Téma: Nesmrtelná série Age of Empires
25 ledna, 2021I přes neopadající péči vývojářů z Ensemble Studios o základní trilogii nebo péči hráčů, kteří si herní sérii oblíbili a díky možnostem editoru vytvářeli nepřetržitě nový obsah, by málokdo čekal, že i po neúspěchu Age of Empires Online Microsoft v roce 2017 bude oznamovat remaster první hry -12 let poté, co vyšel poslední díl herní série.
Historie Age of Empires
V roce 1994 založil Tony Goodman se svým kolegou Johnem Boog-Scottem herní studio Ensemble Studios. Spolu se chystali vytvořit tu „nejlepší hru, jakou kdy svět viděl.“ Oba byli nadšenci do her a zalíbil se jim žánr RTS, tedy Real-Time-Strategy Game (Strategie probíhající v reálném čase). Když se s rozrůstajícím kolektivem blížili konečnému konceptu hry, řekli si, že vezmou to, co funguje u jiných RTS her – Inspirace pocházela přímo z her jako Warcraft, Command & Conquer, či Sid Meier’s Civilization – a dotáhnou vše zároveň k dokonalosti. Na vývoji se také podílel Bruce C. Shelley, který spolupracoval i na Sid Meier’s Civilization a ke němž Goodman vzhlížel již od střední školy. Nakonec se zrodil koncept, se kterým došli až k posuzující komisi Microsoftu v čele s Billem Gatesem – RTS hra se zakomponovanými prvky skutečné historie a s hratelnými historickými civilizacemi i s historickou kampaní jako hlavním hráčským zážitkem.
Dne 26.10.1997 tak vyšel první díl herní série Age of Empires, zasazený do dob před naším letopočtem, do dob antických říší, kde prim hráli městské státy Řecka, Persie a následně i Řím. To vše pod záštitou tehdy neznámého Ensemble Studios. Do roku 2000 se první Age of Empires dočkal 3 milionů prodaných kopií, včetně DLC Rise of Rome. Hodnocení vážených kritiků se pohybovala vysoko, dokonce se průměr vyšplhal až k 83 bodům na Metacritic.
Legendární pokračování
Další díl Age of Empires II: Age of Kings, vydaný 30.10.1999 sklidil ještě větší úspěch než jeho předchůdce jako „Perfektní pokračování úspěšné hry – Computer Gaming World 1999“, kam podle vlastních slov vývojářů dostali vše, co nestihli vložit do prvního dílu, přičemž zde se jim podařilo najít perfektní balanc designu a gameplaye. Díky oblibě multiplayeru, neustálých patchů a herních rozšíření, nabídla hra nekonečný počet způsobů k opětovnému hraní.
Pokračování dostalo také nové zasazení do historické éry. Dění bylo přesunuto z doby železné až do feudálního období v Evropě postupně se vyvíjejícího až do období pozdní renesance. Během prvních 3 měsíců po vydání bylo prodáno přes 2 miliony fyzických kopií a dalších dva a půl roku se nacházela v Top 20 nejprodávanějších her. Jako vysoce očekávané pokračování tak dosáhla první příčky v prodejích v 7 zemích světa, včetně USA.
Právě tato hra se dočkala té nejintenzivnější péče od své hráčské základny, v podobě nových map, módů, ale i kampaní. Některé z těchto fanouškovských výtvorů byly dokonce později za spolupráce Ensemble Studios vydávány jako oficiální rozšíření, jako například rozšíření Forgotten Empires, které představilo 5 nových civilizací, včetně unikátních jednotek, budov, i technologií, které Hidden Path Entertainment, pověřený Microsoftem, oficiálně představil v HD kompilaci z roku 2013. Jednalo se o první remaster AoE II, který byl zároveň inspirovaný hráčským grafickým módem. Tento remaster přinesl zpět i oficiální podporu multiplayeru, která byla ukončena v roce 2006. V mezidobí byl multiplayer podporován jen neoficiálními servery jako je voobly nebo GameRanger.
Následující tituly
Dalším neméně očekávaným titulem před třetím dílem Age of Empires byl Age of Mythology, který se vydal podobnou cestou jako předchozí díly AoE. Nicméně místo historických událostí se čerpalo z řecké, egyptské a severské mytologie. Na tento díl se Ensemble, v čele s Goodmanem, vrhlo s obrovským nadšením jako na hru, kterou si vývojáři vždycky přáli vytvořit. Jejich vášeň zaručeně prosákla hrou skrz na skrz, což se odrazilo jak na prodejních číslech, tak v srdcích skalních fanoušků, u nichž si tento výtvor vysloužil náležité vedle všech ostatních her od Ensemble.
Age of Mythology vyšlo 30.10.2002 a v USA si udrželo příčku v TOP 10 nejprodávanějších her až do Srpna 2006. V roce 2014 byla na steam umístěna AoM: Extended Edition, s upravenými texturami a patchem odstraňujícím chyby ve hře.
S odstupem dalších 3 let vyšlo další pokračování AoE, Age of Empires III, dne 18.10.2005. Laťka pro uspokojení fanoušků série ležela velmi vysoko a byť hra u kritiků o nějaký ten malý bod přišla, fanoušky byla i tak vřele přivítána. Ještě během roku 2005 totiž stihl Microsoft celosvětově prodat přes 2 miliony kopií. Kromě grafiky, která neměla v žánru RTS obdoby, přinesl 3. díl série i role-play prvek ve hře nazvaný „Hlavní město (Home City)“. Hra je opět posunuta do jiného období naší historie, a to do rozmezí od 16. století až do počátků 19. století.
Poté, co bylo Ensemble Studios rozpuštěno z ekonomických důvodů Microsoftu, stále neutuchala poptávka po nových hrách ze série Age of Empires. V roce 2011 pak přišel pokus o pokračování, které podle vydavatelů mělo pasovat do požadavků hráčů a odpovídat poptávce tehdejší doby. Tím pokračováním bylo Age of Empires Online od Wargaming Seattle a Robot Entertainment. Robot Entertainment bylo studio založené samotným Tonym Goodmanem, jehož následovalo 45 ze 110 původních zaměstnanců Ensemble.
Hra byla na rozdíl od předchozích vydání zdarma, neměla kampaň a proti umělé inteligenci hráči pouze chodili plnit denní výzvy. Hlavní součástí hry byl tehdy právě Online režim, v němž se šlo účastnit kooperativních misí se spoluhráči, náhodných soubojů nebo 1v1 klání s žebříčkovým systémem hodnocení. Hra také obsahovala mikrotransakce, s nimiž si hráči mohli zakoupit vizuální prvky pro své „Domácí město“, které bylo součástí hráčského profilu, ale i výbavu pro své jednotky, ovlivňující gameplay.
V Roce 2013 byl tento prémiový systém na oko ukončen. Byť bylo i nadále možno pořizovat herní obsah skrze mikrotransakce, všechen prémiový obsah bylo možno zakoupit i za tzv. Empire points, jež bylo možné získat samotným hraním hry. Dříve toho roku bylo také oznámeno, že oficiální servery ukončí podporu hry 1. července 2014 z důvodů, že hru se nevyplácelo udržovat. Hra byla ale vpuštěna do světa znovu a to díky fanouškovskému Projektu Celeste a s požehnáním Microsoftu se byla znovu spuštěna uprostřed roku 2017 jako nezisková hra zdarma.
Obrození
I přestože všechny díly sklidily velký úspěch,u většiny hráčů zůstalo v srdci hlavně Age of Empires II. Možná se tak stalo kvůli mechanikám, možná kvůli grafice, ale hlavním důvodem mohla být zejména podpora módující komunity i oficiálního vydavatelství. Možná je to ale také díky všemu dohromady. AoE II ale zaručeně trefilo ten harmonický bod, pro který si jej zapamatovalo nejvíce lidí. Někteří jej nikdy neopustili a jiní se k němu začali vracet, jakmile v nich připomenutí této hry budilo nostalgické pocity hraní LANek s přáteli a soutěživého ducha v tenkrát ještě začínajícím multiplayeru.
Když v roce 2013 vyšla HD verze s novým datadiskem a později dalšími dvěma, začal hře věnovat zvláštní pozornost youtuber T90Official, který hru nikdy nepřestal milovat a chtěl se o své pocity podělit se světem. Nikdo netvrdí, že by zájem o hru naprosto opadl, nebo že ji T90 vlastnoručně oživil – nebyl jediný, kdo tvořil internetový obsah AoE – ale o velký nárůst se určitě zasloužil. Začal tvořit videa věnující se módům, legendárním hráčům a turnajům, kterým se věnoval jako komentátor a caster. Ať už díky algoritmu YouTube nebo sentimentu bývalých hráčů, počty sledujících denně přibývaly a s tím i hráči, kteří kolem něj vytvořili obrozenou komunitu tak velkou, že mezi sebou začala pořádat turnaje, často komentované přímo T90Official.
HD verze se dostala na několik let mezi 150 nejhranějších her na steamu a ke hře byla opět plně obrácena pozornost Microsoftu, který pověřil Hidden Path patchováním hry. Zároveň se na trhu začalo postupem času objevovat stále více remasterů starých klasik a s novým nábojem do hráčské základny byl na E3 2017 oznámen první remaster série – Age of Empires: Definitive Edition. Tato nová hra byla svěřena do rukou studia Forgotten Empires. Přes průměrné přijetí od kritiků byl remaster fanoušky přivítá, což bylo pro Microsoft impulzem k tvorbě Definitivních edic zbylých dílů série.
Podle režiséra tvorby Age of Empires, Adama Isgreena, hrálo k datu 2.7.2019 milion hráčů měsíčně a oznámil na LinkedInu celkově přes 25 milionů prodaných kopií a přes 1 miliardu dolarů na tržbách. Zájem o kompetetivní scénu stále stoupá a to se jednoznačně odráží v počtu přihlášených nových hráčů/týmů i prizepoolu. I přes to, že je většina tradičních turnajů pořádána streamery, Microsoft často přidává k prizepoolu něco z vlastní peněženky. Vzhledem k aktuální situaci zájem o Age of Empires stále stoupá a myslím si, že rok 2021 přinese opravdu hodně zajímavých utkání, jako třeba Hidden Cup 4, jehož předchůdce dosáhl rekordního počtu sledujících na twitchi – konkrétně jde o číslo 57,992 sledujících.
Příprava velmi očekávaného 4. dílu
Během produkce remasterů nejspíš začal Microsoft zároveň uvažovat nad dalším pokusem o oživení herní série. Oznámení Age of Empires 4 přišlo na Gamescomu 2017, 12 let po vydání posledního dílu. S narůstajícím zájmem o sérii AoE jako takovou vzrůstá i zájem o informace k připravovanému pokračování. Bohužel kromě toho, že vyjde exkluzivně pro Windows 10, vyvíjí ho Relic Entertainment a viděli jsem první gameplay na X019 v Londýně, víme jen o zvěstech týkajících se vydání v roce 2021. Tento rok údajně zmínil v krátkém rozhovovoru jeden z vývojářů na té samé akci. Tehdy také mělo být AoE IV již 3 roky ve vývoji. Dokonce ani v ročním shrnutí se neobjevují žádné nové informace o chystaném Age of Empires IV. Pravděpodobně se dočkáme nových informací během letošního Xbox Showcase, jenž proběhne buďto v rámci E3 2021, či v rámci jeho online náhražky v případě, že by se situace kolem Covidu-19 do léta nezlepšila.
Ať už jste hráči pravidelní, navrátili jste se během resurekce, nebo se nemůžete dočkat až naskočíte do nové hry, nemůžeme vám než doporučit jakýkoliv z vydaných dílů série. Díky velmi dobře propracovaným tutoriálům vám bude jednoduše vysvětlen každý aspekt hry a i některé strategie, které pak můžete ihned uplatnit ať už proti AI, nebo multiplayeru.