland nezklame a dokáže nám opět, že je novodobým nekorunovaným králem zombie her.
18. únor 2022 má ve svých kalendářích jistě zapsán každý fanoušek a vlastník konzole Playstation 5. Na svět přijde očekávané pokračování hry Horizon: Zero Dawn. Guerrilla Games se několik let nazpět podařilo vymanit z okovů jedné série, kterou byl Killzone. První Horizon nás uhranul už první ukázkou a to svým zasazením a hlavně vizuální stránkou. Tématika post-apokalyptického světa plného obřích robotů připomínajících dinosaury navíc působila svěže. Horizon II: Forbidden West má následovat svého předchůdce, ale zároveň má být větší a komplexnější, což se nám vývojáři snaží dokázat v neustálém přívalu různých deníků a trailerů, což se jim skutečně daří.
Tvůrci navíc nejsou žádní troškaři, jelikož nám slibují skutečně jeden velký živoucí ekosystém, který bude reagovat na dění na scéně, což je velmi složité vytvořit. Věřím, ale že tvůrci mají na to, aby to celé dotáhli do konce. Uvidíme, jakým směrem se povede rozvinout hlavní příběhovou linku, jelikož všichni jistě víme, že první díl skončil značně otevřeně a otevřel skutečně zajímavé téma, které je možná dokonce aktuální, tedy v jistém slova smyslu. Mě osobně těší, že hra dorazí s českou lokalizací ve formě titulků, což se ostatně týká i druhého Dying Light. Horizon II: Forbidden West bude jistě jedním z adeptů na hru roku.
Dalším adeptem na hru roku je bezsporu také hra Elden Ring od legendárních tvůrců z From Software. Ať si to chceme přiznat či nikoliv, tak tvorba těchto vývojářů značně ovlivnila žánr role-play-game jako takový. Asi dnes již nenajdete hru, která by nevyužívala soubojového systému založeného na tom, který byl prvně použit jejich Souls sérii. Ta se navíc proslavila ještě svou náročností, která neodpouštěla, ale vždy přinesla silné zadostiučinění. Pokud jde ale o vyprávění příběhu, v tom tvůrci nebyly zrovna gamers friendly, tedy přátelští. Chtěli jste-li poznat svět nějaké jejich hry do hloubky, čekalo vás sáhodlouhé brouzdání v lore dané hry. Nicméně výsledek vždy stál za to.
Elden Ring má být v mnoha ohledech jiný. Jistě stále před sebou budeme mít nekompromisní hru, která neodpouští, ale zároveň tu budeme mít titul, který jasně a zřetelně vypráví svůj příběh a to i skrze klasické cut-scény. Také se ocitneme v plnohodnotném otevřeném světě, takže je jasné, že nejspíše byl upravován i systém ukládání herního postupu. Vše ale budeme vědět s jistotou už po 25. únoru, kdy hra vychází. Náš redaktor Kuba má ale už nyní jasno, že se dívá na nového krále letošního roku a dost možná i žánru, tak uvidíme, jestli má pravdu.
Začátek března bude patřit opět majitelům konzolí Playstation 5 a Playstation 4, a zejména pak fanouškům závodních her. Po celé jedné konzolové generaci nám dorazí regulérní nový díl z legendární závodní série Playstationu, Gran Turismo. Za Gran Turismo 7 nestojí jiné studio, než-li Polyphony Digital, jenž se rozhodlo, že sedmí díl bude speciální tím, že přinese to nejlepší ze všech dílů série a zkombinuje to v něco jedinečného. Ostatně celá hra má být věnována lásce k automobilům. Nebude to tedy jen o ježdění, ale o vší té vášni okolo. Celé to zní rozhodně hezky, ale vždy záleží na provedení.
Nové Gran Turismo 7 má nabídnout několik stovek do detailu propracovaných vozidel a nebudou chybět ani speciální koncepty Vision GT. Značnou evolucí má pak projít vizuální zpracování, které má zejména na PS5 vtáhnout do závodu a to i díky hardwarově akcelerovanému Ray-Tracingu. Novinka má také nabídnout širokou paletu různých modifikací a nastavení. Sony chce jít do svého souboje s novou Forzou Motorsport dobře připravené. A já osobně myslím, že připravené je. Škoda jen toho, že nevíme, jestli onen souboj letos skutečně proběhne. Ať už se tak stane, či nikoliv, tak v mém hledáčku jsou obě závodní hry.
Hned týden po vydání výše uvedeného závodního kousku má dorazit obří expanze pro velmi povedenou hru Assassin’s Creed: Valhalla. Ačkoliv bych to normálně nedělal a rozšíření do podobného výčtu nezahrnoval, tak je od oznámení Dawn of Ragnarok zcela jisté, že nepůjde jen o běžné rozšíření a to už jen vzhledem k délce, která se pro dohrání uvádí kolem 60 hodin. To je časový interval, za nějž by se nemuselo stydět žádné RPG tříáčkové produkce a to ve svém základu. Je tedy pravdou, že Ubisoft je si toho vědom a tak chce za tuto expanzi náležitě zaplatit.
Na rozdíl od samotného Assassin’s Creed Valhalla nás rozšíření Dawn of Ragnarok uvrhne do kůže samotného Všeotce Ódina, tedy skrze Eivorovu vizi. Odin se zde bude muset postavit samotnému Surturovi, jenž pod svým vedením sjednotil démony Musphelheimu a mrazivé obry z Jotunheimu. Tato velká expanze je mnohými připodobňována k poslednímu God of War, osobně si říkám, že to bude minimálně velkolepá průprava na to, než se v závěru dočkáme dalšího Ragnaroku, nyní už v podání právě série God of War.
Pro mě ale absolutně nejočekávanější hrou letošního roku je post-apokalyptický titul S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl od studia GSC Game World. Hra jíž se dočkáme na samotném konci měsíce dubna je ve vývoji několik posledních let, přičemž první koncepty vznikaly už po vydání posledního stand-alone přídavku k první hře s podtitulem Call of Pripyat. Studio se ale v jistou dobu ocitlo v existenční krizi, kterou se mu naštěstí pomohlo zažehnat. Nové temné dobrodružství v zakázané zóně toho neslibuje málo a krom toho se zdá, že půjde i o pořádnou vizuální podívanou.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl zamíří s českými titulky exkluzivně na konzole Xbox Series a kromě nich zavítá také na svou domovskou platformu, tedy PC. Aby tvůrci mohli svou vizi oživit právě na dané konzoli, bylo nutné přejít z interního enginu na Unreal Engine, který jim poskytl řadu nástrojů jak hru dotáhnout do konce, ale hlavně vizuálně zkrášlit a vylepšit. Nemalý podíl na tom má také samotný Microsoft, jenž otevřel své peněženky a do vývoje něco přispěl, zejména pak co do marketingu se týče. Tato hra je zároveň jedním z nejsilnějších lákadel konzole Xbox na letošní rok, i když uvidíme, co si pro nás Microsoft ještě přichystá.