Two Point Campus – Recenze

Two Point Campus – Recenze

10 srpna, 2022 0 Od Jan Volejník

Celkem mlaďoučké vývojářské studio Two Point nám v roce 2018 dodalo hru Two Point Hospital, duchovního nástupce Theme Hospital. V obou hrách jste řídili nemocnici a snažili se vyléčit pacienty trpícími opravdu zvláštními nemocemi. Nyní po čtyřech letech se studio opět hlásí o slovo, a přináší sebou nový titul Two Point Campus. Jak již z názvu vyplývá máme na starosti provoz a výstavbu univerzity, navíc tým, který za hrou stojí, zaručuje, že výuka a akademické předměty nebudou jen tak obyčejné. Pokud jste hráli již zmíněný Two Points Hospital, budete se cítit jako ryby ve vodě. Prakticky se totiž v mnoha směrech jedná o jednu a tu samou hru. Jen se liší zasazením a požadavky na nás kladené. Na první pohled můžete nabít dojmu, že vývojáři jen navlíkli starou hru do nového kabátu. Ale tak tomu skutečně není.

V prvních krůčcích můžete přebrat jíž rozběhlí kampus a nebo zcela prázdný. Vytvořit kampus, který bude prosperovat a vyhovovat potřebám studentu a kantorů je někdy zapeklitý oříšek. Ideál je samozřejmě ždímat ze všeho maximum. Oborů, na které se může vaše škola zaměřit je poměrně velké množství, vedle těch tradičních jako je věda, robotika, gastronomie tu máme také obory jako rytíř, klaun, či špión. Milovníci čar a kouzel si taky přijdou na své, jelikož si můžete udělat takou malou školu v bradavicích. Ano, čtete správně, ve hře můžete vyučovat i čáry a kouzla, či dokonce temné umění. To to je jen malí výčet toho na co se můžete zaměřit. Nutno podotknout že pokud se rozhodnete zaměřit na vícero oborů, tak není problém. Můžete mít vědce a kouzelníky hned vedle sebe.

Každý z těchto oborů, ale i lepší vybavení a nové mapy si bude odemykat v předem připravených scénářích, mohl bych říci, že jde o klasickou kampaň. Každý scénář pak můžete dokončit na jednu až tři hvězdičky, podle toho zda dokážete splnit požadované úkoly. Ovšem nečekejte nic extra nápaditého. Jedná například vydělání určité sumy peněz, udržet atraktivitu školy v určitém standartu nebo výhra v kulinářské soutěži. Zprvu to zní celkem jednoduše, ale věřte mi, že vám to umí dát pořádně zabrat.

Začátky bývají vždy poměrně jednoduché, ale pokud nebudete hledět do budoucna a plánovat, lehce skončíte. Zatímco při vedení nemocnice pacienti přišli, chvilku poseděli v čekárně, pak je čekala léčba a odešli, tady je potřeba počítat s tím, že každý obor se studuje určitou dobu v rámci semestrů, které se liší svou náročností. Každý student pak musí projít všemi, aby úspěšně absolvovat. Na to jsou navázány učebny, které budete muset vybudovat, aby jste mohli nabídnout patřičnou úroveň studia. Zde přichází kámen úrazu, jelikož prostoru a hlavně peněz je málo. Každý student platí školné, jenž můžete snižovat a navyšovat dle vaší potřeby. Jen je potřeba myslet na fakt, že pokud zvýšíte školné na vaší školu bude moci nastoupit méně žáků, jelikož ne každý si to může dovolit. Ovšem naopak pokud snížíte školné, budete moci nabrat více studentů, jen je potřeba myslet na to, že kvalita výuky bude nižší, jak se říká každá strana rub i líc. Bude tedy jen na vás jakou cestou vydáte.

Kromě kvalitního vzdělání je potřeba studentům nabídnout také ubytování, hygienické zázemí, jídlo, pití a nějakou tu zábavu a odreagování. Zcela normální tak může být mezi přednáškami pořádat mejdany, v posluchárně promítat filmy, či dokonce pořádat všelijaké soutěže. Přece jen je potřeba si tu a tam pořádně odfrknout.  Naštěstí vaši studenti sami přicházejí s návrhy a nápady, jak by se kampus a jeho aktivity mohly zlepšit. Nebojte, studenti myslí také na svůj prospěch a budou dávat také podměty k tomu jakou učebnu, či vybavení, potřebují k patřičné úrovni výuky. Jak jistě víte, někdo potřebuje individuální přístup a tak bude také třeba učebních místností pro soukromá doučování. Vaším cílem je totiž prospěch i těch méně zdatných, jenž zde rovněž hraje velkou roli. Jenže ne vždycky jde požadavky studentů splnit, jelikož ne vždy jsou k tomu prostředky. Vybalancovat rovnováhu mezi učením a zábavou může být tvrdým oříškem.

To samé platí i o okolním prostředí, ve kterém se budou studenti pohybovat. Kampy je možné budovat dvanácti mapách, přitom každá z nich má svá úskalí. Zatímco na jedné bude moc vedro, na druhé bude zima, no a na třetí bude tak akorát, ale bude neustále pršet. To sebou přináší určitou výzvu, s níž se budete muset jako správný ředitel poprat. K zjištění potřebných informací jako teplota, atraktivita, či dokonce hygiena slouží všemožné množství filtrů. Ty dokáží poměrně hodně usnadnit práci, jelikož vše máte jako na dlani – hezky a přehledně. Lze tak snadno navýšit úroveň vašeho kampu. Je jedno jestli tím myslím štěstí studentů, teplotu, nebo hygienické zázemí. Například u gastronomie je taková hygiena na prvním místě, a tak budete všude dávat koše, aby nikdo neházel odpadky na zem. Na zdi namontujete dávkovače dezinfekce a uklízečů budete mít dvakrát tolik. Přiznám se, že zprvu jsem tomuto faktoru nepřikládal velký vyznám, ale jak jsem postupoval hrou, zjistil jsem, jak moc jsem se mýlil.

Dalším důležitým prvkem jsou zaměstnanci, bez nich to zkrátka nejde. Najímat budete hnedle tři tipy – profesory, asistenty a uklízeče. Jako tomu bylo již v Two Point Hospital, tak i zde mají vaši podřízení své klady a zápory. To dokáže velice znepříjemnit výběr, jelikož k čemu vám bude profesor, jenž bude protivní na studenty. Ovšem je tu i další cesta. Své zaměstnance můžete dále školit a vybrat až tři možná zaměření. Tím pádem si můžete najít levného zaměstnance, jenž nebude mít tak hrozné negativní vlastnosti a zaškolíte si jej tak, jak potřebujete. Z vašeho profesora můžete udělat skvělého řečníka, díky tomu pak zaujme více žáků. Asistentům, kteří pracují v obchodech a knihovnách, můžete dát vlastnost takovou, aby zvedali žákům náladu, a ze svých uklízečů můžete udělat mechaniky a zvedat tak úroveň vybavení. Zaměření je tu celá řada, bude tedy jen na vás, co si vyberete, jen myslete na to, že vše stojí peníze. Hlavně, a to především, stojí to čas a odvádí to personál od práce. Proto je dobré si školení plánovat na konec semestru.

Pozemky jsou vzácnou komoditou, jelikož nějakou chvilku trvá, než si na ně našetříte peníze. Pokud se tedy nechcete zadlužit u banky a splácet nechutně veliké úroky. Co se týče režimu výstavby, ten vývojáři zvládli optimalizovat pro konzole skvěle. Ovládání je zde příjemné intuitivní a není vůbec složité. Místnosti a předměty, můžete přenášet díky pár kliknutím. Z počátku jsem se bál, zda přesunutí, či zvětšení nějaké místnosti nenaruší výuku, či chod kampusu, naštěstí tomu tak nebylo. Umělá inteligence se tím hezky popere a studenti na vše adekvátně reagují. Za mě velkým plusem je možnost uložení, či kopírování místností, a jejich následné využití v dalších kolech. Díky tomu jsem ušetřil čas a nemusel neustále dokola vytvářet záchody, sprchy či posluchárny. Opravdu skvělá funkce, kterou jsem poměrně často využíval, ať už v režimu sandboxu, či v kampani.

Ovšem co umělá inteligence tolik nezvládá jsou nějaké projevy a reakce studentů. Například vaši studenti si stěžují, že májí žízeň, vy všude po kampusu rozházíte barely s vodou, která je zadarmo, i přesto studenti okolo nich projdou a fňukají dál že mají žízeň. To bohužel platí i o ostatních věcech jako je jídlo, záchod či dokonce hygiena. To vám dokáže pěkně zkazit den. Například když jsem v jednom scénáři musel udržet hygienu školy na 70%. V moment, kdy žáci nechodí do sprchy, smrdí a jsou špinavý, je to poměrně zásadní problém. Nepomohl mi ani fakt, že jsem ve škole měl desítky uklízečů a na jednom metru čtverečním byly tři dezinfekce na zdi. Hra vám takhle sama hází klacky pod nohy a vy ji máte hru chuť vypnout a už nezapnout, jelikož vy zkrátka nevíte, jak máte daný problém vyřešit.

Dalším nepříjemným problémem je samotná atraktivita. Každá učebna má svojí úroveň. Tu lze zvyšovat nejenom její velikostí, ale hlavně jejím vybavením a doplňky. Zde přichází další poměrně velká chyba. Samotného vybavení, které můžete použit není mnoho, navíc jeho většina je z počátku ještě zamčená. K jejich odemčení je zapotřebí speciální měna, kterou během hraní získáváte.  Celé zvyšovaní atraktivity je pouhou snahou narvat do jedné učebny co nejvíce věcí, i přes fakt že vše působí kýčovitě a přeplácaně. Ale co se dá dělat, studenti a zaměstnanci jsou spokojeni, úroveň kampu roste. Přiznám se, že tato funkce mě velice štvala, a štve.

Hraní Two Point Campus jsem si i přes výše uvedené problémy ale velice užil a věřte mi, že hru budu pařit dál, jelikož jde o žánr, který mě velice baví. Vývojáři také dokazují, že budovatelské strategie nejsou jen doménou klávesnice a myši. Když si na tom dáte záležet, dají se hrát i gamepadu, a je jedno jaký používáte. Hra má několik nedostatků, které jsem uvedl v odstavcích výše, ale pěvně věřím tomu, že vývojáři vyslyší komunitu a chybky odstraní. Co se mi naopak vážně líbí jsou pohromy, které vás můžou postihnout – jako zemětřesení, bouřky či dokonce déšť žab. Humoru je ve hře požehnaně, možná ještě víc, než tomu bylo v nemocnici. Příjemné jsou i vedlejší mise, kdy například musíte odhalit špiony z jiných škol a vyhodit je. Vážně mě bavilo jezdit po kampu a hledat studenta, který je podezřelí. Člověk si tak trošku odpočinul od budování a zaměřil se na něco jiného. Další plusem jsou odlišnosti studentů, kdy sportovci potřebují více venkovního vybavení, aby mohli trávit čas na sluníčku, zatímco vědci, či inženýři, tráví více času v budovách. No a Gotici, to je kapitola sama pro sebe.

Až na pár neduhů je Two Point Campus skvělou hrou, která dokáže zabavit, ale stejně tak i rozčílit. Pokud máte rádi budovatelsky strategie, a neberete všechno až moc vážně, tak je tohle hra přímo pro vás. Vývojáři opět dokázali, že mají tento žánr v krvi a umí k němu správně přistoupit na všech platformách.

8/10

Datum vydání: 9. srpna 2022 – Potřebné místo na disku: 6GB