Endling: Extinction is Forever – Recenze

19 srpna, 2022 1 Od Jan Volejník

Klimatické problémy, znečištění ovzduší, kácení lesů a deštných pralesů. To všechno a mnohem více jsou problémy, které již delší dobu sužují naší matičku zemi. Určitě každý z nás hráčů alespoň jednou utekl před problémy reálného světa do toho virtuálního. Vývojáři z Herobeat Studios jsou si toho vědomi a tak se rozhodli pro něco netradičního. Vytvořili Endling: Extinction is Forever – tento zajímavý titul nám má připomenout problémy právě toho reálného světa, se kterými je potřeba něco udělat.

Endling: Extinction is Forever vypráví velice netradiční příběh plný emocí, zároveň také poukazuje na problémy dnešní doby. Lidé v plynových maskách a plamenomety naprosto sobecky vypalují a vyhlazují krásný les. Stromy hoří. Jeleni, zajíci a další zvěř prchá, jen aby uchránili své životy, a v tom všem pekle je březí liška. Právě o ní a jejích mláďatech celá hra je. Když konečně uprchne a skryje se před plameny ve své noře, tak život, jenž si nosila pod svým srdcem přijde na svět. Malinká liščí mláďata ještě ani netuší, jaké útrapy si pro ně život přichystal. Prakticky hned v prvních chvílích jejich života si jedno z mláďat odnese nechutný pytlák. V ten moment začíná emotivní příběh o hledání nezvěstného mláděte. Přitom ale bude třeba vychovávat, krmit a celkově se starat o zbývající tři mláďata.

V prvních několika nocích bude zapotřebí nashromáždit dostatek potravy pro mláďata, aby nabrala sílu a mohla tak opustit noru. To jak moc jsou vaše liščata hladová, uvidíte na ukazateli. Když jsou liščata dostatečně nasycena, je jen na vás, jestli budete chtít stále hledat další potravu, či jestli se místo toho vydáte na průzkum okolního prostředí. Hra vám tímto vlastně ukáže, že na liščatech opravdu záleží a nejsou tu jen co by emotivní prvek.

Stopování potravy za pomoci pachových stop a následné lovení bude zapotřebí stihnout během časově omezené noci. K tomu všemu bude zapotřebí hledat v okolí pachy, čistopy chcete-li, co vám pomohou najít ztracené mládě. Jenže zde přichází jeden paradox, když noc končí hra vám připomíná, že je zapotřebí vrátit se do nory. Ovšem pokud zůstanete venku i po rozednění, tak se vlastně nestane nic hrozného. Člověk by očekával, že se okolí začne hemžit pytláky a prostředí drancujícími lidmi, ale ne. Osobně jsem nezaznamenal žádný nárůst nebezpečí, a tak jsem neměl potřebu chvátat zpět do nory. Nádech nebezpečí se tím tak trošku vytrácí, tím pádem se vytrácí potřeba lovit a zkoumat okolí jen večer. Z této herní mechaniky vývojáři nevyždímali potenciál, který nabízí. Škoda.

Mláďata potřebují nejen jídlo, ale také životní zkušenosti, proto s vámi budou od určité fáze hry chodit každou noc ven. Naučit je musíte všechno, co by mohli potřebovat. Tedy hlavně lov. Bez potravy by žádné z nich dlouho nepřežilo a nemůžete jim celý jejich život podstrojovat, každé lišče jednou musí opustit svou noru. Lov ale není to jediné, co se musí mláďata naučit. Dále tu máme lezení na stromy, přeskakování překážek, či dokonce deaktivování pásti. To všechno, a ještě mnohem více je zapotřebí k přežití v tak nehostinném a krutém světě. Neposedná a hravá liščata si budete muset také hlídat jako v hlavě, pokud si tady přejete, aby všechna zůstala na živu.

Dravci a lidé představují nebezpečí, před kterým je potřeba všechna chránit. Jelikož jde o mláďata, velice lehce se z takového boje vystresují, a vy je budete muset tulením uklidit, aby zas získali pocit bezpečí. K tomu všemu je stále zapotřebí stopovat vaše ztracené mládě za pomoci fialových pachových stop. Jak jste již jistě stihli pochopit, starání se o mláďata a hledání toho uneseného je základním a nejdůležitějším stavebním kamenec celé hry.

Možná jste nabyli dojmu, že ve výsledku jde o takovou roztomilou hru, vlastně takový simulátor liščího života. Přiznejme si že z části je to pravda, ale především vývojáři poukazují na to, jak nechutně zacházíme s naším matičkou zemí. Hra vás zavede do několika lokací, mezi kterými bude moci rychle cestovat za pomoci jezevčích nor. V každé jedné z nich můžete vidět, jak z nich vyprchává život. Na místo stromů pařezy, tráva otrávená a spálená, voda kde jste chytali ryby je znečištěná odpadky. Najednou to všechno uvidíte z jiné stránky. Ze stránky toho nevinného němého zvířete, pro něhož je každý další den jen bojem o jeho holé přežití.

Vše ale není jen o zvířatech, stačí se podívat na vyobrazení lidí v této hře, pro něž také není v tomto světě jednoduché přežívat. Vzduch je špinavý, plný odporných odérů a dýchat jej není bez filtrace prakticky možné, proto any dýchací masky, které mají všichni na hlavách. Vlastně o tom všem hra Endling: Extinction is Forever je a ukazuje nám to co nevidíme, nebo spíše nechceme vidět. Umírající příroda, zubožená zvířata a za tím vším je jen jeden padouch. ČLOVEK. Během hraní jsem cítil mnoho pocitů – vztek, žal i lítost. Ale hlavně jsem se ne jednou zamyslel nad tím, že ta hra není smyšlená, je pravdivá a založená na skutečném dění. Nejzajímavější na tom vše je, že k dovyprávění toho “poselství” nepotřebovali ani jedno slovo, ani jeden dialog. Stačila pouze hratelnost a vyobrazení herního světa.

Endling: Extinction is Forever není hrou pro každého, mnozí z vás si řeknou že je to nuda. Ale všem doporučuji, aby si ji zahráli, jelikož je třeba si uvědomit, jaký vliv člověk má na okolní prostředí, přírodu a zvířata v ní. Není to fikce, je to realita a hra nám ukazuje, kam to až to vše může zajít. Do toho je tu navíc onen emotivní příběh o záchraně a přežití. Je to zkrátka titul z přesahem a proto jsem se rozhodl pro známku, kterou níže můžete vidět.

8/10

Datum vydání: 19. července 2022 – Potřebné místo na disku: 6GB