UFC 5 – Recenze

UFC 5 – Recenze

8 listopadu, 2023 0 Od Nicolas Reineke

Uběhly přibližně 3 roky a my tady máme další díl bojové akce z dílen EA, s označením UFC 5. Většina hráčů kolem, včetně mě, mají k vydání her od EA velmi skeptický přístup. Za ty roky zkušeností se vážně není čemu divit. Z většiny úspěšných sérií se lehce stane pouze „money grab“. Kolik se toho mohlo za ty 3 roky změnit? Dopadne UFC s nadsázkou jako FIFA, že bude každý rok míč „kulatější“ a v NHL led nablýskanější? To se pokusím rozlousknout v této recenzi. Hru budu hodnotit, jakožto hráč snad všech předchozích dílů a člověk co se 20 let pohybuje v prostředí bojového sportu. Testováno na konzoli Xbox Series X, jen tak pro sichr. 

Po spuštění na první dobrou ani nepoznáte, že hrajete „novou“ hru. V úvodu se vás hned hra snaží vtáhnout do pověstné atmosféry ultimátních zápasů, a to duelem mezi legendárním Jonem Jonesem a Stipe Miočičem. Vývojáři vám okamžitě servírují nové herní prvky jako kontrola lékařem během, souboje, nový systém poškození, a tak dále. K tomu se ještě vrátíme v další části. Do vesmíru vás to ale hned nevystřelí. Nicméně jakmile se dostanete do hlavní nabídky, rázem zjistíte, že je všechno takové povědomé a téměř stejné, jak známe z předchozího dílu. Na druhou stranu? V menu stejně chcete trávit co možná nejméně času a proč tedy v této oblasti hráčům měnit něco, na co jsou zvyklí a také to nějakým způsobem funguje. 

Vůči tomu bych se tedy nijak nevyhrazoval a mohu zachovat veskrze neutrální postoj. Přece jenom změny se měly dít hlavně pod „kapotou“. Největší změnou je totiž přechod na FROSTBITE ENGINE. Na kterém již běží FC, NHL, Battlefield a další. Nastavení žádných grafických, výkonnostních režimů se zde nekoná, tudíž tuto kapitolu můžeme úplně přeskočit. Za zmínku stojí snad jen možnost nastavení zvukového výstupu v několika režimech. Na vás tedy záleží, jestli chcete, aby byl důraz kladen na komentář Daniela Cormiera a Jona Anika, či si chcete hlavně užít atmosféru, kterou tvoří všude přítomní fanoušci. K dispozici je ekvalizér, takže si se zvukem můžete pohrát dle vaší libosti.

Kariéra je pro mě jeden ze zásadních režimů, pokud nejste v UFC žádný multiplayer grinder, tak právě tento režim by pro vás mohl být důvod ke zvážení koupě. Pojďme si to tedy trochu rozebrat. Pro zahájení kariéry je třeba si vytvořit vlastního zápasníka nebo zvolit hotového zápasníka napříč všemi vahami. Při tvorbě vlastního budete mít na výběr 5 stylů: KICKBOXER, BOXER, JIU JITSU, WRESTLER nebo MMA. Každý z těchto stylů má ještě své podkategorie s určitými perky, které vám umožní podtrhnout váš bojový styl, kterým se vydáte. Cíl kariéry? Získat pás šampiona a stát se legendou UFC. 

Opět, jako v předchozím díle, první souboj začíná někde v backyardu ala Kimbo Slice nebo Jorge Masvidal. Je to takové klišé, ale budiž. Vzápětí přichází na scénu již známý coach Davis, který si Vás vezme pod svá křídla a teprve teď pro vás začíná ta pravá cesta zápasníka. Pro ty z vás, kdo mají zkušenost s předchozím dílem nečeká nic nového. Systém tréninku je kompletně stejný snad bez jediné změny. Možná tedy kromě nepravidelné možnosti jej simulovat. Trénink je  rozdělen do několika možností: BOX, MUAY THAI, WRESTLING, JIU JITSU a HEAVY BAG. Součástí každého tréninku jsou výzvy, které se pokaždé mění a jejím splněním získáte bonusové body pro růst vašeho bojovníka. Vždy je dobré se snažit splnit trénink na maximum, a tedy na A. Hlavně kvůli případné simulaci, která bude mít nejvyšší efektivitu. Během tréninku, může dojít také ke zranění, což může ovlivnit právě kvalitu přípravy na souboj.

Při podpisu/přijetí zápasu si můžete vybrat na kolik týdnů chcete naplánovat přípravu. Před každým zápasem se vám vyresetuje kondice na minimum, kterou je třeba právě tréninkem dostat ideálně do pozice „PEAK“. Kondice se dělí na LOW, MODERATE, PEAK, OVERTRAINED. Čím delší příprava, tím větší náklady za trenéra a provoz gymu. Finance jsou věc, kterou nemusíte absolutně řešit. Minimálně já, jsem nenašel způsob, jak je utratit, aby to případně mohlo negativně ovlivnit mou přípravu. Peníze se dají využit na naučení nové techniky, či léčbu zranění během přípravy, ale to jsou pořád částky, které vás na mizinu nepřivedou. Minimálně ne v pozdější fázi kariéry. 

Spolu s kondicí je taky třeba „budovat“ zájem o zápas. Co proto udělat? Možnosti jsou různé. Vše se skrývá v nabídce HYPE. Můžete dát pouze příspěvek na sociální sítě, udělat rozhovor, dát předpověď na výsledek souboje a plno dalšího. Všechny tyto úkony vás stojí „energii“ během přípravy. Každý týden začínáte se stem a je plně na vás, jak s touto hodnotou naložíte. Boxerský trénink za 40, wrestling za dalších 40 a příspěvek na sociální sítě za 10. Jste téměř na nule a přesouváte se do dalšího týdne přípravy. 

Jaká je tedy kariéra obecně? Místy zábavná, místy stereotypní a nezáživná.  To jsou přesně mé pocity, které to ve mě během hraní vyvolávalo. Chybí tomu víc omáčky, až na pár interakcí ve formě rychlé odpovědi nebo potvrzení změny soupeře tam nic není. UFC je hlavně jedna velká show a hře se to bohužel nedaří na vás v nějakém větším měřítku přenést. Rozhovor v oktagonu, pozápasová konference. Proč ne? Úplně mi ve hře chybí nějaká zásadní možnost budování charakteru vaší postavy, která by mohla nějak ovlivňovat průběh vaší kariéry. To mohli tvůrci vést různými směry, ale není to tu. Za mě má kariéra mnohem větší potenciál, než nám bylo letos naservírováno. Dostalo se nám propracovanějších nástupů, vyhlašování zápasníků v čele s legendárních Brucem Bufferem, přímé zastavení souboje Herbem Deanem, ale tady končíme.

Jak je to s multiplayerem? Tady se nám začíná lámat chleba a přichází tak na řadu různá očekávání.. Jedna strana si ťukne kariéru jen tak na chuť, popřípadě při nějaké příležitosti připojí druhý ovladač a zahraje si 1v1 s kamarády. Přesně můj případ. Druhá strana, pořádný grind a honba za co možná nejvyšší divizí. Pro začátek si je třeba nalít čistého vína, a to hlavně oblasti celkového výkonu a chování multiplayeru jako takového. Odehrál jsem v mulťáku několik her a musím říct, že to běží hrozně. Pohyby se trhají, odezva na vyslanou kombinaci je žalostná, někdy vám to ani celé kombo nezaregistruje, no prostě hrůza. 

Pro mě jako hlavně FPS hráče to bylo až nehratelné. Pokud se tedy bavíme o tom „grindu“, tak klobouk dolů těm, jenž to v tomto stavu hrají a nechají v tom stovky zápasů. Mnohdy mi přišlo vytvořit kombinaci o čtyřech úderech jako nadlidský výkon. Běžně se pohybuju ve hrách okolo 20ms, takže problém s internetovým připojením se na mé straně určitě nekonal. Nicméně, jaké jsou vaše možnosti: ONLINE KARIÉRA, ONLINE RANKED, BLITZ BATTLES, QUICK FIGHT. Jak v online kariéře, tak v rankedu se jedná čistě o šplhání do co možná nejvyšší divize. Nyní běží sezóna číslo jedna, takže lze očekávat nějaký průběžný reset ranků. Blitz battles je forma quick fightu, ale s náhodně se měnícími pravidly (zajímavé osvěžení). Například, pouze jedno kolo, v těžké váze a smí se používat jen kopy. 

V rámci traileru a prvních úniků se propagovaly hlavně změny v hratelnosti a věrné grafické zpracování. UFC zápasníci asi dostali za „úkol“ hru pořádně zpropagovat a hvězdy jako Adesanya, Cormier, nešetřili slovy chvály. Hra je tak plynulá, vypadá to jako přenos v televizi, a tak dále. Pravda je ale taková, že se jedná o příjemný upgrade, ale žádné terno se nekoná. Hra byla vyvíjena pouze pro novou generaci konzolí, takže nějaký grafický pokrok je logický. Ze všech změn bych rád vyzdvihl „cut systém“, který může vést k zastavení zápasu doktorem a také lehce přepracovaný systém submisí. Decentně pozměněné ovládání některých úderů podle mě nestojí ani za zmínku. 

Pamatujete si ty mini hry v UFC 4? Ty jsou nadobro pryč a nahradil je plynulejší systém. Submisi volíte podržením LT a následně potvrdíte výběr pohybem páčky do daného směru. Každá submise má více fází, tudíž je zachována solidní schopnost se bránit, ale zároveň souboj neztrácí tempo. Po každém útoku soupeře, se vám snižuje odolnost, tudíž je třeba to mít na paměti a s dobrým „zemařem“ si moc nezahrávat. Cut systém je taky jednou z novinek, která je závislá na možnostech nového enginu. Na obličeji a těle tak můžete sbírat otoky, modřiny a taky tržné rány, které při detailních záběrech nevypadají vůbec zle. V rámci kariéry mi doktor ne jednou naběhl do oktagonu pro kontrolu, zda jsem schopen já, či soupeř pokračovat v souboji. Někdy se to může stát vícekrát během jednoho souboje, až už se to může zdát lehce obtěžující. Dá se to přežít a ve výsledku to koření celkový zážitek z hraní.

Technický stav je kapitola sama o sobě. Hned v úvodním duelu, o kterém jsem se zmiňoval na začátku, došlo k řekněme nesnesitelnému fps dropu a hra jakoby, běžela v rychlosti 0,5x. Tento problém se mi během hraní vyskytl mnohokrát. Další častý problém je zmatené přenášení pohledu kamery. Někdy se kamera z ničeho nic zatočí a vlastně neví jaký pohled vám nabídnout. Holt vteřinku, dvě si musíte počkat. V kombinaci s ne úplně dobře fungující odezvou serverů, to není dobrá vizitka. Trochu to vše zachraňují nové a pěkné modely zápasníků. Troufám si říct, že u většiny to šlo správným směrem a vypadají mnohem lépe než v předchozím díle. Spolu s tržnými ranami, kapkami potu a krve, hra působí důvěryhodně. Audio vizuál bych určitě zhodnotil pozitivně. Po většinu času jsou animace plynulé a oku lahodící, spolu s dalšími prvky to pak dělá příjemnou atmosféru.


ZÁVĚREM

Rok, co rok je těžší najít hru, která by přišla s nějakou zásadní novinkou. Pokud se samozřejmě bavíme o vícedílných sériích. Problém vidím v příliš častém vydávání nových dílů/titulů v krátkém čase. EA jsou v tomto experti a hodně se tam tlačí na pilu za cílem velkých zisků. V dnešní kapitalistické době se není čemu divit, ale potom to bohužel odnášíme my a za naše peníze nedostáváme produkt, který bychom si zasloužili. Z UFC 5, se tedy v mých očích stal dalším průměrným titulem do tuctu. Hra je to dobrá, budete se u ní bavit, ale i nadávat. Přitom se mohlo jednat o výbornou hru. K tomu ji bohužel schází nemalý kus. Věřím, že další generace bude o poznání lepší, když se kolegové z EA Canada pořádně sžijí s „novým“ enginem a využijí ho na maximum a bude více času na obsah hry,  než jen technickou stránku, která se při vydání také na 100% nepovedla. Majitelům UFC 4 bych doporučil počkat na první slevy a třeba si hru nadělit pod stromeček, to už by mohla být hra i lépe zoptimalizovaná. V případě, že vlastníte jeden z ještě starších dílů, tak nákup určitě doporučuju. Minimálně pro grafické stránce, to pro vás bude solidní upgrade.

Datum vydání: 24. října 2023  – Potřebné místo na disku: 39 GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: NE