Call of the Sea – Recenze

Call of the Sea – Recenze

15 prosince, 2020 0 Od Jiří Hora

Herní scéna je doslova přesycena všemožnými akčními tituly, open-world RPG a hrami podobného ražení. Důsledkem toho si možná stále více hráčů všímá her, o které by nejspíše za jiných okolností nejevili žádný zájem. V tomto spektru her se v posledních letech usadili i klasické adventury, pro něž je největší silou tajemno a chuť člověka objevovat a odhalovat tajemství. Nějaké to střílení a zabíjení je zapovězeno. A jelikož i já sám jsem všemi těmi megalomanskými projekty přesycen, neváhal jsem, když mi byla nabídnuta možnost zrecenzovat xbox exkluzivní titul s názvem Call of the Sea, za nímž stojí vývojáři z nezávislého španělského studia Out of the Blue.

Call of the Sea je typickým zástupcem klasického žánru adventur, o němž jsem mluvil v samotném úvodu. Cítím se však dost zostuzen tím, že jsem neměl to nejmenší tušení o tom, že je hra inspirována mým oblíbeným autorem H.P. Lovecraftem. Na první pohled mě to nenapadlo, ostatně nejde o hororový titul, byť pár momentů by se zde našlo, ale jak jsem putoval hrou dále, tak jsem onu podobnost začal pozorovat. Vedlo mě to až k tomu, že jsem se voláním tohoto moře nechal pohltit a propadnul tak jeho hlubinám.

Možná nejde o horor, ale svou inspiraci rozhodně nezapře. Vývojáři v nás i tak dokážou navodit jakýsi pocit sklíčenosti, což graduje tím, jak postupujete příběhem kupředu. Vlastně mi ani nevadí fakt, že hra má pouhých šest kapitol a nestrávíte v ní více jak 8 hodin čistého času. Někdy je lepší intenzita, než-li velikost, či délka a na tento dobrodružný kousek to skvěle sedí.

Jako většina děl H. P. Lovecrafta, i Call of the Sea si bude pohrávat s naší psychikou a vnímáním reality, což je zde podáno skrze záhadný ostrov uprostřed Polynésie, kam se vydává hlavní hrdinka, kterou je Norah přijíždějící na toto zapomenuté místo ve snaze najít svého ztraceného muže Henryho. Ten se na ostrov vydal s expedicí, aby našel lék na záhadnou nemoc své manželky. Je ale nemoc nemocí, nebo jde o prastaré prokletí? Ono tajemství je odhalováno pozvolna, ale v takové intenzitě, abyste byli neustále napjatí a měli chuť zjistit, co bude dál.

K tomu dopomáhá i hlavní prvek celé hratelnosti, tedy puzzly. V tomto případě jde o jeden ze dvou pilířů, jenž hru drží v zorném poli vašeho zájmu. Příběh je jedním a právě puzzly tím druhým. Jejich řešení je dosti závislé na vašem vnímání okolního prostředí a samozřejmě logiky. Někdy je vyřešení jedné hádanky závislé na řetězu jiných, či aktivace nějakého zařízení. Vše zde má smysl a pokud už to neslouží k postupu vpřed, pak vám to doplní lore místního světa a dá vám to šanci lépe pochopit minulé události.

Jde-li o řešení hádanek, pak je vám největším pomocníkem Nořin deník, kde si zapisuje všechny důležité informace, které vám následně pomohou se samotným řešením. Nikoliv však do takové míry, aby řešení puzzlů postrádalo smysl. V deníku najdete zejména obrázky, jenž slouží k tomu, abyste si vše nemuseli pamatovat a obíhat tak danou oblast stále dokola. V druhé části deníku jsou pak Nořiny zápisky, jenž doplňují samotný příběh. Najdeme zde i ony mystické, děsivé, výjevy, které jsou pro Lovecraftova díla toliko typická.

Společně s dvěma hlavními pilíři hry jde ruku v ruce i audiovizuální stránka hry. Vývojáři se nerozhodli vsadit na fotorealismus a místo toho vše vsadili na animovanou stylizaci, což se nakonec ukázalo jako správné řešení. Call of the Sea totiž vypadá fantasticky a to navzdory tomu, že využívá podstatně jednoduššího vizuálu, než jeho bratříčci v podobě Call of Cthulhu, či Sinking City. To ale autorům nebránilo v tom, aby vytvořili detailní a úchvatné scenérie, jejichž nasvícení vám berou dech. Podobně na tom je zvuková složka hry, jenž je rovněž výtečně zpracovaná a skvěle podtrhuje atmosféru celého titulu.

Pro Out of the Blue studio je recenzovaný titul debutem, pro jehož zhotovení si vybrali léty osvědčený Unreal Engine 4. Ten jim nejen umožnil vytvořit tento úchvatný svět, ale poskytl i jistotu po stránce optimalizace. Celý jejich počin jsem hrál na konzoli Xbox Series X, kde běžel v nativním rozlišení 4K a to při krásně plynulých 60 snímcích za sekundu. Když navíc vezmeme v potaz, že jde pro vývojáře skutečně o první hru, tak jsem byl překvapen tím, že se vyhnuly různým bugům a glitchům.

Sice nelze brát tento nový kousek inspirovaný slavným hororovým spisovatelem jako něco naprosto dokonalého, ale pro vývojáře to je jednoznačně pevným odrazovým můstkem k dalším projektům. Já osobně bych uvítal přeci jen přítomnost lépe zpracovaných cut-scén, jenž jsou zde tvořeny pouze statickými obrázky. Vyprávění samotné by šlo také určitě podat ještě o něco lépe, ale celkově vzato, pokud máte rádi napínavé adventury, není vlastně co řešit.

Call of the Sea je dalším dílkem do videoherní skládačky vytvořené  na motivy děl slavného hororového autora H. P. Lovecrafta a to navzdory tomu, že nejde o horor, ale klasickou dobrodružnou adventuru, která vám ale svá tajemství dávkuje v té správné míře. Něco by sice mohlo být zpracováno lépe, ale já nemohu jinak, než vám hru vřele doporučit. Zvláště máte-li rádi zmíněného spisovatele.

Datum vydání: 8. prosince 2020 – Potřebné místo na disku: 10,2GB
Distributor ČR: Xbox Česká Republika