TT Isle of Man 2 – Recenze

TT Isle of Man 2 – Recenze

25 března, 2020 0 Od Jiří Hora

Vývojářské studio Kt Racing, jinak také Kylotonn, máme v paměti zejména díky jejich práci na hrách ze série WRC, které toto studio dostalo na starost po italských Milestone. Jenže začátkem roku 2018 vyšla od zmíněných vývojářů hra TT Isle of Man – Ride on the Edge a hned rozvířila vody motocyklových simulátorů. Titul nám přinesl nejen virtuální podobu nejnebezpečnějších a nejrychlejších motocyklových závodů světa, ale zejména nekompromisní jízdní model a fyziku, která za sebou nechávala mílovými kroky i tehdejší díl ze série MotoGP. Nyní se série po dvou letech vrací s regulérním druhým dílem a slibuje návrat ve velkém stylu. I když hned zkraje musím zmínit, že nečekejte revoluci, ale spíše evoluci. Přesně tou totiž TT Isle of Man 2 je. Proč? Se dozvíte v následujících odstavcích.

Ačkoliv přinesl původní díl inspirovaný závody Tourist Trophy: Isle of Man vynikající hratelnost, tak poněkud pokulhával obsahem a vizuálně bylo rovněž, co zlepšovat, přestože prostředí bylo vskutku rozmanité. Vývojáři tedy měli výtečný základ, na kterém mohli stavět. Uznávám, že rozhodně nezaháleli a do nového dílu se pustili se vší parádou a výsledek tomu patřičně odpovídá. Součástí hry je tak hned několik režimů, kterým vévodí zcela jednoznačně režim Kariéry, ale nalezneme zde i Rychlý závod, Závod s časem a nově také Free Room. Pokud jste zastánci poměřování sil se skutečnými hráči, pak na vás čeká jak klasický online multiplayer, tak i ten lokální ve formě Hot seat.

Ať už jsme zastánci jakéhokoliv režimu, vždycky v podobných hrách bude hrát hlavní roli právě režim Kariéry, v němž jsem trávil většinu času a myslím, že stejně tak by na tom byla i většina z vás, kteří čtou tuto recenzi. V minulém díle byl tento režim poměrně chaotický a menu se zrovna dvakrát dobře neorientovalo. Lidé z Kt Racing se tak rozhodli, že celý koncept kariéry přepracují a my zde tak máme konečně něco, co nejen dobře funguje, ale zároveň nepůsobí chaoticky, což mé závodnické srdce velice potěšilo. Než se ale vůbec do něčeho ve hře pustíme, je na místě tvorba vlastního jezdce.

Takže zadáme jméno, příjmení a národnost a jde se do hry. Ne nedělám si srandu. Vývojáři neztráceli čas tvorbou něčeho, co v celé hře uvidíme maximálně za jízdy na motorce, nebo v helmě. Tím nechci říci, že by vizualizace jezdce jako takového byla odfláknutá, ale jeho podobu nijak neovlivníte. Jestli je to plus nebo mínus, je na vás. Mě to v tomto případě nijak nevadilo. Upřímně si myslím, že je lepší žádný editor, než nějaký polovičatý, či úplně zbytečný a odfláknutý.

Kariéra se soustředí primárně na samotné závodění, tudíž hlavní část zde tvoří kalendář závodů. V něm vcelku přehledně najdeme jednotlivé závody napříč sezónou, jenž jsou rozděleny do tří kategorií podle obtížnosti. Najdeme zde závody s časem, které fungují podobně jako v případě závodů rally, ale také závody s masovým startem, kde soupeříme se svými soupeři na přímo. Více druhů závodů ve hře nenajdete, nicméně jich více netřeba. Pokud máte podepsaný kontrakt s některým z dostupných sponzorů, pak se můžete zapojit i do Irského Šampionátu, jehož jednotlivé závody jsou rozloženy do celé jedné sezóny. Vrcholem je pak hlavní závod v rámci Tourist Trophy na Isle of Man. Přehledné, jednoduché a výstižné. Lépe kalendář popsat nelze.

Dalšími součástmi kariéry je garáž s vašimi motocykly, shop pro nákup nových, ale nejen jich. V shopu můžete kupovat nové livery, nebo třeba i díly pro vylepšení vašich motocyklů, které zde fungují tak trochu podobně jako v případě her žánru rpg. Jsou barevně rozděleny podle úrovní, v řeči rpg podle rarity, s nimiž je spojená i míra vylepšení pro váš motocykl. Nicméně se nebojte, prvky rpg, jenž hra obsahuje jsou dobře zohledněny v rámci žánru, jemuž jsou podřízeny. Jednotlivé díly odráží skutečné komponenty, které jsou podle jejich kvality právě rozděleny do jednotlivých úrovní. Na základech podobného systému pak fungují i perky. Ty si můžete aktivovat před závodem a opět disponují určitým stupněm rarity. Perky jsou zde odrazem různých zástupců vašeho týmu z řad mechaniků. Výhody pro vás pak pramení například z lepší palivové směsi, odlehčení vašeho motocyklu, či v případě styku s veřejností, tak k vyšší reputaci v případě, že dojedete do třetího místa. Je pravda, že jsem byl poněkud překvapený ze zavedeného systému vylepšení, ale musím říci, že funguje dobře.

Asi není třeba zmiňovat, že jednotlivá vylepšení můžete získat i dosažením dobrých výsledků během závodů v případě, že vydělané peníze raději investujete do nákupu nových strojů. Avšak je zde ještě jedna možnost, jak si přijít na solidní peníze a zároveň získat i nějaká ta vylepšení. V režimu kariéry se nachází ještě sekce Challenges a právě zde můžete získat ony peníze, či vylepšení. Mód Challenge je celý implementován do režimu Free Room. Máte zde tedy k dispozici celou herní mapu Irských silnic, nečtěte mapu Irska. Na této mapě jsou pak rozesety různé výzvy, které když pokoříte, můžete si přijít na solidní odměnu. Zbylá políčka mají čistě informativní charakter, tedy udávají vaši pozici v rámci žebříčků, sponzorských cílů nebo Irského Šampionátu, a kromě toho zde naleznete i mailovou schránku pro jakýsi pocit realistického pojetí vašeho jezdeckého alter-ega.

Všechna vylepšení v rámci herních režimů jsou naprosto kvitující, ale asi jako v předchozím díle i zde bude tím naprosto stěžejním hratelnost. Tady se tedy dostáváme k onomu výroku, že TT Isle of Man 2 není žádnou revolucí, nýbrž spíše evolucí. Ať už se budeme bavit o jízdním modelu, či samotné fyzice, tak vše víceméně zůstalo při starém a pokud zde jsou nějaká vylepšení, nejsou nijak markantní. Ostatně co byste chtěli zdokonalovat na něčem, co už vlastně ve své podstatě téměř dokonalé bylo. I druhý díl se řídí výhradně slovem nekompromisní a to ve všech ohledech. A nyní mi skutečně věřte, že zapnuté asistence zde nejsou žádnou výhrou. I tak vás čekají neustálé pády a přešlapy, jenž zmizí až s desítkami hodin tvrdého tréninku.

Ve chvíli kdy se pustíte do závodů, ať už s fyzickými soupeři nebo s časem, tak zjistíte, že první příčky pro vás nebudou pravidlem, ale výsadou. TT Isle of Man 2 vás naučí, že abyste dosáhli úspěchu, nepůjde to bez tvrdé dřiny, tisíců najezděných mil a dokonalé znalosti každého typu zatáčky. Dokonalá znalost vašeho motocyklu bude rovněž klíčem k úspěchu, jelikož je vhodné vědět, co si s daným strojem můžete dovolit a co nikoliv. Důležité bude i vaše prediktivní vnímání a schopnost dokázat si poradit s nespočtem nerovností na silnicích, zvládat správně dávkovat plyn a brzdy. To vše je totiž klíčem k úspěchu. Vaši soupeři totiž příliš chyb nedělají, na delší vzdálenosti a plnou simulaci je pak dobře umět kooperovat s palivem, s teplotou vozovky, brzd a pneu, u nichž musíte sledovat i opotřebení, jenž vám ukazuje dobře umístěný graf teplot a opotřebení. Jak můžete sami číst, tak slovo nekompromisní, je skutečně na svém místě.

Hra nabízí tři třídy motocyklů a to Superbike, Supersport a Classic. Celkově zde nalezneme 21 unikátních motocyklů s různými vlastnostmi od značek jako Yamaha, BMW, Honda, Kawasaki, či například Triumph. Každý z motocyklů se chová jinak. Má rozdílnou brzdnou dráhu, zrychlení a ovladatelnost. Na všechny tyto faktory je nutné brát zřetel. Maximální rychlost motocyklu je pro úspěch rovněž stěžejní. To že zvládáte trať motocyklem třídy Supersport neznamená, že s rychlejšími Superbiky to bude stejné. Nikoliv. Ovládat tyto stroje je podstatně těžší, krajina se kolem vás míhá podstatně rychleji a každá nerovnost bude mít fatálnější následky v případě, že ji nedokážete předpovídat. Toto mě na hře skutečně dokáže fascinovat a vývojáři, kteří se víceméně zaměřují na automobilové hry opět ukazují, že i mistrům v řemesle z italské stáje Milestone umí pořádně vypálit rybník.

Když jsem se do hry pustil zcela poprvé, tak jsem si myslel, že vývojáři na vizuální stránce příliš nezapracovali. Zatímco na sérii WRC je s každým ročníkem vidět znatelný pokrok, tak v případě TT Isle of Man 2 jsem tento pocit úplně neměl. Vlastně jsem si říkal, že vývojáři pouze změnili barevný filtr a bylo hotovo. Při bližším zkoumání jsem ale zjistil, že tomu naštěstí tak není. Pro jistotu jsem si tak opět stáhl první díl, abych měl přímé porovnaní. Naštěstí jsem zjistil, že modely jednotlivých motocyklů jsou podstatně detailnější, ale hlavně samotné okolí je více uvěřitelnější. Tomuto dojmu přidávají vylepšené modely okolních budov, daleko hustší vegetace, ale i řada dalších drobností, které hru oživují. Výrazné zlepšení pak vidím po stránce rozlišení, vyhlazování hran a stínování. Zejména stínování a nasvícení přidávají na realismu nejvíce. Velký rozdíl je, když vám raní slunce svítí do obličeje a vy pomalu nevidíte před sebe a stejně tak je tomu v případě, že slunce zapadá a vše se již šeří. I tyto podmínky mají silný vliv na to, jak se vám daný závod pojede.

Nemohu říci, že TT Isle of Man 2 je grafický skvost, to rozhodně ne. Výtky by tu byly. Navíc u některých motorek jsem byl svědkem několika grafických glitchů, kdy se model jezdce motal do záběru z poza řidítek. Nejde však o nic, co by nespravil jeden patch. TT Isle of Man 2 je opět výtečným příkladem toho, kdy zážitek z hraní předčí vše ostatní. Vývojáři nechtěli po stránce hratelnosti žádné kompromisy, což je na hře znát. Výsledkem toho mohou být drobné ústupky ve vizuálním zpracování, jenž ale rovněž v žánru žádnou ostudu nedělá.


ZÁVĚREM

V případě TT Isle of Man 2 nečekejte revoluci, ale ráznou evoluci toho, v čem předchozí díl vynikal. Nekompromisní hratelnost, fyziku a jízdní model. Vývojáři zapracovali zejména na obsahu a provedení, což hře prospělo tak, že těch pár chybek a nedodělků si vlastně ani všímat nebudete.

HODNOCENÍ: 9/10


Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Xbox One X

Distributor ČR: COMGAD s.r.o.