Forza Motorsport – Recenze

Forza Motorsport – Recenze

4 října, 2023 0 Od Jiří Hora

Série Forza Motorsport patřila v žánru závodní her, či simulací, k věhlasným značkám, leč na aktuální počin jsme si museli počkat solidní dávku let. Od vydání dosavadního posledního dílu, kterým byla Forza Motorsport 7 uplynulo již šest let a to je opravdu dlouhá doba. Tuto pauzu naštěstí pokryli kolegové z Playground Games s jejich spin-off sérií Forza Horizon. Leč, Forza Motorsport je zpět a je v solidní kondici, byť musím přiznat, že by to ještě nějakou tu péči zasloužilo, ale pohodlně se usaďte a hurá na start.

Nejnovější počin série je zároveň jejím rebootem a ačkoliv vám vše bude poměrně rychle povědomé, ve svém jádru je nová Forza Motorsport zásadně jiná a myslím, že v tom nejpodstatnějším a to je hratelnost samotná. Schválně to nyní zobecňuji, jelikož v odstavcích níže, si vše projdeme daleko podrobněji. Začneme ale pěkně zostra a to negativy. Ano, je to k nevíře, ale nový kousek/reboot série není dokonalý a řekl bych, že tvůrci mají ještě na čem pracovat. Tak trochu z toho mám pocit, že hra měla zůstat v útrobách studia ještě pár měsíců. 

Celé to jde za technickým stavem, respektive za vizuálem. Jelikož řada věcí je v šest let starém díle detailnějších, což docela zamrzí. Jde třeba o efekt deště, který v minulosti vypadal lépe. Byť je pravdou, že nyní déšť sází na trochu jiné parametry, než je vizuál. Obecně by se dalo říci, že hra nyní více tíhne k simulaci a to je možná i důvodem toho, proč jsou některé věci nastavené tak jak jsou. S deštěm ale zásadní problém nemám. Problém je s občas s texturami ve velmi nízkém rozlišení. To platí zejména o vozovku, či bannery za stupni vítězů. A to skutečně nepůsobí dobře. Zvláště když jde o vlajkovou loď konzole Xbox z hlediska závodních titulů.

Nejhorší na tom je, že to neplatí vždy a to mě osobně vede k myšlence, že hra zkrátka vyšla brzy. Také na konzoli Xbox Series X nenajdete jeden vyšperkovaný režim zobrazení. Místo toho tu máme rovnou tři. Kdy smysl dává ten střední, tedy výkon s Ray-Tracingem. Pokud nechcete ale ztratit naprosto nic z vizuálu, tak je dobře hratelný i režim Kvality s Ray-Tracingem, v něm se ale musíte spokojit s 30 snímky za sekundu. Na druhou stranu jsou superstabilní. Takže je to na vašich preferencích. Režim čistého výkonu nedoporučuji, jelikož jednoduše nevypadá dobře, jelikož v něm chybí celá řada detailů, což nedává smysl, když jde o jediný režim, kde chybí Ray-tracing. Tak nějak tu postrádám režim kvality bez RT, kde by mohly tvůrci vypálit daleko více detailů.

Uff. A máme to za sebou. Možná to vypadá velmi negativně, ale ve finále to nepůsobí tak zle, jak to může z odstavců výše vyznít. Stále jde o velmi dobře vypadající hru, s detailními modely vozidel, detailním okolím tratí a hlavně skvělým zvukovým projevem, do které se vám necpe nesmyslná hudba. Bez ní zjišťujete, jak má závod úplně jinou atmosférou. Kdy slyšíte veškeré projevy nejen vašeho vozidla, ale i těch kolem se míhajících. Opět to probouzí pocity, že se díváme na simulátor a nikoliv jen semi-simulátor. 

Jak jsem zmínil v úvodu. Jízdní projev vám na první dobrou může připomínat předchozí díly, ale zdání v tomto případě klame. Největší změny ale nepocítíte s gamepadem v ruce. To jsem si také říkal. Ano, zlepšení tu je, ale čekal jsem možná více. Jakmile ale připojíte volant, vše se diametrálně mění. Nejen, že vizuální projev kokpitu je jiný. To je ostatně jen detail, ale najednou zjišťujete, že jízdní vlastnosti jednotlivých vozidel se skutečně liší a že ne každé auto sedne vašemu stylu jízdy. Zde pochopitelně musí příjít ke slovu vypnuté asistenty a manuální řazení. Ostatně jen to a trocha skillu se projeví na vašich časech na kolo. Zejména v multiplayeru to může znamenat rozdíl třeba i několika pozic.

Tvůrci letos navíc přišli se zásadními novinkami ovlivňujících hratelnost. V minulosti už tvůrci přišli se simulací pneumatik, ale to nyní posouvají na úplně jinou úroveň. Nejen, že kousku pneu se začnou válet v průběhu závodu na trati, ale jejich stav zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti, stejně jako déšť. Dost zásadní je také strategie v závodě. Volba typu pneumatiky. Na tom jsem v multiplayeru ostatně dvakrát ztratil pozici/pozice, jelikož jsem gumy sjel moc rychle. Tady musím pochválit také vliv vašeho jízdního stylu na životnost pneu, když jezdíte více pod plným plynem a prudčeji brzdíte, pneu odchází daleko rychleji, než když brzdíte plynuleji a jdete do plného plynu plynuleji. I na tom se dá postav strategie.

Když mluvím o A, musím zmínit také B. Vedle pneu sehraje roli i natankované palivo. Každý litr navíc představuje váhu navíc a ta zpomaluje vůz. Méně paliva se hodí v kratších závodech, ale je není od věci si nenechávat vše na hranu. Může se pak stát, že palivo dojde před cílem. Jak si tušíte, všechny tyto prvky se projeví zejména v delších/vytrvalostních závodech, kdy je objem paliva a správně zvolené pneu klíčovým prvkem strategie. Můžete být rychlejší než ostatní, ale natankujete málo a najednou z toho nevyjde jedna zastávka v boxe, ale dvě. A tak bych mohl pokračovat.

Než přejdu k herním režimům, musím tvůrce pochválit za to, že naslouchali fanouškům a konečně nejsou zastávky v boxech jen o nějakém časovém baru běžícím přes obrazovku. Tvůrci pit-stopy krásně rozanimovali a jejich délka je závislá třeba i na tom, kolik paliva potřebujete během zastávky natankovat. Další chvála směřuje k tréninkům, které jsou k dispozici před každým jednotlivým závodem. Je jen škoda, že kvalifikace je výsadou pouze multiplayeru. V singlu vám hra ale náhodně nehází pořadí na startu. To si můžete zvolit sami s tím, že čím blíže k pole position budete, tím méně XP a kreditů za závod získáte jako bonus. To se mi jeví jako fér mechanika, byť kvalifikace by byla kvalifikace. No snad příště.

Opomenu všechny ty klasické režim, kde si zvolíte jen trať a auto. Ostatně ty fungují stejně asi v každé jiné závodní hře a nikdy nepřinesou nic nového, není to ostatně ani třeba. Jde hlavně o skvělou šanci jak si ozkoušet jednotlivá vozidla, kterých tu rozhodně není málo. Nová Forza Motorsport jich nabídne 500, plus nějaké ty specialitky k Prémiové edici, jenž ale z té pětistovky vychází. Probereme si ale režim Kariéry a obecně Multiplayer, který prošel asi tou největší změnou a je pro sérii velkým game changerem společně s nově nastaveným jízdním modelem a fyzikou.

Začněme ale singleplayerovou Kariérou. Ta se skládá ze tří částí. Úvodu, který je vlastně tutoriálem pro hru a pak Pohárem konstruktérů a Hlavní částí. Slovo hlavní trochu zkresluje, jelikož se v ní nachází pětice různých šampionátů, které se ale v zásadě nijak neliší od toho, co nabízí Pohár konstruktérů, který já obecně považuji za hlavní část celé kariéry. Ale věřím, že záložka hlavní najde uplatnění v budoucnu, kde mohou kupit šampionáty z potenciálních updatů a také velkých rozšíření. Sám Pohár konstruktérů se skládá z pěti hlavních částí, které seskupují jednotlivé šampionáty, kde jak už to bývá začínáte od běžných vozidel, přes supersporty a hypersporty až k závodním speciálům a protoypům určeným k LeMans. Každý šampionát má své intro, kdy jsme skrze něj uvedeni do tématiky a třeba i jednotlivé kategorie vozidel. To se mi velice líbilo a jde o příjemné zpestření. Obecně vzato, ale Kariéra zásadně nevybočuje z toho, co tu bylo v minulosti. To se děje až skrze samotný průběh závodů, který je okořeněn již o zmíněný trénink a možnost volby startovní pozice, vyjma prvních tří míst. Ty zvolit nelze.

Nakonec bych se rád pozastavil u umělé inteligence, která opět vychází ze systému Drivatar. Nyní ale doznala razantních zlepšení a byť se AI mění v závislosti na vašich nastaveních je znát, že funguje lehce jinak. Obecně bych řekl, že už to není o tom bezmyšlenkovitém držení stopy, byť sem tam nějaké auto takto reaguje, je ale třeba si říci, že systém Drivatar vychází z jízdy každého z nás. AI ale může dělat chyby. Bude bojovat vzájemně mezi sebou a hlavně bude představovat výzvu i na ve svých středních úrovních. Osobně si myslím, že tentokrát se povedlo tvůrcům ji nadefinovat naprosto vyváženě. Byť to se bude měnit s tím, jak se systém bude od hráčů učit. Tady ale vřele vítám k přechodu k multiplayeru, kde přesně víte, tedy nevíte, na čem jste.

Multiplayer by se dal rozdělit na několik částí. Online multiplayer, privátní hru více hráčů, což je v zásadě jen MP ekvivalent klasického Rychlého závodu, a rivality, kde si na každé dostupné trati a jejích variantách můžete poměřit časy s vašimi přáteli, či obecně hráči z celého světa. Zde tedy sehraje zásadní roli nejen váš skill, ale také zvolené vozidlo. Jen pro úplnost. Forza Motorsport nabízí na svém startu 20 unikátních okruhů, které doplňují jejich jednotlivé variace. To se nemusí zdát mnoho, ale není to v zásadě vůbec málo. Ostatně další tratě budou vycházet v rámci různých updatů a také skrze Premium Pass.

Nyní už k online závodům. Jelikož jsem hru získal se značným předstihem, byly pro redakce specifikovány online sessions, aby došlo k tomu, že se nás pro multiplayer sejde dostatek. Docela mě překvapilo, že v multiplayeru i mimo stanovené časy bylo poměrně živo, což mluvilo asi samo za sebe. Multiplayer je klíčovým prvkem a osobně věřím, že i já sám v něm tentokrát strávím mnoho času. Než se ale kdokoliv bude moci připojit k jednotlivým relacím, je třeba si projít tou kvalifikační, kde je třeba zvládnout tři závody. 

Jakmile to máte za sebou. Můžete se pustit do hlavní části. Kdy každý závod má stanovené časové okno, které definuje prostor pro registraci do závodu, ale také čas k tréninku na kvalifikaci. Kvalifikace ale není separovanou částí, tedy v rámci tréninkového času si sami musíte určit čas ke kvalifikačním kolům. Jakmile vyprší čas, už je před vámi jen samotný závod. Vrcholnou disciplínou online multiplayeru jsou Ranked závody, ale k těm jsem se už nedostal. Ostatně mohu říct, že k vzhledem k předběžnému přístupu k předběžnému přístupu asi nikdo. Obecně mi ale multiplayer vykouzlil úsměv na tváři, jelikož konečně má vše, co jsem si od něj představoval. Kdy pevně věřím, že Ranked část nabídne i různé turnaje a šampionáty. 

Jízda jako taková má skvělou atmosféru, kdy budete prožívat boj doslova o každou jednu pozici. Přichází ke slovu další novinka nového dílu Forza Motorsport, kterou jsou penalizace. Ty hra vyhodnocuje od případu k případu, ale obecně získaná pozice kolizí je trestána časovou penalizací. Výjezd z tratě taktéž. Zde ale hra vyhodnocuje to, zda jste si tímto činěním přilepšili, či nikoliv. Já pravidla penalizací vítám a o to více v multiplayeru, kde v minulosti spousta hráčů prostě hlava nehlava vrážela do ostatních. V případě jízdy s jinými redaktory bylo vše eliminováno na minimum, ostatně neovlivníte, že někdo v pokročilé fázi závodu zvolil špatné pneu a nedobrzdil. To může nastat klidně i v reálu. Nelze ale říci, že by závody nebyly kontaktní. Občas to musí být tělo na tělo. A zažil jsem souboj, kdy jsme se soupeřem minuli cíl o centimetry. Tento závod si ale budu pamatovat dlouho, jelikož ten souboj stál za všechny nervy.

Závěrem se podíváme na vylepšování jednotlivých vozidel. To už není nijak vázáno na kredity, ty vlastně slouží jen k samotnému nákupu vozidel. Vylepšení se aplikují skrze speciální body, který je ale malé množství, minimálně v počátku. Je třeba si tedy bedlivě před každým dalším závodem rozmyslet, kam je investovat. Aby toho nebylo málo, tak body jsou vždy vázané na konkrétní vůz, takže co nový vůz to nová cesta k zisku vylepšení. Ostatně úroveň zkušeností s jednotlivým vozidlem dále odemyká díly, které lze aplikovat. Může se to jevit jako zbytečná a zdržující mechanika, ale já v ní vidím přínos v tom, že nebudeme měnit auta jako své ponožky, ale budeme se více sžívat s jednotlivými kousky. 

Vše je pak nutné završit nastavením vozidla. To je zcela novou kapitolou a také dosti ovlivňuje jeho jízdní projev. V minulosti zde bylo velmi málo nastavení, nyní si lze přizpůsobit vše od tlaku v pneu, přes délku převodu, po nastavení odpružení, či náprav. Také si zde můžete zvolit typ pneu a třeba i množství paliva na startu. Pochopitelně tovární díly většinou znamenají nulové možnosti přizpůsobení, takže vylepšení jde ruku v ruce s nastavením a to mě osobně hrozně bavilo. Zejména je znát, že nastavení skutečně může ovlivnit to, jak se vám s vozidlem bude reálně jezdit. Což nemusí být vždy kladné. Ale i chybami se člověk učí.


ZÁVĚREM

Nová Forza Motorsport sice nepřichází ve stoprocentní kondici, ale vynahrazuje to obsahem a hratelností, která je daleko za předchozími díly. Největší změnou prošel jízdní model a fyzika, jež skvěle doplňuje nový systém pravidel a spotřeby paliva s opotřebením pneu, které mají další vliv na průběh závodu. Osobně mi ale tentokrát nejvíce přirostl k srdci multiplayer diametrálně se lišící od toho, co jsme dostali v minulosti a dozajista k sobě přiláká i další hráče. Obecně se nový díl přesouvá více k simulaci a velmi mu to sluší. Tuto vlastnost hry ale oceníte zejména po připojení volantu s pedály.

9/10

Datum vydání: 10. října 2023 – Potřebné místo na disku: 133,3GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK – Česká lokalizace: ANO – titulky