RiDE 5 – Recenze

RiDE 5 – Recenze

3 října, 2023 0 Od Jan Volejník

Kvalitních motocyklových her je na herní scéně jako šafránu. Naštěstí talentovaní mistři italského vývojářského studia Milestone nám přinášejí již pátý díl videoherní série RiDE. Podobně jako u známých her Forza či Gran Turismo, i RiDE patří mezi špičkové závodní tituly. A není těžké pochopit proč, každý nový díl je totiž lepší a lepší. Celá série RiDE se vyznačuje svým důrazem na realistický jízdní model, rozsáhlý výběr tratí a bohatý sortiment licencovaných motorek. Každý z těchto prvků dává hráči možnost okusit relativně autentický zážitek z jízdy na pořádné mašině. Hlavně vybrat si můžeme ze široké palety nádherných strojů, i těch skutečných ikony jednostopého světa.

V rámci motocyklových závodů je jedním z nejdůležitějších prvků jízdní model, a zde se skutečně projevuje největší rozdíl oproti předchozím dílům série i ve srovnání s konkurencí. Stojí za zmínku, že jsem většinu času strávil s realistickým nastavením jízdního modelu, které je neúprosné, ale také ohromující. I přesto, že jsou určité rozdíly oproti reálnému světu, nabízí hra RiDE 5 jeden z nejnáročnějších jízdních modelů, které jsem měl tu možnost vyzkoušet. Zpočátku bude každá zatáčka představovat výzvu, neboť najít správný nájezdový bod a optimální rychlost pro vjezd do zatáčky bude skutečným oříškem. Toto platí obzvláště pro hráče, kteří si zvolí vypnutí všech asistentů a chtějí tak ten nejlepší zážitek z jízdy.

Bohužel, to platí až do okamžiku, kdy se pustíte do úprav parametrů svého motocyklu. Úpravy podvozku, řazení, pozice zadního kola a další aspekty mají výrazný vliv na celkové vlastnosti vaší mašiny. Je fascinující, jak i při použití identických motorek s vašimi soupeři zaznamenáte rozdíly v rychlosti na rovinkách a výjezdech ze zatáček. Pak se budete ptát sami sebe, proč tomu tak je. Toto je důsledek toho, že motocykly se mohou lišit pouze ve svém nastavení a to ovlivní klíčové aspekty. Nastavení odpružení, úhlu vidlice, pozice zadního kola a dalších parametrů může být časově náročné a vyžadovat metodu pokusu a omylu.

Osobně jsem strávil nemalé množství času tím, že jsem ladil jízdních vlastností, což mě baví a považuji to za součást závodu. Nicméně mnozí hráči nejsou tak trpěliví nebo zkušení a chtějí zkrátka a jednoduše skočit do závodu, jezdit a vyhrávat. Bohužel, bez důkladných úprav nemají často šanci konkurovat. Je důležité si uvědomit, že úprava motocyklu může být náročným a zdánlivě komplikovaným procesem, ale také přináší hlubší rozměr do hry. Je to jakési balancování mezi optimalizací výkonu a osobním stylem jízdy. Pokud však hledáte rychlou a jednoduchou zábavu, můžete mít s tímto aspektem hry někdy potíže. V takový moment bych jen doporučil, snížit si obtížnost hry.

Nastavení motocyklu má v sobě pro mě jedno velké mínus, a to spočívá v tom, že u většiny motorek, a to po většinu času, vám stačí jen copy&paste mechanika, tedy vyladit jeden stroj a toto nastavení aplikovat na ostatní. Z mého pohledu je to škoda, protože v reálném světě je každá motorka úplně odlišná a jedinečná, a nelze tak použít jedno univerzální nastavení na všechny stejně. Rozumím, že jde stále o hru, ale tato skutečnost trochu snižuje autentičnost zážitku. Nemohu však nepochválit, jak příjemně se liší ovládání mezi naháči a supersporty. Je vidět, že vývojáři věnovali zvláštní pozornost tomu, jak odlišit tyto dva druhy motorek. Tato variabilita v ovládání přináší hlubší hratelnosti a pomáhá hráčům pocítit rozdíly mezi různými typy motorek. To je určitě kladným krokem směrem k autenticitě a komplexnosti zážitku z jízdy.

Ten to skvělý jízdní model by nebyl ničím, kdybych ve hře nenašel dobře zpracované tratě. Naštěstí v tomto ohledu vývojáři z Milestone odvedli dobrou práci a nabídli nám pouze to nejlepší. V hře najdeme kolem 40 reálných okruhů, což je rozhodně solidní kilometráž silnic. K tomu si ještě přidejme dynamické počasí a denní dobu, různé varianty zmíněných okruhů a věřte mi, že tratě vás budou neustále překvapovat a bavit.

Kromě zdokonaleného jízdního modelu, autoři přináší další novinku a to systém rivality do režimu Kariéry. Během závodění tak budete postupovat na globálním žebříčku, kdy sbíráte body a během své cesty za absolutním vítězstvím se setkáte s různými stereotypy rivalů z různých zemí. Každý z nich má svůj vlastní příběh a jedinečné chování na trati. Hra se tak snaží vnést do závodů určitý novátorský prvek, i když samotné závody nemají příběhový kontext. Navíc když se podíváte na děsivý vzhled závodníků, mohli by vám připomínat postavy z nepovedeného hororu, díky tomu si uvědomíte jedno. V samotném výsledku tento systém nepřináší do hry nic. Můžeme říct, že je až vlastně zbytečný a nestalo by se nic kdyby tam vlastně ani nebyl, jelikož unikátní jízdní styly jde přenést i na náhodně AI jezdce.

Kariéra je sama o sobě rozdělena na několik různých kategorií, přičemž každá obsahuje několik eventů a doplňujících závodů. Ty je potřeba všechny dokončit abychom se mohli posunout dál a dál. Motivací k tomuto činění je hned několik. Nejen že za každý vyhraný závod dostanete měnu na vylepšování a kupování mašin, ale také získáváte zkušeností body a pokud vyhraje naprosto všechny disciplíny v dané třídě, budete odměněn novým motocyklem. Díky tomu není potřeba utrácet peníze za nové mašiny, ale můžete je investovat do vylepšení stávajícího motorového parku. Musím však podotknout, že pro postup není nezbytně nutné vyhrát všechny závody, ale stačí nasbírat určitý počet bodů. Což dává mnoha hráčům jistou volnost, mohou se tak v klidu posouvat dál a dál, aniž by se zasekli na nějakém konkrétním eventu. Jednotlivé eventy se pak dělí ještě do dvou skupin a to Single Race, což jsou jednotlivé závody, a Championship, kde sbíráte body během několika závodů, a vaše konečné umístění v šampionátu závisí na počtu bodů, které jste získali.

RiDE 5 také obsahuje klasický multiplayer, kdy si můžete poměřit síly s hráči z celého a světa. O všem reální hráči se kolikrát chovali hůř než UI. Když je řeč o umělé inteligenci, tak hra nabízí v dnešní době již poměrně vzácný Split Screen. Takže pokud máte kamaráda, kterého chcete rozsekat u vás na gauči, zde máte tu možnost. Jinak Multiplayer v zásadě nepřináší nic nového.

K vizuálnímu a technickému zpracování motorek, mohu říct jen jedno, nádhera! Mašiny jsou všechny vyladěni do posledního detailu a jsou jedním slovem nádherné. Mohli byste na nich oči nechat. Například se mi velice líbilo, že u supersportů od BMW byl na display krásně vidět úhel ve kterém je motorka nakloněna. Díky tomu se mi, ne jednou, povedlo vyletět z trati. Co se týče samotného jezdce, to taková hitparáda není. I přesto, že je zde licencované oblečení, nevypadá moc dobře. Přijde mi že si zde vývojáři řekli, že na to nikdo stejně moc nekouká, a tak to neudělali textury tak kvalitní.

Okruhy jako takové nevypadají po vizuální stránce moc špatně, ale zas to není nic co by vás vystřelilo z trenek. Zkrátka a řečeno, neurazí, ale ani vysloveně nenadchne. Některé okruhy jsou zpracovány opravdu hezky, a i okolí působí malebně, ale takových je jako šafránu. Jenže buďme upřímní, kdo z nás se během závodů kochá krajinou? Většinu času letíte jak motorová myš, vše se kolem vás je pak spíše rozmazaná šmouha, tak proč věnovat zbytečné úsilí tam, kde to nic moc nepřinese, či lépe řečeno si toho nikdo moc nevšímá. Ale nebuďme alibističtí, vždycky to okolí má vliv na celkový vjem. Osobně ale vůči konkurenci nemám na co stěžovat, myslím si že takový RIMS Racing na tom byl mnohem hůř.

Během hraní RiDE 5 jsem se bavil každou minutu (ty minuty daly k aktuálnímu datu cca 100 hodin), co jsem měl možnost tuto hru hrát. Jelikož jsem hrál na konzoli PlayStation 5, tak mě velice potěšil odpor triggerů, díky tomu jsem si mohl krásně dávkovat jak plyn, tak i přední brzdu. To mi pomohlo k celkově lepší jízdě i prožitku. Přemýšlím, co bych hře vlastně vytknul, ale zcela upřímně mě toho moc nenapadá, ostatně vše vychází z odstavců výše. Co mě tedy vytočilo do nepříčetná, byl fakt, že můj jezdec měl neustále nohy na lachtana a nemohl jsem to nikde změnit. Ovšem to je naprostá hloupost.

Studio Milestone se překonalo a naservírovalo nám, naprosto skvělou hru která překonává předchůdce a v mnoha ohledech je lepší než konkurence. Velice mě potěšil jeden drobný detail a to ten, že každý stroj se na silnici chová úplně jinak. Mohli bychom tak říct, že vývojáři nezapomněli do hry přidat duši každému motocyklu. Jste-li milovníky motocyklů, tak RiDE 5 byste rozhodně neměli minout.

8/10

Datum vydání: 21. srpna – Potřebné místo na disku: 50GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE