Polda 7 – Recenze

Polda 7 – Recenze

15 dubna, 2022 0 Od Jiří Hora

Už dnes vychází sedmé dobrodružství toho nejlepšího soukromého detektiva světa Pankráce, který je opět postaven před případ na nějž jen tak někdo nestačí. Rád bych řekl, že příběhy zmíněného velikána mám nahrané a znám je nazpaměť, ale není tomu tak. Polda 7, jehož recenzi nyní čtete, je mou premiérou v rámci série, ale přiznávám, že nikdy jsem neměl větší chuť si zahrát starší díl z nějaké série, než právě nyní a to jednoduše proto, že takovou porci zábavy a humoru jsem snad nikde jinde nedostal.

Jistě jsem ostudou národa českého, jelikož jak si někdo vůbec dovoluje nehrát sérii Polda, ale jednoduše se ostudně přiznávám, že point-n-click, či interaktivní, adventury mi nikdy moc neříkaly a tak jsem se jim spíše vyhýbal. Prakticky jde také o mou premiéru v rámci zmíněného žánru. Řečeno stylem samotné hry, asi jsem právě přišel o pomyslné panictví. Ale víte co? Vůbec to nevadí, jelikož to prostě stálo za to a to vám mohu říct hned takto z kraje. Jistě k naprosté dokonalosti bude mít hra daleko. Ostatně stále sází spíše na osvědčené mechaniky, které se dnes již tolik nevidí, ale co dělá, dělá zatraceně dobře, takže níže uvedená známka nechť vás nijak neirituje a neovlivňuje. Modernizace by hře jistě také slušela a dalo by se na ní pracovat, otázkou je, jestli by o to vlastně skalní fanoušci měli zájem.

Nebudu chodit kolem horké kaše. Příběh je stavebním kamenem celé hry, tedy samotné vyprávění a dialogy, které jsou naprosto dokonalé a plné odkazů a narážek na všemožné filmy a seriály, z nichž si tvůrci v Zima Software dokáží velmi efektivně střílet. Nemalý podíl na tom mají i skvělé dabérské výkony v čele s Luďkem Sobotou, Ivanou Korolovou, ale i dalšími známými herci mezi nimiž nechybí třeba Petr Rychlý, Tomáš Mátonoha, či Bára Štěpánová. Já vám asi úplně nechci říkat, o čem hra je, jelikož to je něco, co se musí zažít a ne jinak.

Ale ve zkratce. Vše se točí kolem havárie mimozemské lodi a záhadné zprávy temného lorda Vedra. Už slyšíte tu první narážku? Vader, Vedro? Chápete? Ano? No jsme doma. Jelikož tu máme narážku na Donalda Trumpa, Paris Hilton, Čestmíra Mázla a tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho. No a pokud vám někdy přišli lidé od módy jako lidé z jiné planety, pak na tom asi něco bude. Ale dál bych asi nechtěl do děje nějak dále zabředávat. Každopádně to stojí za to a nejednou jsem se doslova válel smíchy. Je tedy pravdou, že zahraničnímu publiku hra asi tolik nedá, ale zde je cítit, že tvůrci cílili na našince a zde to prostě nejde jinak, než označit jako trefu do černého. Teoreticky bych mohl říci, že pro Čecha vlastně o dokonalou hru jít může, ale nechci se nijak takto omezovat. Jelikož to není můj styl a rozhodně ani smýšlení. Diverzita ve světě rozhodně není sprosté slovo.

Polda 7 stojí na vcelku ověřených principech a příliš se o inovace nesnaží, i když tu narazíme na celou řadu miniher, které vám postup hrou dokážou zábavnou formou zpříjemnit. Tvůrci navíc přesně věděli, kam je mají umístit, aby měli ten správný efekt. Rozhodně jde o příjemné zpestření toho klikání, prohledávání, kombinování předmětů a interagování s okolí a hlavně tedy s postavami. Vše má ale svou logickou podstatu, i když jako nováček jsem zvolil režim hry s nápovědou, jenž vám umožní si příběh více vychutnat. Každopádně druhé kolo bez nápovědy bylo i po jednom dohrání solidní výzvou, ale myslím, že právě tato volba bude pro skalní fanoušky tou jedinou správnou.

Minihry ale nejsou jediným zpříjemněným nového Poldy. Vedle ikonického Pankráce se nám totiž do rukou poprvé v rámci série dostala také druhá postava v podobě sličné asistentky v podání právě zmíněné Ivany Korolové. Asi bych mohl říci o koho jde, ale jen si to zjistěte. Tvůrci si každopádně dali tu práci a hratelnost se zde mírně liší ostatně ženská postava disponuje jistými zbraněmi, kterými žádný muž nedisponuje a ty zde můžeme náležitě využívat. To samo sebou přináší další humorné a komické momenty a celou řadu dalších narážek na různé filmy a seriály, ale třeba i popkultury jako takové.

Tvůrci uvádí, že hru je možné projít za nějakých 12 – 15 hodin v závislosti na zvolené obtížnosti, což by teoreticky i mohlo sedět. Osobně myslím, že já na první hraní skončil hru s nápovědou za nějakých deset a půl hodiny. Ale standart by skutečně mohl být kolem těch 13 hodin. Což je příjemná herní doba, hlavně když vezmu v potaz, že jsem se vlastně ani sekundu nenudil. Když už nebyla zaměstnána moje bránice, tak byl zaměstnán mozek a jeho část logického uvažování. No ideál, co říkáte?

Chtěl bych se pozastavit nad vizuální stránkou. Tvůrci opět vsadili na dvourozměrný svět, který je ručně malovaný a v některých ohledech karikaturně stylizovaný. To vše má samozřejmě své opodstatnění a dá se říci, že je to jistou částí osobnosti samotné hry. Já jsem si vizuál náramně užíval, jelikož jde ruku v ruce se skvělým ozvučením a vynikajícím dabingem. Na danou volbu grafické stylizace mě pak potěšili samotné animace, jenž vám opět mnohdy vykouzlí úsměv na tváři.

No po technické stránce. Optimalizace je asi na státní vyznamenání, což je samozřejmě nadsázka. Podobně graficky stylizovaná hra snad ani nemůže apelovat na vysoké systémové nároky a zde tomu tak skutečně je. Vlastně jsou dané nároky natolik nízké, že kdyby měla kalkulačka obrazovku, tak si ji snad zahrajete i na ní. Ostatně níže se můžete podívat na minimální požadavky na systém. Ostatně kdy jste naposledy slyšeli slovo Pentium IV? Nebo vůbec slovo Pentium. Nebo 64MB grafická karta. To jsou tak archaické výrazy, že v moderním herním světě už pro ně neexistuje pomalu místo ani ve slovníku. Nicméně zde jsou a zde zůstanou. Nikdo na světě by tedy neměl mít strach, že by si hru nemohl zahrát.

Lituji toho, že jsem neměl možnost hrát předchozí díly série Polda, jelikož Polda 7 mě utvrdil v tom, že jsem přišel o pořádnou porci zábavy a vtipných momentů. Nemohu říci, jestli je poslední případ Pankráce tím nejlepším, ale rozhodně mohu říci, že jsem se u něj náležitě bavil. Tvůrci ví jak správně a humorně odkazovat na různé filmové série, či seriály, a jak s tím vším pracovat a v kombinaci s osobitým dabingem a vizuální stylizací jde o něco, co vás prostě chytne a nepustí. Série by si možná zasloužila větší modernizaci a to je vlastně důvodem známky níže, ale fanoušci série, nechť si níže klidně představí plný počet bodů.

8/10

Datum vydání: 15. dubna 2022 – Potřebné místo na disku: 1GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment