Vaporum: Lockdown – Recenze

Vaporum: Lockdown – Recenze

24 května, 2021 0 Od Jiří Hora

Herní žánry, jak je dnes známe, si za celou dobu své existence prošli razantním vývojem. Můžeme zde mluvit prakticky o každém z nich a zjistíme, že na svém počátky působily úplně jinak. Mnoho dnešních žánrů má přitom prapůvod v tzv. krokovacích dungeonech. Žánr, který je dnes již prakticky mrtví na sebe sem tam strhne trochu pozornosti a vyleze na povrch. Mezi jeho léčitele, udržovatele při životě, patří také slovenské studio Fatbot Games, které v roce 2017 přišlo se skvělým steampunkových dungeon-crawlerem Vaporum. Titul slavil na poli nezávislých her značný úspěch a tak není divu, že jsme se koncem loňského roku dočkali nového prequelového dílu s názvem Vaporum: Lockdown.

Tento kousek vyšel začátkem tohoto roku také na hybridní konzoli Nintendo Switch a já tak neváhal a do tohoto zajímavého kousku našich sousedů ze Slovenska jsem se s chutí pustil. Ostatně jde přesně o typ hry, kterou si s chutí dáte kdekoliv, když máte nějakou tu chvilku času a nechce se vám čumět hloupě do stropu. Tím nechci říci, že by jste do hry nemohli zapéci svůj zrak i během rutinní chuti si jít něco zahrát, ba naopak. Jedinou překážkou může být fakt, že dungeon-crawlery nejsou zrovna žánrem pro každého, ale já vám mohu s klidem říci, že byste jim měli dát šanci. Minimálně v případě nového Vaporum a snad vám řádky níže řeknou proč.

Typ žánru, jaký Vaporum: Lockdown představuje, je v mnoha ohledech dost specifický a to zejména tím, že se můžete hýbat pouze do čtyř směrů a pohybujete se prakticky po neviditelné šachovnici. Tento sekaný pohyb lze nastavením eliminovat, ale věřte mi, že budete rádi, když budete vědět, jaký krok přesně děláte. V tomto žánru se nelze zastavit na hraně propasti. Takže každá podobná chyba se trestá smrtí a načtením záchytného bodu, který si ideálně dělejte sami vlastními savy, jelikož v této hře nikdy nevíte, co se skrývá za rohem.

Premisa hry přitom není nijak složitá. Prakticky hned od samého začátku chápete její mechaniky. Postup v před je ale zcela jinou záležitostí. Mnohdy je třeba počítat každý svůj krok, než ho uděláte. Podmořská laboratoř Arx Vaporum je plná nástrah a hlavní hrdinka jménem Ellie Teller bude mnohdy doslova bojovat o život. Tajemný experiment se totiž vymkl kontrole a snaha zjistit, co se zde stalo je jedním z pilířů poměrně zajímavého steampunkově laděného příběhu. Ten vás může v několika směrech příjemně překvapit a pokud máte rádi hry typu BioShock, tak budete z prostředí prequelového Vaporum uneseni. Já byl.

Vraťme se ale ještě k samotnému komplexu Arx Vaporum. Level design je velmi nápaditý, prostředí je detailní a dýchá na vás dosti specifickou atmosférou. Vlastně jsem byl velmi mile překvapen tím, jak hra na konzoli od Nintenda vypadá a jak vlastně funguje. Jistě stále jsou tu omezení v rámci rozlišení a frameratu, který je uzamčen na 30 snímcích za sekundu, ale i tak lze před vývojáři smeknout. Titul funguje přesně tak, jak by fungovat měl. Jediné s čím jsem z počátku trochu zápasil byl layout jednotlivých akcí v rámci mapování tlačítek. Na to si bylo nutné chvíli zvykat a z kraje vám jistě přijde velmi neintuitivní, byť svůj smysl to dozajista má. Ve standartech se ale trochu vymyká, což je trochu škoda. Bylo by nešťastné, kdyby mělo mapování tlačítek někoho od hraní této hry odrazovat.

Mě mile překvapila míra logických puzzlů, které vám kolikrát dokáží potrápit mysl. Jelikož se navíc lze pochybovat jen do čtyř směrů, je vždy třeba vzít tento faktor v potaz. Některé puzzly jsou pak nakombinovány s průchodem obtížným sektorem zahrnujícím nějaké ty pasti a to skutečně stojí za to. Každá chybička se rovná smrti a zde radím, abyste si nasadili na hlavu nějakou tu čepici, ať si zbytečně nevytrháte všechny vlasy na hlavě. Vlastně je úžasné sledovat, jak vše vývojáři dokázali zakomponovat v rámci level designu tak, aby to dávalo dokonalý smysl.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že hra podobného ražení jako je Vaporum: Lockdown, by se měla ubírat směrem tahových soubojů, tak skutečnost je na zcela opačné straně. Po stránce střetů s nepřáteli se jedná o first-person akci v reálném čase, jen s tím rozdílem, že jste opět omezeni počtem směrů. Může se to zdát jako handicap, ale opak je pravdou. Když správně využijete dostupné schopnosti hlavní hrdinky a zbraně, můžete na soupeře kolikrát chytře vyzrát. Vlastně to hra bude dokonce vyžadovat. Silnější nepřátele si s vámi totiž poradí levou zadní, pokud se s nimi pustíte do přímé konfrontace.

Mnohdy se vám tak stane, že budete muset několikrát zemřít, abyste přišli na ten správný způsob, jak nepřítele porazit. Kolikrát jde o to, jakou zbraň použít, jakou schopnost použít, jak správně využít okolního prostředí ve svůj prospěch. Je toho zkrátka dost a pokud dokážete přistoupit na pravidla hry, budete se královsky bavit. Vaporum: Lockdown totiž není tou hrou, která by vás nějakým způsobem chtěla vodit za ručičku a dát vám cokoliv zadarmo. Naopak. Pokud jste zvyklý na autoheal, pak si asi oprašte knihovnu starších her, jelikož autoheal je sprosté slovo a správný managment stimpacků může být klíčem k přežití.

Vaporum: Lockdown je typickým příkladem toho, že kvalitní dungeon-crawlery ještě nevymizely. O to víc mě těší, že tento povedený steampunkový kousek s nápaditým level designem a puzzly byl vytvořen hned vedle u našich slovenských sousedů. Pokud vám tedy krokovací dungeony nejsou cizí, zde není nad čím váhat a jestliže jste se nikdy s tímto žánrem nesetkali, pak je tento titul tím pravým startovním bodem.

Datum vydání: 22. března 2021 – Potřebné místo na kartě: 4GB