Forspoken – Recenze

Forspoken – Recenze

2 února, 2023 1 Od Adam Šindler

Dnes recenzovaný kousek vzbuzoval zájem již po prvním traileru, lákal totiž na parkour spojený se zajímavým soubojovým systémem v otevřeném světě a vypadalo to skvěle. Velkou ranou bylo vydání demoverze, která spoustu hráčů zklamala a jejich zájem začal opadat. Dalším pomyslným hřebíčkem do rakve byl problém s dodáním herních klíčů recenzentům, který většinou nevěstí nic dobrého. Jak se tedy „první velká hra tohoto roku“ povedla? A stojí Forspoken za vaši pozornost?

Musím se přiznat, že jsem vydání této hry netrpělivě vyhlížel. Vyzkoušel jsem si i zmiňovanou demoverzi, která ve mně zanechala kladný dojem. Parkour, který je stěžejním prvkem celé hratelnosti využijete jak pro cestování, tak pro souboje. Je opravdu velmi zábavný. A díky přítomnosti parkouru jsem ve hře ani jedinkrát nevyužil možnost rychlého cestování. Rychlé cestování je ve hře dostupné pomocí domů pro uprchlíky, kde se může hlavní hrdinka Frey vyspat a tím doplnit své zdraví. Můžete zde také posbírat léčivé předměty, či je v případě potřeby také vyrobit. S výrobou logicky souvisí i vylepšování stávajícího vybavení, které Frey různě po světě nalezne či získá. Na každý kousek vybavení můžete přidat až 3 schopnosti, např +% k životům nebo spuštění automatického doplňování zdraví při poražení nepřátel. Některé kousky vybavení mají už jednu schopnost vybranou a vy si tak můžete schopnosti vybrat jen dvě. I tak je zde spousta prostoru pro různé kombinace.

Příběh samotný jen lehce nastíním. Hlavní hrdinka Frey Holland se v současnosti objeví před soudem, není ale odsouzena, je jí udělena podmínka. Cestou domů je přepadena pouličním gangem, se kterým to má rozházené. Frey jim uteče a skrývá se v svém domově. V noci ji ale vzbudí kouř a zjistí, že její byt hoří, proto uprchne. Později bloudí po městě a v jedné z budov objeví náramek, který ji zaujme. Neváhá a nasadí si jej, objeví se portál a Frey se tak dostane do světa Athie.

V Athii Frey zjistí, že má speciální schopnosti, a proto je i v Athii postavena před soud a vězněna. Zanedlouho se potkáte s hlavním záporákem hry. I přestože se ze světa Athia snažila Frey uprchnout jejím cílem je nyní pomsta a zabití Tanta Sily – hlavního záporáka. Už zde přichází prvním zvláštnost v příběhu. Frey se chce z Athie co nejdříve dostat a vrátit se zpět do New Yorku, kde žije. Ale po smrti malé holky, kterou zná sotva pár dní, se rozhodne v Athii zůstat a pomstít její smrt. Když už jsme u příběhu, je také škoda, že veškeré informace o Athii se musíte dočíst z nalezených dokumentů. Přijde mi škoda, že historie tohoto světa není lépe zakomponovaná do samotného vyprávění, jelikož spousta hráčů si dokumenty nepřečte.

Velkým tématem u této hry je hlavní hrdinka Frey, která je velmi sprostá. Toto musím bohužel potvrdit. Frey použije vulgarismus skoro v každé větě, což je velká škoda a Forspoken pak působí hrozně. Jsou totiž věty, kde by nějaké to vulgární slovo až tak nevadilo. Ale čeho je moc, toho je příliš, a toto je bohužel případ této hry. Dalším velkým tématem byla prázdnota otevřeného světa. Tady je to trochu složitější. Mapa hry je obrovská a když se na ni podíváte opravdu svět působí prázdně. Při využití parkouru se ale celé cestování po mapě dost zrychlí a poté na mapě co chvíli na něco narazíte.

Natrefit můžete na zamčený labyrint, místa pro fotografování, věže, spoustu nepřátel a nebo na speciální místa, kde se naučíte novou magickou dovednost. Také objevíte lokace, kde se vám za poražení nepřátel zvýší nějaký atribut – většinou životy, obrana nebo magie. Osobně mě asi nejvíce zaujal zamčený labyrint. Procházíte zde místnosti, většinou máte možnost vybrat, které dveře využijete pro další průchod a tím si zlehčit nebo ztížit průchod labyrintem. Na konci vás čeká boss, který je příjemnou výzvou, ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Po souboji s bossem obdržíte kus vybavení a jako bonus dokument, který vám doplní kousky příběhu, či historii Athie.

Samotné souboje a použití magie je zábavné a označil bych je za hlavní tahák hry, přesně jak se dalo čekat již z trailerů. Na výběr máte ze spousty možností a kombinací, útoky je navíc možné vylepšit až na jejich třetí úroveň. Používat můžete i podpůrnou magii, opět i zde je na výběr opravdu dost schopností, jenž je možné v průběhu soubojů měnit podle toho, proti komu zrovna stojíte nebo jak si vedete v souboji. I k soubojovému systému, přestože je zábavný, mám menší výtku. Pokud hru totiž budete hrát delší dobu, můžou být pro vás souboje možná až nepříjemně nepohodlné. Při vysílání útoků totiž stále mačkáte pravý trigger a to opravdu často a jak asi tušíte vaše prsty budou těmi, jenž budou trpět.

Potěšila mě ale na druhou stranu přítomnost výzev u jednotlivých schopností, kdy máte například pomocí jednoho útoků nasbírat 10 000 bodů poškození, když se vám to povede, můžete si tuto schopnost vylepšit a ta poté bude dávat ještě větší poškození, a navíc se vám zlepší magie. Tyto výzvy jsou zajímavým zpestřením a osobně jsem je dost využíval, jelikož malinko zlehčí průchod hrou. Na druhou stranu pro splnění výzev musíte občas využít jiný způsob souboje, než na jaký jste si zvykli a tím si souboje sice ozvláštnit, ale mnohdy i znepříjemnit. Jediná má výtka míří k bodovému hodnocení soubojů. Není to chyba hry, jen osobně toto hodnocení přímo nesnáším a v této hře mi přišlo doslova nadbytečné. Samotné schopnosti magie si vylepšujete pomocí many, manu obdržíte za postup na další level, jak už bývá v těchto hrách zvykem. Manu ale také můžete dostat za plnění různých výzev, na které na mapě narazíte, či různě rozházenou jen tak po mapě.

Pojďme se teď společně podívat co mě na Forspoken štvalo a jaké jsou její mínusy. Moc nechápu, proč mana leží různě poházená po světě, a navíc v velkém množství. Chápu, že ji hráči musí nějak získat, navíc když pozdější vylepšení schopností stojí okolo 70 bodů many, někdy dokonce až 120, a to byste z postupu na vyšší level sbírali opravdu dlouho, ale vyřešit se to jednoduše dá lépe. Třeba upravit systém rozdělování mana bodů při zmíněném postupu na další úroveň, či za plnění aktivit a výzev. Štvaly mě také části hry, kdy se Frey zastavila a musela si s Cuffem neboli Vambracem povídat. Vždy byla na výběr tři témata, můžete si pohovořit o všech třech a dozvědět se tak něco nového. A nemusíte si také povídat vůbec, i tak mi to přijde jako zbytečné zdržování. Jiné by to bylo, kdybych mohl možnost rozhovoru zvolit, když sám budu chtít. Ocenil bych tak alespoň možnost toto povídání přeskočit. Na to navazuje další věc. Po animaci, či například po vstupu do labyrintu, se nemůžete pár sekund hýbat a musíte počkat, než si Frey s Cuffem popovídá. Opět moc nechápu, proč postava jen stojí. Chtěl bych se už dále posunout po mapě a u toho číst/poslouchat, co si mezi sebou povídají, a nejen tak čekat na místě a nic nedělat.

Zklamáním pro mě byla i vizuální stránka abych byl zcela upřímný. Nemám na mysli ani tak grafiku světa, protože po světě se pohybuje rychle, a tak okolí moc nevnímáte, i tak jsem ale od něj čekal více. Také si myslím, že ve hře je zbytečně velká mapa, která pak působí prázdně, což už jsem ostatně také naznačil. Ale zpět k vizuálu. Grafické zpracování města, kde se objevíte již na samém začátku hry neoslní a přitom by mělo vyvolávat ten první wow moment, kdy se z běžného života ocitáte na magickém místě. Navíc zde mezi lidmi nemůžete využívat parkour a své schopnosti a máte tak mnohem více času si vše prohlédnout a tedy bohužel vnímat i ty nedostatky. Je to škoda, je to škoda, je to škoda. Tak skvělý koncept, takové neuvěřitelné wow, a pak tolik zklamání.

Vývojáři z Luminous Production nám naservírovali vcelku příjemný kousek, který se ale bohužel nevyhnul mnoha chybám. Mezi nimi vyčnívá až příliš vulgární hlavní hrdinka, pocit prázdného prostředí a místy nepěkné grafické zpracování. Forspoken má ale i světlé stránky mezi které rozhodně patří parkour a pohyb po mapě, ale také soubojový systém, jenž v mé osobní linii ony nelibosti. Za celou dobu recenzování hry jsou nenarazil na žádné pády hry, jen asi 2x se mi stalo, že se nepřítel zaseknul v textuře a souboj mi tak ulehčil. Hra ale rozhodně není pro každého, zvláště po tom, v jakém světle se ukazuje. Rozhodně si ale myslím, že si své fanoušky najde.

7/10

Datum vydání: 24. ledna 2023 – Potřebné místo na disku: 84GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – České titulky: NE