Mortal Shell: Enhanced Edition – Recenze

7 března, 2021 1 Od Jiří Hora

Možná si, stejně jako já, lámete hlavu nad tím, proč sakra píšeme znova recenzi na hru, kterou jsou recenzovali loni a je prakticky úplně nová. Odpověď na tuto otázku je dost možná prostší, než by se mohlo zdát. Prostě to na těch nových konzolích zrovna vyšlo v lepší formě a je třeba se o tom podělit s okolním světem. Mortal Shell od studia Cold Symmetry je navíc tak unikátní záležitost, že jsem si ten čas našel a do hry se v její Enhanced Edition opět vydal. Vlastně je to pro mě tak trochu premiéra, jelikož recenzi na původní hru psal Kuba a můžete si ji se vší nutností přečíst ZDE. Já se samozřejmě v tomto článku nebudu zabíhat do takových podrobností, ale podělím se s vámi o své dojmy.

První dítko výše zmíněného studia může se vší hrdostí nosit známku Souls-like titul. Na trhu najdete jen málo her, které by dělali hrám od From Software čest a tato mezi ně rozhodně patří. Titul má velmi podobě vystavený lore. Svět je temný a jeho tajemství toužíte rozplést. Já jsem potom zatoužil během prvních pár minut ve hře. Dokonce se nebojím tvrdit, že hra je ve svém žánru mnohdy poměrně revoluční a rozhodně se nebojí experimentovat. Minimálně soubojový systém přichází s mechanikou, jenž do celého souboje vnáší svěží vítr.

Soubojový systém, z něhož většina podobných her těží, je v základu velmi podobný tomu, co známe ze her v rámci Souls série. Vždy je třeba dobře číst protivníka a udeřit v jeho slabých chvílích. To je vždy klíčem k vítězství. Jak to navíc v tomto žánru bývá dobrým zvykem, tak i ten nejslabší pěšák vás zde může sprovodit ze světa a tak není radno nikoho podceňovat. Jak jsem ale nastínil výše. Mortal Shell přichází s novou mechanikou, jenž je jakési zkamenění. To můžete použít jednoduše k odražení nepřátelského útoku, nebo jej využít jako poslední obranu před nepřítelem, když vám zrovna dojde stamina. Hlavně během soubojů s bossy vám toto přijde vhod.

Do souboje vlastně solidně promlouvá i vaše, řekněme, “duše”. Tento prapodivný tvor, jehož role se chopíte, se dokáže zmocnit těl padlých válečníků. V případě her jde o čtyři různé typy mrtvých schránek těl, tzv. shells. Na ty budete postupně narážet během své velmi nebezpečné pouti světem, který vás dokáže uhranout svým nápaditým designem, který je na první pohled temný, ale v jistém slova smyslu i úchvatný. Každá schránka nabízí jiné vlastnosti  a tím pádem i jiný přístup k boji. Prvotní Shell je naprostým balancem. V ničem nevyniká, ale také nestrádá. Dále tu máme v boji velmi obratného lovce/rogua, či obrněného templáře – můj nejoblíbenější. Proč? Má nejvíce životů, sice na úkor staminy, ale já stejně raději více vydržím.

Jak asi tušíte, tak každou schránku padlého bojovníka lze vylepšovat a to absorpcí životí síly, kterou získáváte z těl padlých nepřátel. Asi není překvapením, že investovat tuto životní sílu lze jen u svatyní, které jsou zároveň vaším bonfirem. Stejně jako v jiných souls hrách, pokud vás nepřítel zabije, ožijete u poslední navštívené svatyně. Následně máte přesně jeden pokus na to, abyste získali shromážděnou životní sílu zpět a to tak, že zvládnete dojít na místo, kde vás zabili. Tato mechanika není nijak převratná, nedostává se jí žádných inovací, ale funguje. Jde o prvek, který na těchto hrách milujeme a jenž nás nutí nad hrou přemýšlet a ne se do všeho vrhat po hlavě.

Ale abych se dostal k jádru pudla a proč je tedy ta vaše “duše” nápomocná během soubojů. Pokud vás nepřítel porazí, tak ihned nezemřete. Onen tvor, je vyhnán z oné zmocněné schránky a má šanci do ní opět vstoupit, čímž získáte druhou šanci se svému sokovi postavit a tentokrát vyhrát. Jen je třeba mít na paměti, že zmíněný tvor nejspíše nepřežije jediný zásah nepřítelem. Jde o skutečně zajímavou mechaniku, která mi mnohdy vytrhla trn z paty, ale nebudu se tajit tím, že jsem umíral a hodně umíral. Vlastně bych řekl, že mi hra dávala podstatně více zabrat, než tak činili poslední dva díly Dark Souls. Takže asi tušíte, že každý poražený boss, či miniboss, ve hře jich tedy mnoho není, vám přináší silný pocit zadosti učinění.

Herní svět se skládá z několika různých lokalit a každá z nich před vás staví jiné a unikátní nepřátele. Vlastně jsem byl mile překvapen jejich rozmanitostí. Když nad tím tak přemýšlím, tak mi vlastně vůbec nevadilo, že bossů ve hře není mnoho, dělá to z nich ostatně unikátnost, jelikož každý silnější soupeř ve hře, dal za jakéhosi minibosse, byť jím nebyl. Ani nevíte, jak jsem byl neskutečně rád, když jsem se hrou probil k další svatyni a věděl jsem, že mám za sebou konečně další záchranný bod. Mortal Shell vám rozhodně nic nedá zadarmo a je třeba na to myslet, já na to myslel ustavičně a není tedy divu, že jsem si trhal vlasy nad každou svou zbytečnou chybou.

Nechci říci, že by hra byla úplně bez chyb to ne. Mrzelo mě, že změnit schránku lze jen na jediném místě, v případě, že nedisponujete speciální ampulkou, která vás do jiné schránky přenese. Určitě by bylo vhodnější, kdyby to šlo činit v každé svatyni, ale to je můj osobní pocit. Naštve to zvláště ve chvíli, když se v inventáři snažíte zjistit, co jaký předmět dělá a vy se tak omylem přesunete do jiné schránky, ale už nemáte tu správnou ampuli k tomu, abyste se přesunuli zpět do té, která vám vyhovuje. Horší je to pak s výměnou zbraní, kterou lze také činit jen na onom jednom místě – v kryptách Fallgrim Tower. Zbraní pak také není mnoho, konkrétně opět čtyři a opět je nutné je ve světě nalézt. To jsou ale skutečně jediné věci, které mě na hře vytáčeli.

Osobně se mi líbil přístup vývojáři k jednotlivým položkám inventáře, kdy je nutné pro zjištění účinku daného předmětu jeho použití. To vás sice občas bude stát život, ale rozhodně jde o mechaniku, která má smysl. Ostatně, vždycky se účinky takových hub zjišťovali metodou pokus omyl. Jedna vám životy doplní, druhá vás o ně připraví, a tak podobně. Pokud chcete zjistit plný potenciál daného předmětu, či potraviny, je nutné je použít desetkrát. Možná až moc zdlouhavé, ale ve své podstatě jde o drobnost. Zvolil bych asi nižší četnost těchto pokusů.

Tak, konečně se dostáváme k tomu hlavnímu, tedy vylepšením, které Enhanced Edition zahrnuje. Shrnuto velmi rychle. Vše se týká technického zpracování. Kdybych tedy recenzi psal jako běžnou rozdílovou recenzi, asi by tento článek měl jen dva až tři odstavce a to si Mortal Shell rozhodně nezaslouží. Už původní hra z loňského roku vypadal k světu, ale výkon nové generace konzolí dovolil vývojářům ji posunout opět dál.Vidět je to skutečně na všem, co kolem sebe můžete vidět. Hra je citelně bohatší na detaily prostředí a působí tak nejen úchvatněji ale i ponureji, což je pro atmosféru této hry velmi důležité.

Osobně jsem Mortal Shell: Enhanced Edition hrál na konzoli Xbox Series X, přičemž odměnou mi bylo nativní rozlišení 4K a chod ve skálopevných 60 snímcích za sekundu. Stabilních 30 v původní verzi sice bylo pro hraní dostačující, ale asi vám nemusím říkat, že v žánru, do jakého hra patří, je vyšší snímkovací frekvence obrovským plusem. Pro porovnání jsem tak pustil, dnes již stařičké, Dark Souls III a ten rozdíl v hratelnosti mezi 30 a 60 fps byl zatraceně znatelný. Ačkoliv je originál jen jeden, tak v tomto případě byl v mých očích vítěz jasný.

Když jsem psal o tom, že Enhanced Edition přináší pouze vizuální vylepšení, nebyl bych k této edici úplně férový. Jelikož fyzická verze, která vyjde s měsíčním zpožděním, tedy začátkem dubna, toho nabídne podstatně více. Kromě hry totiž ve fyzické verzi naleznete také oboustranný inlay, tedy můžete si změnit obal na krabičce, dále 140 stránkový tištění artbook, což je zatraceně silná knížečka, pak 3 pohlednice ze světa Mortal Shell, a to celé zabalené do parádního Deluxe obalu. Takže pokud jste milovníky fyzických verzí, tak můžete vidět, že Enhanced Edition tak chudá zase není. Ale to říkám jen čistě pro upřesnění.

Mortal Shell ve své vylepšené Enhanced Edition je téměř dokonalou verzí hry, která si zcela  oprávněně zasloužila naši pozornost už v původním zpracování. Díky 4K rozlišení a vylepšenému vizuálnímu zpracování titul neskutečně prokoukl, ale to hlavní se postaralo vyšší snímkování, díky němuž se hratelnost posouvá o jeden level výše. Minuli-li jste původní hru, pak stejnou chybu nečiňte s vylepšenou verzí. Přišli byste o zásadní titul žánru, který je pro každého hráče pravou zkouškou dospělosti.

Datum vydání: 4. března 2021 (9. dubna 2021 – krabicová verze) – Potřebné místo na disku: 15,2 GB