Gotham Knights – Recenze

Gotham Knights – Recenze

20 října, 2022 0 Od Jiří Hora

Komiksový svět už desetiletí schvacují nelítostné souboje o fanoušky a ačkoliv je nakladatelství na světě několik a řada z nich skutečně nabízí kvalitní kousky, tak onen souboj vedou mezi sebou dvě největší – Marvel a DC Comics. Obě společnosti se už ale dávno nezaobírají pouze komiksy, ale expandovali i do dalších sféry zábavy jako jsou seriály, či filmy a samozřejmě nechybí ani videohry. DC měla v kvalitě videoher nějaký ten rok navrh a to díky skvostné sérii Batman Arkham, kterou nyní trumfnul snad jen Marvel’s Spider-Man od Insomniacu. Nyní se ale DC vrací na scénu a to s hrou Gotham Knights od autorů Batman Arkham Origins a dopadlo to … no, pojďme se na to společně vrhnout a to skrze odstavce níže.

Nebudu vám lhát celý život mě to táhne právě ke komiksové stáji DC a to zejména kvůli tomu, že její příběhy jsou dospělejší, temnější a vnáší do mě více emocí a napětí. Zejména tak činí komiksy zejména o Temném rytíři, tedy Batmanovi a právě do tohoto univerza je uvržen příběh Gotham Knights, kde se o spravedlnost v Gothamu musí postarat skupina poměrně nesourodých hrdinů a to poté, co je Batman po smrti. Řeč je o trojici Robinů a Batgirl. Záměrně zmiňuji Robina v množném čísle, jelikož jak mnozí víte, tak jak Nightwing, tak Red Hood, jsou bývalý Robinové, tedy Dick Grayson a Jason Todd.

Můžete namítat, že Red Hood není hrdina a máte pravdu, jde spíše o anti-hrdinu, který mi ale ze všech postav sedl úplně nejvíce a to zejména svou povahou a osobním příběh. Moc se mi líbí, jak tvůrci z Warner Bros Games Montreal dokázali pracovat s dialogy jednotlivých postav a promítnout do nich jejich osobnost. Chemie mezi jednotlivými charaktery je to nejlepší na celé hře. Jen je škoda, že jsem necítil nějakou potřebu jednotlivé postavy střídat a soustředil jsem se hlavně právě na Red Hooda, byť jsem ostatní postavy alespoň vyzkoušel.

Důvodem je to, že všechny čtyři postavy se ovládají prakticky stejně, byť každá má svůj skills-tree. To vás samo o sobě nutí k tomu se soustředit na jednu postavu, jelikož nikdo z nás nechce trávit mnoho času plněním stále se opakujících vedlejších misí, kterými je hra doslova prošpikovaná a bohužel je nutné je plnit, či alespoň část z nich, abyste dostatečně rychle postupovali na vyšší úroveň a byly schopni plnit příběhové mise, které jsou o poznání zajímavější.

Každá z postav disponuje dvěma typy útoků, úskokem a možností střelby. To vše mají všechny čtyři postavy společné a vše se liší prakticky jen animací. Rozdíly jsou pak ve speciálních schopnostech, které lze použít ve chvíli, kdy se vám útoky naplní skill-bar. Tady se mi ale opět více osvědčil Red Hood, který jako jediný používá smrtící zbraně, tedy pistole. To je také důvod, proč jde spíše o anti-hrdinu. Sílu útoků pak můžete zvyšovat také craftingem lepšího vybavení a implementací speciálních modů. Crafting má ale několik chyb. Tvůrci se bůh ví proč inspirovali hrou Anthem a tak nelze nově vyrobené zbraně, či zbroj, nasadit jinde, než na základně a to navzdory tomu, že tvorbu předmětu umožňuje běžné menu ve hře. To jsem zcela nepochopil a rozhodně to nebylo moudré řešení.

Vraťme se ale ještě k příběhu. Úvod máme za sebou, ale je třeba říci, že jsem příběhem lehce zklamaný. Ani ne tak tím, jak by byl vyprávěn, ale že po herní stránce zde není tolik pamětihodných momentů jako tomu bylo v případě Arkham série. Zejména je řeč o bossech, kterých je tu vlastně jen hrstka a souboje s nimi už jsme navíc zažili a to lépe právě ve zmíněné sérii od Rocksteady, ale třeba i prequelu od studia, který stojí za aktuálním počinem. O to více je to smutné, když za hrou stojí lidé, kteří vytvořili tak nedoceněný titul jakým Batman Arkham Origins byl.

Co je absolutně nepochopitelné je ztracený potenciál Sovího tribunálu (Court of Owls), který stál za prvními teasery na hru. Soví tribunál je v komiksech velmi tajemný kult, který vlastně z temnoty noci ovládá celý Gotham. To se tvůrcům do hry úplně nepodařilo promítnout a je mi to opravdu líto. To vidím asi jako nejzásadnější problém jinak velmi dobře napsaného příběhu. Jde ale zároveň o něco, co řadu fandů DC Comics může zklamat. Opět se sám sebe ptám, proč? Kde se stala ta chyba? Možná tvůrci neměli dostatek času. Možná se soustředili zbytečně na mechaniky, které by mohly jinak oželit. Jako třeba kooperace.

Osobně mám dobrou kooperaci u příběhových her rád. Tady ale postrádá trochu smysl, jelikož jak bylo zmíněno výše, tak jednotlivé charaktery se hratelností nijak zásadně neliší. Navíc lze hrát pouze ve dvou, což u hry se čtyřmi postavami shledávám jako nevyužitý potenciál. Zde možná tvůrci měli sáhnout k jinému konceptu, tedy že by se postavy v rámci příběhu střídaly a případně v některých částech jsme jednu pasáž viděli z několika úhlů pohledu. Možná tvůrci prostě potřebovali více času, možná měli příliš velké ambice, ale osobně si myslím, že možnost A bude správně. Jinak si vlastně nedokážu obhájit technický stav hry, jenž rozhodně není dokonalý.

Možná jste si před vydáním všimli, že se internetem nesla informace, že hra běží pouze v 30 snímcích za sekundu a to je realitou, i když ta je možná o něco horší, jelikož framerate rozhodně není stabilní. To se děje zejména ve chvílích, kdy se na batcyclu řítíte ulicemi Gotham City, jenž je na řadě míst protkáno neonovými světly. Na druhou stranu obraz je ostrý jako břitva a efekty tvůrci také nešetřili. Lze tedy očekávat, že po prvních patchích bude toto opraveno. Může být na vině ztracený čas s verzemi pro Xbox One a PS4, které byly nakonec zrušeny? Je to určitě možné, do nitra vývoje nevidím, ale mrzí mě, že hra, na níž jsem se letos velmi těšil, vyšla ve stavu v jakém vyšla.

Ztvárnění samotného města mě na druhou stranu velmi potěšilo. Město je dostatečně velké, ale ne příliš, a čiší z něj ona temná atmosféra, kterou od něj čekáte. Navíc se mi líbí, že tvůrci město nezaplnili pouze zločinci, ale také prostými obyvateli. Živoucí město je pro mě skutečně důležitý prvek. Zajímavé i bylo, že zásahové jednotky nejsou na samozvance přátelské a tak po vás nepůjdou jen místní gangy, ale i právě tyto speciální policejní složky. I když běžní strážníci GCPD vás většinou nechají na pokoji, či jsou rádi, že jim od gangsterů pomůžete. Jinak je kolem a kolem umělá inteligence spíše průměrná a tak trochu nekonzistentní.

To se projeví zejména během plnění misí, kdy potřebujete zůstat inkognito, aby se nespustil časový limit, který se mnohdy nedá stihnout. Z tohoto prvku je cítit, že Gotham Knights je v některých ohledech až moc na krev vytvořeno ke kooperaci a jednotlivec je ve značné nevýhodě. A kde je problém v umělé inteligenci? No jednou na vás nereagují a jednou z ničeho nic slyší i to, co normálně ne. To může být právě v případě těchto misí velmi frustrující.

Kromě různých kriminálních aktivit najdete v Gothamu i celou řadu kolektiblů a výzev. Sběratelské předměty doplňují příběh, takže určitě není od věci je po cestě sbírat a výzvy vám pak mohou odemknout nějaké speciální ability, či minimálně vám pomohou k vyššímu ranku. V rámci open-world her to ale nemá žádnou přidanou hodnotu, kromě toho, že posbíráním všeho získáte nějaký ten achievement navíc.

Je mi hrozně líto, že je Gotham Knights tak strašně nekonzistentní hrou, která se snažili mnoho věcí dělat jinak, než Arkhamovská série, ale úplně to nebylo dotaženo do konce. Povedený příběh nabízí skvěle napsané postavy, ale i tak nevyužívá plně svůj potenciál. Hratelnost nijak nevyčnívá z toho, co nastavila série s Batmanem, naopak se v některých směrech drží zpět a je škoda, že jednotlivé postavy se od sebe více neliší. Město se tvůrcům povedlo skvěle ztvárnit, naplnili ho životem, ale vedlejší aktivity strádají. A nakonec je tu technický stav. Ten reflektuje jen to, že by tvůrci jednoznačně ještě potřebovali nějaký ten čas navíc, který ztratili zbytečnými pokusy o tvorbu verzí pro konzole minulé generace. Nad finální známkou jsem tak hodně přemýšlel a vyšla mi s odřenýma ušima a to možná proto, že mám k DC a těmto postavám nějaký vztah a doufám, že tvůrci minimálně technickou stránku vyladí, jelikož i přes všechno, co jsem hře vytknul, jsem si jí vlastně užil.

Od Gotham Knights jsem očekával nástupce série Arkham, toho jsem se ale úplně nedočkal. I přesto jsem dostal solidní komiksovou hru, která nabízí charismatické postavy s velmi dobře napsanými charaktery, a povedený příběh, který ale naplno nevyužil svůj potenciál. Je pak zatracená škoda, že tvůrci nedokázali dotáhnout některé herní prvky do zdárného konce a že optimalizace by vyžadovala ještě nějaký ten čas. Tentokrát je to s odřenýma ušima a na hraně.

7/10

Datum vydání: 21. října 2022 – Potřebné místo na disku: 43GB