Spider-man: No Way Home – Recenze

Spider-man: No Way Home – Recenze

7 ledna, 2022 1 Od Jiří Hora

Už v polovině prosince si to do našich i světových kin nakráčel třetí sólový Spider-man, kterého nám už pár let ztělesňuje herec Tom Holland. Tento film vzbuzoval mnohá očekávání, bylo kolem něj velmi rušno a my všichni víme, že zcela oprávněně, což dokazují i miliardové tržby z kin a to prosím během stále probíhající pandemie. Spider-man: No Way Home je jednoduše něčím, co je třeba vidět a doufám, že vám následující řádky řeknou proč. Jen musím upozornit, že bez spoilerů to tentokrát nejde, ale věřím, že vzhledem k tomu, že jsem s tímto článkem dal načas, už snad mezi vám nebude nikdo, kdo by film neviděl a pokud ano, tak si na film určitě skočte a recku si možná přečtěte až posléze. Opět tedy POZOR! SPOILERY!

Na film Spider-man: No Way Home, u nás známý jako Spider-Man: Bez Domova, jsem šel pln očekávání a také důvěry v to, že mě nezklame. Nezklamal, což už asi každý z vás musel postřehnout z úvodního odstavce. Vlastně mám pocit, že ve mne film zanechal silnější stopu, než třeba Avengers: Endgame a to už je co říci. Dáno je to samozřejmě celým konceptem, který vám hraje na city a nostalgickou strunu. Film ve mně skutečně vyvolával mnoho emocí a to ať už radostných, tak i lítostných, možná i slzy ronící, které se mi pod mou silnou skořápkou podařilo skrýt.

Aktuální kousek v rámci společné práce Sony Pictures a Marvel Studios měl poměrně úctyhodnou stopáž, je ale pravdou, že film velmi příjemně plynul a měl velmi dobře nastavené tempo a to i mimo akci dokázal zaujmout a nenudil, což abych se přiznal se mi u posledních Avengers párkrát dělo. Abych to zkrátil film za mě neměl hluchá místa, byť bych osobně vlastně ocenil, kdyby byl krapet delší. V samotném závěru se toho děje poměrně hodně a to v rychlém sledu. Vlastně jsem si vzpomněl na druhého Venoma, kdy byl závěr také možná trochu uspěchaný, i když tam jsem tento pocit měl silnější. Jde ale jen skutečně o drobnost. Finále jinak shledávám fenomenálním.

Snímek je jedna velká nostalgie. Už před premiérou nebylo žádným tajemstvím, že se ve filmu objeví ikoničtí záporáci z původní trilogie Spider-Man a ze série Amazing Spider-Man. Po shlédnutí filmu jsem se jen utvrdil v tom, že Alfred Molina je Dr. Octopus zcela právem. Jeho výkon je vynikající a má ve filmu dle mého skvělé místo, v němž je skvěle vyobrazen kontrast mezi osobností samotného Dr. Octavia a osobností jeho mechanických paží. Ještě silnější emoce ve mně vyvolával návrat Green Goblina v podání Williama DeFoea. Ten se své role zhostil na výbornou už v prvním Raimiho filmu, ale zde jsem se utvrdil v tom, že nikdo jiný už Green Goblina nezahraje lépe. Míra šílenství, jenž se zrodí v jeho mysli a je ohromující a děsivá. Ostatně díky němu se dočkáme asi nejemotivnější scény zcelého filmu cílené na Petera Parkera v podání Toma Hollanda. Zároveň jde o velmi silný moment hrající efektivně na nostalgickou notu a odkazující na všechny série o Spider-Manech.

Ještě u záporných charakterů zůstaneme. I když slovo záporné není úplně přesné. Film nám všechny tyto charaktery vykresluje vlastně jako oběti, jenž se mohou dočkat vykoupení a druhé šance. Nyní už se pochopitelně nevyhnu onomu nevyhnutelnému a snažlivě utajovanému momentu. Ano, Andrew Garfield a Tobey Maguire jsou zpět ve svých pavoučích rolích a toto shledání bylo epické, fenomenální a silně emotivní. Andrewovu sérii mám osobně rád, byť je považována za tu slabší a jeho podání Spider-mana mám asi nejraději a byl jsem skutečně šťastný, že jsem jej opět v této roli mohl vidět. Tedy to zkrátím, ano, dejte tomuto chlápkovi film Amazing Spider-man 3. Jinak film si hodně hraje z různými odkazy a popkulturními prvky a hlavně skvěle spojuje všechny filmy v jeden.

Největši strach jsem měl vlastně z toho, jak nám tvůrci vše vzájemně propojí a z kina jsem odcházel spokojen. Povedlo se to na jedničku. Vrátím se ještě k Tobeymu. I ten dokázal, že do role Spider-Mana patří a i on ve mně vyvolával silné vzpomínky. Hlavně byl vidět kontrast mezi všemi třemi hrdiny a vlastně i jejich obrovská podobnost. Scény ve filmu odkazovali mnohdy na jiné scény ze zmíněných sérií. Opět se vrátím k výkonu Andrewa, jenž mě skutečně chytil za srdce, zejména ve chvíli, kdy se mu podaří zachránit M.J., a vzpomene si, že jemu se Gwen zachránit nepodařilo, ale zároveň cítí jistou radost z toho, že nyní se mu to povedlo. A podobných momentů je tu více, je tu zejména silný osobní konflikt mezi Spider-Manem Toma  Hollanda a Green Goblinem, do něhož právě vstoupí Tobey, jenž si zpětně uvědomuje svůj střet s Normanem Osbournem a nechce, aby Peter (Tom Holland) učinil stejnou chybu.

Jak už jsem psal výše, film je o druhé šanci pro onu sebranku padouchů, do jejichž rolí se vrátili původní představitelé. Tedy tak to minimálně je u tří z nich – Green Goblina, Dr. Octopuse a Electra. Electro v podání Jamieho Foxxe dostal v tomto případě také trochu jiný rozměr, tedy jeho podoba je blíže komiksu. Rozhodně jsem na něj mohl nazírat trochu jinak. I jeho vztah se Spidermanem je dále rozvinut. Plus se naskytla solidní narážka na černého Spidermana, tedy na Milese Moralese, i když ne přímo.

Ve filmu se objeví také Sandman a Lizard, ale v závěrečných titulcích jsem si všiml, že jména jejich herců chybí. Ostatně Lizard ani Sandman se do své lidské podoby nikdy nepřeměnili, což u Lizarda není nic nepochopeného, když vezmeme v potaz, v jaké fázi se dostává do světa MCU, ale Sandman se do lidské podoby v Raimiho třetím Spidermanovi měnil zcela bez problémů. Pak jsem si dal jedna a jedna dohromady. Scény, které jsme ve filmu viděly byly vyňaty z původních filmů, kde se tyto postavy objevily a byly tak pouze nadabovány. Své postavy tedy herci nesehráli znovu, což je poněkud škoda, i tak ale ve filmu mají své místo. Byť Lizard dostal prostor minimální, což je trochu škoda.

Film nemá ale jen tuto rovinu. Řeší se v něm i běžnější a osobnější věci, třeba vztahy, přátelství, ale publicita, která se může otočit proti komukoliv. Vidíme zde vzestup Daily Bugle  a J. J. Jamesona, jenž své zpravodajství vytvořil doslova na Spider-manovi z nějakého malého kamrlíku někde v New Yorku. Ve filmu se pak objeví také Charlie Cox jako Matt Murdock alias Daredevil. V jeho kostýmu jsme ho však neviděli, což je také škoda, ale jeho cameo skutečně potěšilo.

Nakonec tu máme postavu Doktora Strange. Ten skutečně nezklamal, přičemž i na něm se podepsaly události, jenž se staly během Avengers Infinity War a Endgame. Svou hlavní roli ale sehraje zejména na konci, kde se více vyvine vztah mezi ním a Peterem Parkerem, kdy je třeba učinit těžké rozhodnutí, aby nedošlo k velké kolizi paralelních světů. Peter tak musí učinit zásadní oběť, čímž se vlastně jeho charakter svým způsobem posouvá dál. V samotném závěru pak přichází cameo nám dobře známého bytu z Raimiho Spideramana 3. Peter si pak také ušije nový kostým, který vychází ze vzoru Spider-manů z dvou jiných paralelních světů a dostává tedy podobu vyňatou z komiksu.

Když jsme u komiksů a odkazů na série. Náš web se primárně zaměřuje na videohry a právě proto bylo pro mě překvapení, že Sony využilo podoby Spidermanova obleku z videohry společnosti Insomniac Games. Nejde o přesnou repliku, ale inspirace tímto kostýmem je více než-li zřejmá. Myslím, že jde o velmi příjemný odkaz na velmi úspěšnou hru herní konzole Playstation od Sony.

Nakonec se nemohu nepozastavit u první potitulkové scény, ta druhá nám dává jednoduše úryvek z traileru na Doctor Strange and Multiverse of Madness, jelikož se v ní objeví Venom v podání Tom Hardyho. Ostatně už v potitulkovce Venoma 2 nám bylo řečeno, že se tyto dva světy střetnou. Jelikož ale víme, že se vzájemně podařilo střetnout jen se dvěma paralelními světy, tak si můžeme lehce odvodit, z jakého universa je vlastně Venom. Jistě víme, že Hardyho Venom není z Raimiho universa a víme také, že není z toho Holandova, jelikož do něj se právě Venom dostal. Zbývá tedy jedno, ano film Venom se odehrává v universu Amazing Spider-mana, tedy tam, kde byl tento film původně zamýšlen. Když budu hodně doufat, autoři nám dávají najevo, že ve třetím Venomovi uvidíme Andrewa Garfielda opět jako Spidermana, či že se možná dočkáme Amazing Spider-Mana 3, v němž se objeví Venom. Z obou případů bych měl neskutečnou radost. Jenže pak je tu fakt, že kousek symbionta zůstal ve světě Toma Hollanda, tedy by se Venom mohl objevit konečně také v universu MCU, jisté by však bylo, že ne v podání Toma Hardyho. Symbiont by zde pravděpodobně snažil vyhledat přímo Petera, na kterého by se uchytil. No zajímavé myšlenky se mi to rodí v hlavě.

Spider-Man: No Way Home mě skutečně dostal. Dokázal mě chytit za srdce, přesně věděl kde vás má zasáhnout, kde zaujmout a kde vyvolat vzpomínky. Chemie mezi všemi postavami ve filmu funguje na jedničku a shledání všech tří Spider-manů bylo něco neskutečně skvělého. Film navíc velmi dobře plyne, i přes svou dlouho stopáž, nemá hluchá míst a vám dojde, že žádný Spider-man nebyl špatný a že byste vlastně toužili potom, aby se Tobey i Andrew do svých rolí opět vrátili. Možná to i vyjde. Každopádně Sony nasadila laťku vysoko, tedy i díky Marvel Studios, a věřím, že nebýt pandemie, je právě tento film tím, jenž svrhne Avengers: Endgame z trůnu. Užil jsem si každou sekundu filmu a pokud jste fanoušky komiksů, do kina neváhejte jít ani sekundu. Bylo tam sice za mě pár věcí, které trochu drhly, ale jinak je výsledná známka zcela zasloužená.

9/10

Datum premiéry: 15. prosince 2021
Produkce: Sony Pictures, Marvel Studios